Hei!
Auttakaa kun tuntuu siltä että ero/lastenhuoltajuus asiassa minua "kustaan silmään".
Olemme avopari, yhteisiä vuosia yli 20. Lapsia kolme, kaksi heistä yli 12v ja nuorin alle vuoden.
Nyt avovaimoni ilmoitti haluavansa erota, oli sanojensa mukaan valmistelemaan tätä jo heti nuorimman lapsen syntymän jälkeen. Salasi kaiken tämän n.yhdeksän kuukautta kunnes sai asunnon tästä tämänhetkisen kotimme läheltä. Tottakai, perinteinen kaavahan tämä on.
Tällä hetkellä tapaan vanhempia lapsiamme viikolla "ohimennen", viikonloppuisin yöpyvät luonani VAPAASTA TAHDOSTAAN. Nuorinta lastani näen n.kerran viikkoon noin tunnin ajan.
Asuntovelkaa on. Meillä molemmilla on omat velkakirjat pankkiin asunnostamme.
Olemme ex:n pyynnöstä käyneet kerran lastenvalvojan luona, mitään papereita ei allekirjoitettu. Alustavasti sovimme että isommat lapset (molemmat siis yli 12v) ovat kirjoilla minun osoitteessani, tapaamiset vuoroviikoin (virallisesti), tosiasiassa voivat vierailla/yöpyä äitinsä tai minun luonani silloin kun itse niin haluavat.
Siis jos oikein ymmärsin keskustelun lastenvalvojan luona minusta tulisi vanhempien lasteni yh isä, nuorimmainen asuu äidin luona, siis yhteishuoltajuus hänen osaltaan. Neuvottelutilanteessa lastenvalvojaa ei kiinnostanut asuntotilanteemme (joka on ihan oikein), heillehän kuuluu vain lasten hyvinvoinnista huolehtiminen), missään vaiheessa ei kyselty kummankaan meidän tuloja (minä käyn töissä, ex:ni hoitovapaalla. Minulle tarjottiin esitystä jonka mukaan vanhemmat lapsistamme ovat kirjoilla minun osoitteessani, nuorin äidin osoitteessa. Tähän asti olen mielestäni ymmärtänyt kaiken mitä siellä sovittiin MUTTA; lastenvalvoja esitti että lapsilisät menisivät edelleen lastemme äidille kaikkien kolmen lapsen osalta että maksaisin nuorimmaisesta minimi elatusavun! Ex:ni ilme ei värähtänytkään minkään em. mainitun kohdalla!! Mitä helvettiä tässä on tapahtumassa??? Keneltäkään en saa mihinkään suoraa/rehellistä vastausta, en lapsia koskeviin asioihin, enkä mihinkään muuhunkaan. Kai minulle kuuluisi jonkinlaista oikeutta elatus/lapsilisäasioihin? Vai kustaanko tässä minua nyt totaalisesti silmään kaikkien osapuolten puolesta. Lapsihan on lojaali vanhempiaan kohtaan, suoralla kysymyksellä ei saa suoraa vastausta siihen kumman luona haluaa asua/olla kirjoilla. Olen kertonut ex:lleni haluavani ostaa hänen osuutensa asunnostamme mutta siihenkään en saa häneltä suoraa vastausta, mitä ihmettä minä oikeen teen!! Haluaisin pitää nykyisen asuntomme jotta lapsilla olisi tuttu paikka jossa olla ja käydä silloin kun haluavat.
Mistä minä tähän apua löydän kun tuntuu että kukaan ei ole rehellinen nyt missään asiassa. Kalliiseen lakimieheen minulla ei ole varaa.
Antakaa joku vinkki mitä teen että en hakkaa päätäni seinään!!!
Kenen sanaan voin luottaa erossa???
8
506
Vastaukset
- Äiti.
Aika käsittämättömälle tuntuu, että jos sinä olet kahden lapsen lähihuoltaja ja äiti yhden, sinä joutuisit sen lisäksi vielä maksamaan elareita ja lapsilisätkin menisivät äidille.
Älä anna periksi, vaan jos sinä olet kahden lapsen lähihuoltaja kuuluu ko. lapsista sinulle korotetut lapsilisät.
Tämän lisäksi äiti joutuu maksamaan yhdestä lapsesta sinulle elareita, ainakin sitten kun palaa töihin.
Itse suosittelisin myös sopimaan ihan tarkasti, koska lapset ovat kenenkäkin vanhemman luona. Vielä tulee hetki kun sinulla on elämässäsi muutakin lasten lisäksi (vaikka ymmärränkin ettet osaa vielä niin ajatella), ja on oikeus ja kohtuus että sinulla on mahdollisuus antaa esim. uudelle suhteelle mahdollisuus. Se onnnistuu paremmin jos sinulla on selvät pelisäännöt ja tiedät koska lapset sinulla on. Tai ajatellaanpa että haluat lähteä ulkomaille reissuun. Se on helpompi sopia kun tietää koska lapset ovat äidillään.
Anteeksi sekava viesti, mutta siis tärkeintä on ettet anna viilata itseäsi silmään vaan pidät omista eduistasi kiinni, kukaan ei tule niitä sinulle tarjoamaan.
Tsemppiä ! - olet 2 lapsen yh..?
No kieltämättä alkoi mustakin tuntua tosta sun tekstistä että sua nyt kyllä kusetetaan vähän joka suunnasta..
Kun ne kaksi vanhinta lasta kerta on sun luona kirjoilla, niin kyllä sä mun mielestä olet silloin heidän lähivanhempi, ja täten myös lapsilisät heistä kuuluisi sinulle! Nuorimmaisesta varmasti elareita tulee maksettavaksi, mutta sen taisit jo itsekin hoksata.
Mä nyt kyllä suosittelen että ensin otat sen ex-muijan "puhutteluun" ja puhut asiat hänen kanssaan halki. Ja sitten ehdottomasti soitat tai menet käymään lastenvalvojan luona ja selität asian juurta jaksain, etkä suostu kynnysmatoksi! Yleensä kun sossutädit tahtovat olla joka asiassa äidin puolella.. Joten, pysy lujana ja varmana! Tsemppiä!
-1 lapsen äiti- - ex-tiukkis
Siis sinusta tulee kahden vanhemman lähihuoltaja ja lapset ovat kirjoilla luonasi, mutta luonapito tulee puoliksi. Nuorimmainen jää äidille ja tapaamiset sopimuksen mukaan.
Rahallisesti sinulle kuuluu kahdesta lapsesta lapsilisä ja yh-korotus ja äidilleen yhden lapsen lapsilisä. Elatusmaksuja kahdesta vanhemmasta ei tarvita ollenkaan luonapidon puolittamisen takia, mutta nuorimmasta sinun pitäisi elaria maksaa. Laskennallisesti elatusmaksut yh-korotukset kolmesta lapsesta esimerkissäsi äidille on jo melkoinen elatusmaksu, sillä luovuttamasi kahden lapsen elari korotus on jo noin 300euroa /kk.
Sinuna tekisin reilun vastaehdotuksen: sulle lapsilisät ja äidille pieni elari nuorimmasta lapsesta sekä nuorimman lapsen tapaamissopimus kirjaalisesti määräaikaiseksi (eli tapaamiset mahdollisesti muutetaan fifty-fifty kun lapsi vähän kasvaa).
Pyydä kaikki ehdotukset (tuo ensimmäinen mukaanlukien) kirjallisena. JOs joudutte oikeuteen asti asiaa puimaan, on hyvä olla mustaa valkoisella mitä on ehdotettu ja miksi. Mene yksin keskustelemaan lastenvalvojan kanssa ja tekemään ehdotuksesi. Voit myös ottaa lakimiehen, jos sinulla on oikeusturvavakuutus (yleensä kuuluu kotivakuutukseen) saat siitä korvausta jonkinverran.
Talosta hoidat osituksen alkuun eli tilaat ajan vaikka pankinjohtajalle taikka pankin lakimiehelle. Ilmoitat sitten exällesi ajan ja paikan. Etukäteen on hyvä hinnoitella talo jollakin kiinteistövälittäjällä ja etukäteen antaa osittajalle tiedot muustakin osituksen alaisesta omaisuudesta ja/tai veloista.
Yritä saada asiat mahdollisimman nopeasti nyt paperille ja toimi johdonmukaisesti. Tapa hoitaa ero on oolut niinkuin sanoit perinteinen kaava, joten loputkin taustahämmennykset pian pois kuvioista. Loppujen lopuksi oikeuskäsittelykin voi tulla halvemmaksi kuin jatkuva taistelu ja avonaiset asiat.- eroava avoäitiliini
oikeusturvavakuutuksesta, joka yleensä kuuluu kotivakuutukseen, on useissa vakuutusyhtiöissä rajattu pois avio/avoeroon liittyviin erimielisyyksiin liittyvät lakimies- ja oikeuskulujen korvaaminen. Tarkista vakuutusyhtiöstäsi.
Mutta ota yhteyttä ainakin lastenvalvojaan ja kysy mahdollisuuttasi saada veloituksetta oikeusapua kunnaltasi.
- jja kohtuuteen
Yhteishuoltajuus teillä on kaikista kolmesta lapsesta. Sinulle on tulossa kahden lähihuoltajuus ja eksälle yhden. Lapsilisät maksetaan sinne missä lapsi on kirjoilla. Kela tekee sen, selosti sossueukko sulle mitä selosti.
Elatusmaksun perustana on lapsen elatuksen tarve, siitä tehdään laskelma, jossa osallistutte elatuskykyjen suhteessa. Jos eksäsi ei pysty maksamaan 136/kk, kunta maksaa elatustukea. Luultavasti tämän takia sossueukko on ehdottanut että maksu kuitataan luonapidolla (mitä ei ikinä etäisälle ehdotettaisi). Jos olisitte sovussa, sopisitte näin ja ottaisitte kunnalta rahat.
Pyydä laskelmista kopiot ja mene oikeusaputoimistoon tai tuomarille ja tehkää järkevä ehdotus. Mutta sillälailla että ex:lläkin on mahdollisuus huolehtia myös vanhemmista lapsista. - Äiti.
ainoa asia jota tähdentäisin on; ota avuksesi lakimies. Se palvelu maksaa itsensä takaisin, koska exäsi ja sossuntäti eivät uskalla rypistellä kun laintaitaja on paikalla.
- tekisin:
Sinuna vaatisin kaikkien kolmen lapsen lähihuoltajuutta vedoten pysyvään kotiin ja lasten erottamiseen ja kun exäsi ei siihen suostu, annat vaihtoehdoksi vuoroviikkohuollon KAIKISTA KOLMESTA ja lasten osoite sinun luoksesi. Vuoden ikäinen ei ole liian pieni vuoroviikkohuoltoon kun isommat sisarukset kulkevat samassa tahdissa.
- tuunari_mikko
.. että nukut pari yötä ja mietit mitä oikeasti haluat. Mikä on sinulle tärkeätä? Toimit sitten sydämesi mukaan.
Seuraavaksi päätät järkevän kokonaisratkaisun ihan kaikesta, lasten kanssa oleminen, raha-asiat jne siten että saat haluamasi kokonaisuuden. Päätät tässä vaiheessa myös kokonaisuuden kannalta tärkeät yksityiskohdat. Selvität myös riittävät lakiasiat.
Lopuksi toteutat suunnitelman. Kerää tarvittava taustieto kaikesta, että voit vapautuneesti neuvotella haluamasi kokonaisuuden kasaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m3335697- 765179
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest484246- 523901
- 433554
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo1503309Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv923115Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky232610- 432239
- 492168