lamaton

Maataloudessa ei tunneta lamaa. Kaikki pyörii täysillä. Oikeastaan tehostuu entisestään koska koko ajan tapahtuu tuotannon lopettamisia. Ts. sama ruokamäärä tuotetaan pienemmällä työvoimalla ja pienemmällä palkalla.

Lannoitteet, energia, koneet ja laitteet maksavat entistä enemmän. Kauppa ja jalostus lisäävät katettaan ja nostavat työntekijöiden palkkaa muiden palkansaajien tahtiin. Maatalous pitää tuotannollaan yllä tätä hyödyntäjien armaadaa, lamasta huolimatta.

Vai tuoko kirjanpitäjä , kaupan kassa, kuljetus ym. palvelut lisää rahaa tähän kiertoon? Ei tuo vaan siirtää maatalouden ja muun alkutuotannon luomaa rahaa kädestä toiseen. Teollisuushan on tällä hetkellä tyhjäkäynnillä.

Tähän sanotaan vastineeksi, että veronmaksajat maksavat maataloustuet. Palveluitako myymällä he ovat luoneet rahat?

Heiluttaako häntä koiraa, oliko kana ennen munaa ?

12

540

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se on turhaa rahaa mitä maa...

      se on turhaa rahaa mitä maalaiset euulta saa.se maanviljelijä joka ei pärjää niin lopettakoon ,tehköön siis konkan ei kinnosta pätkän vertaa.hyvinhän ne pärjäsivät ennen eu tukiakin.

      • oikeastaan.

        tarvitaan, ruokaahan on Siwassa aivan riittävästi.


      • On näemmä jäänyt kansalaistaitojen ja kansalaisilta edellytettävien tietojen hankkiminen vaiheeeseen. Men`ny koulusi oppitunneille äläkä pinnaa niiltä jatkuvasti.

        Oppisit siellä senkin, että ennen EU:ia suomalaisille tuottajille maksettiin alkutuotteista kolminkertainen hinta nykyiseen verrattuna. Ja siirryttäessä Unioniin hinnat eivät suinkaan pudonneet ruokakaupassa vastaavasti. Näin vielä senkin vuoksi, että ruokapöydässä olevien kotimaisten ruokien hinnasta vain muutama prosentti koostuu tuottajalle menevästä osuudesta.

        Loppu tuottajalle kuuluvasta (riittämätön) rahasta maksetaan maataloustukina koska kuluttaja ei pysty maksamaan ruoasta asiallista hintaa. Pääosa hänen rahoistaan kuluu viihtymiseen.


      • todellakin
        Akkre kirjoitti:

        On näemmä jäänyt kansalaistaitojen ja kansalaisilta edellytettävien tietojen hankkiminen vaiheeeseen. Men`ny koulusi oppitunneille äläkä pinnaa niiltä jatkuvasti.

        Oppisit siellä senkin, että ennen EU:ia suomalaisille tuottajille maksettiin alkutuotteista kolminkertainen hinta nykyiseen verrattuna. Ja siirryttäessä Unioniin hinnat eivät suinkaan pudonneet ruokakaupassa vastaavasti. Näin vielä senkin vuoksi, että ruokapöydässä olevien kotimaisten ruokien hinnasta vain muutama prosentti koostuu tuottajalle menevästä osuudesta.

        Loppu tuottajalle kuuluvasta (riittämätön) rahasta maksetaan maataloustukina koska kuluttaja ei pysty maksamaan ruoasta asiallista hintaa. Pääosa hänen rahoistaan kuluu viihtymiseen.

        Oliko maitolitra tuottajalle ennen eu.ta 1.41 euroa
        eli mummon markoissa noin 8.4 mk . Jos ei niin lopeta paskan levittäminen.


      • todellakin kirjoitti:

        Oliko maitolitra tuottajalle ennen eu.ta 1.41 euroa
        eli mummon markoissa noin 8.4 mk . Jos ei niin lopeta paskan levittäminen.

        Viljan hinta oli 1 mk 80 penniä. Nyt 60 penniä/kilo miinus viljelijän maksama rahti.


      • maidon hintaa
        Akkre kirjoitti:

        Viljan hinta oli 1 mk 80 penniä. Nyt 60 penniä/kilo miinus viljelijän maksama rahti.

        Maidon hinta on noussut tuottajille samoin tuet,totuus on että niillä menee pirun lujaa ( tiedän kun olen sillä tavalla kytköksissä !!! )


      • maidon hintaa kirjoitti:

        Maidon hinta on noussut tuottajille samoin tuet,totuus on että niillä menee pirun lujaa ( tiedän kun olen sillä tavalla kytköksissä !!! )

        Minä puhuin viljan hinnasta, maito on poikkeus. Maidon hintaa on tarkasteltava rakennekehityksen valossa.

        Kuusikymmentä ja vielä seitsemänkymmentäluvuilla perhe pystyi sekaviljelyn , myös karjanhoito, avulla elämään , kun oli parikymmentä hehtaaria peltoa ja kymmenkunta lypsävää , muutama mulli ja pari sikaa.

        Nyt maitotila tarvitsee miljoonainvestoinnit ja sata lypsävää lehmää elättääkseen perheen . Tosin elintasokin on noussut, mutta ei vielä keskiverto palkansaajan tasolle.

        Seuraavassa linkissä näkyy maatalouden tuottajahintojen kehitys -94 -2004:

        http://www.stat.fi/tup/tietoaika/ta_02_05_ruuanhinta.html

        Seuraavassa lainaus ko. linkistä:
        "Elintarviketeollisuuden maksamat maatalouden tuottajahinnat laskivat vuoden 1995 alussa keskimäärin 40 prosenttia. Eniten laskivat viljakasvien ja kananmunien hinnat, yli 50 prosenttia. Lihojen hinnat laskivat lähes 50 prosenttia ja maidon 30 prosenttia."

        Tuottajalle maksettiin 2008 keskimäärin 42 senttiä litralta, sisältäen lisät. EU:iin siirryttäessä tuottajahinta oli siis 30 prosenttia korkeampi. Maidon litrahinta kuluttajalle on euron tienoilla.

        Kansallisten tukien 141 ja 142 loputtua myös tukien määrä alenee, joten ei voi puhua mistään suuresta vauhdista. Mutta kaiken kaikkiaan Suomi elää nyt maatalouden tuotannon varassa.

        Tulee mieleen tarina tuhlaajapojasta kun metsä- ja teknologiateollisuus tulevat takaisin häntä koipien välissä turkkiinsa saaneena ulkomaiden sijoitusretkiltään. Koneteollisuuden tuotanto ei vedä. Maatalous on ainoa, johon voi luottaa. Kun vain elintarvike ja kauppakin tajuaisivat olla investoimatta ulkomaille työpaikkoja ja kiinteistöjä. Jalostus on tehtävä kotimaassa ja sitten vietävä tuotteet ulkomaille.


    • että vain

      ja ainoastaan maanviljelijät pitää Suomen pystyssä, ja muut vain on turhan panttina kuluttamassa ja joutaisivat pois jonnekin.

      • en minä. Tähän asti tällä sivustolla on huudettu, että maajussit ovat turhia, joutaisivat pois.

        Kuitenkin asia on niin, että tässä yhteiskunnassa tarvitaan kaikkia. On tunnustettava, että alkutuotanto kuitenkin luo uutta kasvua, josta riittää jalostettavaa, myytävää, kuljetettavaa, ostettavaa jne.

        Suomi on koulutuksen luvattu maa. Pisa-tuloksetkin mairittelevat meitä kaikkien sivistysmaiden joukossa. Kritisoin kuitenkin ylikoulutusta. Mitä järkeä on kouluttaa merkonomin työpaikalle tradenomi tekemään samaa työtä. Tradenomin työpanos ei tuo yhtään suurempaa kansantuloa päätteen takana kuin merkonominkaan. Päinvastoin , korkeamman koulutuksen vuoksi hänelle maksetaan suurempaa palkkaa ja lopputulos on pienempi.

        Olen lanseerannut vastaavan ilmiön maatalouteen. Annamme lisäkoulutusta ympäristöä säästävistä viljelymenetelmistä. Tuotamme aivan kuten aikaisemminkin, mutta nostamme alkutuotteiden hintaa hiilensidonnan perusteella. Se, että kasvu sitoo hiiltä ja hillitsee ilmastonmuutosta on aikaisempaa kasvua arvokkaampaa, ja siten siitä on maksettava enemmän.

        Lisäarvoa tulee vasta sitten, jos muutamme viljelykäytäntöjä.


      • maajuzzit
        Akkre kirjoitti:

        en minä. Tähän asti tällä sivustolla on huudettu, että maajussit ovat turhia, joutaisivat pois.

        Kuitenkin asia on niin, että tässä yhteiskunnassa tarvitaan kaikkia. On tunnustettava, että alkutuotanto kuitenkin luo uutta kasvua, josta riittää jalostettavaa, myytävää, kuljetettavaa, ostettavaa jne.

        Suomi on koulutuksen luvattu maa. Pisa-tuloksetkin mairittelevat meitä kaikkien sivistysmaiden joukossa. Kritisoin kuitenkin ylikoulutusta. Mitä järkeä on kouluttaa merkonomin työpaikalle tradenomi tekemään samaa työtä. Tradenomin työpanos ei tuo yhtään suurempaa kansantuloa päätteen takana kuin merkonominkaan. Päinvastoin , korkeamman koulutuksen vuoksi hänelle maksetaan suurempaa palkkaa ja lopputulos on pienempi.

        Olen lanseerannut vastaavan ilmiön maatalouteen. Annamme lisäkoulutusta ympäristöä säästävistä viljelymenetelmistä. Tuotamme aivan kuten aikaisemminkin, mutta nostamme alkutuotteiden hintaa hiilensidonnan perusteella. Se, että kasvu sitoo hiiltä ja hillitsee ilmastonmuutosta on aikaisempaa kasvua arvokkaampaa, ja siten siitä on maksettava enemmän.

        Lisäarvoa tulee vasta sitten, jos muutamme viljelykäytäntöjä.

        pärjäävän vieläöki, tulee mieleen, maksettiinko ennen eu ta kolminkertasta ylihintaa


      • maajuzzit kirjoitti:

        pärjäävän vieläöki, tulee mieleen, maksettiinko ennen eu ta kolminkertasta ylihintaa

        Eipä tietenkään, nyt maksetaan puuttuva osuus tukina (vajaa) , koska kuluttajat eivät pysty maksamaan täyttä hintaa. He tarvitsevat valtion tukea.

        Samaa maataloustukea nauttii myös elintarviketeollisuus ja kauppa. He saavat raaka-aineen 40-70 prosenttia halvemmalla kuin on käypä hinta. Kelpaa siinä sitten ostella virmoja ulkomailta ja korottaa palkkoja.


      • Historian Ope
        maajuzzit kirjoitti:

        pärjäävän vieläöki, tulee mieleen, maksettiinko ennen eu ta kolminkertasta ylihintaa

        Kuluttajalle tuotteet olivat halvempia kuin teollisuuuden jussille maksama hinta. Valtio tuki luonnollisesti teollisuutta maksamalla erotuksen. Kilpailu estettiin lätkäisemällä ulkolaisille tuotteille reilu tulli.

        Mutta mielenkiintoisempaa onkin EU-reformin seuraava muoto; luultavammin tuki maksetaan kuluttajalle alempina veroina, joka päättää minkä maalaista ostaa - tullimuuri "suojaa" toki EU:ta AIDOSTI edullisilta tuotteilta - mutta suomiakkren kannalta tilanne käy kiusalliseksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1258
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      924
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      94
      904
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      23
      847
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      286
      746
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      727
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      638
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      571
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      129
      550
    Aihe