miten 3 kk lasta

leikitetään ja

pidetään muutenkin aktiivisena ym. autetaan kehittymään. Tunnen itseni järjenjättiläiseksi kun en keksi mitään mielestäni järkevää viihdykettä lapselleni.
Päivämme menee sylissä köllötellessä tai sitterissä maatessa. Tv:n selkeät piirretyt ovat ainoat jotka saavat vauvan keskittymään.

Kertokaa ja listatkaa kaikki mitä voi kaupasta ostaa ja mitä voi itse tehdä leikkiäkseen.

Ja lisäkysymyksenä. Onko vauvan vaunuttaminen ulkona päivittäin tarpeellista. Minulla on huono omatunto kun en jaksa joka päivä lähteä ulos.

6

770

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äippä

Meillä harrastettiin paljon vauvajumppaa..Hieroin varovasti vauvaa ja kerroin samalla mikä mikäkin osa kehosta oli (löysi sit jalat 4kk ikäisenä)..tietysti sylittelyä..Käveltiin ympäri kämppää vauva sylissä ja kateltiin kuvia yms.
      Sängyllä köllimisestä tykkäs meidän tyttö, siinä kerroin juttuja ja suunniteltiin yhdessä päivää. Tiettyhän sitä vauva nukkui paljon vielä siinä iässä, mut edelleen köllitään sängyllä ja suunnitellaan päivän rientoja (nyt 10kk) Musiikin kuuntelua ja tanssimista...voi sitä voi vaavin kans tehä vaikka ja mitä =D

Älä siitä vaunuttelusta ota ressiä, meidän tyttö huusi ko syötävä ensimmäiset neljä kuukautta kun laittoi vaunuun. Vasta viiden kuukauden ikäisenä ruvettiin käymään päivittäin kärryilemässä, kun sain tytön puoli istuvaan asentoon kärryihin. Ennen sitä en vaan jaksanu kuunnella sitä huutoa. Jos ei tykänny ni emmää pientä viittiny huudattaa...Käytiin sit autoilemassa tai pihalla oli sylissä.

• ...

muistutit hieronnasta.
        ..ja se ulkoilukaan ei enää niin harmita.

• se televisio..

ja ala itse pitämään seuraa vauvallesi. Vauvat pitävät siitä, että heille jutellaan ja leperrellään ja kerrotaan asioista. Katsekontakti on tärkeää. Tuon ikäisen kanssa voi jo pikkuhiljaa alkaa "jumppailemaan" eli koskettelet hänen vartaloaan ja autat häntä tunnistamaan omaa kroppaansa sillä tavoin. Kun hän alkaa itse hieman kääntymään, voi varovasti vetää kädestä ja auttaa häntä siinä, niin hän hoksaa pian jutun jujun.

Ulkona voisi alkaa käymään myös niin, että vauva on esim. kantorepussa ja saa itse katsella ympäristöä siitä käsin. Joka päiväinen ulkoilu tekisi ehkä sinullekin hyvää. Jos koko päivä menee vaan sisällä maatessa, niin ei ihme, jos tuntuu ettei keksi tekemistä.

• ei tuon ikäinen

paljoa tarvitse! Ihme kuvitelma ihmisillä, että vauvat jalapset tarttis koko ajan jotain ihme virikkeitä. Vauvalle riittä, että olet läsnä. Se tankkaa sinun rakkauttasi!! Sun ei tarvii edes koko ajan olla ihan vieressä, voit jutelle toisesta huoneesta tai sitten samasta hänelle...kertoa ihan ääneen yksinkertaisesti mitä sinä milloinkin teet (nyt äiti laitta pyykkejä kuivumaan...ai, täällä onkin sun näin hieno paita...jne.). Auttaa vauvan puheen kehitykseen, kun kuulee paljon puhetta.

Syliä paljon!

Katsekontaktia kannattaa ottaa paljon, autta vuorovaikutustaitojen kehitykseen. Juttele vauvalle kaikkea...ihan mitä vain, ei siinä tarvii olla edes mitään järkeä. =) Loruttele jotain vaikka koira meni metsään-lorua. Laulele ja tanssahtele vauva sylissäsi.

Kun nostat vauvan maasta/hoitopöydältä, niin ota vuorotellen molempien kylkien kautta...auttaa motoriikan kehittymiseen ja mm.just vauvan kääntymään oppimiseen. Ja nukuta vuorotellen molemmilla kyjlillä. =)

Tv:tä en antais tuon ikäisen kattoa...siitä vauva ei saa mitään irti! Jos/kun tykkää väreistä, niin kuvia seinälle ja kuvakirjoja lattialle, niin että saa katella! Muutenkin paljon lattialla oloa...oppii liikkumaan, kun saa siellä harjoitella taitojaan. Itsekseen ollessaan vauvat tykkäävät eritoten taitojaan hioa...eli välillä vauva myös itsekseen. =)

Tämmösiä vinkkejä mulla...

• samanlaisia....

Eli aika samalla kaavalla päivät menee ja niihin saattaa kyllästyä, jos mitään vaihtelua ei ole... siis lähinnä äiti. Tuo vaunutteluhan just toisi vaihtelua päivään. Itse koen sen olevan just kiva hetki päivässä. Pääsee pois neljän seinän sisältä. Välillä käyn bussiajelulla vauvan kanssa ja välillä ihan vain kävelen kodin lähistöllä. Välillä mennään yhdessä kaupunkiin, vauva nukkuu yleensä aina reissut.

Mutta ei vauva siis erityisvirikkeitä tarvi, niikuin joku kirjoittikin. Läheisyys ja juttelu on tärkeintä, mutta itse saat positiivisuutta päivään, kun lähdet pois kotoa. Onko lähellä mitään äitipiirejä tms. Niistä tulisi kivaa vaihtelua!

• edellisten...

kanssa, et ei tuon ikäinen mitään ihmeellisyyksiä kaipaa...SYLIÄ, LÄHEISYYTTÄ, KOSKETTELUA (PAIJAILU,KUTITTELU,SIVELY,VAUVAHIERONTA...), HELLYYTTÄ, JUTTELUA, RUOKAA, UNTA!

Pidä paljon lattialla (vähemmän sitterissä) peiton päällä...peiton reunalle kirjoja tai muuta katseltavaa.

Ei tuon ikäisen vauvan kuulukaan vielä keskittyä puuhiinsa. =) EI TV:tä!

Anna vauvasi katsella sun puuhastelua. Juttele sieltä lomasta tai laula...radiokin voi soida taustalla.

Peilistä voitte katella..rupeaa jossain vaiheessa kiinnostamaan vauvaa.

Jos jotain kaupasta haluat ostaa, niin puuha-/leikkimatto on kiva!

Ja joo, vauvan on hyvä saada raitista ilmaa päivittäin!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      110
      7133
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      95
      5204
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      114
      3463
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      33
      3372
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2504
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1846
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      96
      1481
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      341
      1431
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1336
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      1094
    Aihe