Eli ajattelin nyt täältäkin kysyä kommentteja ja mielipiteitä tilanteeseeni.
Olen 17 (vuoden lopussa 18)-vuotias lukiolainen ja haluttaisi muuttaa äidin helmoista omaan kämppää, sovut kun eivät vanhempien eron jälkeen ole olleet kovin hyvät.
Tuloja saisin seuraavasti: Kelan opintotuki asumislisä n. 400e (äitini pienituloinen)
palkkaa saan nyt 400-450e/kk mutta voisin kyllä tehdä hieman enemmänkin.
Kesätyöpaikka on tiedossa ja sekin auttaa sitten ensivuotta rahallisesti.
lisäksi isäni on luvannut maksaa saman 300e minulle mitä maksaa nyt äidilleni elatusmaksuja.
Saisin siis 1100-1200e/kk kesätyöt. Säästöjä minulla ei ole kuin pari hassua tonnia.
Onko siis mitään taloudellisia mahdollisuuksia muuttaa omilleni vielä näillä tuloilla. Vuokra olisi luultavasti 450-500e/kk eli elämiseen ja laskuihin jäisi 600-700 euroa.
Riittääkö se elämiseen vai tuleeko pahastikkin tiukkaa??
kommentteja riittääkö
10
1746
Vastaukset
- VilleVeikko___
Nopeesti ajateltuna riittää hyvin, mikäli on ympärivuoden muita tuloja kuin opinto asumistuki. Ongelmaksi vaan voi tulla takuuvuokra mikä peritään yleensä vuokrasopimuksen alussa ja mahdolliset huonekalujen ostot. Kannattaa laskea tarkkaan
- asiaa...
Ensinäkin opintotuki = opintoraha asumislisä lainantakaus
Et voi saada opintotukea ja asumislisää, koska asumislisä kuuluu jo sanaan opintotuki.
Opintotuen määrään vaikuttavat tulosi. Jos tienaat liikaa, et saa opintotukea tai sen määrä voi vähentyä. Katso rajat Kelan sivuilta.
Mutta jos kuukausitulot ovat tonnin luokkaa, niin kyllä sillä elää ihan hyvin.- vasta 17-vuotias
tuo 400e oli opintoraha asumislisä. Eli ilman lainaa.
Ja tulot jäävät alle noista vuositulorajoista: 500/kk x12 4-5000 kesällä ->10 000 -11 000/vuosi.
Mutta hyvä täsmennys sinulta.
- eväät sinulla
on muuttaa pois kotoa kuin minulla oli..Silti muutin. Sukset ristissä vanhempieni kanssa...
- pärjätä
kun nuukasti elät. Älä kuitenkaan katkaise suhteita vanhempiisi ja muihin sukulaisiin. Tulet havaitsemaan, että heistä on käytännön hyötyä kaikenlaissa asioissa - isoisssa ja pienissä.
Lähde sillä mielellä, että et enää muuta takaisin, mutta että olet aina tervetullut käymään "kotona". - riittää..
ja kuullostaa muutenkin ihan järkimeiningiltä, että saat rahaa opintotukena, isältäsi ja teet töitä.
Sinulla on paljon parempi tilanne muuttaa omillesi kun suurimmalla osalla täällä, kun kylelevät vaan mistä saa tukia ja voiko saada sossun kämppää alaikäsenä jne.
Onnea vaan yritykseen, kyllä noilla eväillä onnistuu! - tokitoki
voi, olisin rikas jos minulla olisi noin paljon rahaa. Itselle jää vuokran jälkeen käteen 300 e. Sillä ruuat, laskut yms..
- Opiskelijaaaa
Kuten aiemmaissakin vastauksissa tulee ilmi, varmasti riittää elämiseen. Itse elän pelkästään ainoastaan opintotuella ja asumislisällä. Vuokran maksamisen jälkeen käteen jää vähän reilu 200euroa. Ei sillä joka viinkonloppu käydä juhlimassa, ja vanhemmat maksavat puhelinlaskun ja netin.. mutta pärjään ihan kohtalaisesti.
- HYVIN!
itse saan (oon17v.)130e opintorahaa, 192e asumislisää. että jäljelle jää 80e ja sillä pitää elää KOKO kuukausi!!! kaikki vaatteet,ruoka,harrastukset yms. vanhemmat antaa noin 50e kuukaudessa vaatteisiin yms. ja maksaa mun ryyppyreissuja :D sit ne tuo joskus maitoa ja leipää ja jauhoja yms. pientä et saan ite tehä. vanhempani on köyhiä, toinen töytön. että mä syön vaan makaronia ja teen pelkän ruskeakastikkeen ilman mtn jauhelihaa yms. :(:( sämpylää teen et saan leipää. siskolla käyn(asuu 2km pääs)viikonloppusin syömäs ja joskus arkena. mutta kovaa on tää elämä! että jos sulle jää yli 500e niin kyllä saa ostettua kaupasta leipää eikä ite tarvi tehä. en tiiä miten pärjään kesän kun ei saa opintorahaa.. ja sain paskan kesätyön, 400e/kk kun muuta ei saa vaikka joka paikkaan hain ja oon joka kauppaan yms ettiny töitä koulun ohella.. olin mä lehtiä jakamas mut ei tullu palkkaa ku 50e/kk ja meni koulu huonosti ku 4km alue(kerrostaloja!!)
- 6 henkinen perhe
ei meillä nuilla tuloilla tekisi tiukkaakaan elää, mut joku kumma vie rahat niin ettei jää nuinkaan paljon käteen kuukaudessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1107622
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1095301Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1163536Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p293527Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska352574Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191886Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3561530Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?961521Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?651373Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311366