millainen on pitkän

kaavan mukaan

Tehty ruokailu.Aperatiivi JA niitä jäähile välipaloja.Miten toimia.Raha

12

1270

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perustavaa laatua

      oleva kysymys.
      No pitkän kaavan mukaanhan ensin tulee starterit, sitten alkuruoka, pääruoka ja lopuksi jälkiruoka. Juomaksi kaikkiin vesi. Viinit maistuvat pahalle ja muut juomat ovat moukkamaisia.

      • viineihin liittyen

        Ruokajuomana voi olla vesi, jos puhutaan ristiäisistä ja hautajaisista. Muutoin viiniä voi olla tarjolla ja siitä nauttivat ne, jotka siitä jotain ymmärtävät. Sallin oivaltamisen ilon sinulle.
        Pitkän kaavan mukaiseen ateriaan kuuluu tavanomaisesti myös kahvi/tee avec. Saat itse tykönäsi myös miettiä, mitä tämä mahtaisi tarkoittaa. Mieti myös sitä, mikä oikeasti on moukkamaista.


      • viiniä hieman
        viineihin liittyen kirjoitti:

        Ruokajuomana voi olla vesi, jos puhutaan ristiäisistä ja hautajaisista. Muutoin viiniä voi olla tarjolla ja siitä nauttivat ne, jotka siitä jotain ymmärtävät. Sallin oivaltamisen ilon sinulle.
        Pitkän kaavan mukaiseen ateriaan kuuluu tavanomaisesti myös kahvi/tee avec. Saat itse tykönäsi myös miettiä, mitä tämä mahtaisi tarkoittaa. Mieti myös sitä, mikä oikeasti on moukkamaista.

        enemmän kuin sinä. Tunnistan myös rypälelajikkeet mausta ja hajusta. Ja olen ollut kaikenlaisilla maistamiskursseilla. Itsekkin join viiniä aiemmin koska muka "ymmärsin" sen päälle. Sitten jokupäivä oivalsin että vesi on parempaa, kaikki eivät tätä ymmärrä vaan kittaavat sitä viiniä hampaat irvessä kun se on niin hienoa.


      • viiniä hieman kirjoitti:

        enemmän kuin sinä. Tunnistan myös rypälelajikkeet mausta ja hajusta. Ja olen ollut kaikenlaisilla maistamiskursseilla. Itsekkin join viiniä aiemmin koska muka "ymmärsin" sen päälle. Sitten jokupäivä oivalsin että vesi on parempaa, kaikki eivät tätä ymmärrä vaan kittaavat sitä viiniä hampaat irvessä kun se on niin hienoa.

        No. mutta siehän sälli oot!


      • "viineihin liittyen"
        viiniä hieman kirjoitti:

        enemmän kuin sinä. Tunnistan myös rypälelajikkeet mausta ja hajusta. Ja olen ollut kaikenlaisilla maistamiskursseilla. Itsekkin join viiniä aiemmin koska muka "ymmärsin" sen päälle. Sitten jokupäivä oivalsin että vesi on parempaa, kaikki eivät tätä ymmärrä vaan kittaavat sitä viiniä hampaat irvessä kun se on niin hienoa.

        Ehkä sinulle on sitten tullut kiintiö täyteen...
        Viineistä tiedän kyllä riittävästi ja vettähän on aina myös tarjolla, joten jokainen annostelkoon ruokajuomansa maun ja maksansa kunnon mukaan. Ruokailu- ja seurustelutilanteissakin pärjää vedellä ihan mainiosti, hyvin usein olen itse autoilijana isoissakin kekkereissä. Mutta arvostan hyviä viinejä ja kun tilaisuus sallii, nautin niistä ihan maun vuoksi. Eikä se ole hienostelua, vaan osa asiallista ruokakulttuuria.


      • ei sellaisia
        viiniä hieman kirjoitti:

        enemmän kuin sinä. Tunnistan myös rypälelajikkeet mausta ja hajusta. Ja olen ollut kaikenlaisilla maistamiskursseilla. Itsekkin join viiniä aiemmin koska muka "ymmärsin" sen päälle. Sitten jokupäivä oivalsin että vesi on parempaa, kaikki eivät tätä ymmärrä vaan kittaavat sitä viiniä hampaat irvessä kun se on niin hienoa.

        viinejä kannata juoda, joita hampaat irvessä kitataan. Sellaisten tarjoaminen on loukkaus vieraita kohtaan.


      • Kyrsänjyrsijä
        viiniä hieman kirjoitti:

        enemmän kuin sinä. Tunnistan myös rypälelajikkeet mausta ja hajusta. Ja olen ollut kaikenlaisilla maistamiskursseilla. Itsekkin join viiniä aiemmin koska muka "ymmärsin" sen päälle. Sitten jokupäivä oivalsin että vesi on parempaa, kaikki eivät tätä ymmärrä vaan kittaavat sitä viiniä hampaat irvessä kun se on niin hienoa.

        Mistä näitä vitun ääliöitä okein tulee??


    • kattaukseen

      jos lautasen sivuilla on neljät välineet ja jälkiruokapuolella kolmet päälesin ja laseja useita niin on pitkä ja kallis ruokailu

    • sinua...

      vaivaa, kun kirjoitat tuolla tavalla???

    • mutta tässä vielä;

      Aperitiivi, alkuruoka, pääruoka (jos oikein piiiitkäksi mennään ,niin ensin kala sitten liha,) juusto, jälkiruoka.

      Ja juomat aterioiden mukaan.

    • Vulgaari

      No eipä tietääkseni missään sanota kovin tarkasti, se vähän vaihtelee tilaisuuksista ja paikoista riippuen. Noin yleisesti sen pituus on lyhentynyt aikojen saatossa.

      Aikoinaan Vendomen herttua tarjosi kruununperillisen, tulevan Ludvig XV:n kunniaksi illallisen jossa oli 486 ruokalajia.
      Täällä pohjolassa on aina ollut vähän köyhempää, Kustaa II Adolfin säilyneissä ruokalistoissa oli vain noin 30 eri ruokalajia.

      Nykyinen Ranskalainen pitkä kaava on seuraavan tyyppinen.
      Ensimmäiseksi tuodaan pieni kiihoke, esim. mini-carpaccio. Sitten seuraa alkuruoka, sitä pääruoka. Klassisimmassa kuviossa pääruokia on kaksi: ensin kala, sitten lintu- tai liharuoka, mutta tavasta on likimain luovuttu ja nykyään noudatetaan joko-tai systeemiä. Salaatti - ellei sitä ole tarjottu alkuruoakana - tulee seuraavaksi, joskus yhdessä juuston kanssa, joskus ennen juustoa.
      Viimeisenä varsinaisena ruokalajina tarjotaan Ransakassa jälkiruoka, joka usein on valikoima talon makeuksia.
      Kahvin kanssa pöytään ilmestyy usein suklaamakeisia.

      Moniosainen ateria katkaistaan joskus sorbetilla. Se rauhoittaa vatsaa, usein se on sitruunasorbettia. Sitä kutsutaan "normadialaiseksi reijäksi" Normandialaisten oma reikä on kyllä calvados-ryyppy.
      Nykyisin ei tuollaisia pitkiä aterioita, joissa ruokalajien yhteensopivuus ja kokonaissommittelu ratkaisee sen onnistumisen, juuri tavata kuin huippuravintoloiden ns. menu degustation se voi sisältää useimpiakin lajeja - jokainen tosin melko pieni korumainen annos. Meillä sellaista ravintolaa edustaa lähinnä Välimäen Chez Dominique.

      • ammattilaisen

        vastaus.Olen saannut nautia näin korkeatasoisen ruuan.Hopia vaunuissa liekitettiin ruuat.Hieno kokemus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      203
      4872
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      281
      2997
    3. 134
      1777
    4. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      225
      1592
    5. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1431
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1206
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1154
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      75
      1139
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1107
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      77
      1092
    Aihe