primolut nor

vaihdevuodet

Kävin gynellä epäsäännöllisten vuotojen vuoksi ja lääkäri heti määräsi primolut nor tabletteja. Epäsäännöllliset vuodot tulivat hormoonikierukan käytön jälkeen. En tiedä oliko sattumaa, vai aiheuttiko se vuotojen epäsäännöllisyyden. Sanoin että Primolut Nor lääkkeitä on ennenkin määrätty enkä mielellään ole syönyt syöpävaaran vuoksi. Gyne selitti että jos on monta kuukautta vuotamatta ja vuoto tulee niin se voi olla todella runsasta, kestää monia viikkoja. Lisäksi kuulemma se että on monta kuukautta vuotamatta voi aiheuttaa sekin syöpää. Tiedä sitä sitten mitä uskaltaa syödä. Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Ikää vasta vähän yli 40 v. Muita vaihdevuosi oireitä ei ole mitään, vain todella epäsäännöllinen vuoto.

34

29263

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja myöskin..

      Primolut Nor kuurin aloitin muutama päivä sitten jo kolme viikkoa kestäneeseen vuodon hoitoon. En käytä muuten hormooneja. Kyllä tämän 10pv uskallan käyttää ja vuoto loppuikin jo muutamassa päivässä. Itse olen 53v.

    • Terolut

      Minusta Terolut on parempi, jos pitäis Primolutin ja Terolutin välillä valita. Terolut on edes lähempänä luonnollista keltarauhashormonia. Primolut on tehokkaampi kohdun tyhjentäjä ja gynet suosii sitä. Olen kuullut, että periaatteessa riittäis, jos kohtu tyhjennetään neljä kertaa vuodessa. Mutta sulle kyllä ehtisi varmaan kolmessa kukaudessa kasvaa vielä liian paljon tyhjennettävää. Muutenhan sitä varmaan sentään jaksais kuurin neljä kertaa vuodessa. Toi on vaikea tilanne. Lugesteron olis ihan luonnollista keltarauhashormonia, mutta se on kaikkein tehottomin tyhjentäjä, eikä gynet määrää sitä tohon vaivaan. Ja voi siitäkin tulla haittavaikutuksia kuten kipeät rinnat. Terolut kasvattaa ruokahalua, joten siinä saa pitää varansa. Primolut sai mut ihan sekaisin, mutta varmaan se silti sopii useimmille, koska sitä niin paljon käytetään, ja on tehokas.

      • Vaihdevuodet

        Kiitos molemmille asiallisista vastauksista.

        Olen muutaman kerran aiemminkin siis syönyt Primolutia pitkin hampain ja vuoto sen jälkeen on ollut ihan hirveää. Ilmeisesti kohtu on jäänyt tyhjentymättä liian pitkäksi aikaa. Nyt vasta alan ymmärtämään, miksi vuoto on ollut niin runsasta, olen jotenkin luullut että ne tabletit lisäävät vuotoa. Luontaistuotteitakin olen yrittänyt, mutta vuoto on ollut niukahkoa silloin kun vuotoa on tullut, eikä kohtu ole siis täysin ilmeisesti tyhjentynyt. Mulle Primolut on muuten sopinut, mutta syöpävaara siis pelottaa, kiloja on mulle kyllä viime vuosina tullut lisää. En tiedä vaikuttaako vaihdevuodet jotenkin, vyötärö on myöskin vain muisto vain.


      • kyllä myös..
        Vaihdevuodet kirjoitti:

        Kiitos molemmille asiallisista vastauksista.

        Olen muutaman kerran aiemminkin siis syönyt Primolutia pitkin hampain ja vuoto sen jälkeen on ollut ihan hirveää. Ilmeisesti kohtu on jäänyt tyhjentymättä liian pitkäksi aikaa. Nyt vasta alan ymmärtämään, miksi vuoto on ollut niin runsasta, olen jotenkin luullut että ne tabletit lisäävät vuotoa. Luontaistuotteitakin olen yrittänyt, mutta vuoto on ollut niukahkoa silloin kun vuotoa on tullut, eikä kohtu ole siis täysin ilmeisesti tyhjentynyt. Mulle Primolut on muuten sopinut, mutta syöpävaara siis pelottaa, kiloja on mulle kyllä viime vuosina tullut lisää. En tiedä vaikuttaako vaihdevuodet jotenkin, vyötärö on myöskin vain muisto vain.

        vaikuttavat ainakin itselläni on tullut parissa vuodessa kiloja lisää. Tosiaankin vyötäröä ei ole sen koommin näkynyt. Olen kokeillut myöskin pari pätkää korvaushoitoa, mutta aina keltarauhasosuutta syödessäni turposin ihan silmissä. Nyt sitten olen 5 päivää ottanut Primolutia ja ruokahalu on aivan selvästi kasvanut. Olen vuoden alusta ollut laihdutuskuurilla ja saanutkin 5kg pois, mutta nyt näköjään siihenkin tulee paussi. Mulla oli jo kolme viikkoa kestänyt vuoto, että oli pakko ottaa tuo 10pv kuuri. No, 5 päivää täytyy vielä kestää ja sen jälkeen kyllä pysyn erillään keltarauhashormooneista. Saas kattoo kuinka hirveä vuoto mulle tulee kuurin loputtua. Toivottavasti ovat sitte viimeiset vuodot, kun ikääkin on jo 54:)


      • olen eka vastaaja..
        kyllä myös.. kirjoitti:

        vaikuttavat ainakin itselläni on tullut parissa vuodessa kiloja lisää. Tosiaankin vyötäröä ei ole sen koommin näkynyt. Olen kokeillut myöskin pari pätkää korvaushoitoa, mutta aina keltarauhasosuutta syödessäni turposin ihan silmissä. Nyt sitten olen 5 päivää ottanut Primolutia ja ruokahalu on aivan selvästi kasvanut. Olen vuoden alusta ollut laihdutuskuurilla ja saanutkin 5kg pois, mutta nyt näköjään siihenkin tulee paussi. Mulla oli jo kolme viikkoa kestänyt vuoto, että oli pakko ottaa tuo 10pv kuuri. No, 5 päivää täytyy vielä kestää ja sen jälkeen kyllä pysyn erillään keltarauhashormooneista. Saas kattoo kuinka hirveä vuoto mulle tulee kuurin loputtua. Toivottavasti ovat sitte viimeiset vuodot, kun ikääkin on jo 54:)

        ja tässä välissä ehti tulla yksi vuosikin lisää:)


      • estrogeenitaso
        olen eka vastaaja.. kirjoitti:

        ja tässä välissä ehti tulla yksi vuosikin lisää:)

        ja keltarauhanen alkaa jo vähentymään, että kun jää kuukautisvuotoja väliin tai ne ovat niukkoja, niin kohdun limakalvo kasvaa liian paksuksi. Kerran vuotamaan alettuaan se voi vuotaa jopa kuukausia.

        Itselläni kävi näin ja tehtiin kaavinta sairaalassa, jonka jälkeen määräsivät primolutit. Mutta en syönyt niitä kuin pari kuuria, koska kuukautiset alkoivat taas pelaamaan ok.

        Primoluteissa itseäni pelottaa veritulpan mahdollisuus. Säikähdin aivan kun kerran kuurin loppupuolella jalka kipeytyi, mutta se taisi olla muusta johtuvaa. Kuurin lopulla tuli myös ihme supisteluja kohtuun Primolutista, ne tuntui vähän häijyltä kyllä.
        Muistaakseni tyrkyttivät jatkuvasti syötäväksi, mutta söin vain pari kk. Nyt on tilanne rauhoittunut.


      • kuukautisethan ovat
        estrogeenitaso kirjoitti:

        ja keltarauhanen alkaa jo vähentymään, että kun jää kuukautisvuotoja väliin tai ne ovat niukkoja, niin kohdun limakalvo kasvaa liian paksuksi. Kerran vuotamaan alettuaan se voi vuotaa jopa kuukausia.

        Itselläni kävi näin ja tehtiin kaavinta sairaalassa, jonka jälkeen määräsivät primolutit. Mutta en syönyt niitä kuin pari kuuria, koska kuukautiset alkoivat taas pelaamaan ok.

        Primoluteissa itseäni pelottaa veritulpan mahdollisuus. Säikähdin aivan kun kerran kuurin loppupuolella jalka kipeytyi, mutta se taisi olla muusta johtuvaa. Kuurin lopulla tuli myös ihme supisteluja kohtuun Primolutista, ne tuntui vähän häijyltä kyllä.
        Muistaakseni tyrkyttivät jatkuvasti syötäväksi, mutta söin vain pari kk. Nyt on tilanne rauhoittunut.

        tietysti vain tyhjennys, mutta kokeilin pillerit sitten pois jättämällä tulisiko kk:t normaalisti ja niin kävikin. Primolutin joku esim. 3 kk kuuri voi houkutella omat kuukautiset sitten pelaamaan taas ok.


      • vaihdevuodet
        kuukautisethan ovat kirjoitti:

        tietysti vain tyhjennys, mutta kokeilin pillerit sitten pois jättämällä tulisiko kk:t normaalisti ja niin kävikin. Primolutin joku esim. 3 kk kuuri voi houkutella omat kuukautiset sitten pelaamaan taas ok.

        Mulla on ollut myös outoja lyhyitä "kramppeja" kohdussa tai miksi niitä nyt sanoisi, Primolutia syödessä. Pitäisikö lääkärin muuten mitata verenpaine ennen Primolutia määrätessä? Itselläni ei koskaan ole mitattu, vaikka olen juossut usealla eri lääkärillä. Sitäkin olen ihmetellyt, miksi jotkut yli 40 vuotiaat voivat/saavat syödä iäkkäämmille tarkoitettuja ehkäisypillereitä (useimmilla vuoto jää kokonaan pois) ja miksei sitä vaihtoehtoa anneta kaikille. Aina vaan tyrkytetään heti Primolutia. Yritän pysytellä mahdollisimman paljon lääkityksen jälkeen ensimmäisen vuodon aikana kotona, kun muuten pitäisi olla kokoajan vessassa ramppaamassa... kyllä miehillä on helppoa ;)
        Aion myös kokeilla ja syödä säännöllisesti 3-4 kk Primolutia ja katsoa miten oma kierto siitä jatkuu. Aiemmin mulle on lääkärit sanoneet ettei mun ikäisellä vielä voi olla vaihdevuosia (ikää vähän yli 40v), mutta viimeksi lääkäri totesi heti että jaahas on vaihdevuodet alkaneet. Miksi osa lääkäreistä ajattelee että kaikilla vaihdevuodet alkaisivat vasta joskus 55 jälkeen.


      • gyne
        vaihdevuodet kirjoitti:

        Mulla on ollut myös outoja lyhyitä "kramppeja" kohdussa tai miksi niitä nyt sanoisi, Primolutia syödessä. Pitäisikö lääkärin muuten mitata verenpaine ennen Primolutia määrätessä? Itselläni ei koskaan ole mitattu, vaikka olen juossut usealla eri lääkärillä. Sitäkin olen ihmetellyt, miksi jotkut yli 40 vuotiaat voivat/saavat syödä iäkkäämmille tarkoitettuja ehkäisypillereitä (useimmilla vuoto jää kokonaan pois) ja miksei sitä vaihtoehtoa anneta kaikille. Aina vaan tyrkytetään heti Primolutia. Yritän pysytellä mahdollisimman paljon lääkityksen jälkeen ensimmäisen vuodon aikana kotona, kun muuten pitäisi olla kokoajan vessassa ramppaamassa... kyllä miehillä on helppoa ;)
        Aion myös kokeilla ja syödä säännöllisesti 3-4 kk Primolutia ja katsoa miten oma kierto siitä jatkuu. Aiemmin mulle on lääkärit sanoneet ettei mun ikäisellä vielä voi olla vaihdevuosia (ikää vähän yli 40v), mutta viimeksi lääkäri totesi heti että jaahas on vaihdevuodet alkaneet. Miksi osa lääkäreistä ajattelee että kaikilla vaihdevuodet alkaisivat vasta joskus 55 jälkeen.

        Kävin pari vuotta sitten gynellä kun vuodot oli omituiset, kysyin voisiko kyse olla vaihdevuosista. Gyne tuumasi ettei vielä kun ikää on vasta 45v. vuosi sen jälkeen sama juttu, ja kuitenkin nyt vaihdevuodet täysillä päällä, viimeiset kuukautiset ennen joulua, ja nyt gyne sanoi että kohdun limakalvo on niin ohut ettei enää vuotoja tule. Eivät taida aina gynetkään olla ajantasalla.


      • kamalaa
        kyllä myös.. kirjoitti:

        vaikuttavat ainakin itselläni on tullut parissa vuodessa kiloja lisää. Tosiaankin vyötäröä ei ole sen koommin näkynyt. Olen kokeillut myöskin pari pätkää korvaushoitoa, mutta aina keltarauhasosuutta syödessäni turposin ihan silmissä. Nyt sitten olen 5 päivää ottanut Primolutia ja ruokahalu on aivan selvästi kasvanut. Olen vuoden alusta ollut laihdutuskuurilla ja saanutkin 5kg pois, mutta nyt näköjään siihenkin tulee paussi. Mulla oli jo kolme viikkoa kestänyt vuoto, että oli pakko ottaa tuo 10pv kuuri. No, 5 päivää täytyy vielä kestää ja sen jälkeen kyllä pysyn erillään keltarauhashormooneista. Saas kattoo kuinka hirveä vuoto mulle tulee kuurin loputtua. Toivottavasti ovat sitte viimeiset vuodot, kun ikääkin on jo 54:)

        tavaraa. Olen ottanut nyt 7päivää/10mg ja ihan turvoksissa olen. Silmiä ei kohta edes erota. Myös nivelet ovat alkaneet kipeytyä. Nenään on ilmaantunut ihmeellistä tukkoisuutta ja(nuhaa ei kuitenkaan ole)ja veriklimppejä. Muistaakseni tämä on samaa progesteronia, kuin Novofemin keltarauhasosuudessakin ja siitä sain myöskin kamalia oireita järkyttävän runsas kivulias vuoto.

        Olen myös vuosi sitten kokeillut Femostonia 1kk(siinä taisi oli eri progeteroni muist. Terolut), mutta ei sopinut yhtään paremmin.

        Onko kellään kokemuksia Lugesteronista? Jospa se ei aiheuttaisi näin paljon häiriöitä.


      • noretisteroniasetaatti
        kamalaa kirjoitti:

        tavaraa. Olen ottanut nyt 7päivää/10mg ja ihan turvoksissa olen. Silmiä ei kohta edes erota. Myös nivelet ovat alkaneet kipeytyä. Nenään on ilmaantunut ihmeellistä tukkoisuutta ja(nuhaa ei kuitenkaan ole)ja veriklimppejä. Muistaakseni tämä on samaa progesteronia, kuin Novofemin keltarauhasosuudessakin ja siitä sain myöskin kamalia oireita järkyttävän runsas kivulias vuoto.

        Olen myös vuosi sitten kokeillut Femostonia 1kk(siinä taisi oli eri progeteroni muist. Terolut), mutta ei sopinut yhtään paremmin.

        Onko kellään kokemuksia Lugesteronista? Jospa se ei aiheuttaisi näin paljon häiriöitä.

        Noretisteroni on kai hiukan vaarallisempi syövän kannalta kuin joku muu progestiini, ainakin yhdistelmävalmisteissa, mutta ei kai se ero ole suuri.

        Ero on varmaan hiuksen hieno, mutta kaikkein vaarallisimpia hormonikorvaushoitoja on vuodottomat yhdistelmähoidot, joiden progestiiniosa on noretisteronia (esim. Activelle). Näitä meillä kuitenkin lääkärit suosivat! Ja sitten haukutaan jenkkien hormonikorvaushoitoja, koska niissä estrogeeniosa on hevosen pissaa. Kummatkohan on vaarallisemmat, ehkä just nämä meikäläisten lääkeäreiden suosimat?

        PubMedin sivuilta, suomalainen tutkimus:
        The use of norethisterone acetate was accompanied with a higher risk after 5 years of use (2.03, 1.88-2.18) than that of medroxyprogesterone acetate (1.64, 1.49-1.79).

        Tuossa on lueteltu kaikki, jossa on noretisteronia, jos valmiiksi tehdyn haun lähettäminen näin onnistuu, en tiedä.

        http://www.tohtori.fi/laakeopas/haku/vaikuttava-aine:noretisteroni

        Ja vielä yksi linkki, joka voi kiinnostaa meitä keskustelupalstalaisia.
        tutkielmat.uta.fi/pdf/gradu01429.pdf


      • jos laittaa ton
        noretisteroniasetaatti kirjoitti:

        Noretisteroni on kai hiukan vaarallisempi syövän kannalta kuin joku muu progestiini, ainakin yhdistelmävalmisteissa, mutta ei kai se ero ole suuri.

        Ero on varmaan hiuksen hieno, mutta kaikkein vaarallisimpia hormonikorvaushoitoja on vuodottomat yhdistelmähoidot, joiden progestiiniosa on noretisteronia (esim. Activelle). Näitä meillä kuitenkin lääkärit suosivat! Ja sitten haukutaan jenkkien hormonikorvaushoitoja, koska niissä estrogeeniosa on hevosen pissaa. Kummatkohan on vaarallisemmat, ehkä just nämä meikäläisten lääkeäreiden suosimat?

        PubMedin sivuilta, suomalainen tutkimus:
        The use of norethisterone acetate was accompanied with a higher risk after 5 years of use (2.03, 1.88-2.18) than that of medroxyprogesterone acetate (1.64, 1.49-1.79).

        Tuossa on lueteltu kaikki, jossa on noretisteronia, jos valmiiksi tehdyn haun lähettäminen näin onnistuu, en tiedä.

        http://www.tohtori.fi/laakeopas/haku/vaikuttava-aine:noretisteroni

        Ja vielä yksi linkki, joka voi kiinnostaa meitä keskustelupalstalaisia.
        tutkielmat.uta.fi/pdf/gradu01429.pdf

        tutkielmat.uta.fi/pdf/gradu01429.pdf
        hakusanaksi googleen niin pääsee lukemaan tutkimusta VAIHDEVUOSI-IKÄISET NAISET INTERNETIN KESKUSTELURYHMÄSSÄ


      • koitin löytää
        jos laittaa ton kirjoitti:

        tutkielmat.uta.fi/pdf/gradu01429.pdf
        hakusanaksi googleen niin pääsee lukemaan tutkimusta VAIHDEVUOSI-IKÄISET NAISET INTERNETIN KESKUSTELURYHMÄSSÄ

        tuon Soneran Vaihdevuodet-keskustelupalstan, johon tutkimus perstuu ja jota siinä tutkimuksessa kaikin puolin kehuttiin ja sanottiin vilkkaaksi.

        En löytänyt koko palstaa, sen sijaan löysin toisenkin joka etsi sitä:
        "Missä vaihdevuosikeskustelu? Mihin on upotettu vanha otsikko Vaihdevuodet, joka oli ennen nk. terveysosiossa? No se oli kylläkin vähän unelias palsta, mutta aina jotain hyödyllistä siellä sentään oli."

        Taas herää epäilys terveydenhoitoalan tutkimuksia kohtaan!


      • voihan se olla
        Vaihdevuodet kirjoitti:

        Kiitos molemmille asiallisista vastauksista.

        Olen muutaman kerran aiemminkin siis syönyt Primolutia pitkin hampain ja vuoto sen jälkeen on ollut ihan hirveää. Ilmeisesti kohtu on jäänyt tyhjentymättä liian pitkäksi aikaa. Nyt vasta alan ymmärtämään, miksi vuoto on ollut niin runsasta, olen jotenkin luullut että ne tabletit lisäävät vuotoa. Luontaistuotteitakin olen yrittänyt, mutta vuoto on ollut niukahkoa silloin kun vuotoa on tullut, eikä kohtu ole siis täysin ilmeisesti tyhjentynyt. Mulle Primolut on muuten sopinut, mutta syöpävaara siis pelottaa, kiloja on mulle kyllä viime vuosina tullut lisää. En tiedä vaikuttaako vaihdevuodet jotenkin, vyötärö on myöskin vain muisto vain.

        että ne tabletitikin lisäävät vuotoa, koska Primolutin käyttöohjessa sanotaan, että sillä on myös estrogeenisia ominaisuuksia, sillä se muuntuu elimistössä osittain etinyyliestradioliksi. Eli silloinhan voi olla, että se samalla myös kasvattaa limakalvoa, niin kuin estrogeeni tekee.


      • vaihdevuodet
        voihan se olla kirjoitti:

        että ne tabletitikin lisäävät vuotoa, koska Primolutin käyttöohjessa sanotaan, että sillä on myös estrogeenisia ominaisuuksia, sillä se muuntuu elimistössä osittain etinyyliestradioliksi. Eli silloinhan voi olla, että se samalla myös kasvattaa limakalvoa, niin kuin estrogeeni tekee.

        Kiitos tiedosta. Kun lääkäreiltä olen kysymyt tästä lääkkeestä useat ovat vain kommentoineet, että onhan keltarauhashormoonia luonnostaankin naisilla ja saavat näin potilaan rauhoittumaan. Niin erohan on luontaisella keltarauhashormonilla ja keinotekoisella. Todella vähän minulle ainakin lääkärit ovat vaivautuneet mitään selittämään, itse olen yrittänyt etsiä tietoa sieltä sun täältä.


      • Primolutin..
        vaihdevuodet kirjoitti:

        Kiitos tiedosta. Kun lääkäreiltä olen kysymyt tästä lääkkeestä useat ovat vain kommentoineet, että onhan keltarauhashormoonia luonnostaankin naisilla ja saavat näin potilaan rauhoittumaan. Niin erohan on luontaisella keltarauhashormonilla ja keinotekoisella. Todella vähän minulle ainakin lääkärit ovat vaivautuneet mitään selittämään, itse olen yrittänyt etsiä tietoa sieltä sun täältä.

        käytön jälkeen hiusten kunto huonontunut? Itselläni ainakin näyttää hiukset ohentuneen, sekä likaantuvat helpommin.


      • huomannut
        Primolutin.. kirjoitti:

        käytön jälkeen hiusten kunto huonontunut? Itselläni ainakin näyttää hiukset ohentuneen, sekä likaantuvat helpommin.

        En ole nähnyt hiuksissa mitään muutosta, olen kyllä syönyt lähinnä vain kuuriluontoisesti. En tiedä olenko ymmärtänyt aivan oikein, mutta muistan kuulleeni että hiusten oheneminen voi johtua vaihdevuosi oireista. Korjatkoon joku jos olen väärässä.


      • kohta ohi
        kamalaa kirjoitti:

        tavaraa. Olen ottanut nyt 7päivää/10mg ja ihan turvoksissa olen. Silmiä ei kohta edes erota. Myös nivelet ovat alkaneet kipeytyä. Nenään on ilmaantunut ihmeellistä tukkoisuutta ja(nuhaa ei kuitenkaan ole)ja veriklimppejä. Muistaakseni tämä on samaa progesteronia, kuin Novofemin keltarauhasosuudessakin ja siitä sain myöskin kamalia oireita järkyttävän runsas kivulias vuoto.

        Olen myös vuosi sitten kokeillut Femostonia 1kk(siinä taisi oli eri progeteroni muist. Terolut), mutta ei sopinut yhtään paremmin.

        Onko kellään kokemuksia Lugesteronista? Jospa se ei aiheuttaisi näin paljon häiriöitä.

        Joo, mulla oli järkyttävä sekä kivulias vuoto. Olen syönyt kipulääkkeitä nyt kolme päivää. Nyt vuoto vähän on rauhoittunut. Alkupäivinä oli ihan kuin hanat avattaisiin, kun vuoto oli niin runsasta. Toivon/uskon ettei seur. vuoto ole enää näin runsas, muuten varaan wc pöntön itselleni vuodon ajaksi.


      • Primolutin kans..
        kohta ohi kirjoitti:

        Joo, mulla oli järkyttävä sekä kivulias vuoto. Olen syönyt kipulääkkeitä nyt kolme päivää. Nyt vuoto vähän on rauhoittunut. Alkupäivinä oli ihan kuin hanat avattaisiin, kun vuoto oli niin runsasta. Toivon/uskon ettei seur. vuoto ole enää näin runsas, muuten varaan wc pöntön itselleni vuodon ajaksi.

        vuoto alkoi keskiviikko-iltana kevyenä vuotona. Torstaina sitten hanat vasta aukesivat ei kerinnyt, muuta kuin yösidettä vaihtaa pitkin päivää. Ibumax 400 1½kps/3krt pv kolmen päivän ajan. Sunnuntaina sitten alkoi helppaamaan ja vuoto loppuikin eilen. En kylläkään tuota Primolutia enää ota jollei ihan pakko ole:(


      • kertoi
        Primolutin.. kirjoitti:

        käytön jälkeen hiusten kunto huonontunut? Itselläni ainakin näyttää hiukset ohentuneen, sekä likaantuvat helpommin.

        Tuttava kertoi, että hänen hiuksensa muttuivat kuiviksi ja sojottaviksi parin kuukauden primolutkuurin jälkeen. Ne palautuivat kyllä ennalleen ajan mittaan ja heti kuurin loputtua hän otti öljyhoidon. Omat hiukseni ohenivat kahdeksan kuukauden Terolut pillereiden käytön jälkeen, ei käytön aikana, mutta käytön loputtua. Lyhemmissä kuureissa en ole huomannut tota vaikutusta. Kyllä monilla hiukset myös muuttuu vaihdevuosien aikana.


      • muistin..
        kertoi kirjoitti:

        Tuttava kertoi, että hänen hiuksensa muttuivat kuiviksi ja sojottaviksi parin kuukauden primolutkuurin jälkeen. Ne palautuivat kyllä ennalleen ajan mittaan ja heti kuurin loputtua hän otti öljyhoidon. Omat hiukseni ohenivat kahdeksan kuukauden Terolut pillereiden käytön jälkeen, ei käytön aikana, mutta käytön loputtua. Lyhemmissä kuureissa en ole huomannut tota vaikutusta. Kyllä monilla hiukset myös muuttuu vaihdevuosien aikana.

        joskus lukeneeni täältä palstalta juuri tällaisesta vaikutuksesta, mutta en löytänyt keskusteluja enää. Muistakseeni joku kirjoitti hiusten menneen olikos se Terolutin lopetuksen jälkeen tosi huonoon kuntoon ja ohentuneen huomattavasti.


      • aija maija
        muistin.. kirjoitti:

        joskus lukeneeni täältä palstalta juuri tällaisesta vaikutuksesta, mutta en löytänyt keskusteluja enää. Muistakseeni joku kirjoitti hiusten menneen olikos se Terolutin lopetuksen jälkeen tosi huonoon kuntoon ja ohentuneen huomattavasti.

        Olen syönyt primolutia 10mg nyt liki kaksi vuotta epäsäännöllisiin kuukautisiin johtuen vaihdevuosista. Olen ollut oikein tyytyväinen. Kuukautiset tulevat säännöllisesti. Ei enään turvotuksia, vatsakipuja ja mielialan vaihteluita. Lääkärini mukaan pari vuotta tai lyhyemmät kuurit eivät ole vaaralisia. Että joskus näinkin.


    • Tyytyväinen Primolut

      Sain Primolut N päättymättömiin, runsaisiin, hyytymäisiin ja anemisoiviin vuotoihin. Myomiakin löytyy. En ole koskaan aiemmin käyttänyt mitään hormonivalmistetta. Olen 50 v. ja estrogeenia on vielä omasta takaa, sehän kasvattaa kohdun limakalvoa. Keltarauhashormoni oli kokonaan loppunut ja estrogeeni sai kropassa ylivallan. Hiki haisi kauhean pahalle, rinnat turposivat, nestettä kertyi tosi paljon, ja ruokahalu oli kova. Yöuni katkonaista.
      Kyllä taivas aukeni kun aloin Primoluttia käyttämään. Nesteet lähti ja rinnat pieneni, mieliala on tasainen ja uni hyvää. Olo on kevyt ja sormuksetkin mahtuu taas sormiin.
      Hassua, että joitakin primolut turvottaa ja saa mielen mustaksi. Itselläni kävi tasan päinvastoin. Ja olen siihen erittäin tyytyväinen.
      Todennäköisesti kuulun rintasyöpäsukuun, mutta uskon että tuo estrogeeni on se mikä "ruokkii"rintasyöpää, jos siihen on taipumusta. Siksi tuntui mukavalta kun keltarauhashormoni tuli laittamaan estrogeenin kuriin.

      • primolutko ?

        Hei tyytyväinen primolut , Syötkö primolutia millaista vahvuutta ja miten usein ? Syötkö sitä koko ajan vai kuureina ? Itse epäilen että minulla on myös tuota keltarauhashormoonin puutetta ja ehkä estrogeeni ja keltarauhashormooni eivät ole tasapainossa , viittaan tuohon estrogeenidominassiin vai olenko luulosairas ?


      • .
        primolutko ? kirjoitti:

        Hei tyytyväinen primolut , Syötkö primolutia millaista vahvuutta ja miten usein ? Syötkö sitä koko ajan vai kuureina ? Itse epäilen että minulla on myös tuota keltarauhashormoonin puutetta ja ehkä estrogeeni ja keltarauhashormooni eivät ole tasapainossa , viittaan tuohon estrogeenidominassiin vai olenko luulosairas ?

        Primolut N 5mg 1tbl 3krt päivässä 14 päivän ajan syklisesti 3 kk ajan.
        Tyhjennysvuotoa pelkäsin mutta turhaan (että varmaan ihan hirveetä lorotusta. Tuli 6 pv 3tuhrupv, cyklocapronit oli käytössä mutta pärjäsin enkä vuotanut niin paljoa kuin normikk aikana. Alavatsaa jomotti muutaman päivän, mutta pääasia oli etten vuotanut niin paljoa ja kuukautiset alkoi ja loppui selkeästi eikä tiputellut pitkiä aikoja. Hemoglubiini parani 108 ->136)
        Olin ennen Primojen aloitusta ihan estrogeenimörkö, kuukautiset oli jatkuneet jo monta viikkoa ja kävin ylikierroksilla, nesteen kertyminenkin oli voimakasta. Minä ainakin sain jo yhden 14 päivän käytön jälkeen selkeän avun, paino putosi heti pari kiloa:)
        Et ole luulosairas, mullakin oli ennen semmoinen tunne että olen täynnä jotain ylimääräistä ja että kroppa ei ole omani. Nyt on hyvä, kun keltarauhashormoni jarruttelee estrogeenin ylivaltaa.


      • Anonyymi

        Ihana kuulla. Kunpa minullekin kävisi samoin. Primolut nyt aloitettu, samoista syistä kuin sinulla.


    • Nainen 47v

      Terolut on vielä parempi, ei tarvitse ottaa kuin 10 päivän kuuri - Yksityinen gyne määräsi sitä minulle.

      Arvauskeskuksen lääkäri vuosi aiemmin määräsi Primolut Nor 3kk-kuurin ja silti ajaa saman asian kuin Terolut, mutta Primolut Nor on rankempi.

      • sain apua

        hei

        Keltarauhashormoni puuttui kokonaan.Menkat alkoi tulla 18 päivän välein ja olivat 2-3 viikkoa.Ultrattiin ja kohdun limakalvonäyt papat jne jne.Hikosin,itkeskelin,niveliin koski jne.Sain siis primolut nor 10 mg.Otetaan AINA kierron 15-24 päivinä ja menkat tulevat 2-3 päivän kuluttua.En hikoa,en itke,en haise ja tiedän milloin menkat on .Uskon nivelkipujen ja arkuuden johtuneen keltarauhashormonin puutteesta.Nekin vaivat katosi.En tiedä kauanko syön.Lääkäri haluaisi kohdun poiston,kait olisi riski syödä noita esim.55 vuotiaaksi,olen nyt 48


      • sain apua
        sain apua kirjoitti:

        hei

        Keltarauhashormoni puuttui kokonaan.Menkat alkoi tulla 18 päivän välein ja olivat 2-3 viikkoa.Ultrattiin ja kohdun limakalvonäyt papat jne jne.Hikosin,itkeskelin,niveliin koski jne.Sain siis primolut nor 10 mg.Otetaan AINA kierron 15-24 päivinä ja menkat tulevat 2-3 päivän kuluttua.En hikoa,en itke,en haise ja tiedän milloin menkat on .Uskon nivelkipujen ja arkuuden johtuneen keltarauhashormonin puutteesta.Nekin vaivat katosi.En tiedä kauanko syön.Lääkäri haluaisi kohdun poiston,kait olisi riski syödä noita esim.55 vuotiaaksi,olen nyt 48

        hei

        Lisään vielä.Kaikki näytteet ok.paitsi keltarauhashormoni puuttui.Kohtu siisti,hieno ,ei ylimääräistä mitään.Gyne haluaisi kohdun poiston koska kuukautiseni ovat aina
        5-7 päivää ja ikäni olen syönyt rautakuureja.Kahtena eka päivänä vaihdan tunnin välein super tampaxin ja siteen.Yöllä vaihdan kerran kaiken.Sängyssä on muovit ja vara farkutkin on töissä ja olen joutunut nekin vaihtamaan kun vuoto voi tulla kerta humauksena ja yli kaikesta.Aion kysyä onko primolutin pitkästä syömisestä haittaa koska nykyinen tilanne on ihana ,tiedän menkkojen aloituspäivän ja ne on säännölliset.Vuoto ei ole niin runsaskuin ennen.


      • näin kävi
        sain apua kirjoitti:

        hei

        Lisään vielä.Kaikki näytteet ok.paitsi keltarauhashormoni puuttui.Kohtu siisti,hieno ,ei ylimääräistä mitään.Gyne haluaisi kohdun poiston koska kuukautiseni ovat aina
        5-7 päivää ja ikäni olen syönyt rautakuureja.Kahtena eka päivänä vaihdan tunnin välein super tampaxin ja siteen.Yöllä vaihdan kerran kaiken.Sängyssä on muovit ja vara farkutkin on töissä ja olen joutunut nekin vaihtamaan kun vuoto voi tulla kerta humauksena ja yli kaikesta.Aion kysyä onko primolutin pitkästä syömisestä haittaa koska nykyinen tilanne on ihana ,tiedän menkkojen aloituspäivän ja ne on säännölliset.Vuoto ei ole niin runsaskuin ennen.

        En tiedä Primolutista, mutta Terolutkuurin jälkeen hiukset ohentuivat ja lähtivät aika paljon.


    • joht

      Sain Primolutin 10 mg kuukautisten tiputteluun. gynegologi myöskin löysi patin kohdusta.
      Oli kuulemma tuosta keltarauhaspuutteesta tullut ja vain patti.
      Heti kun olin syönyt 10pv:n kuurin alkoi menkat ja tiputtelu loppui.
      vaihdevuosista ei vielä ole tietoakaan ja ikääkin on jo 50

      Mutta, jos en olisi mennyt gynegologille tuosta tiputtelusta, niin tuo patti, olisi ajan saatossa muuttunut .............siksi pahimmaksi mahdolliseksi.
      Aina kannattaa käydä gynegologilla ultrassa, ainaskin kahdenvuoden väli.
      Munanjohtimet eivät ilmoittele mahdollisista vaivoista, ennenkuin on jo myöhäistä.

    • Anonyymi

      Epäsäännölliset ja joillakin myös erittäin runsaat vuodot alkavat vaivata vaihdevuosien lähestyessä neljänkymmenen ikävuoden jälkeen. Pillereillä voi vaikuttaa säännöllisyyteen ja kierukalla puolestaan määrään. Kierukassa on pienempi hormonimäärä kuin pillereissä eikä kierukasta vapautuva hormoni rasita maksaa, kuten suun kautta otettu hormonihoito.

      Rintasyöpäriskiä puolestaan kasvattaa liikkumattomuus ja reilu ylipaino enemmän kuin hormonihoito. Kävelylenkki 30 min 3 krt vko reippaasti sekä normaalipaino pitävät syöpäriskin pienempänä kuin pelkkä hormoneista kieltäytyminen.

      Vuodoton hoito kierukkaa lukuunottamatta ennen vaihdevuosia ja kuukautisten loppumista lisätä tosiaan kohdun alueen syöpäalttiutta.

    • Anonyymi

      Vuoto voi olla hyvinkin epäsäännöllistä ja joko niukkaa tai runsasta, välillä kokonaan puuttuvaakin. Tämä kielii alkavista vaihdevuosista. Enteilee siis vain vuodon kokonaan loppumista. Siis heittelee, kauankin, ennen kuin kokonaan loppuu. Näin gyne selitti. Minulla heitteli vuoden, sitten tuli 2 vkon vuoto, sitten loppui kuukautiset kokonaan. En käyttänyt mitään hormoneja.

    • Anonyymi

      Kesä 2021 Moi. Mulla kävi niin että kun laitettiin hormoni kierukka Mirena niin sen jälkeen ongelmat alkoivat. Laitoin jälkeen runsaat vuodot 2 viikkoa jonka jälkeen poistatin kierukan ja sen jälkeen taas putkeen runsaat vuodot yli 2 viikkoa jo taas.
      Onko muilla myös samoja kokemuksia hormoonikierukasta?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1831
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1749
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1662
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1541
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1528
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      23
      1426
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1405
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1222
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe