Osaisiko joku arvioida tai kertoa totautuneita kellariperustuksen hintoja?
Suunnitelmissa olisi n50m2 kellari, pienellä takkahuoneella, kodinhoitohuone, pesuhuone ja saunatiloilla.
Lähinnä kiinnostaa tietää onko tämä tapa kalliimpaa, jos on niin paljonko, kuin että rakentaa kaikki samaan tasoon.
Kiitos etukäteen.
Kellariperustuksen hinta
15
6869
Vastaukset
- Rauno Kangas
...jonkun verran edullisempi kuin maan pinnalla, mutta kaukana ilmaisesta. Vähintään joku 2/3 yläkerran neliöhinnasta pitää varata kellaritiloille.
Mitä taas rulee 1-tasoinen v.s. rinnetalo sainoiin, että rinnetontille tulee halvemmaksi rakenaa rinnetalo ja tasamaalle 1-tasoinen, mutta vertailu ilman tontin vaikutusta menee siten, että talon olessa sen verran iso, että 2-kerroksisuus ei lisää hukkaneliöitä, tulee samat tilat rinnetalossa hieman edullisemmaksi, mutta rinnetalossa on "tarpeettomien lisäneliöiden" ilmaantumisen todennäköisyys niin suuri, että tilanne saattaa kääntyä toisinkin päin. Erityisesti kellarikerroksen ylärinteen puoleiset tilat ovat näitä.- kaupunkitonteilla
kuten Helsingissä kannattaa rakentaa kellari, jos se suinkin on mahdollista. Kellariin voi sijoittaa saunatilat, kodinhoitohuoneen ja vaatehuoneen ja ne eivät sisälly rakennusoikeuteen. Tein itse näin ja pidän ratkaisua onnistuneena. Kellari on noin puolikerrosta maanpinnan alapuolella.
- tontti
Niin, eli tarkoituksena olisi siis kellariin sijoittaa vain nämä pesu, sauna, takkatilat ja jonkinmoinen varasto. Eli käsittääkseni aika pieni kellari. Ja tällöin myös ensimmäisen kerroksen osahan vastaavasti pienenee kun saunat yms on jo alakerrassa. Ensimmäiseen kerrokseen olisi tarkoitus rakentaa ihan tarvittavat neliöt n 100-110.
Millainen kustannusarvio tälläiseen projektiin olisi oikeasti realistinen? Itse pystyn tekemään aputöitä. - Rauno Kangas
tontti kirjoitti:
Niin, eli tarkoituksena olisi siis kellariin sijoittaa vain nämä pesu, sauna, takkatilat ja jonkinmoinen varasto. Eli käsittääkseni aika pieni kellari. Ja tällöin myös ensimmäisen kerroksen osahan vastaavasti pienenee kun saunat yms on jo alakerrassa. Ensimmäiseen kerrokseen olisi tarkoitus rakentaa ihan tarvittavat neliöt n 100-110.
Millainen kustannusarvio tälläiseen projektiin olisi oikeasti realistinen? Itse pystyn tekemään aputöitä.....viiskyt kellariin tarjoittaa bruttoalana noin 170. Keskineliöhinnaksi muotoutuu jotain 1500 euroa eli kokonaiskustannusarvio ilman tontin hintaa suuruusluokkaa 255.000 josta vähennetään oman työn osuus - aputyötä enintään 20.000 eli hankesuunnitteluvaiheessa kysyttäis varmaan 235.000 panostusta - hirmuiden edullisilla materiaalivalinnoilla ehkä 210.000. Tuossa veikkaukseni suuruusluokista.
- rakentaja_
Rauno Kangas kirjoitti:
....viiskyt kellariin tarjoittaa bruttoalana noin 170. Keskineliöhinnaksi muotoutuu jotain 1500 euroa eli kokonaiskustannusarvio ilman tontin hintaa suuruusluokkaa 255.000 josta vähennetään oman työn osuus - aputyötä enintään 20.000 eli hankesuunnitteluvaiheessa kysyttäis varmaan 235.000 panostusta - hirmuiden edullisilla materiaalivalinnoilla ehkä 210.000. Tuossa veikkaukseni suuruusluokista.
Rauno, osaatko arvioida mikä on kellariperustuksen osuus vs 1 kerroksisen alon perustmiskustannus, siis paljonko näissä on eroa materiaali ja työ kustannuksissa?
Kiitos - Rauno Kangas
rakentaja_ kirjoitti:
Rauno, osaatko arvioida mikä on kellariperustuksen osuus vs 1 kerroksisen alon perustmiskustannus, siis paljonko näissä on eroa materiaali ja työ kustannuksissa?
Kiitos...pulma lyhyesti arvioitavaksi. En oikein keksinyt mitä keneenkin vertaisin tuossa. Jos ajatellaan niin, että verrataan kokonaiskustannuksia samalla neliömäärällä tehtynä yhteen tasoon tai rinteeseen, ei suuria eroja suuntaan tai toiseen tule - jos siis tasamaatalo rakennetaan tasamaalle ja rinnetalo rinteeseen.
Jos taas tasamaatalo rakennetaan rinteeseen (moni valmistalo-ostaja yrittää sitäkin) niin se "rakentamatta jäänyt" kellari nostaa sen tasamaatalonkin neliöhintaa.
Yritetäämpä vielä muotoilla asiaa yhdelä tapaa:
* normaali kerrosneliö 1500 euroa (esim. 1-tasoisessa)
* lisä- tai vähennysneliö 1-tasoisessa sekä kellarikerrosneliöt 1000 euroa.
Jos sinulla siis esim. 150 neliötä yhdessä tasossa - kaikki neliöt noin 1500 euroa => budjetti 225 kiloeuroa. Jos vähennät sen peruskerroksen 100 neliöön - saat kustannushyvitystä 50*1000 = 50 kiloeuroa, mutta perustaessasi kellarin 50 neliötä tulee se sama hinta suuruusluokkana takaisin.
Tuosta voisi ajatella, että tavallinen matalaperustus v.s. kelarikerros = noin 1000 neliö.
Ja kaikki nämä tiedot varsin karkealla stetson-tasolla. Pääsääntönä se, että tasamaalle kannattaa rakentaa tasamaatalo ja rinteeseen rinnetalo. - hyvästä arviosta
Rauno Kangas kirjoitti:
...pulma lyhyesti arvioitavaksi. En oikein keksinyt mitä keneenkin vertaisin tuossa. Jos ajatellaan niin, että verrataan kokonaiskustannuksia samalla neliömäärällä tehtynä yhteen tasoon tai rinteeseen, ei suuria eroja suuntaan tai toiseen tule - jos siis tasamaatalo rakennetaan tasamaalle ja rinnetalo rinteeseen.
Jos taas tasamaatalo rakennetaan rinteeseen (moni valmistalo-ostaja yrittää sitäkin) niin se "rakentamatta jäänyt" kellari nostaa sen tasamaatalonkin neliöhintaa.
Yritetäämpä vielä muotoilla asiaa yhdelä tapaa:
* normaali kerrosneliö 1500 euroa (esim. 1-tasoisessa)
* lisä- tai vähennysneliö 1-tasoisessa sekä kellarikerrosneliöt 1000 euroa.
Jos sinulla siis esim. 150 neliötä yhdessä tasossa - kaikki neliöt noin 1500 euroa => budjetti 225 kiloeuroa. Jos vähennät sen peruskerroksen 100 neliöön - saat kustannushyvitystä 50*1000 = 50 kiloeuroa, mutta perustaessasi kellarin 50 neliötä tulee se sama hinta suuruusluokkana takaisin.
Tuosta voisi ajatella, että tavallinen matalaperustus v.s. kelarikerros = noin 1000 neliö.
Ja kaikki nämä tiedot varsin karkealla stetson-tasolla. Pääsääntönä se, että tasamaalle kannattaa rakentaa tasamaatalo ja rinteeseen rinnetalo.Kiitos paljon tiedoista.
Lähinnä asiaa sen takia harkitsen että haenko tontti jaosta rinne tonttia vaiko tasamaan tonttia.
Kuitenkin kiinnostaisi rinne ratkaisu siinä mielessä, että tontit ovat aika pieniä ja näin ollen pihaa jäisi ehkäpä hieman enemmän käyttöön kellari ratkaisulla.
Yksi kysymys tuli vielä mieleen, talopaketti valmistajilta jos tilaa rinne mallin, niin eroaako toimitussisältö jollain tapaa vs tasamaan talopaketti? - Rauno Kangas
hyvästä arviosta kirjoitti:
Kiitos paljon tiedoista.
Lähinnä asiaa sen takia harkitsen että haenko tontti jaosta rinne tonttia vaiko tasamaan tonttia.
Kuitenkin kiinnostaisi rinne ratkaisu siinä mielessä, että tontit ovat aika pieniä ja näin ollen pihaa jäisi ehkäpä hieman enemmän käyttöön kellari ratkaisulla.
Yksi kysymys tuli vielä mieleen, talopaketti valmistajilta jos tilaa rinne mallin, niin eroaako toimitussisältö jollain tapaa vs tasamaan talopaketti?...käytettävyydessä on omat rajoituksensa - etenkin jos on jyrkkä. Sen minkä kellarissa voittaa jyrkänteisiin häviää.
Rinneratkaisu on myös talopakettitoimittajille usein pulmallinen juttu - harvempi tarjoaa kellariosuuksia.
- arviosta
Vielä sellainen kysymys tuli mieleen että pitääkö ks 1500 Eur / m2 hinta sisällään pihatyöt? entä mitä muuta hinta ei pidä sisällä?
Kiitos! - rakennusta
380 kevytsora lämpöharkoilla, 200m ontelolaatta ala:n 140neliötä, 2 kpl kantavaa väliseinää
hinta 23K€ kaikki materiaalit, ei työnhintaa niin ja mukaan tuli myös 600mm anturaharkot. rakennusvuosi 2009- harkitsija1
Eli siis toisin sanoen tähän kun lisätään maanrakennuskulut, niin laskenko oikein että kellari on silloin tullut kalliimmaksi kuin 1 kerrokseen rakentaminen?
Mitä kannattanee työn osuuteen varata kellarikerroksen muurauksessa yms pystytyksessä? - pysyy samana ja
harkitsija1 kirjoitti:
Eli siis toisin sanoen tähän kun lisätään maanrakennuskulut, niin laskenko oikein että kellari on silloin tullut kalliimmaksi kuin 1 kerrokseen rakentaminen?
Mitä kannattanee työn osuuteen varata kellarikerroksen muurauksessa yms pystytyksessä?harkitaan tehdäänkö kellari vai ei niin lisäkustannus kellarista on aika pieni.
Siinähän kaivetaan vähän suurempi kuoppa ja ostetaan harkkoja vain vähän eli noin 1.5 - 2 metriä seinäkorkeuteen lisää. Lisäkustannus muutama tonni.
Ja jsos talon alla on sopiva savipatja joka pitää kaivaa pois ja korvata murskeella niin tällöin kellari tulee ilmaiseksi eli kellariperustus on halvempi. - jlkj
harkitsija1 kirjoitti:
Mitä kannattanee työn osuuteen varata kellarikerroksen muurauksessa yms pystytyksessä?Jos saisin valita niin en rakentaisi yhtään kerrosalaa alaspäin. Varsinkaan jos joutuu itse tekemään töitä tontilla. Itse olen aivan täynnä harkkojen kantamista, laastin tekoa ja petonin kanssa pelaamista. ts. olen juuri loppumetreillä rinnetalossa joka on tehty kevytsoraharkoista, ontelolaatoista ja talopaketista.
Yläkerran puurakenteisessa osuudessa kaikki sujuu näppärästi ja nopeasti ja alakerrassa aina raskaasti, hitaasti, meluisasti ja pölyisesti. - rakennusyö
jlkj kirjoitti:
Jos saisin valita niin en rakentaisi yhtään kerrosalaa alaspäin. Varsinkaan jos joutuu itse tekemään töitä tontilla. Itse olen aivan täynnä harkkojen kantamista, laastin tekoa ja petonin kanssa pelaamista. ts. olen juuri loppumetreillä rinnetalossa joka on tehty kevytsoraharkoista, ontelolaatoista ja talopaketista.
Yläkerran puurakenteisessa osuudessa kaikki sujuu näppärästi ja nopeasti ja alakerrassa aina raskaasti, hitaasti, meluisasti ja pölyisesti.raskasta ja tavaran kantamista paikasta toiseen. Ei sitä kukaan miellään tee kun telkkariakin voisi katsella ja vormuloita. Sitä vaan luulee että puusta tekee helposti ja vaivátta.
- ..tontilla
(ja sopiva tontti= joutuu jokatapauksessa kaivamaan paljon/ sopiva rinne, että muuten joutuisi täyttämään) niin kellarin pystyy tekemään hyvinkin edullisesti: betoni, harkot, eristeet ja ontelolaatat ei paljoa maksa etenkin jos itse tekee.
Hintaa rupeaa kuitenkin kasvattamaan se kun kellari pitäisi jotenkin sisustaakkin. Sauna ja pesutilat on ihan yhtä kalliita tehdä kellariinkin, samoin kuin khh. Halpoja tiloja onkin oikeastaan autotallit ja varastot.
Eikä kellarin hinta jää vielä tähänkään. Rappuset maksaa, tulee pidempi hormi (jos takkahuone kellarissa) kellarin lattiaan laitetaan kuitenkin kalliimpaa laattaa kun se yläkerran laminaatti, kipsilevypinnat ylhäällä osataan tasoittaa itse mutta harkkopintaa ei jne. jne.
Eli kellarin hinta perustuksena ja säilytystilana on eriasia kun asuttavana ja käytettävänä tilana. Siitä myös erot miten joku tekee kellarin muutamalla tonnilla ja toisella ei satakaan tonnia riitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937708
- 403712
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021866- 241130
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html32993Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,28953Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53827Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31762Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60739TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.
Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o268703