Automaattivaihteisto ei vaihda pakkasella isommalle vaihteelle, vm. 95

Voihan monde

Onko kenelläkään kokemusta tai tietoa tällaisesta, että pakkasella auton vaihteisto ei vaihdu isommalle kuin vasta lämmittyään. Juuttuu kakkoselle, ykköselle tai mille lie. Kun moottori on lämminnyt tai lämmitetty niin vaihteisto toimii normaalisti. Kannattaisko muuttaa lämpöön etelään ennemmin kuin viedä korjaamolle. Jos jollakulla on jotain tietoa asiasta niin kaikki tieto tai kokemus otetaan kiitollisena vastaan. Hoksasin vasta nyt että mondeolle on oma palsta ja kysyin samaa autot ja liikenne -palstalla. Sori!

19

17210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voihan monde

      Voikohan vastata itselleni? Olen internetistä katsellut mitä vikaa voisi olla kun vaihteisto tökkii kylmänä ja kuulemma liian löysä kickdown voi aiheuttaa kylmänä ongelmia ja tällaisen listnkin löysin:

      Nykivä kiihtyminen, vaihde vaihtuu väärällä hetkellä tai kickdown toiminnan
      virheellisyys


      * Vikaa vaihtamismekanismissa

      Hopsankeikkaa eli eiku huoltamoon ilmoittamaan, että kickdown kaipaa kiristystä? Ja voisko ne samalla löyhentää muutamia ruuveja päästä kun alkaa kiristää. Ollut vähän muidenkin laitteiden kanssa ongelmia. Pyykinpesukone rupes tupruttelemaan savua.

      • Voïhan monde

        Auttaskohan öljynvaihto, se on ilmeisesti ensimmäinen toimenpide kun vaihdelaatikossa ilmenee vikoja. Voipi ollakin, että öljyt on lopussa tai ruosteessa. Huoltamolle joudun tietenkin auton viemään, mua vaan hirvittää aatella miten kukkarolle käy ja siksi yritän kalastella tietoja mistä voisi olla kyse ja onko jollakulla ollut samantyyppistä ongelmaa ja onko talous siitä vielä toipunut.


      • zöf
        Voïhan monde kirjoitti:

        Auttaskohan öljynvaihto, se on ilmeisesti ensimmäinen toimenpide kun vaihdelaatikossa ilmenee vikoja. Voipi ollakin, että öljyt on lopussa tai ruosteessa. Huoltamolle joudun tietenkin auton viemään, mua vaan hirvittää aatella miten kukkarolle käy ja siksi yritän kalastella tietoja mistä voisi olla kyse ja onko jollakulla ollut samantyyppistä ongelmaa ja onko talous siitä vielä toipunut.

        Jos muuten toimii mutta pakkasella jakittaa niin ei se loota rikki ole.
        Useimmiten tuoreet ja hyvät öljyt auttavat asiaa.
        Automaattilootaan pitäisi muutenkin muistaa öljynvaihto asiallisin välein, vanhat möhnät jauhavat rikki hienon laitteen.


    • Kaikki OK.

      Juuri noin sen pitääkin toimia. Automaatti vaihtaa isoimman vaihteen vasta kun öljyt ovat tarpeeksi lämmenneet. Tämä tieto löytyy yleensä myös auton ohjekirjasta, jos sitä viitsii yhtään lukaista.

      • Kaikki OK

        ...Jos tuo ei vaihda ykköstä tai kakkosta isommalle, niin sitten on kyllä vikaa jossain. Kylmänä automaatti vaihtaa aina isommalla kierrosluvulla lämmittääkeseen öjyjä tehokkaammin ja sen takia se myös nykäisee hieman reilummin kylmänä.


      • Voihan monde
        Kaikki OK kirjoitti:

        ...Jos tuo ei vaihda ykköstä tai kakkosta isommalle, niin sitten on kyllä vikaa jossain. Kylmänä automaatti vaihtaa aina isommalla kierrosluvulla lämmittääkeseen öjyjä tehokkaammin ja sen takia se myös nykäisee hieman reilummin kylmänä.

        Kiitos vastauksista! Aamulla kun lähin ajelamaan kun auto oli ollut lämpöpaikalla toimi moottoritiellä kuin ajatus. Siinä kotoa lähtiessä hiljasella vauhdilla kun eka kertaa kiihdytin niin nykäisi.

        Kotiin päin en taida uskaltaa moottoritietä ajaa. Eilen nimittäin kun auto oli kylmänä ja pakkasta piteli niin rampilta kun piti moottoritielle kiihdyttää ei nopeus noussut kuin 60:een, siitä sitten kun pääsin tien tukoksi, nousi 80:een ja jonkun ajan päästä kun moottori lämpeni niin toimi taas ihan normaalisti.


      • Voihan monde
        Voihan monde kirjoitti:

        Kiitos vastauksista! Aamulla kun lähin ajelamaan kun auto oli ollut lämpöpaikalla toimi moottoritiellä kuin ajatus. Siinä kotoa lähtiessä hiljasella vauhdilla kun eka kertaa kiihdytin niin nykäisi.

        Kotiin päin en taida uskaltaa moottoritietä ajaa. Eilen nimittäin kun auto oli kylmänä ja pakkasta piteli niin rampilta kun piti moottoritielle kiihdyttää ei nopeus noussut kuin 60:een, siitä sitten kun pääsin tien tukoksi, nousi 80:een ja jonkun ajan päästä kun moottori lämpeni niin toimi taas ihan normaalisti.

        Tänään sitten vaihdettiin öljyt, teki 60 euron loven kukkaroon. Vihlaisi mahan pohjasta kun korjaamossa sanoivat, että jos vaihdelaatikko pitää alkaa vaihtamaan niin vaihda auto, koska vaihdelaatikon vaihto on niin kallista. Hupsankeikkaa.

        Ajelin moottoritietä pitkin mennen tullen. Töistä lähtiessä ajelin ensin jonkin matkaa pikkuteitä, että moottorin lämpötila kipusi normaalin puolelle, jolloin auto kiihtyy normaalisti. Nyt sitten huomenna näkee kun autoa käyttää kylmiltään, että vaikuttiko öljynvaihto. Öljy oli kuulemma aika mustaa, eikö se yleensä ole?


      • Voihan monde
        Voihan monde kirjoitti:

        Tänään sitten vaihdettiin öljyt, teki 60 euron loven kukkaroon. Vihlaisi mahan pohjasta kun korjaamossa sanoivat, että jos vaihdelaatikko pitää alkaa vaihtamaan niin vaihda auto, koska vaihdelaatikon vaihto on niin kallista. Hupsankeikkaa.

        Ajelin moottoritietä pitkin mennen tullen. Töistä lähtiessä ajelin ensin jonkin matkaa pikkuteitä, että moottorin lämpötila kipusi normaalin puolelle, jolloin auto kiihtyy normaalisti. Nyt sitten huomenna näkee kun autoa käyttää kylmiltään, että vaikuttiko öljynvaihto. Öljy oli kuulemma aika mustaa, eikö se yleensä ole?

        Eilen vaihdettiin öljyt, mutta mitä näin aamulla ajoin, tuntui että ongelma ei ole poistunut.

        Mutta tulikin yhtäkkiä mieleeni, että kun painaa kaasua - auto ei kiidy mutta kun auto lämpenee - auto kiihtyy normaalisti sehän voi olla, että tulppa ei saa kosketusta kylmänä? Jos ei edes ole kyse vaihteisto-ongelmasta??


      • Voihan monde
        Voihan monde kirjoitti:

        Eilen vaihdettiin öljyt, mutta mitä näin aamulla ajoin, tuntui että ongelma ei ole poistunut.

        Mutta tulikin yhtäkkiä mieleeni, että kun painaa kaasua - auto ei kiidy mutta kun auto lämpenee - auto kiihtyy normaalisti sehän voi olla, että tulppa ei saa kosketusta kylmänä? Jos ei edes ole kyse vaihteisto-ongelmasta??

        Ei liene kuitenkaan tulppaongelma, sillä kuulemma sos tulpissa vikaa, vaikuttaa se moottorin käyntiin. Moottori käy ihan hyvin --> ei tulppavikaa

        Lisäksi kun ottaa 4-5 tuhatta kierrosta, se on kuulemma ihan hyvä moottorin osalta kiihdytettäessä eli ei viittaa sekään moottorivikaan.

        Jännäksi menee.


      • mikä monteo
        Voihan monde kirjoitti:

        Ei liene kuitenkaan tulppaongelma, sillä kuulemma sos tulpissa vikaa, vaikuttaa se moottorin käyntiin. Moottori käy ihan hyvin --> ei tulppavikaa

        Lisäksi kun ottaa 4-5 tuhatta kierrosta, se on kuulemma ihan hyvä moottorin osalta kiihdytettäessä eli ei viittaa sekään moottorivikaan.

        Jännäksi menee.

        mikä mondeo!!kannattaa vaihtaa manuaalivaihteila olevaan kamppeeseen,ei nimittäin ole kovin kestäviä nuo ykkös ja kakkos koppasien monteoiden automaattilaatikot..


      • Voihan mondeo
        mikä monteo kirjoitti:

        mikä mondeo!!kannattaa vaihtaa manuaalivaihteila olevaan kamppeeseen,ei nimittäin ole kovin kestäviä nuo ykkös ja kakkos koppasien monteoiden automaattilaatikot..

        En tahtois vaihtaa, on toiminut niin hyvin ja automaattivaihteisto on tosi kätevä. Nyt on ikää 14 vuotta ja kuluuhan ne auton osat. Kun kestäis vielä muutaman vuoden niin sitten en tarviskaan enää autoa. Eikä vika nyt olekaan automaattivaihteistossa eikä tulpissakaan. Moottori kylmänä kierrosluvut ei nouse yli 3.5:n eikä kiihdytä mutta kun muutaman minuutin on ajanut ja moottorin lämpötila on normaali kierrosluvut nousee 4 - 5:een ja kiihtyy normaalisti. Huoltamolla eivät saaneet vikaa kiinni kun auto toimii suurimman osan ajasta normaalisti. Hohhoi.


      • minkä tekee...
        Voihan mondeo kirjoitti:

        En tahtois vaihtaa, on toiminut niin hyvin ja automaattivaihteisto on tosi kätevä. Nyt on ikää 14 vuotta ja kuluuhan ne auton osat. Kun kestäis vielä muutaman vuoden niin sitten en tarviskaan enää autoa. Eikä vika nyt olekaan automaattivaihteistossa eikä tulpissakaan. Moottori kylmänä kierrosluvut ei nouse yli 3.5:n eikä kiihdytä mutta kun muutaman minuutin on ajanut ja moottorin lämpötila on normaali kierrosluvut nousee 4 - 5:een ja kiihtyy normaalisti. Huoltamolla eivät saaneet vikaa kiinni kun auto toimii suurimman osan ajasta normaalisti. Hohhoi.

        pahasti näyttää, että alkaa olla loota kaput! Itsellä vuotta tuoreempi autom. johon vaihdettu kahdesti uusi laatikko. Toinen vaihto meni samaan rahaan kuin ensimmäinen kerta, maksoi noin 3-tuhatta euroa. Kyseiset laatikot oli uusia eli ei romiksesta haettuja. Alun perin hävisi kakkonen kokonaan. Ja suoraan kun vaihtoi ykköseltä kolmoselle niin nykäys oli aika rajua. Oletko kokeillut vaihtaa manuaalisesti ykkönen, kakkonen ja sitten D? Nuo kierrokset voivat johtua siitä ilman-määrä mittarista, joka on kaiketi siinä letkussa tai mikä se nyt on joka on ilmanputsarin liittimestä menevän yhdistelmän välissä olevan systeemin välissä ja siinä lukee joku maff? Voi myöskin olla ettei ole. Mutta se vaikuttaa kuitenkin ilman määrään jonka tietokone laskee ja tekee muutoksia vähän kaikkeen säätöihin. Arvokas sekin on vaihdella huvikseen, jotain 100€ -luokkaa. Ei voi putsata.


      • Voihan monde
        minkä tekee... kirjoitti:

        pahasti näyttää, että alkaa olla loota kaput! Itsellä vuotta tuoreempi autom. johon vaihdettu kahdesti uusi laatikko. Toinen vaihto meni samaan rahaan kuin ensimmäinen kerta, maksoi noin 3-tuhatta euroa. Kyseiset laatikot oli uusia eli ei romiksesta haettuja. Alun perin hävisi kakkonen kokonaan. Ja suoraan kun vaihtoi ykköseltä kolmoselle niin nykäys oli aika rajua. Oletko kokeillut vaihtaa manuaalisesti ykkönen, kakkonen ja sitten D? Nuo kierrokset voivat johtua siitä ilman-määrä mittarista, joka on kaiketi siinä letkussa tai mikä se nyt on joka on ilmanputsarin liittimestä menevän yhdistelmän välissä olevan systeemin välissä ja siinä lukee joku maff? Voi myöskin olla ettei ole. Mutta se vaikuttaa kuitenkin ilman määrään jonka tietokone laskee ja tekee muutoksia vähän kaikkeen säätöihin. Arvokas sekin on vaihdella huvikseen, jotain 100€ -luokkaa. Ei voi putsata.

        Korjaamosta ohjasivat toiselle korjaamolle jossa korjataan/vaihdetaan automaattivaihteistoja kun heillä ei niitä korjata sen jälkeen kun oli öljyt vaihdettu vaihdelaatikkoon ja tulpat. Uusi laatikko maksaa tosiaan jotain 2000 euroa ja siihen työ niin hintaluokka pyörinee siinä 3000:n paikkeilla. Eipä taida tuon ikäiseen autoon, vaikka hyvin on muuten pelannut, kannattaa alkaa laatikko vaihtaamaan? Eli ajellaan niin kauan kuin peli vetää ja sitten taidan siirtyä bussilinjalle. Vien sen kuitenkin vielä kolmannen kerran korjaamolle ja nyt sinne eri korjaamolle. Tartteehan ne korjaamotkin tuloja.


      • Voihan monde
        Voihan monde kirjoitti:

        Korjaamosta ohjasivat toiselle korjaamolle jossa korjataan/vaihdetaan automaattivaihteistoja kun heillä ei niitä korjata sen jälkeen kun oli öljyt vaihdettu vaihdelaatikkoon ja tulpat. Uusi laatikko maksaa tosiaan jotain 2000 euroa ja siihen työ niin hintaluokka pyörinee siinä 3000:n paikkeilla. Eipä taida tuon ikäiseen autoon, vaikka hyvin on muuten pelannut, kannattaa alkaa laatikko vaihtaamaan? Eli ajellaan niin kauan kuin peli vetää ja sitten taidan siirtyä bussilinjalle. Vien sen kuitenkin vielä kolmannen kerran korjaamolle ja nyt sinne eri korjaamolle. Tartteehan ne korjaamotkin tuloja.

        Ongelman aiheutti ilmamassamittari.


      • "".:.""
        Voihan monde kirjoitti:

        Ongelman aiheutti ilmamassamittari.

        Heureka onkohan mullakin tuo massamittari,tekee toisinaan tuon nykäyksen,kiihtyy kylläkin,tosin auto ei ole mondeo.


    • ongenkoukku1

      volvo oli ennen rautaa nyt se on puuta hii o hoi

    • Anonyymi

      Minun mb290td -98 ajettu 380 000 km käyttäytyy samoin, mutta kun pakkasella antaa ensin olla tyhjäkäynnillä n. 10 minuuttia niin sen jälkeen ongelma häviää ja auto toimii kuin junan losetti.Laatikon öljyä vaihdan n 80 000,km välein eikä välillä tarvitse lisätä. Autoni kohalla pätee vanha viisaus "maltti on valttia". On sanottakin selvää, jos pakkasella liikkeelle lähtiessä yrittää kaasuttamisella saada pykälä vaihtumaan, niin jossain vaiheessa se rytkäyttää erittäin voimakkaasti ja laatikko ei tykkas

      • Anonyymi

        Eiks tuon ikäisen mersun laatikko rykäise muutenkin...


    • Anonyymi

      Joo siinä ehtii akku latautumaan, ennen, kun survasee pykälän deelle!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      88
      5949
    2. Kohta katson sun kuvaasi

      ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      24
      3547
    3. VOI TÄTÄ ILON

      JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      161
      2081
    4. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

      Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      231
      2002
    5. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

      jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      174
      1751
    6. Martinan bisnekset rajusti tappiolla

      Seiska 28.7: nousukiito katkesi, yritykset C-luokkaa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      284
      1513
    7. Tiedätkö mitä kaivattusi harrastaa?

      Minä en tiedä.
      Ikävä
      67
      1031
    8. Voiko olla, onko se tosiaan niin että

      Kumpikin rakastetaan toisiamme. Nyt pitää sukeltaa pakastimeen ❤️🥵
      Ikävä
      57
      1031
    9. Metsa Man Extra kanava toimii hyvin

      ja sieltä voipi kahta vanhoja vitejoita pahimpaan puutteeseen. Peukalot ylös.
      Tuusniemi
      21
      1010
    10. Mitkä yleiset huonot tavat ihmisillä ärsyttävät sinua ?

      Aloitukseen saa vapaasti purkaa tuntojaan. Itseäni hiukan kiusaa, kun saman talon asukkaat eivät vastaa tervehdykseen.
      80 plus
      110
      946
    Aihe