Voisiko joku ihana tyyppi hieman valaista Ruotsin yliopistoihin hakemista? Hakemus tehdään siis netissä ja perään pitää lähettää jotain papereita. Mitä todistuksia pitää lähettää ja milloin niiden tulee olla perillä?
Ruotsiin opiskelemaan? Help needed.
13
1122
Vastaukset
- rautalankaa
Just tossa alapuolella on ketju "eläinlääkis ruotsissa". Siinä on varsin seikkaperäisesti kerrottu ihan yleispätevää tietoa ja oli pari linkkiäkin. Että siitä vaan katsomaan.
- ansku_--_
Täällä on aiheesta monta ketjua. Jos aiot hakea ulkomaille opiskelemaan, joudut selvittelemään ennemmin tai myöhemmin paljon asioita itsenäisesti - ei siis pitäisi olla ongelma hakea itse tietoa netistä (Ruotsin yliopistoiden sivut ja studera.nu ovat aika varmoja tiedonlähteitä) tai selata vanhoja ketjuja. Kun muutin Ruotsiin, en saanut ulkopuolista apua kouluun hakemisessa, asunnon hakemisessa jne. muttei siltikään mikään ollut ylivoimaisen vaikeaa. Jos ruotsinkielisten nettisivujen selaaminen on vaikeaa, kannattaa miettiä pari kertaa, miten aikoo suoriutua opinnoista Ruotsissa. En tällä halua kuitenkaan säikytellä ketään: omien positiivisten kokemusteni johdosta suosittelen lämpimästi Ruotsiin hakemista ja se kielitaitokin kehittyy hämmästyttävän nopeasti!
Tuon eläinlääkisketjun lisäksi olen kirjoittanut pitkät sepustukset Ruotsiin hakemisesta täällä: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1500000000000005&conference=4000000000000055&posting=22000000041422660- jsjsjjjsjssjs
Niin, aloittajahan kyseli tässä päivämäärää mihin mennessä paperit pitää lähettää...
itse en olen myös hakemassa ruotsiin, enkä ole löytänyt kyseistä tietoauista aikaisemmista keskustel :( - ansku_--_
jsjsjjjsjssjs kirjoitti:
Niin, aloittajahan kyseli tässä päivämäärää mihin mennessä paperit pitää lähettää...
itse en olen myös hakemassa ruotsiin, enkä ole löytänyt kyseistä tietoauista aikaisemmista keskustel :(Katsoitko edes linkittämääni viestiketjua?
"Haku alkaa 16.3 ja viimeinen hakupäivä syksyn kursseille on 15. huhtikuuta. Haku tapahtuu Internetissä http://www.studera.nu"...
Paperit tulee olla perillä haun loppuun mennessä, 15. huhtikuuta. - ansku_--_
ansku_--_ kirjoitti:
Katsoitko edes linkittämääni viestiketjua?
"Haku alkaa 16.3 ja viimeinen hakupäivä syksyn kursseille on 15. huhtikuuta. Haku tapahtuu Internetissä http://www.studera.nu"...
Paperit tulee olla perillä haun loppuun mennessä, 15. huhtikuuta.Anteeksi, nyt tuli vastattua hieman liian nopeasti. Tosin tämäkin tieto on ihan itse kaivettavissa studera.nu-sivustolta.
15.4 pätee, mikäli et ole tämän kevään ylioppilas vaan olet suorittanut lukion loppuun aiemmin. Tämän kevään ylioppilaat saavat täydentää hakemustaan 18.6 saakka. - till Sverige
ansku_--_ kirjoitti:
Anteeksi, nyt tuli vastattua hieman liian nopeasti. Tosin tämäkin tieto on ihan itse kaivettavissa studera.nu-sivustolta.
15.4 pätee, mikäli et ole tämän kevään ylioppilas vaan olet suorittanut lukion loppuun aiemmin. Tämän kevään ylioppilaat saavat täydentää hakemustaan 18.6 saakka.Haluaisin opiskelemaan hammaslääketiedettä Ruotsiin.
Mä saan magnan pitkästä matikasta, kemiasta ja fysiikasta. Ruotsia en kirjoittanut.
Miten pääsee? Voiko hakea ehdollisena eli pääsee sisälle, mutta voi aloittaa opiskelut vasta,kun kielikoe on suoritettu. - ansku_--_
till Sverige kirjoitti:
Haluaisin opiskelemaan hammaslääketiedettä Ruotsiin.
Mä saan magnan pitkästä matikasta, kemiasta ja fysiikasta. Ruotsia en kirjoittanut.
Miten pääsee? Voiko hakea ehdollisena eli pääsee sisälle, mutta voi aloittaa opiskelut vasta,kun kielikoe on suoritettu.Valitettavasti hammaslääketieteeseen on kova keskiarvoraja, täydet 20 vaaditaan pääsääntöisesti sisäänpääsyyn. Tämä tarkoittaan E:n papereita ja vähintään 9,9 päättötodistuksen keskiarvoa tai L:n papereita ja väh. 9,4 keskiarvoa. M:n papereilla pääset maksimissaan keskiarvoon joka pyörii jossain 17-18 tietämillä. Hammaslääketiedettä voi opiskella Tukholmassa, Göteborgissa, Malmössa ja Umeåssa, mutta tietääkseni joka kaupunkiin on yhtä vaikea päästä sisään.
Sen sijaan kielikoe ei sinulla tulisi vastaan hakiessa, sillä hammaslääketieteelliseen ei ole särskilt behörighet -vaatimuksena svenska B/svenska som andraspråk B. Tämä tarkoittaa sitä, että normaalit lukio-opinnot ruotsin kielessä riittää siihen, että kielivaatimus (grundläggande behörighet) täyttyy.
Hakuvaatimukset ovat:
- Matematik D (pakolliset kurssit pitkässä matikassa)
- Fysik B (8 kurssia fysiikkaa)
- Kemi B (5 kurssia kemiaa)
- Biologi B (2 kurssia biologiaa)
Yleisesti voin vastata, että jos hakee ohjelmaan, jonne vaaditaan kielikoe, ei voi päästä sisälle ellei ole suorittanut kyseistä koetta. Hakijalle tulee ilmoitus, että hän ei täytä särksilt behörighet -kriteereitä eikä siten voi päästä koulutusohjelmaan. - ansku_--_
ansku_--_ kirjoitti:
Valitettavasti hammaslääketieteeseen on kova keskiarvoraja, täydet 20 vaaditaan pääsääntöisesti sisäänpääsyyn. Tämä tarkoittaan E:n papereita ja vähintään 9,9 päättötodistuksen keskiarvoa tai L:n papereita ja väh. 9,4 keskiarvoa. M:n papereilla pääset maksimissaan keskiarvoon joka pyörii jossain 17-18 tietämillä. Hammaslääketiedettä voi opiskella Tukholmassa, Göteborgissa, Malmössa ja Umeåssa, mutta tietääkseni joka kaupunkiin on yhtä vaikea päästä sisään.
Sen sijaan kielikoe ei sinulla tulisi vastaan hakiessa, sillä hammaslääketieteelliseen ei ole särskilt behörighet -vaatimuksena svenska B/svenska som andraspråk B. Tämä tarkoittaa sitä, että normaalit lukio-opinnot ruotsin kielessä riittää siihen, että kielivaatimus (grundläggande behörighet) täyttyy.
Hakuvaatimukset ovat:
- Matematik D (pakolliset kurssit pitkässä matikassa)
- Fysik B (8 kurssia fysiikkaa)
- Kemi B (5 kurssia kemiaa)
- Biologi B (2 kurssia biologiaa)
Yleisesti voin vastata, että jos hakee ohjelmaan, jonne vaaditaan kielikoe, ei voi päästä sisälle ellei ole suorittanut kyseistä koetta. Hakijalle tulee ilmoitus, että hän ei täytä särksilt behörighet -kriteereitä eikä siten voi päästä koulutusohjelmaan.Haha, näköjään musta on tullut tän yhteisön yleinen opinto-ohjaaja liittyen opiskeluihin Ruotsissa ;)
- kanelbulle
ansku_--_ kirjoitti:
Haha, näköjään musta on tullut tän yhteisön yleinen opinto-ohjaaja liittyen opiskeluihin Ruotsissa ;)
Kiitos ansku vaan tosi paljon, oot varmasti auttanu monia tässä Ruotsiin hakemisessa :)
Toivottavasti opiskelupaikka irtoaa. Göteborg I am comiiiing - =!"¤)
ansku_--_ kirjoitti:
Anteeksi, nyt tuli vastattua hieman liian nopeasti. Tosin tämäkin tieto on ihan itse kaivettavissa studera.nu-sivustolta.
15.4 pätee, mikäli et ole tämän kevään ylioppilas vaan olet suorittanut lukion loppuun aiemmin. Tämän kevään ylioppilaat saavat täydentää hakemustaan 18.6 saakka.Hei,
Mistä löysit tuon tiedon, että muiden kuin tämän kevään ylioppilaiden tulee lähettää kopsut 15.4. mennessä? Olin itse siinä uskossa, että kaikkien hakemuksia voi täydentää kesäkuulle asti.
Käytännössä se tarkoittaa sitä, että enää ei ehdi lähettää mitään, kun kerran ensi keskiviikkona pitäisi olla jo paperit siellä ja kusti lähtee polkemaan vasta tiistaina pääsiäisen jälkeen..
Toki myöhästyneitäkin täydennyksiä huomioidaan:
"Handlingar och meriter som inkommer efter sista kompletteringsdag, räknas som sena kompletteringar. Om det finns lediga platser efter urval kan sena kompletteringar medräknas. Respektive högskola/ universitet avgör hur sena kompletteringar ska behandlas. "
Mutta en siis löytänyt muuta viimeistä täydennyspäivää kuin tuon kesäkuun 18. - ansku_--_
=!"¤) kirjoitti:
Hei,
Mistä löysit tuon tiedon, että muiden kuin tämän kevään ylioppilaiden tulee lähettää kopsut 15.4. mennessä? Olin itse siinä uskossa, että kaikkien hakemuksia voi täydentää kesäkuulle asti.
Käytännössä se tarkoittaa sitä, että enää ei ehdi lähettää mitään, kun kerran ensi keskiviikkona pitäisi olla jo paperit siellä ja kusti lähtee polkemaan vasta tiistaina pääsiäisen jälkeen..
Toki myöhästyneitäkin täydennyksiä huomioidaan:
"Handlingar och meriter som inkommer efter sista kompletteringsdag, räknas som sena kompletteringar. Om det finns lediga platser efter urval kan sena kompletteringar medräknas. Respektive högskola/ universitet avgör hur sena kompletteringar ska behandlas. "
Mutta en siis löytänyt muuta viimeistä täydennyspäivää kuin tuon kesäkuun 18.Korjasinkin heti viestini perään, että tuo 15. päivä ei koskekaan tämän kevään ylioppilaita:
"Anteeksi, nyt tuli vastattua hieman liian nopeasti. Tosin tämäkin tieto on ihan itse kaivettavissa studera.nu-sivustolta.
15.4 pätee, mikäli et ole tämän kevään ylioppilas vaan olet suorittanut lukion loppuun aiemmin. Tämän kevään ylioppilaat saavat täydentää hakemustaan 18.6 saakka."
Eli juuri noin, kesäkuulle saakka saa täydentää :) - =!"¤)
ansku_--_ kirjoitti:
Korjasinkin heti viestini perään, että tuo 15. päivä ei koskekaan tämän kevään ylioppilaita:
"Anteeksi, nyt tuli vastattua hieman liian nopeasti. Tosin tämäkin tieto on ihan itse kaivettavissa studera.nu-sivustolta.
15.4 pätee, mikäli et ole tämän kevään ylioppilas vaan olet suorittanut lukion loppuun aiemmin. Tämän kevään ylioppilaat saavat täydentää hakemustaan 18.6 saakka."
Eli juuri noin, kesäkuulle saakka saa täydentää :)Mutta minä kysyinkin tätä:
"Mistä löysit tuon tiedon, että MUIDEN KUIN tämän kevään ylioppilaiden tulee lähettää kopsut 15.4. mennessä? Olin itse siinä uskossa, että kaikkien hakemuksia voi täydentää kesäkuulle asti. "
Eli missä tarkalleen lukee, että liitteet on oltava perillä 15.4. muilla kuin tämän kevään ylioppilailla?
Vai onko se luettava rivien välistä, kun kerran mainitaan että tämän kevään ylioppilaat saavat täydentään kesäkuulle asti niin muut EIVÄT SAA. - ansku_--_
=!"¤) kirjoitti:
Mutta minä kysyinkin tätä:
"Mistä löysit tuon tiedon, että MUIDEN KUIN tämän kevään ylioppilaiden tulee lähettää kopsut 15.4. mennessä? Olin itse siinä uskossa, että kaikkien hakemuksia voi täydentää kesäkuulle asti. "
Eli missä tarkalleen lukee, että liitteet on oltava perillä 15.4. muilla kuin tämän kevään ylioppilailla?
Vai onko se luettava rivien välistä, kun kerran mainitaan että tämän kevään ylioppilaat saavat täydentään kesäkuulle asti niin muut EIVÄT SAA.Studera.nu:n sivuilla lukee, että viimeistään 18.6 tulee olla perillä todistukset lukioista, jotka päättyvät viimeistään 18.6, ja 5.7 todistukset oppilaitoksista, joiden lukukausi päättyy vasta 18. päivän jälkeen. Minun tulkintani on että mikäli sinulla on jo kyseiset todistukset olemassa (=et ole tämän kevään ylioppilas), niin todistukset lähetetään normaaliin hakuaikaan. Olen ainakin ymmärtänyt, että haun täydennys koskee nimenomaan todistuksia, jotka hakija saa vasta hakuajan jälkeen. Sataprosenttisen varmasti en uskalla tämän puolesta väitellä, olen vain saanut tälläisen käsityksen jostakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h603639- 433546
Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062811Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv462546Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.541973Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151629- 321493
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p211469Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1061317- 1801251