Tarkoitan tuolla vahauksella sitä, että vahapalasesta vain hinkataan kerros suksenpohjaan ja sitten harjataan sileäksi.
Eli se pohjankäristäminen ja vahojen siklailu jätetään kokonaan pois.
Miten kauan tuollainen pohjaluisto kestää siihen pitkän kaavan mukaan tehtyyn vahaa, korvenna, siklaa, ja harjaa sulkeiseen verrattuna? Ainakin se tuntuisi paljon helpommalta tehdä verrattuna tuohon täyslaidalliseen. Vahojakin kuluisi huomattavasti vähemmän kun niitä ei tarvitsisi siklailla pitkin lattioita.
Minkälaisia kokemuksia
3
726
Vastaukset
- ei luista
Lämmitä raudalla mutta ei sikslausta, harjaa lämpimänä ja toista pari kertaa ja viimenen harjaus kylmänä.
Varo ettei rauta ole liian kuuma. - vp.k
Kuuntelin x - vuottaa "luistoteorioita" ja testasin. Kukaan ei vastannut kysmykseen miksi vahaa laitetaan pohjaan? Kaikki myöntävät että ei pehmeä eikä kova vaha luista - paksuna kerroksena. Mitä sitten tapahtuu kun se on ohuena keroksena - ei luista kuin hetken.
Ongelma on suksen pohjassa ja sitä yritetään peitellä jos jollakin pinnoitusteorialla, kuumalla ja kylmällä.
Nyt viimeiset mittaukset ovat selkeästi osittaneet, että mitä hyvänsä tehdään kuumalla raudalla pohjan kanssa, sen z-suuntainen (paksuus) rakenne muuttuu pysyvästi ja pohjan alkuperäien ongelma (kosteus) pahenee.Pahenemista korjataan pulvereilla, kerrosvoiteluilla jne. Selkeintä on poista koko ongelmakerros ja jättää vahat pois. Parasta tässä on se, että luisto-ongelma ei palaa takaisin. Suksen pohjamateriaalin oma luisto-ominaisuus ylittää KAIKKI markkinoilla olevat luistovahat.- pikkuhiljaa
usko menemään itselläkin tohon voiteluun!olen hiihtänyt reilummasti vasta tämän talven mut kyllä näilläki kilometreillä jo tajuaa luistaako vai ei!asun hiihtoreitin vieressä ja on ollu mahdollisuus/aikaa kikkailla voitelun kans.elikkä kokemukset minulla:violetti vaha EI hyvä.sininen vaha OHUENA KERROKSENA luistaa melkein kelillä ku kelillä.vesikeli kokematta täällä pohjosessa vielä.MUTTA MUTTA!!uskokaa tai älkää ILMAN VOITEITA,siis karhunkielellä hinkattuna ja kiillotettuna yhtä hyvä ja PAREMPIKIN LUISTO!!kelit-10 -2 pakkasta.nämä pakkaskelin suksella.nollakelin"tykit"oottelee kelejä.kokeilen taatusti rasvoilla ja ilman.aloin hunttaileen tuota luisto jutuu ku tommosen 20-30km lenkin lopussa pohjat "harmaana" ja luisto vaan paranee!että tämmöstä..turhaan..aivan turhaan..??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7242381Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3441971Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä241856Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o101663Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja581478Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise121022Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu17990- 63855
- 55840
Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?2798