Päiväraha Gallup

paljonko ansiosidonnaista

Ihan galluppina:

Paljonko teillä oli työttömyyttä edeltävä palkka ts. se palkka josta päiväraha maksettiin ja paljonko saatte päivärahaa?

Kun nimittäin itse hämmästyin tänään saamaani päivärahapäätöstä. Aiemmin ollessani työttömänä sain n. 2000 euron kuukausituloilla 57 euroa/päivä päivärahaa. Nyt viimeksi tuloni olivat 2950 euroa kuussa ja päivärahani 68 euroa. Jotenkin ajattelin päivärahan olevan n. 80 euron luokkaa, mutta näköjään erehdyin.

Edellistä kirjoittamaani ei niinkään tarvitse kommentoida, vaan toivoisin vaan gallupinomaisesti vastauksen ekaan kysymykseen.

44

14917

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elettiin markka-aikaa

90-luvulla.
      Nyt ei tule senttiäkään, kun on päällä pakkotyökarenssi.

• Kuitenkin...

Päivärahaa laskettaessa muistaakseni suunnilleen 2500 eurosta alkaa leikkuri vaikuttaa.

Jos olet ollut 1990-luvun alkupuolella työttömänä, niin silloin ei tehty vielä tel-vähennystä.

Tuolla on päivärahalaskuri:

http://www.tyj.fi/default.asp?id=24

• vuosi takaperin

sain ansiosidonnaista (pienipalkkainen naisihminen) noin suurin ja piirtein semmoiset 40 euroa/per päivä. Käteen jäi kuukaudessa alle 800 euroa. Palkkaa tuli käteen reipas 1000 euroa.

• toisin.

Oi niitä aikoja. Ne oli näköjään hyviä ne ajat. Sait 80 prosaa palkasta ansiosidonnaista, Nykyään on toisin korvaus jää alle 50%.

• Laskentatavasta
        toisin. kirjoitti:

Oi niitä aikoja. Ne oli näköjään hyviä ne ajat. Sait 80 prosaa palkasta ansiosidonnaista, Nykyään on toisin korvaus jää alle 50%.

Työttömyyskorvaus on pienestä palkasta suhteellisesti suurempi kuin suuresta palkasta. Johtuu laskentatavasta.

Ennen leikkuritasoa päiväraha lasketaan siten, että ensin tehdään tel-vähennys, sen jälkeen peruspäivärahaan lisätään 45 % päiväpalkan ja peruspäivärahan erotuksesta.

Siis mitä lähempänä päiväpalkka on peruspäivärahaa, sitä suurempi on ansiosidonnaisen päivärahan osuus työpalkasta.

• jotakuinkin näin

Täysi päiväraha on muistaakseni noin 69 euroa lapsikorotuksineen. Saan sitä soviteltuna, kun teen osa-aikahommia keikkaillen. Muistaakseni laskivat sen noin 2200 euron tuloista, mutta en jaksa hakea nyt päätöstä. Puolipäivähommilla saa suurimpiirtein saman käteen, kun ennen kokopäivätyöstä, eli ei ole vaikuttanut työttömyys elintasoon juurikaan. Eli saman rahan saa puolella työmäärällä. Aika hassua oikeastaan, eikä kannustavaa juurikaan. Kun palaan pian kokopäivähommiin, tulee tulotaso tippumaan. Näin olen laskeskellut. Ei paljon, mutta kuitenkin vähän.

• kielo0000

Minä käyn puolipäivä työtä 5 ja puol tuntia päivä...420e jää käteen...lisäks haen päivärahaa loppu-osasta 250e ja lapskorotus...nipin napin tulee toimeen!!!

• ne on pienet
        kielo0000 kirjoitti:

Minä käyn puolipäivä työtä 5 ja puol tuntia päivä...420e jää käteen...lisäks haen päivärahaa loppu-osasta 250e ja lapskorotus...nipin napin tulee toimeen!!!

Mutta mä tein aika hyvää tiliä periaatteessa pienipalkkaisessa työssä ennen työttömyyttä, jolla ansiot sain korkeiksi. Lisillä siis, eli tain niitä ei ihan niin haluttuja vuoroja. Minulla on siis kyse liiton rahoista, joita sovitellaan.

• 3 x äiti

Olen nyt 25v nainen.
      Olin ravintolassa 6 vuotta töissä. Sekä opiskeluaikana iltahommissa, viikonloput ja sen jälkeen vakituisesti kokopäivätyössä.
      2004 sain esikoisen, 2006 toisen ja 2007 kolmannen lapsen.
      Nyt olin töissä puoli vuotta lapsien jälkeen.
      Liittoon tarvittiin 10kk.
      Jäin työkkärin rahoille kun ravintola heitti työntekijät pihalle kun ei kannattanut enää.
      Palkka oli 1700e kuussa.
      Nyt saan työkkäristä 721e. Verojen jälkeen jää käteen 598e
      Sillä pitäis elättää. jep jep.

Kerrankin miehistä on hyötyä...ainakin vielä.
      Sillä loppuu työt toukokuussa kun firma lomauttaa kaikki 3 kuukaudeksi.

Nyt yritetään laittaa jemmaan niin paljon kun mahdollista.

Elämä on :)

• Laskin netissä

En itse saa/tarvitse päivärahaa, mutta laskin omilla tiedoillani:

brutto 3640e
      ei lapsia tms. "korottavaa"

73,26e/pv x 21,5pv = 1575,09

Eipä paljoa ole, mutta kyllä tuolla pitäisi... tulla toimeen.

• päiväraha 37e/päivä

ei ole helppoa kun palkka ei niin kauheen suuri oo. Luojalle kiitos mulla on ihana mies joka auttaa aina tarvittaessa. Alle 600e kun jää kuukaudessa käteen niin ei pal naurata.

• edelliseen...
        päiväraha 37e/päivä kirjoitti:

ei ole helppoa kun palkka ei niin kauheen suuri oo. Luojalle kiitos mulla on ihana mies joka auttaa aina tarvittaessa. Alle 600e kun jää kuukaudessa käteen niin ei pal naurata.

niin siis liitolta saan ton summan / päivärahan. Joku saattoi luulla että kelalta mut ei ei..

• Liitolta
        edelliseen... kirjoitti:

niin siis liitolta saan ton summan / päivärahan. Joku saattoi luulla että kelalta mut ei ei..

En nyt just osaa heittää tarkkaa summaa mistä laskettu,mut saan aika tarkkaan 50e/pv,siihen 8e ylläpito korvaus,käteen jää kuukaudessa noin 950e.
        Yks lapsi elätettävänä

• maybekide
        Liitolta kirjoitti:

En nyt just osaa heittää tarkkaa summaa mistä laskettu,mut saan aika tarkkaan 50e/pv,siihen 8e ylläpito korvaus,käteen jää kuukaudessa noin 950e.
        Yks lapsi elätettävänä

Käteen jää reilu 1100 euroo neljässä viikossa, kolme lasta...

• outi

Vai että 1500€ pitäs tulla toimeen.No meillä on tulot yhteensä noin 1600€/kk ja hyvin on pärjätty kun on pakko.Mä en saa pv.rahaa mut mies saa ja siihen lapsilisät ja elarit.Lapsia on 4.Töihin mentäs heti jos vaan pääsis töihin.Mutta kun olen raskaana niin eihän minua oteta töihin.Mutta toivottavsti mies taas pääsee kesäksi töihin niin vois hankkia jotain esim vaatteita.

• ...

Ai tolla "pitäis tulla toimeen" - päivärahasi samaa luokkaa kun mun PALKKA kokopäivätyöstä. 3 lasta...

• Ärsyttävä jamppa
        ... kirjoitti:

Ai tolla "pitäis tulla toimeen" - päivärahasi samaa luokkaa kun mun PALKKA kokopäivätyöstä. 3 lasta...

Muista se, että jokainen on oman uransa valinnut. Turha kommentti toi sun.

• ...mulkku
        Ärsyttävä jamppa kirjoitti:

Muista se, että jokainen on oman uransa valinnut. Turha kommentti toi sun.

Monikaan ei ole työttömän uraa valinnut. Etenkin kun on ylipistotasoinen koulutus. Ja lisäksi vielä ammatillinenkin, jos niikseen tulee.

• lopettaa

Ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan vois lopettaa kokonaan. Se on suurin esten kannustavuudelle, alkais ihmisille työt maittaa kun ei sais 75 % palkasta tekemättä mitään.

Perusturva(työmarkkinatuki,peruspäiväraha ym.) on taas niin alhaisia, että niiden varassa terveys menee parissa kuukaudessa.

• realiteetitkin

Ansiosidoinnaista saa yhteen syssyyn vain sen 500 päivää maksimissaan. Suurin osa ansiosidonnaisilla olevista pyrkii (tehtyjen tutkimustenkin mukaan) löytämään uuden työpaikan eli kyse ei ole niinkään töiden maittamattomuudesta kuin siitä, että töitä ei yksinkertaisesti ole.

• toimintaa

Ansiosidonnaista käteen sellaiset 770, palkka oli bruttona noin 1600. Pelkän vuokran jälkeen käteen jää elämiseen ja kaikkiin muihin laskuihin ruokaan, vesimaksuihin, sähköön jne huikeat 100 euroa/viikko. Että kyllä, vois tämänkin lopettaa, kannustaa ihan liikaa makaamaan kotona kun taskut tursuilee rahaa!

• hakenut ..
        toimintaa kirjoitti:

Ansiosidonnaista käteen sellaiset 770, palkka oli bruttona noin 1600. Pelkän vuokran jälkeen käteen jää elämiseen ja kaikkiin muihin laskuihin ruokaan, vesimaksuihin, sähköön jne huikeat 100 euroa/viikko. Että kyllä, vois tämänkin lopettaa, kannustaa ihan liikaa makaamaan kotona kun taskut tursuilee rahaa!

asumistukea? Oletan, että noilla tuloilla sitä saat.

• mainita???
        hakenut .. kirjoitti:

asumistukea? Oletan, että noilla tuloilla sitä saat.

Näin tapahtuu aika usein... ja sen toisen nettotulot voivat olla vaikka mitä.

• yksineläjä
        mainita??? kirjoitti:

Näin tapahtuu aika usein... ja sen toisen nettotulot voivat olla vaikka mitä.

Ja asumistuki on kyllä laskettu tuohon kokonaisuuteen mukaan, se ainoastaan unohtui mainita. Ei siis paljon naurata.

• Jussi__777

Lainaus
        alkais ihmisille työt maittaa kun ei sais 75 % palkasta tekemättä mitään.
        End lainaus

No valtaosa ihmisistä on ahneita. Haluaa tienata mahdollismman paljon. Elikkä en usko että se kovinkaan monen työhaluja lisäisi.

Oletaan kuitenkin sellainen utopistinen tilanne että päivärahaa ei maksettaisi.

Suomen vienti on pudonnut 20%. Mikä tarkoittaa että 20% toellisesta työvoimasta on turhaan. Todellisuudessa suurempikin osa koska aina ensin loppuu nyrkkipaja tuotanto ja automaattitehtaat jatkavat viimeiseen asti koska niiden kuluja ei pysäyttäminen piennennä.

Ok, 20% teollisesta työvoimasta on ilman tuloja. Josta seuraa että 20% palveluista on kanssa ilman tuloja. Mistä seuraa että 20% julkisen sektorin työvoimasta on kortistossa.

Siispä ilman ansiosidonnaista meillä olisi työttömyys nyt 25%. (Lähtötaso 5% ja siihen lisää nyt tullut 20% pudotus.)

Olisitko viellä töissä tuossa tilanteessa? siis jos teiltä potkittaisiin joka viides ulos?

Ja sen seurauksena joka neljäs asuntolaina olisi roskaluotto. Pankit myisivät asunnot 40% alennuksella saadakseen omansa pois. Elikkä seuraisi 40% asuntojen hintojen pudotus kahdessa kuukaudessa. Jolloin joutuisit hankkimaan lainalle lisävakuuksia. 100 000 kämppä, lainaa 60 tonnia, pankki vaatisi 20 000 vakuuksia. Löytyisikö? Ellei löytyisi, huutokauppa. Luultavasti 45 000 hintaan.
        Elikkä ei siitä työttömyysturva oikeasti hyödy työtön vaan ne joilla viellä on työpaikka.

--
        Itse asiassa, luulen että nykyiset työttömyys ennusteet ovat vääriä koska ei huomioda kerrannaisvaikutuksia, työttömyys menee näinkin yli 10%. Ja nykyinen työttömyyskorvaus ei ole 75% palkasta.

1000€ -> 732 €
        2000€ -> 1162 €
        3000€ -> 1450 €
        4000€ -> 1643 €
        --

Entäs jos työttömyyskorvaus olisi kaksi kertaa palkan suuruinen? Henkilö jäisi työttömäksi ja hänen ostovoimansa kasvaisi kaksinkertaiseksi. Hän tuhlaisi tietty kaiken koska lisää on tulossa. Jolloin hän työllistäisi kaksi ihmistä.

että siinäpä pohdittavaa sulle.

Ok, myönnän, tilanne jossa ei olisi työttömyyskorvauksia kyllä nopeuttaisi rakennemuutosta. Mutta, siinä tilanteessa sellaiset ihmiset jotka ymmärtävät asian elikkä osaavat elää velattomina ja pitää säästössä voisivat ostaa koko suomen pilkkahintaan. Itse odotan päivää jolloin Töölöstä lähtee kolmio alle 50 000. Ostan juopottelukämpäksi.

.

• marjasuu

Tarkistahan tuo prosentti!Se on kaukana totuudesta. Oikea on noin 50% ansioista. Ja taisipa se jäädä vähän allekkin sen. Mutta mietihän nyt mikä kaaos olisi ihmisillä jotka nyt potkitaan ulos, jos ei olisi sitä ammattiliittoa ja ansiosidonnaista. Huh huh sanon. Menisi moni koti lapsilta.

• ***********'
        marjasuu kirjoitti:

Tarkistahan tuo prosentti!Se on kaukana totuudesta. Oikea on noin 50% ansioista. Ja taisipa se jäädä vähän allekkin sen. Mutta mietihän nyt mikä kaaos olisi ihmisillä jotka nyt potkitaan ulos, jos ei olisi sitä ammattiliittoa ja ansiosidonnaista. Huh huh sanon. Menisi moni koti lapsilta.

Työttömyyspäivärahaprosentti riippuu hiukan palkastakin. Mitä suurempi palkka, sitå pienempi prosentti. Keskimäärä lienee runsaat 40 %, suurimmat prosentit lienevät hiukan päälle 50 % ja pienimmät hipovat 30 %. Tilannetta saattaa hiukan parantaa lapsikorotukset, jos lapsia on.

• kammariperä

siihen päälle koulutusrahat jotain noin 1300 netto/kk, kyllähän tällä jotenkin pärjää kun asuu kotona.

• korjausrakentaja ja ammatti...

päivärahani suuruus 105,50e päivä neljä lasta ja vetämätön akka eipä taho toimeen tulla kun on isot talot mökit tontit ja osake jostain pitää kohta luopua

• sossutantta.

Koulutusrahaa ei kyllä ikinä saa tuno vertaa...

• Jussi__777

miten tollase veroprossan saa, mul on 26.5, ei jäis tollasesta 1500 korvauksesta ku maksettavaa. Saattaa ensi vuonna kuulua kammarista melkoinen ulina kun tulee 15 000 lisävero lappu ja 5000 energiavero kammarin ruumiinlämmöllä lämmittämisestä.

Mee vaa nyt kiltisti verotoimistoon ja pyydä ainakin 400 kk lisää ennakon pidätystä.

.

• etsii töitä

Mulla jää ansiosid. päivärahasta noin 910€ kuussa käteen. 2lasta on ja ukko jolla palkkaa jää noin 1200€näppiin. Repikää siitä!

• silläkö ei pärjää?

Jos on noilla nettotuloilla tiukkaa, niin kannattaa miettiä kustannuksia sitten. Moni saa paljon vähemmän ja pärjää silti. Lisäsin siihen automaattisesti lapsilisät, muuta en osannut noilla tiedoilla.

• ja sentit päälle

69e/ pv

• mummukkaoo

892,40 verot 178,48 jää 713,92 nainen ja kaksi kissaa elää tällä summalla.
        Eipä paljoa tällä summalla juhlita.

• Vain kassan jäsen
        mummukkaoo kirjoitti:

892,40 verot 178,48 jää 713,92 nainen ja kaksi kissaa elää tällä summalla.
        Eipä paljoa tällä summalla juhlita.

Palvelutyöstä n.1460e/kk ansiosidonnaisella 20% pidätyksellä päiväraha 42,50e. Noin aika tarkkaan 720e/kk tilille, mistä noita senttejä oikein tulee.. Mutta oli välttämätöntä hakea yleistä asumistukea KELAsta tasan tarkkaan 140e/kk. Eivät ottaneet n.45e vuokrankorotusta lukuun ollenkaan ko jäi 50e/kk alle. Pieni 2vk työllisyysjakso laskis hivenen pidätysprosenttia muttei kyll yöchateilta ehdi eikä niihin kyll oo rahaa laittaa vaikkei oo kissan kissaa. Valitus & selvitys karenssin syistä sisässä.3kk päivärahat auttais kyll kummasti.m45/03

• Negatiivinen yllätys

Haluaisin tiedotusluonteisena kertoa toisillekin, että voipi tulla yllätys. Nimittäin olen tehnyt töitä toiminimellä(T:mi) ja maksanut kaikki yhteiskunnan asettamat velvoitteet, mutta oman eläkevakuutukseni pienimmän mukaan ja siitäpä olikin seurauksena että sairaspäivärahani olikin alle 15,00€ käteen, vaikka kuukausi tuloni olivat n.3000,00 € netto. Esitin tilitoimistoni antaman ansitodistuksen, mutta se ei muuttanut tilannetta. Yrittäjän sairaspäiväraha on kytketty vahvistettuun eläkemaksuun joka on KELA:n ilmoituksen mukaan tullut voimaan 2006. Olin sairaslomalla 1½ kk. ja kylläpä oli mieli matalalla. Säästöjä ei ollut. Y R I T T Ä J Ä T, jos vaikka satuttaisiin sairastumaan,huolehditaan omista eläkevakuutuksista, vaikka eihän tuota tiedä nykyaikana saako sittenkään

• **************'''

Sekä työttömyysturvassa että sairauspäivärahassa YEL-maksu on keskeinen juttu. Työttömyyspäiväraha hylätään, ellei YEL-maksu ole riittävän suuri.

Tuo on minusta hirveän huonosti tiedotettu. Monelle yrittäjälle tuo tulee yllärinä.

• Korteni kekoon...

Mä saan brutto vähän yli 900 euroo ja nettona rippusen yli 700 euroo. Käsittääkseni työurani on nyt tähän päättynyt, ellei ihmeitä tapahdu. Ja tietenkin, tapahtuuhan niitä.

Kysymys: Oon sinkku ja asun pienessä omistusasunnossa. Mun ei ole koskaan tullut mieleen, että VOISINKO saada asuntotukea ? Apua, en ole keksinyt edes tiedustella. - Onks' teillä näppituntumaa asiaan?

• hurraamista

Surkeat on korvaukset ja ennenkuin niitä saa pitää odotella ja pitkään. Ranskassa oltaisiin jo barrikaadeilla...
      Korvauksia olen odotellut nyt kaksikuukautta eikä mitään ole vielä maksettu.

• en ole koskaan saanut

ansiosidonnaista päivärahaa 560 euroa enempää, vaikka olen tehnyt kokopäivätöitä.eikä minulla ole lapsia mies kylläkin elätettävänä. Ja on väärin että puolison tulot vaikuttaa liittoon kuuluvalla mutta ei peruspäivärahaan.

• Ihmettä'

Mistähän tuollaista olet keksinyt?

Ei puolison tulot vaikuta sen enempää työttömyyskassan maksamaan päivärahaan kuin kelankaan maksamaan.

Puolison tulot vaikuttavat vain kelan maksamaan työmarkkinatukeen.

• kelan työmarkkinatuelle
        Ihmettä' kirjoitti:

Mistähän tuollaista olet keksinyt?

Ei puolison tulot vaikuta sen enempää työttömyyskassan maksamaan päivärahaan kuin kelankaan maksamaan.

Puolison tulot vaikuttavat vain kelan maksamaan työmarkkinatukeen.

niin vaikuttaa.mies ei kuulu liittoon.ja jos minä olen töissä mieheni saa kelan peruspäivärahaa johon ei vaikuta minun tulot.eli työmarkkinatuki ja peruspäiväraha ovat saman suuruisia,mutta vain sitten kun mieheni on töissä ne vaikuttaa minun työmarkkinatukeen vähentävästi.tarkoitin vaan.

• jäi

alle 80:n (jotain 78)brutto ja pohjana oli viimeistä työttömyyskautta ennen 3717,-/kk. Tämä oli vuonna 2005. Jos käytät laskureita niin huomaat että paria euroa kohti per päivä ansiosidonnaista pohjana olevan palkan pitää nousta aina noin 200 per kk.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5080
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      113
      1604
    3. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1269
    4. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      10
      1209
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1133
    6. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1017
    7. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      76
      979
    8. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      3
      905
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      57
      789
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      763
    Aihe