Lukion kurssivalinnoista

Rägon

Olen palauttanut jo sen lukion kurssivalintakortin, mutta voiko niitä valintoja vielä muuttaa?

Minulla on ongelma: en osaa päättää niitä hitsin kursseja. Laskin, niin haluaisin ekalle vuodella 40 kurssia! Se on aivan liikaa! Pakollisten lisäksi (pitkä matikka) haluaisin fysiikkaa ja kemiaa, biologiaa, historiaa, espanjaa ja saksaa ( 2 itsenäisesti suoritettavaa ATK-kurssia). Eli 40 2 kurssia.

Palauttamaani korttiin olin laittanut kursseja 36 2 (opon mielestä käytännössä maksimi). Silloin en laittanut mukaan biologiaa enkä saksaa. Saksaa olen opiskellut kohta viisi vuotta ja espanjaakin pari vuotta eli olisi kiva jatkaa niitä.

Olen miettinyt mitä alkaisin opiskelemaan lukion jälkeen. Tällähetkellä vahvimmilla on arkeologia/historia tai biologia/biokemia (tai jotain vastaavaa). Siltä pohjalta lähdettynä minun ehkä kannattaisi unohtaa saksa ja fysiikka, ja ottaa historiaa, biologiaa, kemiaa ja espanjaa. Vai mitä mieltä olette? Toisaalta, kyllähän saksa on hyödyllinen kieli, ja saattaisi fysiikastakin jotain hyötyä joskus olla...

Miksi tämän pitää olla niin vaikeata? Mitä minun pitäisi tehdä?

7

458

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -wanha-

En tiedä miten teidän lukiossa asiat on hoidettu, mutta meillä kurssivalintakortti ei sitonut minkään aineen opiskeluun. Opiskelijoiden suunnitelmista halutaan vain yleistä tietoa, jotta oikea määrä kursseja osataan sitten syksyllä järjestää. Eli tuskin niitä on kiveen hakattu.

Ehdotan että otat unohdat toisen kielen ja keskityt luonnontieteisiiin jos ne tosiaan kiinnostavat. Biologia, kemia, fysiikka ja pitkä matikka yhdistelmä onnistuu ihan hyvin ja historiakin siihen päälle mahtuu. Valinnaiset kielet tietysti pidentävät päiviä. Historiaa on myös suht helppo opiskella itsenäisesti jos lukujärjestys ei muuten anna myöten, kysele opoltasi josko semmoinen olisi mahdollista.

Voin kyllä melkein luvata että mielesi tulevasta ammatistasi muuttuu vielä suht moneen kertaan. Mutta noita aineilla valitsemalla et ainakaan menetä mitään. =)

• Rägon

Olen ajatellut nyt, että ottaisin biologiaa, kemiaa ja historiaa ( pitkä matikka). Ja sitten vielä joko fysiikkaa, espanjaa tai saksaa. Mieluummin espanjaa kuin saksaa (mitä sitäkin olisi kyllä kiva opiskella), joten lopuksi joko fysiikkaa tai espanjaa. Mutta kumpaa? Ja kokemusta ammattisuunnitelmien muuttumisesta on.. Viimeisen vuoden aikana moneen kertaan vaihtunut (tosin melko lailla samat ammatit vuorotellen päässä pyörii).

• mallami
        Rägon kirjoitti:

Olen ajatellut nyt, että ottaisin biologiaa, kemiaa ja historiaa ( pitkä matikka). Ja sitten vielä joko fysiikkaa, espanjaa tai saksaa. Mieluummin espanjaa kuin saksaa (mitä sitäkin olisi kyllä kiva opiskella), joten lopuksi joko fysiikkaa tai espanjaa. Mutta kumpaa? Ja kokemusta ammattisuunnitelmien muuttumisesta on.. Viimeisen vuoden aikana moneen kertaan vaihtunut (tosin melko lailla samat ammatit vuorotellen päässä pyörii).

saksa on edelleen tosi iso kieli arkeologian saralla ainakin! eli jos sit meinaat, niin jatka ihmeessä.

• erotuMASSASTA
        mallami kirjoitti:

saksa on edelleen tosi iso kieli arkeologian saralla ainakin! eli jos sit meinaat, niin jatka ihmeessä.

Saksan osaajia löytyy Suomesta senverran hyvin, että Saksaa ei ainakaan uutena kielenä kannatttaisi ottaa. Tai kannattaa, mutta uskon jostain toisesta kielestä olevan enemmän hyötyä. Saksa kun avaa "markkinat" vain Saksaan ja Itävaltaan (ja Sveitsiin), toisikuin esim. Espanja. Saksalaisen kanssa pärjää paremmin englannin kanssa kuin monen muun kanssa.

• Rägon
        erotuMASSASTA kirjoitti:

Saksan osaajia löytyy Suomesta senverran hyvin, että Saksaa ei ainakaan uutena kielenä kannatttaisi ottaa. Tai kannattaa, mutta uskon jostain toisesta kielestä olevan enemmän hyötyä. Saksa kun avaa "markkinat" vain Saksaan ja Itävaltaan (ja Sveitsiin), toisikuin esim. Espanja. Saksalaisen kanssa pärjää paremmin englannin kanssa kuin monen muun kanssa.

En tiedä mitä tekisin. Espanja vai saksa? Saksa vai espanja? Vai fysiikka? Olisiko siitä enemmän hyötyä kuin espnjasta tai saksasta?

• Rägon
        Rägon kirjoitti:

En tiedä mitä tekisin. Espanja vai saksa? Saksa vai espanja? Vai fysiikka? Olisiko siitä enemmän hyötyä kuin espnjasta tai saksasta?

Päätin nyt, että mieluummin espanjaa kuin saksaa. Mutta edelleen mietityttää se fysiikka? Olisiko siitä minulle mitään hyötyä (enemmän kuin espanjasta)?

• Kaajsa

Eihän sun ole pakko lukea joka oppiaineesta kaikkia tarjottuja kursseja. Eli katselet eka vuonna, mikä kiinnostaa eniten ja keskityt sitten niihin aineisiin.

Kieliä ehdit lukea myös myöhemmissä opinnoissasi, esim. yliopistossa, joten jättäisin niistä jomman kumman pois.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      250
      5201
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      120
      4221
    3. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      59
      3961
    4. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3627
    5. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3580
    6. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      41
      3335
    7. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      12
      2733
    8. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      20
      2606
    9. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      2496
    10. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      61
      2397
    Aihe