Onko kenelläkään kokemusta tai tietoa tällaisesta, että pakkasella auton vaihteisto ei vaihdu isommalle kuin vasta lämmittyään. Juuttuu kakkoselle, ykköselle tai mille lie. Kun moottori on lämminnyt tai lämmitetty niin vaihteisto toimii normaalisti. Kannattaisko muuttaa lämpöön etelään ennemmin kuin viedä korjaamolle. Jos jollakulla on jotain tietoa asiasta niin kaikki tieto tai kokemus otetaan kiitollisena vastaan. Hoksasin vasta nyt että mondeolle on oma palsta ja kysyin samaa autot ja liikenne -palstalla. Sori!
Automaattivaihteisto ei vaihda pakkasella isommalle vaihteelle, vm. 95
19
17581
Vastaukset
- Voihan monde
Voikohan vastata itselleni? Olen internetistä katsellut mitä vikaa voisi olla kun vaihteisto tökkii kylmänä ja kuulemma liian löysä kickdown voi aiheuttaa kylmänä ongelmia ja tällaisen listnkin löysin:
Nykivä kiihtyminen, vaihde vaihtuu väärällä hetkellä tai kickdown toiminnan
virheellisyys
* Vikaa vaihtamismekanismissa
Hopsankeikkaa eli eiku huoltamoon ilmoittamaan, että kickdown kaipaa kiristystä? Ja voisko ne samalla löyhentää muutamia ruuveja päästä kun alkaa kiristää. Ollut vähän muidenkin laitteiden kanssa ongelmia. Pyykinpesukone rupes tupruttelemaan savua.- Voïhan monde
Auttaskohan öljynvaihto, se on ilmeisesti ensimmäinen toimenpide kun vaihdelaatikossa ilmenee vikoja. Voipi ollakin, että öljyt on lopussa tai ruosteessa. Huoltamolle joudun tietenkin auton viemään, mua vaan hirvittää aatella miten kukkarolle käy ja siksi yritän kalastella tietoja mistä voisi olla kyse ja onko jollakulla ollut samantyyppistä ongelmaa ja onko talous siitä vielä toipunut.
- zöf
Voïhan monde kirjoitti:
Auttaskohan öljynvaihto, se on ilmeisesti ensimmäinen toimenpide kun vaihdelaatikossa ilmenee vikoja. Voipi ollakin, että öljyt on lopussa tai ruosteessa. Huoltamolle joudun tietenkin auton viemään, mua vaan hirvittää aatella miten kukkarolle käy ja siksi yritän kalastella tietoja mistä voisi olla kyse ja onko jollakulla ollut samantyyppistä ongelmaa ja onko talous siitä vielä toipunut.
Jos muuten toimii mutta pakkasella jakittaa niin ei se loota rikki ole.
Useimmiten tuoreet ja hyvät öljyt auttavat asiaa.
Automaattilootaan pitäisi muutenkin muistaa öljynvaihto asiallisin välein, vanhat möhnät jauhavat rikki hienon laitteen.
- Kaikki OK.
Juuri noin sen pitääkin toimia. Automaatti vaihtaa isoimman vaihteen vasta kun öljyt ovat tarpeeksi lämmenneet. Tämä tieto löytyy yleensä myös auton ohjekirjasta, jos sitä viitsii yhtään lukaista.
- Kaikki OK
...Jos tuo ei vaihda ykköstä tai kakkosta isommalle, niin sitten on kyllä vikaa jossain. Kylmänä automaatti vaihtaa aina isommalla kierrosluvulla lämmittääkeseen öjyjä tehokkaammin ja sen takia se myös nykäisee hieman reilummin kylmänä.
- Voihan monde
Kaikki OK kirjoitti:
...Jos tuo ei vaihda ykköstä tai kakkosta isommalle, niin sitten on kyllä vikaa jossain. Kylmänä automaatti vaihtaa aina isommalla kierrosluvulla lämmittääkeseen öjyjä tehokkaammin ja sen takia se myös nykäisee hieman reilummin kylmänä.
Kiitos vastauksista! Aamulla kun lähin ajelamaan kun auto oli ollut lämpöpaikalla toimi moottoritiellä kuin ajatus. Siinä kotoa lähtiessä hiljasella vauhdilla kun eka kertaa kiihdytin niin nykäisi.
Kotiin päin en taida uskaltaa moottoritietä ajaa. Eilen nimittäin kun auto oli kylmänä ja pakkasta piteli niin rampilta kun piti moottoritielle kiihdyttää ei nopeus noussut kuin 60:een, siitä sitten kun pääsin tien tukoksi, nousi 80:een ja jonkun ajan päästä kun moottori lämpeni niin toimi taas ihan normaalisti. - Voihan monde
Voihan monde kirjoitti:
Kiitos vastauksista! Aamulla kun lähin ajelamaan kun auto oli ollut lämpöpaikalla toimi moottoritiellä kuin ajatus. Siinä kotoa lähtiessä hiljasella vauhdilla kun eka kertaa kiihdytin niin nykäisi.
Kotiin päin en taida uskaltaa moottoritietä ajaa. Eilen nimittäin kun auto oli kylmänä ja pakkasta piteli niin rampilta kun piti moottoritielle kiihdyttää ei nopeus noussut kuin 60:een, siitä sitten kun pääsin tien tukoksi, nousi 80:een ja jonkun ajan päästä kun moottori lämpeni niin toimi taas ihan normaalisti.Tänään sitten vaihdettiin öljyt, teki 60 euron loven kukkaroon. Vihlaisi mahan pohjasta kun korjaamossa sanoivat, että jos vaihdelaatikko pitää alkaa vaihtamaan niin vaihda auto, koska vaihdelaatikon vaihto on niin kallista. Hupsankeikkaa.
Ajelin moottoritietä pitkin mennen tullen. Töistä lähtiessä ajelin ensin jonkin matkaa pikkuteitä, että moottorin lämpötila kipusi normaalin puolelle, jolloin auto kiihtyy normaalisti. Nyt sitten huomenna näkee kun autoa käyttää kylmiltään, että vaikuttiko öljynvaihto. Öljy oli kuulemma aika mustaa, eikö se yleensä ole? - Voihan monde
Voihan monde kirjoitti:
Tänään sitten vaihdettiin öljyt, teki 60 euron loven kukkaroon. Vihlaisi mahan pohjasta kun korjaamossa sanoivat, että jos vaihdelaatikko pitää alkaa vaihtamaan niin vaihda auto, koska vaihdelaatikon vaihto on niin kallista. Hupsankeikkaa.
Ajelin moottoritietä pitkin mennen tullen. Töistä lähtiessä ajelin ensin jonkin matkaa pikkuteitä, että moottorin lämpötila kipusi normaalin puolelle, jolloin auto kiihtyy normaalisti. Nyt sitten huomenna näkee kun autoa käyttää kylmiltään, että vaikuttiko öljynvaihto. Öljy oli kuulemma aika mustaa, eikö se yleensä ole?Eilen vaihdettiin öljyt, mutta mitä näin aamulla ajoin, tuntui että ongelma ei ole poistunut.
Mutta tulikin yhtäkkiä mieleeni, että kun painaa kaasua - auto ei kiidy mutta kun auto lämpenee - auto kiihtyy normaalisti sehän voi olla, että tulppa ei saa kosketusta kylmänä? Jos ei edes ole kyse vaihteisto-ongelmasta?? - Voihan monde
Voihan monde kirjoitti:
Eilen vaihdettiin öljyt, mutta mitä näin aamulla ajoin, tuntui että ongelma ei ole poistunut.
Mutta tulikin yhtäkkiä mieleeni, että kun painaa kaasua - auto ei kiidy mutta kun auto lämpenee - auto kiihtyy normaalisti sehän voi olla, että tulppa ei saa kosketusta kylmänä? Jos ei edes ole kyse vaihteisto-ongelmasta??Ei liene kuitenkaan tulppaongelma, sillä kuulemma sos tulpissa vikaa, vaikuttaa se moottorin käyntiin. Moottori käy ihan hyvin --> ei tulppavikaa
Lisäksi kun ottaa 4-5 tuhatta kierrosta, se on kuulemma ihan hyvä moottorin osalta kiihdytettäessä eli ei viittaa sekään moottorivikaan.
Jännäksi menee. - mikä monteo
Voihan monde kirjoitti:
Ei liene kuitenkaan tulppaongelma, sillä kuulemma sos tulpissa vikaa, vaikuttaa se moottorin käyntiin. Moottori käy ihan hyvin --> ei tulppavikaa
Lisäksi kun ottaa 4-5 tuhatta kierrosta, se on kuulemma ihan hyvä moottorin osalta kiihdytettäessä eli ei viittaa sekään moottorivikaan.
Jännäksi menee.mikä mondeo!!kannattaa vaihtaa manuaalivaihteila olevaan kamppeeseen,ei nimittäin ole kovin kestäviä nuo ykkös ja kakkos koppasien monteoiden automaattilaatikot..
- Voihan mondeo
mikä monteo kirjoitti:
mikä mondeo!!kannattaa vaihtaa manuaalivaihteila olevaan kamppeeseen,ei nimittäin ole kovin kestäviä nuo ykkös ja kakkos koppasien monteoiden automaattilaatikot..
En tahtois vaihtaa, on toiminut niin hyvin ja automaattivaihteisto on tosi kätevä. Nyt on ikää 14 vuotta ja kuluuhan ne auton osat. Kun kestäis vielä muutaman vuoden niin sitten en tarviskaan enää autoa. Eikä vika nyt olekaan automaattivaihteistossa eikä tulpissakaan. Moottori kylmänä kierrosluvut ei nouse yli 3.5:n eikä kiihdytä mutta kun muutaman minuutin on ajanut ja moottorin lämpötila on normaali kierrosluvut nousee 4 - 5:een ja kiihtyy normaalisti. Huoltamolla eivät saaneet vikaa kiinni kun auto toimii suurimman osan ajasta normaalisti. Hohhoi.
- minkä tekee...
Voihan mondeo kirjoitti:
En tahtois vaihtaa, on toiminut niin hyvin ja automaattivaihteisto on tosi kätevä. Nyt on ikää 14 vuotta ja kuluuhan ne auton osat. Kun kestäis vielä muutaman vuoden niin sitten en tarviskaan enää autoa. Eikä vika nyt olekaan automaattivaihteistossa eikä tulpissakaan. Moottori kylmänä kierrosluvut ei nouse yli 3.5:n eikä kiihdytä mutta kun muutaman minuutin on ajanut ja moottorin lämpötila on normaali kierrosluvut nousee 4 - 5:een ja kiihtyy normaalisti. Huoltamolla eivät saaneet vikaa kiinni kun auto toimii suurimman osan ajasta normaalisti. Hohhoi.
pahasti näyttää, että alkaa olla loota kaput! Itsellä vuotta tuoreempi autom. johon vaihdettu kahdesti uusi laatikko. Toinen vaihto meni samaan rahaan kuin ensimmäinen kerta, maksoi noin 3-tuhatta euroa. Kyseiset laatikot oli uusia eli ei romiksesta haettuja. Alun perin hävisi kakkonen kokonaan. Ja suoraan kun vaihtoi ykköseltä kolmoselle niin nykäys oli aika rajua. Oletko kokeillut vaihtaa manuaalisesti ykkönen, kakkonen ja sitten D? Nuo kierrokset voivat johtua siitä ilman-määrä mittarista, joka on kaiketi siinä letkussa tai mikä se nyt on joka on ilmanputsarin liittimestä menevän yhdistelmän välissä olevan systeemin välissä ja siinä lukee joku maff? Voi myöskin olla ettei ole. Mutta se vaikuttaa kuitenkin ilman määrään jonka tietokone laskee ja tekee muutoksia vähän kaikkeen säätöihin. Arvokas sekin on vaihdella huvikseen, jotain 100€ -luokkaa. Ei voi putsata.
- Voihan monde
minkä tekee... kirjoitti:
pahasti näyttää, että alkaa olla loota kaput! Itsellä vuotta tuoreempi autom. johon vaihdettu kahdesti uusi laatikko. Toinen vaihto meni samaan rahaan kuin ensimmäinen kerta, maksoi noin 3-tuhatta euroa. Kyseiset laatikot oli uusia eli ei romiksesta haettuja. Alun perin hävisi kakkonen kokonaan. Ja suoraan kun vaihtoi ykköseltä kolmoselle niin nykäys oli aika rajua. Oletko kokeillut vaihtaa manuaalisesti ykkönen, kakkonen ja sitten D? Nuo kierrokset voivat johtua siitä ilman-määrä mittarista, joka on kaiketi siinä letkussa tai mikä se nyt on joka on ilmanputsarin liittimestä menevän yhdistelmän välissä olevan systeemin välissä ja siinä lukee joku maff? Voi myöskin olla ettei ole. Mutta se vaikuttaa kuitenkin ilman määrään jonka tietokone laskee ja tekee muutoksia vähän kaikkeen säätöihin. Arvokas sekin on vaihdella huvikseen, jotain 100€ -luokkaa. Ei voi putsata.
Korjaamosta ohjasivat toiselle korjaamolle jossa korjataan/vaihdetaan automaattivaihteistoja kun heillä ei niitä korjata sen jälkeen kun oli öljyt vaihdettu vaihdelaatikkoon ja tulpat. Uusi laatikko maksaa tosiaan jotain 2000 euroa ja siihen työ niin hintaluokka pyörinee siinä 3000:n paikkeilla. Eipä taida tuon ikäiseen autoon, vaikka hyvin on muuten pelannut, kannattaa alkaa laatikko vaihtaamaan? Eli ajellaan niin kauan kuin peli vetää ja sitten taidan siirtyä bussilinjalle. Vien sen kuitenkin vielä kolmannen kerran korjaamolle ja nyt sinne eri korjaamolle. Tartteehan ne korjaamotkin tuloja.
- Voihan monde
Voihan monde kirjoitti:
Korjaamosta ohjasivat toiselle korjaamolle jossa korjataan/vaihdetaan automaattivaihteistoja kun heillä ei niitä korjata sen jälkeen kun oli öljyt vaihdettu vaihdelaatikkoon ja tulpat. Uusi laatikko maksaa tosiaan jotain 2000 euroa ja siihen työ niin hintaluokka pyörinee siinä 3000:n paikkeilla. Eipä taida tuon ikäiseen autoon, vaikka hyvin on muuten pelannut, kannattaa alkaa laatikko vaihtaamaan? Eli ajellaan niin kauan kuin peli vetää ja sitten taidan siirtyä bussilinjalle. Vien sen kuitenkin vielä kolmannen kerran korjaamolle ja nyt sinne eri korjaamolle. Tartteehan ne korjaamotkin tuloja.
Ongelman aiheutti ilmamassamittari.
- "".:.""
Voihan monde kirjoitti:
Ongelman aiheutti ilmamassamittari.
Heureka onkohan mullakin tuo massamittari,tekee toisinaan tuon nykäyksen,kiihtyy kylläkin,tosin auto ei ole mondeo.
- ongenkoukku1
volvo oli ennen rautaa nyt se on puuta hii o hoi
- Anonyymi
Minun mb290td -98 ajettu 380 000 km käyttäytyy samoin, mutta kun pakkasella antaa ensin olla tyhjäkäynnillä n. 10 minuuttia niin sen jälkeen ongelma häviää ja auto toimii kuin junan losetti.Laatikon öljyä vaihdan n 80 000,km välein eikä välillä tarvitse lisätä. Autoni kohalla pätee vanha viisaus "maltti on valttia". On sanottakin selvää, jos pakkasella liikkeelle lähtiessä yrittää kaasuttamisella saada pykälä vaihtumaan, niin jossain vaiheessa se rytkäyttää erittäin voimakkaasti ja laatikko ei tykkas
- Anonyymi
Eiks tuon ikäisen mersun laatikko rykäise muutenkin...
- Anonyymi
Joo siinä ehtii akku latautumaan, ennen, kun survasee pykälän deelle!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä
Kun niissä ei enää käy satuolentoihin uskovat hihhuIit eivätkä persut. Asiakaskunta on huomattavasti siistiytynyt muutam26414340Riikka runnoo! Uutta velkaa tänä vuonna 17 mrd. euroa
Tirsk. Nyt kyllä hihityttää kuin pientä eläintä. Riikka takoo maailmanennätyksiä tasaiseen tahtiin. " [Riikka] joutuu657261Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa
10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö2077068Kela maksoi etuuksia 17,3 mrd. eur, yritykset sai 10,6 mrd.
Tuohon päälle vietiin vielä palkansaajilta työeläkeloisille 27,5 miljardia euroa. Etenkin Suomen Sosialistiset Yrittäjä435088K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä
vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon1124856Näin tyhmä vasemmistolainen on: "S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä
kun siellä ei ole hihhuleita eikä persuja." Vain tyhmä eli heikkoälyinen vasemmistolainen voi tehdä noin lapsellisia ju754704Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen
Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos894464PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT
* * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *204401Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin
Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko764154Kysymys: Kuinka moneen maahan neuvosto-venäjä on hyökännyt
viimeisten 90-vuoden aikana? Ja lähinnä on siis kyse neuvosto-venäjän naapurimaista - kuten Suomesta. Lista on huomatta1023948