Tapetti pöydän pintaan?

iwufhnv

Luin että pöydän voi pinnoittaa kankaalla liimaamalla sen siihen ja lakkaamalla päälle.

Minua kiinnostaisi sama tapetin kanssa. Kysymys on lähinnä, että miten tapetin väri reagoi lakkaamiseen? Tummuu paljon? Tietynlainen tapetti/lakka parempi kuin toinen? Pitäisi saada kovam kestävä ja tasainen kerros päälle.

12

7080

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mrjb

      Jos aiot päällystää pöytäsi vaikka tapetilla, on tärkeää päällystää se myös alapuolelta.
      Muuten tämä yläpuolen päällystys kiskoo kuivuttuaan koko pöytälevyn kippuraan!
      Jokin kontaktiliima voi toimia yhdelläkin pinnalla.
      Paperitapetti ei!
      Kokemusta on oveen tapetoidusta julisteesta.
      Samoin paljon puutöitä tehneenä on esimerkiksi ruokapöydän kannen käsittely tärkeä myös alapuolella.
      Muuten kanteen vaikuttaa kosteus eri tavoin ylä/alapuolelle ja se vääntää puusta tehtyä levyä.
      Tapetin väri ei välttämättä muutu ollenkaan, varsinkaan käytettäessä nykyisiä vesiohenteisia lakkoja.
      Ohuita kerroksia hyvällä siveltimellä niin toimii!
      Varmaan kannattaa kokeilla johonkin hukkapalaan ensin.

      • mk

        ohjeet kankaan liimamiseen pöytää? Tarkoitus olisi laittaa kangasta perus koulupöydän (kaiketi lastulevyä tms) pintaan ja saada rumasta kaunis.


      • Anonyymi

        Miksi paperitapetti ei toimi? Oli ajatuksena päällystää vanha meikkauspöytä 50-luvun paperitapetilla…hyvä että luin kommenttisi, täytyy miettiä vielä…mutta syy kiinnostaa. Alempana mainittu liimavärillä tehty perinnetapetti, onko siinä syy? Ja pitäisi siis tapetoida myös alapuoli? Vai pitääkö vaan unohtaa suunnitelma?
        Olisin halunnut uusia jalavaviilun pintaan kokonaisuudessaan, mutta pelkään, että siihen ei taidot riitä, siksi pohdiskelin tapettivaihtoehtoa.


    • htth

      siis toihan riippuu täysin pöydän kannen materiaalista, onko massiivipuinen liimalevy, vanerila päällystetty rimakehikko vai joku muu, mdf tms. jos ei oo arvokas mööpeli, hio pöydän pinta jollain 120 paperilla karheaksi, kokeile pikkupalalla ottaako joku tapettiliisteri siihen kiinni, ja jos ei vaihda tujumpaan liimaan (puuliima tai joku liuotinliima) Lakata voit jollain kalustelakalla, vesiliukoset käy, paitsi jos otat tapetiks jonkun liimavärillä tehdyn perinne tapetin. jos haluut pelata varman päälle ja kansi on irroitettavissa niin irroita ja vedä tapetti lakka molemmlle puolille.

    • alkup...

      Tuntuu liian vaikealta tuo tapetti, liikaa voi mennä pieleen. Kankaalle löytyi ohjeetkin jostain, ei tarvitse alkaa itse kokeilemaan.

      • tyttelityyyy

        Tulipahan vain mieleeni tuo vanha ikonitekniikka...

        Etta puupoydan paalle harsovaippakerros janisliimalla ensin kiinni ja siihen paalle voi paallystaa ihan milla vaan.
        Janisliimaa laytetaan seka harsokankaan paalle ja alle.

        Siihenhan paalle voisi vaikka alkaa latomaan sen jalkeen kalaliimaan sekoitettua kipsia;Valissa hioen saisi tehtya koko poydan kokoisen ikonin ;)))

        Mutta luulen etta tuon janisliimakerroksen paalle voi aivan huoletta heittaa tapettikerroksenkin.

        Yllaoleva vinkki oli asianmukainen,jos kyseessa on puinen/wanha puinen lakkaamaton poyta.

        Paperoiminen-lakattu tai mdf poyta:

        Paperi on aina helppo uusia.Vaihdat kun menee huonoksi.

        Itse poydan paperoimiseen kayttaisin:
        1)Ekax poydan kevyt hionta...Mdf levyyn reipas hionta 80 hiekkapaperilla.Pitaa saada aikaan tartuntapohja.
        2)Sitten paperitapetin kiinnitys erikeepperi-vesi seoksella 50-50 liimaa ja vetta.Liimaa seka poytaan ja paperiin.Liimaa laitetaan myos tasoitellessa paperin paalle.Annat menna reilusti,etta kaikki on markaa.
        3)Paalle aivan tavallista kirkasta parkettilakkaa-vesiohenteista.
        Monta kerrosta,ei vaihda tapetin varia!Kestaa kylla!


      • alkup..
        tyttelityyyy kirjoitti:

        Tulipahan vain mieleeni tuo vanha ikonitekniikka...

        Etta puupoydan paalle harsovaippakerros janisliimalla ensin kiinni ja siihen paalle voi paallystaa ihan milla vaan.
        Janisliimaa laytetaan seka harsokankaan paalle ja alle.

        Siihenhan paalle voisi vaikka alkaa latomaan sen jalkeen kalaliimaan sekoitettua kipsia;Valissa hioen saisi tehtya koko poydan kokoisen ikonin ;)))

        Mutta luulen etta tuon janisliimakerroksen paalle voi aivan huoletta heittaa tapettikerroksenkin.

        Yllaoleva vinkki oli asianmukainen,jos kyseessa on puinen/wanha puinen lakkaamaton poyta.

        Paperoiminen-lakattu tai mdf poyta:

        Paperi on aina helppo uusia.Vaihdat kun menee huonoksi.

        Itse poydan paperoimiseen kayttaisin:
        1)Ekax poydan kevyt hionta...Mdf levyyn reipas hionta 80 hiekkapaperilla.Pitaa saada aikaan tartuntapohja.
        2)Sitten paperitapetin kiinnitys erikeepperi-vesi seoksella 50-50 liimaa ja vetta.Liimaa seka poytaan ja paperiin.Liimaa laitetaan myos tasoitellessa paperin paalle.Annat menna reilusti,etta kaikki on markaa.
        3)Paalle aivan tavallista kirkasta parkettilakkaa-vesiohenteista.
        Monta kerrosta,ei vaihda tapetin varia!Kestaa kylla!

        Sellainen seikka vain, että pitäis kestää lämpötilan vaihteluita ja mahdollista kosteuttakin, ett äse varmaan rajoittaa vähän..

        ammattitietoa minulal ei ole, mutta vesiohenteisia kai pitäis välttää. Jos jotain kiinnittää niin vaikka laminaattiepoksilla? Ja ulkokäyttöön sopivaa lakkaa päälle..

        Helpoiten pääsis vain maalaamalla pinnan.. mutta mielenkiinnosta haluaisin jotain erikoisempaa. Mut saas nähdä, pitää kai vain tehdä pari kokeilukappaletta että näkee miten onnistuui ennen kuin tärvelee itse kalusteet.


      • .....
        alkup.. kirjoitti:

        Sellainen seikka vain, että pitäis kestää lämpötilan vaihteluita ja mahdollista kosteuttakin, ett äse varmaan rajoittaa vähän..

        ammattitietoa minulal ei ole, mutta vesiohenteisia kai pitäis välttää. Jos jotain kiinnittää niin vaikka laminaattiepoksilla? Ja ulkokäyttöön sopivaa lakkaa päälle..

        Helpoiten pääsis vain maalaamalla pinnan.. mutta mielenkiinnosta haluaisin jotain erikoisempaa. Mut saas nähdä, pitää kai vain tehdä pari kokeilukappaletta että näkee miten onnistuui ennen kuin tärvelee itse kalusteet.

        "Jos jotain kiinnittää niin vaikka laminaattiepoksilla? Ja ulkokäyttöön sopivaa lakkaa päälle..."

        Taidat nyt ampua kärpästä tykillä. Kapineesi tulee kuitenkin kai sisäkäyttöön? Tarkoitatko "laminaattiepoksilla" laminoinnissa tarkoitettuja epokseja? Tavallinen, kova perusepoksi on ei-elastinen joten se ei sovi esim. massiivipuun pinnoitukseen vaan halkeilee puun eläessä. Elastisiakin epokseja on. Epoksi pitäisi olla myös molemmin puolin.

        Yleisesti ottaen erilaiset epoksit ovat erikoisliimoja hyvin vaativiin liimauksiin ja pinnoituksiin.

        Tapetti vaan kiiinni vesi-puuliima, perus erikeeperit, B3:t käy. Seos suhde 50/50 ja lakkaa päälle useita kerroksia. Edellä ehdotettu vesiohenteinen parkettilakka sopii hyvin kalustelakkoja paremman kesrävyytensä vuoksi.


    • kokeile ihmeessä

      Ei kai se tapetti tiedä onko vaaka- vai pystyasennossa? Jos käyttää liimaa, ei tapetti kutistu eikä pöytälevy kastu, liisterihän ois ihan eri juttu.
      Tapetin laadulla tuskin on muuta väliä kuin lakan kanssa yhteensopivuus, sehän on helppo kokeilla ennen työhön ryhtymistä.
      Venelakka kestää vaikka mitä, mutta on aika äkästä tavaraa. Spraylakka voisi olla helpompi levittää, niitäkin on monenlaisia. Jos lakka on kirkasta, ei se hirveästi muuta värejä sikäli kun ei liota niitä ylipäätään.
      Hieno idea, eikun lycka till!

    • Rauno Kangas

      ...käytetään myös lasilevyä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1990
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1549
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      141
      1408
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1318
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1250
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      273
      1077
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1002
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      121
      970
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      110
      967
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      50
      792
    Aihe