Ko mää oli piäni,
ni kesät oli pitkii ja kuumii
ja talvet kylmii ja pitkii
ja lunt oli paljo
ko mentii suksil kouluu.
Mut kesäl tehtii töit
mustalaispoja kokosest,
silt minust tuntu.
Yhten kesän mää oli täril
ko sil oli vaa yks poika.
Meil oli lapsii mont,
et niit oli varraa lainat.
Mu tätini oli kyl mukava
ja mää tykkäsi siit,
mut töit piti silti tehr.
Kerra se lähetti mee mettää
tekkee lampail talveks kerpui.
En tiä kuin just lepäst,
mut kai lampaat tykkäs niist
tai sit niis o niit vitamiittei.
Me kiivettii puihi vesuri käres
ko lehmät oli jo syäny alhaalt,
ni ettei siäl ollu mittää.
Mut yks oksa katkes,
mää putosi alas vesuri pääl.
Jalkaa tuli kauhee haava
ja paljo vert vuasi,
mutten mää siihe kuallu.
Täti oli kyl hualissaa
kui siin käy, itte e ollu.
Mul jäi paljo aukkoi sivisyksee,
niinko ette ossaa tansii,
mut kai se paikkaa vähä
et mää ossaa tehr luutii,
vihtoi ja lehtikerpui.
Lehtikerpui
20
584
Vastaukset
- lindalinda1
Ja eka säkeistö, mää ole sama miält kyl siittä.
Kyl nee kesä oliva pitkii ja kuumii, talve kunno
lumissi ja pakkasi.
Meil o jokaisel ne oma tairot, Sul luuti, vihtoi
ja kerpui. Jollai muul se o se tanssitait, mul
juur mittä.
Mut runossas viihry.- tee.
Juu, ei pitäisi kehua kenenkään murrerunoja, siitä vois seurata niitä lisää - niin kuin näkyy.
Mielenkiintoinen kokemus, joka taitaa olla silti yhteinen kaikille, että lapsena kesät olivat lämpimiä ja talvet kylmiä ja molemmat loputtoman pitkiä.
Miten mahtavat tämän hetken lapset muistaa omat talvensa ja kesänsä, samoinko?
- kerppulintu
niit kerpui. Kai nenny niit samoi on, ko poroillekii anneta. Mää tule sitte syömä, ko saat ne kaik' tehryks. Tanssita sit vaiks luutatanssi.
kerppulintu- tee.
Kerppunen sinähän varsinainen kerpuasiantuntija olet, nimeä myöten! Ai että poroillekin tehdään niitä, lepästäkö myös vai onko niillä omia makumieltymyksiä? Mutta luutanssi, mikä se on? Menee yli minun sivistykseni.
- kerppulintu
tee. kirjoitti:
Kerppunen sinähän varsinainen kerpuasiantuntija olet, nimeä myöten! Ai että poroillekin tehdään niitä, lepästäkö myös vai onko niillä omia makumieltymyksiä? Mutta luutanssi, mikä se on? Menee yli minun sivistykseni.
koivunlehtikerppuja. Minäkin kyllä syön niitä, mutta yleensä tuoreina, hiirenkorvalla.
Kerppuli - kerppulintu
tee. kirjoitti:
kamala kauheet o ko sää kuvittele.
Emmää ny misttä luis puhunnu, vaan luurist.
Kerppuli - tee.
kerppulintu kirjoitti:
koivunlehtikerppuja. Minäkin kyllä syön niitä, mutta yleensä tuoreina, hiirenkorvalla.
KerppuliHei ja kiitos tiarost. Ehkei siäl Lapis ennää leppä kasvakkaa? Tai sit muute porot tykää enemmä koivust. Muute, määki syä koivulehtii, niis o vitamiinei, mut hiirekorvat o mu makkuni vähä pihkasii. Kuusekerkät o kyl parempii iha nuarin, mää syä niit sillo. Mut makuaisoist ei voi kiistel.
Mää luuli, et se luutanssi on joku lappilaine erikoisuus vaik poroerotuste jälkee. - kerppulintu
kerppulintu kirjoitti:
kamala kauheet o ko sää kuvittele.
Emmää ny misttä luis puhunnu, vaan luurist.
Kerppuliettä kerra ko mää olisin siäl poroerotukses, nii siäl syäti keitettyi poronkiälii ja istutti nuatio äärell' hämäräs kaamokses.
Et simmottos see vaa ol, ei nii kovin kummottos. Eikkä siäl ennä juara raakka poro vertakka niiko enne. Eikä hampail kuahita porossii. Ja ne luut on varmma heilunnu enämp siihe aikka ko ol niit noitarumppui ja tommottissii. Mut siit onki sit jo enämp pal aikka...
Kerpulintu
- Belethiel
Jestas tee, miten hienosti kulkee murrerunosi lapsuusmuistosta.
Eläytyminen oli helppoa, tässä kerkesi hymyillä, kauhistua ja olla vähän surullinenkin runon matkassa...miten ne kesät ja talvet olikin tuollaisia silloin?
Elämä oli jotenkin yksiselitteisempää silloin, joskin kovempaakin, liekkö aina huonokaan asia.
Minusta murrerunotkin on kyllä ihan sinun "lajisi".- tee.
Olen tainnut joskus ennenkin sanoa, että tykkään siitä, kun kehutaan, mutta siinä on se vaara, että samaa lajia tulee lisää. Että ehkä olisi parempi jarruttaa ja sanoa, ettei tämä nyt kaksinen ollut, mutta luki paremman puutteessa.
Mutta paha ongelma on sekin, että kirjoittaa murteella ja vakavasti otettava runo, on todellinen ongelma. En tiedä pystynkö sitä lainkaan ratkaisemaan. Tulee vain tällaista vähintään puolihullunkurista lapsuuden muistelua.
- vergeet-mij-niet
on aina mukava lukea, työläämminkin:D, eipä nykylapset vesuria pääse näkemään monikaan, saati sitten käyttämään. Leppoisasti etenee tämä runosi, samanmoinen elämys tuli runostasi, kuin katsellessa Vaahteramäen Eemeliä.:)
- tee.
Kiitos mukavasta viestistäsi! Minäkin luulen, että useimmat kaupunkilapset/nuoret eivät tiedä mikä on vesuri, tuntui kuin siä tietäisit. Mutta selostetaan se tässä:
Vesuri on kevyt kirvesmäinen työkalu, jolla
karsitaan ja pätkitään puun oksia ym. kirvestä vähemmän voimaa vaativaa. Terä puukkomaisesti vaakasuorassa, kärjessä useimmiten ylöspäin osoittava koukku, jolla voi poimia karsittavat oksat. Jos terä on koukkumaisesti alaspäin osoittava, kysymyksessä on venäläistyyppinen kassara. Itse pidän vesuria kassaraa paljon parempana ja tarkempana työkaluna; harmi vain, että valmistajat eivät tätä paremmuuseroa tunne. - vergeet-mij-niet
tee. kirjoitti:
Kiitos mukavasta viestistäsi! Minäkin luulen, että useimmat kaupunkilapset/nuoret eivät tiedä mikä on vesuri, tuntui kuin siä tietäisit. Mutta selostetaan se tässä:
Vesuri on kevyt kirvesmäinen työkalu, jolla
karsitaan ja pätkitään puun oksia ym. kirvestä vähemmän voimaa vaativaa. Terä puukkomaisesti vaakasuorassa, kärjessä useimmiten ylöspäin osoittava koukku, jolla voi poimia karsittavat oksat. Jos terä on koukkumaisesti alaspäin osoittava, kysymyksessä on venäläistyyppinen kassara. Itse pidän vesuria kassaraa paljon parempana ja tarkempana työkaluna; harmi vain, että valmistajat eivät tätä paremmuuseroa tunne.tuttu oli, joskus olen oksia pienimuotoisesti harventanut moisella sireenipuskasta, vaikka kaupunkilaiseksi olenkin syntynyt. En olisi kassaraa ja vesuria erottanut toisistaan, joten eipä mennyt infosi harakoille kumminkaan.:)
- tee.
vergeet-mij-niet kirjoitti:
tuttu oli, joskus olen oksia pienimuotoisesti harventanut moisella sireenipuskasta, vaikka kaupunkilaiseksi olenkin syntynyt. En olisi kassaraa ja vesuria erottanut toisistaan, joten eipä mennyt infosi harakoille kumminkaan.:)
Kuten sanoin, epäilen, etteivät työkaluja valmistvat firmatkaan tunne vesurin ja kassaran eroa, varsinkaan edellisen toiminnallista paremmuutta. Tarjolla kaupoissa on kehnompia kassaroita. Sellaista joudun itsekin käyttämään.
Mutta toinen asia työkalujen yms. sellaisten asioitten sanaston tuntemus. Omasta mielestäni se kuuluu yleissivistykseen, mutta miten opettaa kaikkia suomen sanoja vain koulussa, siinäpä pulma.
- Ekkö
sä ny varahemmin oo sannu sanuttua, notta sä osaat kotomurtehes nuan komiasti. Tästälähärin puhutahan ja kirjootetahan murtehella. Meirän runoolijootten käres on kirjootetun murtehen säilyminen.
- tee.
lukea kunnollista pohjalaasta. Se on ollut enempi harvinaisuus täällä runopalstalla, niin miehekästä puhetta kun olisi. Mutt asia oli tosi ja oikea, mutta niin vaikea. Itsekin olen olut siinä uskossa, ettei oma lapsuusmurre enää onnistu.
Mutta kun muisteli lapsuutta, kävi kuin kuulemma Loirille, kun se puki päälleen rikkinäisen verkkopaidan, se muuttui Turhapuroksi, ei vain näytellyt sitä.
Mutta se vaikeus on, miten kirjoittaa vakavasti otettavaa murrerunoa, ei vain huvittavaa? Se olisi taito. Mestari, joka sen hallitsee.
- *merluza*
Tuota murretta ja "värssyi" minä lukisin
päivät pitkät ja vielä yölläkin mutustelisin :))
Vallan onnistunut oli, ja tuttuja asioita
viäntelit lapsuusajoilta. Kyllä minäkin niitä
aikoja kaihoisin mielin muistelen, vaik en niitä
lehtikerppui ole joutunut sitomahankaan.
Ei kun lisää tulemahan samanlaista!
Terveisin, merluza- tee.
Ei kun mukaan murrerunoon.. Kyllä minäkin pitkään epäröin mokomaa. Mutta yllytettynä rohkaistuin ja tämä on jo kolmas. Notta etköhän sinäkin, vai mikä olikaan oma murteesi? Olisi mukava kuulla runo sillä. Odotetaan rohkeudenpuuskaa.
- *merluza*
tee. kirjoitti:
Ei kun mukaan murrerunoon.. Kyllä minäkin pitkään epäröin mokomaa. Mutta yllytettynä rohkaistuin ja tämä on jo kolmas. Notta etköhän sinäkin, vai mikä olikaan oma murteesi? Olisi mukava kuulla runo sillä. Odotetaan rohkeudenpuuskaa.
No kyllä mie voisin tuolla Torniojokivarren
murtheela kirjottaaki,
mutta mieko olen sen jo unohtanu melkhein kokohnaan.
Mutta oshaan mie vain tuon h -kirjaihmen laittaa melkein joka välhiin.
Laphiin hiihtähmään nyt jokhainen -
ihailehmaan Lapin luontoa ja tutustumhaan heinäkenkhiin :))
Kyllä se tuo pohojanmaan murrekin menettelee,
sieltähän nuo juureni ovat Laihian - Teuvan
seutuvilta. Mutta ei taida ihan runoksi asti :)
Hauskahan noita murreriimityksiä on lukea,
ainakin äkkiseltään.
Päivänjatkoja! - tee.
*merluza* kirjoitti:
No kyllä mie voisin tuolla Torniojokivarren
murtheela kirjottaaki,
mutta mieko olen sen jo unohtanu melkhein kokohnaan.
Mutta oshaan mie vain tuon h -kirjaihmen laittaa melkein joka välhiin.
Laphiin hiihtähmään nyt jokhainen -
ihailehmaan Lapin luontoa ja tutustumhaan heinäkenkhiin :))
Kyllä se tuo pohojanmaan murrekin menettelee,
sieltähän nuo juureni ovat Laihian - Teuvan
seutuvilta. Mutta ei taida ihan runoksi asti :)
Hauskahan noita murreriimityksiä on lukea,
ainakin äkkiseltään.
Päivänjatkoja!Kyllä täällä oikeastaan kaivattaisiin molempia, lappilaisia ja pohjalaisia runoja; niitä ei ole juuri näkynyt. Mitä siihen h:n paikkaan sanassa tulee, olen kuullut, ettei se ole niin helppoa ja yksinkertaista kuin eteläiset kuvittelevat.
Eli on jo paljon jos hallitsee sen sijoittamisen oikeaan kohtaan.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h32711Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062491Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv42229Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.441855- 321433
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141413- 1761145
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011124Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201043Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81928