Hidas kone

Juke

Minulla on windows xp home edition joka on todella hidas.
Miten koneen saisi nopeammksi ?
Käynnistäminenkin kestää todella kauan.

6

515

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei tullut mieleen kertoa koneesta ja käyttämistäsi ohjelmista tarkempaa tietoa? Ei täällä selvänäkijöitä olla.

    • tiedoilla voi

      antaa vain yhden neuvon joka tosin tepsii varmasti
      -Rahalla

      • on myyntihetkellä usein semmonen just ja just riittävä keskusmuisti. Kun sitten on tullut näitä servicepack'eja, ei muisti enää oikein riitäkään. Tiedän pilvin pimein näitä tapauksia. Lisää sitä muistia.


    • EliteN00b

      Koneen nopeus riippuu monesta asiasta.
      Ilmaiseksi voit tehdä seuraavia toimenpiteitä:
      -Poista turhat tiedostot
      Käynnistä->Ohjelmat->Apuohjelmat->Järjestelmätyökalut->Järjestä uudelleen.
      Tuolta voi ruksittaa oikeestaan kaikki muut paitsi "Pakkaa tiedostot". Pakattujen tiedostojen lukeminen ja kirjoittaminen on hitaampaa vaikka levytilaa säästyisikin.
      Suosittelen myös ohjelmaa nimeltä CCleaner http://www.ccleaner.com/

      -Poista turhia ohjelmia
      Käynnistä->Asetukset->Ohjauspaneeli->Lisää tai poista sovellus

      Jotkin ohjelmat tuppaavat käynnistymään tietokoneen käynnistyessä joten tämä hidastaa konetta. Voit myös estää joitain ohjelmia käynnistymästä näin:
      Käynnistä->Suorita->"msconfig" ilman hipsuja.
      Tuolta "käynnistys" ja ruksi haluamastasi pois.
      Itselläni estettynä on "reader_sl"(Arobe acrobat), webbikameran softat, open office ja muutama muu. Ole kuitenkin varovainen noiden kanssa ettei tietokoneen toiminta häiriinny.

      -Eheytä kovalevy
      Käynnistä->Ohjelmat->Apuohjelmat->Järjestelmätyökalut->Levyn eheytys.

      Tarkasta vapaan tilan määrä. Jos tila on lopussa niin kone takkuaa.
      Lisää tilaa voi mahdollisesti lisätä laskemalla järjestelmän palautuksen vaatimaa tilaa näin:
      Klikkaa oikealla "Oma tietokone" ->Ominaisuudet->Järjestelmän palauttaminen->Asetukset josta säätää jp-n vaatimaa levytilaa(itselläni on 600MB).
      -Klikka oikealla oma tietokone->Ominaisuudet->Lisäasetukset->(Suorituskyky) Asetukset ja sieltä "Paras suorituskyky"

      -Tarkasta onko haittaohjelmia(spybot ja avast on suosikkiyhdistelmäni)

      Rahalla:
      -Lisää muistia
      -Uusi prosessori
      -Näytönohjain
      -Kovo
      -Kokonaan uus kone;)
      Mut noista ehkä muistin lisäsy on kivuttomin/tehokkain/tarpeellisin tapa.

      Tässä mitä nyt nopeasti tuli mieleen. Mut sinä jolla tuli muita optimointikikkoja mieleen ni kirjota ihmeessä, kerätään tähän hyvä lista:)

    • ....
    • -+-

      Suorita-ikkunaan msconfig ja käynnistys-välilehdeltä roimasti rukseja pois.
      Googleta ohjelmien nimiä, jos muuten et saa tolkkua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1633
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      655
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      18
      641
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe