Tässä iässä sen huomaa miten kaukana on ajatukset 70 lähenevää ihmistä.
aivan sama kuin nuorena 2-3v oli iso ikäero ja ajatukset yhtä kaukana toisistaan.
Sama toistuu nyt.
Jotenkin sitä huomaa kirjoituksesta ja tyylistä kuka on jo paremmalla puolella 70.
Niin se vaan on.
Vaikea ymmärtää kun..
28
1356
Vastaukset
- Olen huomannut saman
Minulla ei ole mitään sitä vastaan,että palstalla vaihdetaan mielipiteitä eri-ikäisten henkilöiden kanssa. Sitä vastaan sen sijaan on, että eri-ikäisyyttä eivät kirjoittjat itse tunnusta. On reilumpaa sanoa, että mielipiteeni on sitä mitä on, koska olen 80-vuotias tai 75-vuotias tai 72-vuotias kuin leikkiä viisi- ta kuusikymppistä.
Miksi ihmeessä me emme voi olla kotonamme siinä iässä, missä oikeasti olemme? Onko vanheneminen niin häpeällistä, että kirjoituksissakin on leikittävä vuosikymmeniä nuorempaa? Olen joskus käynyt itseäni vanhempien että nuorempien palstoilla kirjoittamassa ja kertonut reilusti, että tähän ikäryhmään en kuulu, mutta aihe kiinnosti.
Mutta itse aiheeseen. Joissakin tuttavissani eli seitsemääkymmentä ikävuottaan lähellä olevissa ja hyvin kotipiirissä viihtyvissä olen havainnut ajatusten suppeutumisen, ympäristö ei enää kiinnosta, eivät uutiset maailmalta, ei muoti, ei naisellinen turhuus, matkoille heitä ei oikein saa. Mielestäni he eivät ole masentuneita, luulen vain tämän kuuluvan vanhenemiseen, kukin tavallaan.
Ihailen edelleen edesmennyttä isoäitiäni, ihanaa mummuani, joka kuoli 85-vuotiaana täysissä sielun voimissa, ruumis oli jo raihnainen. Ei jäänyt mummulta yhtään uutislähetystä kuuntelematta ja lehtiä hän luki suurennuslasin kanssa. Mummu oli vireä ja laski leikkiä itsestään ja muista. Sellainen haluaisin olla vanhana, mutta vastuu henkisestä puolestani on aika tasan itselläni ja kohtalolla. Taisteluahan tämä on, mutta jos heittäytyy: että eihän minun tarvitse itseäni millään vaivata, ei kukaan välitä, mitä mieltä olen, istun vaan ja ihmettelen, voi olla, että huomenna ei muista edes omaa nimeään. Niin ei tarvitse olla.
Pakko todeta, että vanhemmissakin ikäluokissa vuosikymmenen ero iässä vaikuttaa kyllä. Maailma on muuttunut sinä aikana kovaa vauhtia ja eron mielipiteissä, arvostuskissa ja tavoissa ajatella huomaa. Vaihdetaan siis ajatuksia, mutta olisi kiva kuulla, jos nyt kuusikymppisenä keskustelenkin oikeasti parikymmentä vuotta vanhemman kanssa. Luultavasti mielipahaakin tulisi vähemmän puolin ja toisin.- 61v
käyn muillakin palstoilla. Se on tosi, ei nykyään vanhempia arvosteta. Suomessa. Etelämpänä taas ovat kunnioitettuja.
Se piiri pienenee iän myötä, mistä jaksaa olla kiinnostunut. Pihalta sisään, sitten yhteen huoneeseen ja lopulta se oma peti, missä viihdytään.
Sen jälkeen se viimeinen matka.
Taidan olla protestityyppi, kun menen vastavirtaan. Yleisesti värjäillään hiuksia ja korjaillaan muotoja. Minulle kelpaa se, miksi minut on luotu.
Jotakin voisi vielä virittää, mutta toistaiseksi nuo hengelliset riennot ovat riittäneet. Enkä niissäkään kauheasti liiku.
Veljeni on noita mukanuorempityyppejä. Kuvittelee raukka olevansa nelikymppinen, vaikka 60 on täynnä.. Nuoret naiset kun kehuvat, niin uskoo valheen. Onpa tuo hoikka ja kun hiukset ajaa pois, niin, ehkä joku erehtyy.
Eli olen kotona itsessäni ja iässäni, oikein kotona. - että haluaa
61v kirjoitti:
käyn muillakin palstoilla. Se on tosi, ei nykyään vanhempia arvosteta. Suomessa. Etelämpänä taas ovat kunnioitettuja.
Se piiri pienenee iän myötä, mistä jaksaa olla kiinnostunut. Pihalta sisään, sitten yhteen huoneeseen ja lopulta se oma peti, missä viihdytään.
Sen jälkeen se viimeinen matka.
Taidan olla protestityyppi, kun menen vastavirtaan. Yleisesti värjäillään hiuksia ja korjaillaan muotoja. Minulle kelpaa se, miksi minut on luotu.
Jotakin voisi vielä virittää, mutta toistaiseksi nuo hengelliset riennot ovat riittäneet. Enkä niissäkään kauheasti liiku.
Veljeni on noita mukanuorempityyppejä. Kuvittelee raukka olevansa nelikymppinen, vaikka 60 on täynnä.. Nuoret naiset kun kehuvat, niin uskoo valheen. Onpa tuo hoikka ja kun hiukset ajaa pois, niin, ehkä joku erehtyy.
Eli olen kotona itsessäni ja iässäni, oikein kotona.esittää iov nuorempaa.
Toiset nyt vaan rupsahtaa ja toiset taistelee vastaa.
- Mielipiteeni
Sehän on vaan kiva, kun on erilaisia ja eri-ikäisten mielipiteitä. Asiat tulee setvittyä monelta kantilta. Miksi kaikkien pitäisi olla vaikkapa 61-ikäisiä. Kuule, kyllä siinäkin kategoriassa on jos jonkinlaista näkemystä asiaan kuin asiaan.
- iästäkään kiinni ole
Minulla on 76v naapuri. Ajaa autollaan vuodessa enempi, kuin minä 5vuodessa.
Seuraa uutisia, matkustelee, käy ulkona syömässa usein, mökillä pyrähtelee vähän väliä.
Väsyneempi minä olen, 64v.
En jaksaisi, likikään samaa, kuin hän.
Ehkä menin niin kovaa nuorena, ettei virtaa enää riitä, samalla lailla.
Olen maapallon kiertänyt, muutama avioliitto, ja lapsia useita.
Nyt on aikaa vain olla, itsekkäästi, muita ajattelematta.
En edes pue joka päivä, kotona on kaikki mitä tarvitsen.
Kaupassa käynti kerta viikossa riittää hyvin.
En ole yksinäinen, puhelin soi usein, ja kyläilemäänkin kutsutaan.
Lehdet luen kyllä tarkkaan, osan netistä, osan kotiin kannettuna. - taas provosoidaan
ja nikiksi olet ottanut turhan lähellä erästä rekattua olevan.
- ei todellakaan
mitään provosoivaa.
Minä pystyn mennen tullen ilmaisemaan oman mieleipiteeni kirjoitettunä.
En siihen tarvitse kenenkään aviisia.
Toiset näyttää vanhemmilta kuin toiset saman ikäisinä.
Toiset on fakkiksia mielipiteissään toiset eivät.
Verrataan nyt vaikka Pirkko MaNNOLAA.
mITÄS MUMMOT SANOTTE NOUSEEKO JALKA?
Jokainen voi harrastaa ruumiinkulttuuria.
Jokainen voi henkisesti kehittää itseänsä jos haluaa. - opettele kirjoittamaan
ei todellakaan kirjoitti:
mitään provosoivaa.
Jokainen voi henkisesti kehittää itseänsä jos haluaa.Äläkä huuda!
- siitä ulahdus
Kiitos Stellastiinalle, aihe on hyvä. Tästäkään ei oikein arkielämässä kehdata keskustella suoraan. Kuten kiroilevan ystävämme kommentista huomaa, kuusikymppisiä on todellakin monenlaisia. Provosointia löytyy kaikesta, kun haluaa provosoitua. Ehkä tämän kommentoijan mielestä parasta keskustelua onkin tuppisuuna oleilu.
ei todellakaan kirjoitti:
mitään provosoivaa.
Jokainen voi henkisesti kehittää itseänsä jos haluaa.Ikärasistien mellastuskenttä..
- beessisloggi
niin vaikea ymmärtää?
Kun samalle palstalle kirjoittavat 1939-1949 syntyneet ihmiset (ja tietysti muutkin, ongelmiinsa neuvoja kyselevät nuoret mm.), niin onhan se selvää, että ajattelussa on eroja. Alkupäässä syntyneillä on muistoja ja taustaa, johon myöhemmin syntyneiden on mahdoton samastua. Esimerkkinä vaikka sotalapset.
Suurimmat erot ajattelussa taitavat kuitenkin johtua muusta kuin iästä.
Erittäin taitava ihmistuntija olet, jos huomaat kirjoittajien iän kirjoituksen ja tyylin perusteella.
Miksi sitä ikää pitäisi edes pohdiskella tai arvuutella, tai jopa olla tietävinään.
Kirjoittelemme 60 palstalle, minusta juuri tällä palstalla on paljon liikkumatilaa erilaisille keskusteluille. - stellastiina
Ikäero kärjistyy juuri näinä ikäkausina.
Huomaa parhaiten.
Kaipa te nyt muistatte miltä tuntui kun 16v olitte itse verratessa 3v nuorempiin.
Sama tapahtuu ikääntyessämme. totta kait ikä muuttaa meitä. Sekin että ei ole sosiaalista kanssakäymistä enää niin paljoa kuin nuorempana.
Samoin sairaudet.- mistä johtuu
Tosiaanki, ei 2-3 vuotiaana ne asiat tuota kehityseroja, mitä 60-70-vuotiaille.
Mutta sanoisin, kuten 3-v lapsenlapseni, kun huomautin, että hänellä on paita nurin. "Ei se mitään haittaa".
Enemmän minä sitä ihmettelen, kuinka otitkin tuon asian täällä puheeksi, vai haittaako se sinua jotenkin? Minua ei todellakaan.
kirjoituksesi tarkoitusta, koska todennäköisesti sinulla on vielä ainakin kaksikymmentä vuotta edessäsi ennenkuin tulet tähän ikään.
Luulenpa ettet silloin huomaa enää eroa onko kirjoittaja kuus-tai seitsemänkymppinen.
Jos menisit lukemaan seuraavan ikäluokan kirjoituksia ja tulisit sitten kertomaan eroista.
Molemmilla palstoilla on asiaa ja hömppää!- Miksi tuohdutte noin?
Monista kirjoituksista, kuten viimeisimmästä kommentista, voi vetää sen johtopäätöksen, että kirjoittaja itse on seitsemänymmenen paremmalla puolella. Kuten joku mainitsikin, kyllä jo kymmenen vuoden ikäeron ja erilaisen taustan huomaa hyvin kirjoituksista, siihen ei tarvita niin ihmeellisen tarkkaa silmää tai vaistoa lainkaan. Mieluummin niin, että jos ei osaa muuta lukea kuin juuri ne kirjasimet, jotka verkkokalvolle näppäävät, vähänpä on elämästä ja ihmisistä oppinut.
Mitä ihmeen tuohtumista on siinä, että seitsenkymppinen kirjoittaa oman ikänsä ja tuastansa mukaisesti, ei sitä voi piilottaa minnekään - ? Sillä, onko hän fyysisesti vireä kuin hyppykeppiukko tai -mamma ei tässä yhteydessä ole tekemistä. Ne ovat kaksi eri asiaa.
Olen sitä mieltä, että kirjoittajan ikä näkyy usein tekstistä. Tämä ei poissulje sitä, etteikö eri-ikäisten teksteistä voisi myös nauttia tai suuttua tai mitä tahansa. Ei kaikkien tarvitse aina laulaa samaa virttä. Mutta peruskysymys lienee, että mikä tässä näkemyksessä teitä loukkaa? Muuten en tuota hurjaa puolustautumista ymmärrä.
Onko niin, että Suomi ja Suomessa käytävät keskustelutkin on alistettu konsensukselle eli keskustelu täällä tarkoittaa vaikenemista yhdessä sen jälkeen,kun joku on sanonut,että tätä mieltä sopii olla? Miksi tuohdutte noin? kirjoitti:
Monista kirjoituksista, kuten viimeisimmästä kommentista, voi vetää sen johtopäätöksen, että kirjoittaja itse on seitsemänymmenen paremmalla puolella. Kuten joku mainitsikin, kyllä jo kymmenen vuoden ikäeron ja erilaisen taustan huomaa hyvin kirjoituksista, siihen ei tarvita niin ihmeellisen tarkkaa silmää tai vaistoa lainkaan. Mieluummin niin, että jos ei osaa muuta lukea kuin juuri ne kirjasimet, jotka verkkokalvolle näppäävät, vähänpä on elämästä ja ihmisistä oppinut.
Mitä ihmeen tuohtumista on siinä, että seitsenkymppinen kirjoittaa oman ikänsä ja tuastansa mukaisesti, ei sitä voi piilottaa minnekään - ? Sillä, onko hän fyysisesti vireä kuin hyppykeppiukko tai -mamma ei tässä yhteydessä ole tekemistä. Ne ovat kaksi eri asiaa.
Olen sitä mieltä, että kirjoittajan ikä näkyy usein tekstistä. Tämä ei poissulje sitä, etteikö eri-ikäisten teksteistä voisi myös nauttia tai suuttua tai mitä tahansa. Ei kaikkien tarvitse aina laulaa samaa virttä. Mutta peruskysymys lienee, että mikä tässä näkemyksessä teitä loukkaa? Muuten en tuota hurjaa puolustautumista ymmärrä.
Onko niin, että Suomi ja Suomessa käytävät keskustelutkin on alistettu konsensukselle eli keskustelu täällä tarkoittaa vaikenemista yhdessä sen jälkeen,kun joku on sanonut,että tätä mieltä sopii olla?mutta metsään menit, enpäs olekkaan vielä heti kohtakaan seitsemänkymmenen, että se niistä arvauksista!!!
"Ei kaikkien tarvitse aina laulaa samaa virttä.
Onko niin, että Suomi ja Suomessa käytävät keskustelutkin on alistettu konsensukselle eli keskustelu täällä tarkoittaa vaikenemista yhdessä sen jälkeen,kun joku on sanonut,että tätä mieltä sopii olla?"
Vähän mielestäni on ristiriidassa kirjoituksesi,
kun sanot, että ei kaikkien tarvitse laulaa samaa virttä ja kuitenkin moitit niitä, jotka ovat eri mieltä.
Vai enkö siis ymmärrä kirjoitettua tekstiä, osaan vain naputella sanoja peräkkäin!- omaa ikäluokkaa
Miksi tuohdutte noin? kirjoitti:
Onko niin, että Suomi ja Suomessa käytävät keskustelutkin on alistettu konsensukselle eli keskustelu täällä tarkoittaa vaikenemista yhdessä sen jälkeen,kun joku on sanonut,että tätä mieltä sopii olla?Jos näitä kannanottoja katsoo, voi päätellä, että tämä monella eri nikillä herjaava, ja kiroileva ei ainakaan ole täysi-ikäinen tai puutteet ovat sivistyksen puolla.
60 tällä palstalla tarkoittaa mielestäni ikävuosia 60- 70. Ei ole asiallista huutaa ja mollata jos ihminen on ylittänyt sinun ikäsi. Sinäkin vanhenet ja opit hyväksymään ikäsi, mietipä sitä toista vaihtoehtoa.
Onhan se niin, että nuorena ne ikäerot huomasi ja olivat olevansa ihan valtavat.
Kun itse oli parikymppinen niin viisikymppinen oli jo ikäloppu.
Nyt on ero paljon kaventunut, syytä en tiedä, mutta pidän kymmenen vuotta minua vanhempia jo melkein samanikäisinä.
Olenko sitten itse niin vanha mieleltäni, koska jo kirjoituksen perusteella yli seitsemänkymppiseksi luokitellaan?
Eipä hätiä mitään, kaikki olemme juuri sen ikäisiä kuin syntymäaika näyttää, olkootkin kukin sitten mieleltään minkä ikäinen tahansa.- tuo aloittaja
vai onko joku vohkimassa sinun nikkiä? Mitäs siitä tykkäät?
- Sivusta vain
tuo aloittaja kirjoitti:
stellastiina ja Tellastiina.
Yksi s enemmän, ja ei rekatun nimeä voi vohkia. tuo aloittaja kirjoitti:
Niinkö luulet, että itseni kanssa keskustelisin?
Niin höppänä en sentään vielä ole.
Vähän kyllä hätkähdin, kun aloittajan nikin näin!
- 1943
ikä ole yksi lysti? Minä en edes ajattele minkä ikäinen joku on. Ja viihdyn ihan hyvin sen ikäisenä kuin olen. Radiosta kuulin, että monet haluavat kohentaa ulkonäköään, kun olemme perimältämme niin rumaa rotua. Mielestäni oma kuoreni on ihan mukiinmenevä.
- ystävillä
Olen 60 eli tämän palstan "viralliseen"ikään kuuluva.Minulla on kaksi erittäin hyvää ystävää(eri sukupuolta siis kuin minä),toisen ikä alkaa seiskalla ja toisen vitosella. Nautin molempien seurasta suunnattomasti, tosin eri aikaan ;-D. Henkisellä puolella ikäeroa ei ole.
Iloitsen hyvistä kirjoituksista, sellaisista joissa on oikeasti asiaa tai jopa perusteltuja mielipiteitä. Vähemmän kiinnostavat sivuutan, en rupea rähisemään tai osoittelemaan; sisältö on tärkein. Jos huomaa kirjoittajan olevan eri ikäryhmää, se ei todellakaan haittaa.
Vähän kuitenkin ihmettelen jos/kun joku kuuskymppinen esimerkiksi käyttää v-alkuista sanaa tai muuten törkyilee. Sijoittaisin lapsi-osastolle, mutta jos ihminen tätä palstaa lukee ja tänne kirjoittaa niin kaipa tänne kuuluu, tai ainakin tuntee kuuluvansa? Mikäs siinä. Kyseiset tekstit sivuutan kommentoimatta.
Muuten: Käsiala viestii ihmisen iän paljon tarkemmin - mutta sehän täällä ei näy.- V-TYYLILYYLI
kun jään paitsi sun potaskakommenttejas.
- heikot eväät
Niinpä niin, vielä tässäkin iässä ja tällä foorumilla huomaa millä "eväillä" kirjoittajan oma äiti ja isä ovat olleet varustettuna.
Eikös se ole niin, että minkä lapsena oppii sen vanhana taitaa tai voi sen sanoa niinkin, että jonkun kehitys on pysähtynyt teini-ikään - ukko 70-
heikot eväät kirjoitti:
Niinpä niin, vielä tässäkin iässä ja tällä foorumilla huomaa millä "eväillä" kirjoittajan oma äiti ja isä ovat olleet varustettuna.
Eikös se ole niin, että minkä lapsena oppii sen vanhana taitaa tai voi sen sanoa niinkin, että jonkun kehitys on pysähtynyt teini-ikäänVieläkö sen huomaa kuka on ennen sotia ja kuka sota-ajan tarpeista tehty?
- stellastiina
ukko 70- kirjoitti:
Vieläkö sen huomaa kuka on ennen sotia ja kuka sota-ajan tarpeista tehty?
Aivan looginen ajattelu. Konkreettinen keskustelu ihmisten kanssa ja vielä eri sukupuolten.
Vanhemmiten se vaan muuttuu karjekkäämmin.
Aivan samalla tavalla kuin nuorena.
Kaikki ajatukseni ilman väheksyntää.
Jokainen on sen ikäinen kun on mutta tuntua voi toisenlaiselta. - "Reetta"
stellastiina kirjoitti:
Aivan looginen ajattelu. Konkreettinen keskustelu ihmisten kanssa ja vielä eri sukupuolten.
Vanhemmiten se vaan muuttuu karjekkäämmin.
Aivan samalla tavalla kuin nuorena.
Kaikki ajatukseni ilman väheksyntää.
Jokainen on sen ikäinen kun on mutta tuntua voi toisenlaiselta.Jokaine on sen ikäne ku on...Mut ei ole miun käytös tavat vanhempia ihmisiä kohtaan muuttuneet opitusta. Kotona opetettiin kunnioittamaan vanhempia ihmisiä. Vieläkin teitittelen vanhempia/ei niin tuttuja ihmisiä. On vaikea karsia pois. Mut täälhä se ei onnistu;(
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324341Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252265Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene122177Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su511928- 301493
Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731456Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321321- 661264
- 821221
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?40974