Pennun hoidon perusteet

Jokke&Sukke

Oon tässä nyt pähkäilly, että minkälaisia tavaroita mun pitäis hankkia 3,5 kk englanninbulldoggin pennulle ja miten sitä hoidetaan? Sain pennun vähän yli viikko sitten. Ehkä tyhmiä kysymyksiä, mut en oo tullu aatelleeks näitä aikasemmin. Eli:

1. Kuinka ison luun pennulle voi hankkia, ihan konkreettisesti senttimetreinä?

2. Minkälainen olis sellanen luu, johon pentu ei tukehdu ja mistä sellasen voi hankkia?

3. Kuinka pitkät kynnet pennulla pitäis olla? Oon niitä tässä nyt vähän kerralla leikelly ja nyt ne taitaa olla n. puolen sentin pituset..

4. Haittaako jos pennulla on hilsettä ja miten sitä voi hoitaa?

5. Mikä olis paras tapa totuttaa pentu ulkoilemaan? Kun me lähetään ulos saan pennun vaivoin rappuset alas ovelle ja siitä eteenpäin alkaa uikutus ja valitus. Kolme metriä taitaa olla meidän ennätys.. Kylmä ei pitäis olla kun pennulla on ulkotakki.

Sisäsiistiks opettaminen tuntuu olevan kans vaikeeta, kun ulkona ei edes meinaa pissata tai kakata, ainoastaan uikuttaa.

6. Haittaako se, että pennun 12 ja 16 vko:n rokotukset tulevat olemaan myöhässä n. 7 (!) viikkoa. Omistaja sanoi, että vasta kun olen saanut maksettua pennusta kaikki osamaksut, saan pennun passin ja tarvitsen sitä kuulemma rokotuksia varten..

Kiitos kovasti vastanneille, en enää jaksa elää tietämättömyydessä! :) Toivottavasti en saa liikaa vihaviestejä viisaammilta..

12

724

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huomioita

Luun koko pitää olla niin suuri, ettei mahdu suuhun kerralla. Senttimetreinä on vaikea sanoa. Hanki iso.
      Luut tarjotaan tuoreina, ei kysennettyinä. Naudan putkiluut ovat hyviä. Kysy kaupoista ja eläinkaupoista. Nahasta valmistettuja solmupääluita vältä. Tukehtumisvaara.

Kynsien pituutta on vaikea määritellä. Leikkaa usein, vähän kerrallaan ja varo kynen ytimeen leikkaamista. Puoli sm kuulostaa oikealta mitalta.

Hilsettä on useimmilla koirilla jonkin verran. Se lisääntyy mm. väärästä ruokavaliosta, kuivasta huoneilmasta tai stressistä. Anna koirallesi öljyä, jotta se saa omega-rasvahappoja. Osta eläinkaupasta hyvä öljy tai anna kylmäpuristettua ruokaöljyä.

Paras tapa opettaa ulkoilu on ulkoilla. Vie pentu rauhalliseen paikkaan, leiki sen kanssa ja kehu kun ottaa omatoimisesti kontaktia uusiin asioihin ja liikkuu.

Jos rokotukset myöhästyvät, pennulla on riski sairastua.

• eonm

Sinulla taitaa olla ensimmäinen koira...

Neuvoisin sinua kääntymään kasvattajan puoleen, koska luulisin sen tietävän paremmin bulldogeista. Mutta viestisi perusteella sanon, että liity koiraseuran tai rotujärjestön jäseneksi. Uskon, että siellä osattaisiin neuvoa sinua pentusi hoidossa.

Tuntuu pahalta, että kasvattaja leikkii pentusi terveydellä. Joten tuossa tilanteessa rokotuttaisin pennun eläinlääkärillä heti. Oli paperit tai ei. Tietääkseni, nuo taudit voivat tarttua maasta. Ehkä siksi pennulla on tuo ulkoilu-vinkumis-ongelma, koska kasvattaja ei ole käyttänyt(?) pentua ulkona, ettei se saisi tautia.. Joten pentu pelkää ulkona olemista, kun se ei ole tottunut siihen(?).

Sinun täytyy ensimmäisenä totuttaa pentu ulkoiluun ennen kuin voit alkaa sisäsiisteyden opettelun. Tee ulkoiluhetkistä hauskoja: leluilla leikkimistä, herkkuja, anna pennun tottua rauhassa ympäristöön. Mutta jos pentu vain uikuttaa, niin siirry sellaiseen paikkaan, jossa pentu lopettaa uikuttamisen. Muista että ET SAA SÄÄLIÄ pelkäävää pentua. Eli kaikki "voi voi pentua" -sanonnat pahentavat pennun oloa. Ja vielä myös, että pelkäävää pentua ei saa kehua.

Toivottavasti tästä on apua.

• Kati__82

Ehdottomasti käy rokottamassa pentu silloin kun rokotukset kuuluu saada. Oli passia tai ei, koira saa rokotuksista todistuksen sitten muulla tavoin. Voit sitten rokotustodistuksen liittää passiin kun sen saat.

Ja ehdottomasti totuta koira ulkoilmaan ja kaikkeen mahdolliseen. Puuhastele sen kanssa ulkon jotakin kielekästä, niin että se unohtaa pelätä. Ehdotomasti pentu pitää totuttaa kaikkeen mahdolliseen heti alusta alkaen. Muuten on edessä isoja ongelmia kun se kasvaa ja pelkää aivan kaikkea.

• Ap.

Joo on tosiaankin ensimmäinen kerta kun mulla on koira lemmikkinä. Aionkin sitten heti aloittaa pennulla matokuurin. Passissa luki myös hänellä käytetyn matolääkkeen nimi, onko väliä onko lääke sama? Täytyykö mun myös punnita pentu, että tiedän kuinka paljon annan matolääkettä vai katsotaanko se iän mukaan?

• vrgt8

koira pitää punnita. lääkkeen ei tarvitse olla samaa merkkiä.

• teille jotka..

Iso Kiitos Teille, jotka asiallisesti vastaatte. Itselläni menee nimittäin hermo.
        Teidän, vastaajien, avulla jaksan niitä kiristellä ja kantaa korteni kekoon asiallisella tyylillä:

http://www.kennelliitto.fi/FI/koira/uusipentu/etusivu.htm

- **12 vuotta kasvattanut ja 22 vuotta työkseen eläimiä hoitanut** -

• Ap.
        teille jotka.. kirjoitti:

Iso Kiitos Teille, jotka asiallisesti vastaatte. Itselläni menee nimittäin hermo.
        Teidän, vastaajien, avulla jaksan niitä kiristellä ja kantaa korteni kekoon asiallisella tyylillä:

http://www.kennelliitto.fi/FI/koira/uusipentu/etusivu.htm

- **12 vuotta kasvattanut ja 22 vuotta työkseen eläimiä hoitanut** -

Tiesin, että ne asiat mitkä kysyn tulisi koiranomistajan tietää, mutten tajunnut että ne niin tyhmiä on että jollakin menee hermo. Pyydän anteeksi, että sun on täytynyt kiristellä mun vuoksi. Täytyykin nyt ilmeisesti laittaa pentu myyntiin, kun niin uskottamoman ja älyttömän urpo olen.

• Ap.
        Ap. kirjoitti:

Tiesin, että ne asiat mitkä kysyn tulisi koiranomistajan tietää, mutten tajunnut että ne niin tyhmiä on että jollakin menee hermo. Pyydän anteeksi, että sun on täytynyt kiristellä mun vuoksi. Täytyykin nyt ilmeisesti laittaa pentu myyntiin, kun niin uskottamoman ja älyttömän urpo olen.

Laittamasi nettisivun olen jo lukenut, kuten monet samankaltaiset useaan kertaan. Koiran kasvattajalta pitäis rokotustiedot saada, mutta kasvattaja sanoi että anna rokotukset vasta kun olet saanut pennun passin. Halusin vain varmistaa muilta mitä he tästä ajattelevat.

• sakemaanikko
        Ap. kirjoitti:

Laittamasi nettisivun olen jo lukenut, kuten monet samankaltaiset useaan kertaan. Koiran kasvattajalta pitäis rokotustiedot saada, mutta kasvattaja sanoi että anna rokotukset vasta kun olet saanut pennun passin. Halusin vain varmistaa muilta mitä he tästä ajattelevat.

kasvattaja!

• ET KEHTAA NÄKÖJÄÄN

TYYTYÄ ETSIMISEEN. mUILTA SAATTAA SAAHA VÄÄRIÄ VASTAUKSIA VAIKKA OMISTAISIKIN KOIRAN!!!! S.POSTITON VIESTI:DD

• Ap.

Täältä ei sitten millään saa asiallisia vastauksia.. Yritin ettiä vastauksia netistä noihin, mutta missään ei esim. sanota kuinka suuri pennun luun pitäisi (senttimetreissä) olla. Täälläkään en siihen vastausta saanut. Kynsienleikkuusta on paljon ohjeita, muttei niissäkään sanota kuinka pitkä koiran kynsi tulisi olla leikattuna. Jos on niin vaikeaa vastata niin miks ihmeessä ootte lukenu tän viestin? Miks ootte tuhlannu aikaanne vaan saadaksenne mulle pahan mielen?

• sakemaanikko
        Ap. kirjoitti:

Täältä ei sitten millään saa asiallisia vastauksia.. Yritin ettiä vastauksia netistä noihin, mutta missään ei esim. sanota kuinka suuri pennun luun pitäisi (senttimetreissä) olla. Täälläkään en siihen vastausta saanut. Kynsienleikkuusta on paljon ohjeita, muttei niissäkään sanota kuinka pitkä koiran kynsi tulisi olla leikattuna. Jos on niin vaikeaa vastata niin miks ihmeessä ootte lukenu tän viestin? Miks ootte tuhlannu aikaanne vaan saadaksenne mulle pahan mielen?

kaupassa erilaisia puruluita ja sinähän sen tiedät omasta koirastasi, minkä kokoista se pystyy järsimään. Kynsien suhteenkaan ei voi antaa mitään senttimääräistä vastausta. Eikös bulldogilla ole valkoiset kynnet? Eli näet kynnestä, missä siellä on verisuoni/hermo. Leikkaa siis siten, ettet leikkaa niin pitkälle. Lainaa joku koirakirja, jossa on piirroskuvia kynsistäkin ja ohjeet, miten ne leikataan. Harjoitus tekee mestarin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      126
      8897
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      145
      5374
    3. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      33
      3825
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      131
      3585
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2634
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1906
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      358
      1562
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      98
      1557
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      71
      1410
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1376
    Aihe