Kertokaapa te jotka paremmin tiedätte.
Saku urokseni on nyt 9kk. ongelmamme on että kun koira innostuu tai leikimme niin alkaa myös näykkiminen, hiasta ja lahkeesta repiminen. Koiraa on siitä aina kielletty ja välillä olen jo luullut että on alkanut oppimaan, mutta ei. jos esim lenkillä koira ottaa hiasta kiinni ja alkaa vetää niin komennan irti mutta kohta se taas jatkuu. joskus saan sen "unohtamaan" repimisen esim käskyllä istu.sit se tuijottaa mua ja odottaa sitten kehun. voitteko kertoa konkreettisen esimerkin miten saan tämän loppumaan?
ja onko se niin älyttömän väärin että jos koira ei minua kuuntele\tottele niin otan niskasta kiinni ja painan maahan ja samalla sanon EI! ?
Mielellään rakentavaa kommenttia KIITOS!!!
nyt neuvoja,kiitos!
12
1177
Vastaukset
- Ongelman oivaltanut
Hei!
Kirjoitin jo aikaisemmin toiseenkin keskusteluun ja kirjoitan suositteluni sinullekin että lukaisepa Pertti Vilanderin kirjoittama koiran korjaus kirja. Se on meidän perheen raamattu ja ensimmäinen koira ongelmia käsittelevä kirja joka toimi käytännössä. Ei tule enää hihasta repimisiä ;) - Ämmä
Meillä meiddän poika (nyt 14kk) oli parikuukautta sitten aivan mahdoton lenkillä. Yritti näykkiä ja kokeili rajojaan. meillä tehtiin näin: ensin kielto "EI" jos jatkoi (kuten 90% jatkoi) niin sitten maahaan makaamaan ja itse siihen päälle esim nelinkontin. Koira laumoissahan johta alistaa alenpansa itsensä alle. noin 4 viikkoa tätä toistettiin päivittäin joka ikinen kerta kun poika yritti isotella. Nyt ei enää mitään ja kävelee niin hienosti.. nyt sitten on jo muut tottelemattomuus kuviot johon sitkeästi yritämme saada kasvu kehitystä... IHANIA NÄÄ MURKKUIKÄISET... =)
- Ulla Pulla
anteeksi, ei pahalla mutta toi ois pitänyt nähdä...tai ehkä parempi ettei. Koittakaa nyt ihmiset kuitenkin muistaa ettei eläinmaailman kuviot ole ihmisiä varten.
- konttaaja
Oletko kokeillut itse asettua alle nelinkontin?
- roberta...
Jos saat koirasi unohtamaan asian käskyllä, miksi alistat koirasi painamalla sen maahan? Koira ei opi alistamalla vaan opettamalla. Muistathan, että sinulla on nuori koira
- jolla kierrokset nousee
Kuulostaa siltä kun sanoit koiran "innostuvan liikaa" . Eli juuri tuo leikki (pallo,patukka,keppi) Nostattaa koiraa jolla ilmeisesti on tuota saalisviettiä. Yritä leikin lopussa rauhoittaa koira vaikka silittämällä ja juttelemalla rauhoittavasti. Laita lelut rauhassa samalla taskuun/pois. Siitä sitten rauhallisesti kävelylle. Varmaankin koiruus alkuvaiheessa saattaa yrittää vielä tätä leluaan hamuta/sun hihaasi. Leikki kun loppu niin se loppu ja sitten määrätietoisesti eteenpäin. Jos ei lopeta näykkimistä niin jyrkkä ei käsky. Musta tuollaisen koiran selättely ei johda mihinkään , nostaa vaan taistelutahtoa. Itse kyllä olen vastaavassa tilanteessa ollut ja siihen ei oikeen muu auta kun määrätietoisuus.
- sormi suussa...
kiitoksia hyvistä neuvoista. se on vaa tän mun koirulin kans vähän hakusessa vielä, kun se innostuu nii se ei oikee kuule eikä nää mitää.yritän olla johdonmukainen ja joka kerta kieltää mut tuntuu ettei sitä paljon mun komennukset kiinnosta välillä. mut eiköhän se tästä :)
- että koira vielä pentuiässä
innostuttuaan alkaa näykkiä/tarttelehtia lahkeisiin/hihoihin..
Meillä saku-uros 1v ja innostuessaan kahmii käsiä yms suuhunsa, kuitenkaan varsinaisesti purematta, mutta uskoo kun kielletään...
Huomioimattomuus on mielestäni seefferille se parhain kielto/rangaistus.
Mielestäni seefferin kanssa tekee suuren virheen, jos "tarttuu tekstiiliin" kun koira joko uhittelee tai tekee jotain kiellettyä.
Seefferit kun tuppaa mielellään jopa "tahallaan" haastamaan meitä kaksijalkaisiakin, että pääsisivät painimaan, ja jos esim. tartut niskavilloista esim. painaaksesi koiran maahan, se saa juurikin sen mitä halusi, eli pääsee fyysisesti painimaan kanssasi.
Tämä riehaannuttaa koiraa entisestään.
Meillä parhain keino kielletyn tekemisen pois käskyttämiseen on pikainen, koiramainen, hurja ärähdys samalla syöksähtäen koiraan päin, pikainen palautuminen takas asemiin, ja sen jälkeen täysi huomioimattomuus.
Koira menee ihan hämilleen, että mikä sille laumanjohtajalle nyt tuli, ja lopettaa kielletyn toimintansa.
Tämä on siis minun mielipiteeni, eikä siihen tietenkään ole pakko yhtyä, mutta näin olen huomannut asioiden toimivan seefferin kanssa ainakin meillä.- Ulla Pulla
...hurja ärähdys ja samalla syöksähtäen koiraan päin ... Okei, taitaa siinä kaksjalkasetkin , jos samankaton alla asuu niin hiukka pelästyä ,että mikäs sille nyt tuli ;-))
- jolla kierr...
Ulla Pulla kirjoitti:
...hurja ärähdys ja samalla syöksähtäen koiraan päin ... Okei, taitaa siinä kaksjalkasetkin , jos samankaton alla asuu niin hiukka pelästyä ,että mikäs sille nyt tuli ;-))
Juuri tuota painimista/selätystä tarkoitin tuolla viestissäni aiemmin. turhaa hommaa. Poskesta voi vähän ottaa ja katsoo tuiman näköisenä ei käskyn yhteydessä(määrätietoisesti taas) Ärähdys on vähän sama asia, senkin voi tehdä niin ettei lasit riku koko korttelista, mutta koiralle ei jää epäselvää ... No nää on vähän vaikea täällä selvittää. Pitäis ihan livenä.....
- joo666
Oma sakemanni ei kyllä siitä kauheena riehaannu ku otan niskasta kiinni ja painan maahan. Korvat menee luimuun ja häntä laskeutuu eli ymmärtää mikä on homman nimi. Mietityttää toi huutaminen ja syöksyminen koiraa kohti siinä tilanteessa kun koiran hampaat on vaatteissa kiinni et miten se niin kuin käytännössä toimii? Eikö se koira tuu mukana jos alat syöksyileen? Ja eikö koiralle huutaminenki ole hieman kyseenalaista? Itse en ole koiralle karjunu vaan kylmästi ottanut niskasta kiinni jos on alkanu uhittelemaan sekä sanonut kiellon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m3895892- 805278
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest484306- 523921
- 523709
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo1623390Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv1003164Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky503148- 432269
- 492195