Ketkä huolitaan

Steinerkouluun?

Halusin siirtää lapseni Steinerkouluun koska arvostan käytännönläheistä oppimista ja muutenkin Steinerkoulun tapa opiskella ja edetä tuntuu hyvältä.
Oman paikkakuntani Steinerkoulu tiedottaa nettisivullaan, että heillä on tilaa kaikilla luokilla ja toivottaa tervetulleeksi.
No menimme sitten henkilökohtaisesti paikan päälle kutsuttuina kun olin ottanut yhteyttä kouluun.
Opettaja oli iloinen ja esitteli koko koulun ja kertoi kaikesta siihen tyyliin, että lapsemmekin on pian oppilaana ja mukana. Lopuksi vielä lastamme haastateltiin toisessa huoneessa samaan aikaan kun me vanhemmat keskustelimme opettajan kanssa.
Seuraavana päivänä opettaja soitti minulle ja ilmoitti, että tilanne on nyt sellainen luokassa, ettei tällä hetkellä voi ottaa uutta oppilasta ettei luokan järjestys häiriinny.
Olin todella pettynyt kun edellisenä päivänä ei ollut puhettakaan mistään tälläisestä. Nyt opettaja kuulosti vähän tylyltäkin eikä selvästikään halunnut puhua syistä sen enempää, vaikka olisin halunnut jotain lisäselkoa siihen, että ääni kellossa muuttui käyntimme jälkeen.
Oliko vika meissä vanhemmissa? Teimmekö jotain väärin tai sanoimmeko jotain?
Lapsellamme ei ole erityisiä piirteitä joiden takia pääsy olisi ollut heidän kannaltaan epätoivottavaa tai luokan kannalta erityisen häiritsevää. Lapsi oppii normaalisti, sopeutuu hyvin eikä ole erikoisen ylivilkaskaan, joten haluan uskoa, että syy oli jossakin muussa kuin lapsessani.
Osaisikohan joku kertoa mikä olisi voinut olla syynä?
Onko joku koodi jota emme tajunneet? Väärät kysymykset, ammatti, olemus?

Kiinnostaisi tietää, kun tämän jälkeen pohdin edelleen lapseni laittamista Steinerkouluun.
Kannattaako vielä yrittää, vai onko meistä jo merkintä jossain "ei toivotut perheet" -mustalla listalla.

Löytyykö mita Steinerkoulun taholta torjutuksi tulleita?

11

1039

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koulun käynyt

      Ehkä esititte vääriä kysymyksiä, tai olemuksestanne pisti opettajan silmään se, että saattaisitte jossain vaiheessa kyseenalaistaa steinerilaisten erehtymätöntä gnostiseen okkultismiin pohjautuvaa opetusjärjestelmää. Steinerkouluun ei haluta sellaisia vanhempia, jotka eivät ole valmiita nöyrtymään erehtymättömän oppi-isän ja mystikon R.Steinerin oppien edessä. Kokemuksia minulla on kyllä siitä, miten suhtauduttiin, kun Steinerin henkimaailman oppeja uskalsi kyseenalaistaa.

      • ExSteiner

        Kerro mitä kokemuksia sulla on siitä kyseenalastamisesta? Olen itse käynyt läpi koulun ja suhtaudun koko systeemiin aika kriittisesti, kuten varmasti olet huomannut kirjoutuksistani.
        Olisi tosi hyvä tuoda julki juuri tällaiset asiat.
        Jos haluat jutella privaatisti voin myös kirjoittaa sulle jos annat meiliosoitteen.
        Olen seurannut steinerkriittisiä palstoja m.m. Ruotsissa, Saksassa ja USA:ssa. Ja kyllä näitä juttuja riittäää.T ExS.


      • koulun käynyt
        ExSteiner kirjoitti:

        Kerro mitä kokemuksia sulla on siitä kyseenalastamisesta? Olen itse käynyt läpi koulun ja suhtaudun koko systeemiin aika kriittisesti, kuten varmasti olet huomannut kirjoutuksistani.
        Olisi tosi hyvä tuoda julki juuri tällaiset asiat.
        Jos haluat jutella privaatisti voin myös kirjoittaa sulle jos annat meiliosoitteen.
        Olen seurannut steinerkriittisiä palstoja m.m. Ruotsissa, Saksassa ja USA:ssa. Ja kyllä näitä juttuja riittäää.T ExS.

        Minulla on kokemuksia siitä, että näitä henkimaailman oppeja sekoitettiin normaaliin opetukseen jatkuvasti esim. antroposofiaa tukevan taruston myötä. Koko ala-asteaika käytettiin enimmäkseen antroposofiaa tukevan taruston opettelemiseen. Tarinoita ja satuja oli enemmän kuin tietoaineita. Kun oppeja uskalsi oppilaana kyseenalaistaa, niin itseäni istutettiin jälki-istunnossa niin kauan, että suostuisin tanssimaan opettajan pillin mukaan. Jos esimerkiksi BIOLOGIAN tunnilla uskalsit kyseenalaistaa sielun tai hengen olemassaolon, niin asiasta seurasi rangaistus, joka oli jälki-istunto. Eikö tämä ole aivopesua? Tappelemisesta ja kiusaamisesta sen sijaan jälki-istuntoa ei seurannut. Myös muinaisten esim. Persian uskontojen Jumalat ja muitakin uskon asioita opetettiin totena. En oikein voi sanoiksi pukea mitä mieltä olen steinerkoulusta. Mielestäni on pöyristyttävää, että tällainen laitos saa ylipäätään toimia sivistysvaltiossa.


    • Heips

      Omat lapseni käyvät Steinerkoulua ja heidän luokilleen on tullut oppilaita myös ensimmäisen luokan jälkeen. Tosin koska koulusysteemi on erilainen kuin peruskoulu, niin ei ehkä ole kaikkein helpointa siirtyä Steinerkouluun enää parin ekan vuoden koulun käynnin jälkeen.
      Minkä ikäinen lapsesi on?

      Useamman vuoden koulunkäynnin jälkeen on jo opettajalla aika paljon haastetta "opettaa" uusi oppilas koulun/luokan systeemiin. Ihan vain siitä syystä, että ollaan käyty läpi asioita erilailla esim. kirjoja ei ole juurikaan käytetty.

      Kyllä olen samaa mieltä kanssasi, että sinulle olisi pitänyt selittää, miksi lastasi ei otettu kouluun. Yksi syy voi tosin hyvin olla kyseisen luokan senhetkinen tilanne, jos opettajalla ei ole resursseja sen vuoksi uuteen oppilaaseen. Vika ei varmastikaan ole teissä. Ekalle luokalle mentäessä ei ole mitään karsintaa, ketä kouluun otetaan ja ketä ei. Steiner-lukioon voi hakea myös peruskoulusta.

    • Yksi äiti

      tullut kyllä uusia oppilaita 1.-6. luokilla. Se pitää varmasti paikkaansa, että uusi tulokas aina muuttaa järjestystä luokassa, mutta kyllä luokat ovat aina sopeutuneet. Ja vaatiihan se tietenkin opettajalta kykyä nähdä, jos esim. uusi oppilas meinataan jättää yksi tms.

      Yksi syy, mikä tuli mieleen... Jos kyseisellä luokalla oli ennestään paljonkin vilkkaita lapsia, opettaja ei ehkä katsonut voimiensa riittävän huolehtimaan myös teidän lapsen "sisäänajosta" ja samalla hillitsemaan niiden vilkkaiden oppilaiden ylivilkkautta. Ehkä pelkäsi teidän lapsen jäävän muiden jalkoihin.

      Tai sitten todella huomasivat, että mahdollisesti olisitte jossain vaiheessa alkaneet heidän mielestään liikaa kiinnostua koulun ihmeellisistäkin tavoista.
      Itse olen sellainen puolikriittinen :) Monia asioita pidän koulussa hyvänä, mutta tälläkin hetkellä on eräs lainsuojaton ongelmatapaus luokassa, joka terrorisoi luokkaa, mutta asiaan ei puututa. Mahdollisesti on lopulta meidän lapsella koulunvaihto edessä, ellei asiaa muuten saada hoidetuksi. Tuskin muuten selviää edes hengissä koulua läpi.

      • Nosta kunnon äläkkä jos jonkun steineruskovaisen indigolapsi häiriköi luokassa. Sen kakaran vanhemmat on saatava tajuamaan, että heidän koko perheensä tarvitsee apua. Eikä heillä ole oikeutta terrorisoida muiden koulunkäyntiä! Miksi ihmeessä sinun pitäisi lähteä muualle?


      • vastatuuleen---
        Steinerfaija kirjoitti:

        Nosta kunnon äläkkä jos jonkun steineruskovaisen indigolapsi häiriköi luokassa. Sen kakaran vanhemmat on saatava tajuamaan, että heidän koko perheensä tarvitsee apua. Eikä heillä ole oikeutta terrorisoida muiden koulunkäyntiä! Miksi ihmeessä sinun pitäisi lähteä muualle?

        Koko koneisto (steineryhteisö) jyrää ja jos kyseenalaistat jotain asia käännetään ja väännetään...Totuutta kierretään kaikin mahdollisin tavoin.

        Uskon että monet vanhemmat alistuvat ja purevat hammasta ja toivovat viimeiseen asti että terrorisoijat saataisiin muualle purkamaan ahdistustaan/ pahaa oloaan.

        Näin tein minäkin. Lopulta juttu alkoi näyttää niin räikeältä etten jaksanut enää uskoa että se on tottakaan!

        Näkisitpä steinerfaija ne kaikki lapsoset jotka joutuvat häiriintyneiden oppilaiden kynsiin kun opettaja ei ole lähistöllä. Itse olen nähnyt kaikenlaista alistumista hakiessani lasta koulusta. Olen aina puuttunut kiusaamiseen, koska olen väkivallan ehdoton vastustaja.


      • vastatuuleen--- kirjoitti:

        Koko koneisto (steineryhteisö) jyrää ja jos kyseenalaistat jotain asia käännetään ja väännetään...Totuutta kierretään kaikin mahdollisin tavoin.

        Uskon että monet vanhemmat alistuvat ja purevat hammasta ja toivovat viimeiseen asti että terrorisoijat saataisiin muualle purkamaan ahdistustaan/ pahaa oloaan.

        Näin tein minäkin. Lopulta juttu alkoi näyttää niin räikeältä etten jaksanut enää uskoa että se on tottakaan!

        Näkisitpä steinerfaija ne kaikki lapsoset jotka joutuvat häiriintyneiden oppilaiden kynsiin kun opettaja ei ole lähistöllä. Itse olen nähnyt kaikenlaista alistumista hakiessani lasta koulusta. Olen aina puuttunut kiusaamiseen, koska olen väkivallan ehdoton vastustaja.

        Ihan turhaa sössötystä. Esim minun tyttäreni luokalla oli pahoja häiriöitä ja ne otettiin todella vakavasti kaikkien vanhempien ja opettajan kanssa esille ja nyt on tilanne todella hyvä. Joiltakin luokilta on passitettu erityisluokille lapsia, jotka eivät pystyneet olemaan normaaliluokasssa jne.

        Tottakai se on paljon mukavampaa nurista nurkan takana ja syyttää jotain hemmetin spedasalaliittoja kun ei itse uskalla tarttua toimeen... Steinerkoulu eroaa normiperuskolusta juuri sen vuoksi, että koska se on vanhempien johtama koulu vanhemmilla todellakin on mahdollisuuksia vaikuttaa siihen mitä koulussa tapahtuu. Näin ainakin meillä ja käsittääkseni kaikissa suurissa steinerkouluissa. Kaikki on omasta aktiivisuudesta kiinni.


      • ed**
        Steinerfaija kirjoitti:

        Ihan turhaa sössötystä. Esim minun tyttäreni luokalla oli pahoja häiriöitä ja ne otettiin todella vakavasti kaikkien vanhempien ja opettajan kanssa esille ja nyt on tilanne todella hyvä. Joiltakin luokilta on passitettu erityisluokille lapsia, jotka eivät pystyneet olemaan normaaliluokasssa jne.

        Tottakai se on paljon mukavampaa nurista nurkan takana ja syyttää jotain hemmetin spedasalaliittoja kun ei itse uskalla tarttua toimeen... Steinerkoulu eroaa normiperuskolusta juuri sen vuoksi, että koska se on vanhempien johtama koulu vanhemmilla todellakin on mahdollisuuksia vaikuttaa siihen mitä koulussa tapahtuu. Näin ainakin meillä ja käsittääkseni kaikissa suurissa steinerkouluissa. Kaikki on omasta aktiivisuudesta kiinni.

        En alentuisi kirjoittamaan kenenkään mielipiteestä "älä viitti" -tyyliin, koska millä perusteella voisin arvioida kenenkään toisen kokemusta.

        "meillä ainakin...." aivan teillä ja sinun kokemuksesi. Se ei ole minun kokemukseni.

        Nämä tällaiset kommentit eivät minusta ole rakentavia ollenkaan ja kertovat kirjoittajan asenteesta paljon.

        Emme voi aliarvioida toistemme kokemuksia tai vähätellä niitä.

        En keskittyisi arvostelemaan toisten mielipiteitä täällä, minusta se ei johda mihinkään. Tuntuu tosi lapselliselta.

        Tuot esille oman kokemuksesi aivan kuin se olisi totuus joka puolella suomea steinerkouluissa.

        Valvojat tällä palstalla hoitavat asiattomat viestit. Ymmärrän että jotkut keskustelijat haluaisivat oikeuden tähän, mutta voivat sen sijaan vain alentua arvostelemaan ja vähättelemään toisten kokemuksia ja mielipiteitä.


      • ed** kirjoitti:

        En alentuisi kirjoittamaan kenenkään mielipiteestä "älä viitti" -tyyliin, koska millä perusteella voisin arvioida kenenkään toisen kokemusta.

        "meillä ainakin...." aivan teillä ja sinun kokemuksesi. Se ei ole minun kokemukseni.

        Nämä tällaiset kommentit eivät minusta ole rakentavia ollenkaan ja kertovat kirjoittajan asenteesta paljon.

        Emme voi aliarvioida toistemme kokemuksia tai vähätellä niitä.

        En keskittyisi arvostelemaan toisten mielipiteitä täällä, minusta se ei johda mihinkään. Tuntuu tosi lapselliselta.

        Tuot esille oman kokemuksesi aivan kuin se olisi totuus joka puolella suomea steinerkouluissa.

        Valvojat tällä palstalla hoitavat asiattomat viestit. Ymmärrän että jotkut keskustelijat haluaisivat oikeuden tähän, mutta voivat sen sijaan vain alentua arvostelemaan ja vähättelemään toisten kokemuksia ja mielipiteitä.

        Toimii se toisinkin päin.

        Oletko itse sitä mieltä, että jokainen Suomen steinerkoulu on antroposofien indoktrinaatiolaitos, jossa gnostilaisen uskonnon papit ja papittaret aivopesevät lapsista uskollisia seuraajiaan?

        Vai oletko sitä mieltä, että steinerkoulu on nykyaikainen, varteenotettava vaihtoehto, jossa lapsi saa hyvän yleissivistyksen lisäksi myös kattavan kansainvälisen ja käytännönläheisen kokemuksen?

        Onko sinulla itselläsi siis joku mielipide vai haluatko vain kertoa meille muille millaista tekstiä haluat lukea?


    • diu diu

      Nykyisin Steiner-koulussa on ilmeisimminkin tiukka seula senvuoksi, että aiemmin monet vanhemmat luulivat, että Steiner-koulu on vaihtoehto lapsille, jotka eivät jostain syystä pärjää peruskoulussa. Lapsilla saattoi olla taustalla oppimisvaikeuksia, ylivilkkautta tai muita neurologisia tai psyykkisiä ongelmia joita vanhemmat eivät oikein tunnistaneet tai tunnustaneet.Saatoi olla niinkin, että vanhemmat eivät itse tulleet toimeen peruskoulun henkilöstön kanssa omista ongelmistaan johtuen ja ajatttelivat asioiden olevan koulun syyn.En siis sano , että teillä olisi kyse tällaisesta. Jokatapauksessa teillä on täysi oikeus saada tietää, miksi lasta ei kouluun otettu eli soittele vaan uudestaan koululle ja pyydä ystävällisesti tietoa prosessista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4935
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3124
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1233
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1207
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1197
    Aihe