Minulla on keski-ikäänsä elävä koira. Sen kanssa on ollut ongelmia alusta asti, lähinnä puremisen ja yleisen kurittomuuden suhteen, johtuen suurelta osin osaamattomasta kasvatuksesta.
Nyt olen saanut tarpeekseni sen käytöksestä ja mietin, mitä tekisin koirani kanssa. Olisiko se parasta a) sijoittaa uudelleen b) lopettaa c) jotakin muuta?
Kaipaan rakentavia neuvoja, en mitään muuta.
Mitä tehdä
12
600
Vastaukset
- ensisijaisesti
Vaihtoehtoa C)eli jotain muuta!
Niistä vaihtoehtoisista muista on hiukan vaikea sanoa yhtäkkiä mitään, mitä se muu voisi olla. Sillä viestisi oli kovasti ylimalkainen.
Kun kerrotaan että ongelmana on "kaikki", niin vastauksessa et voi oikein odottaa muuta kuin rakentavia vaihtoehtoja a) sijoittaa uudelleen tai b)lopettaa.
Kuitenkin itse haluaisin suositella vaihtoehtoa c)jotain ihan muuta. Ja muuttaisin sen muotoon "c)kouluttaa siitä yhteiskuntakelpoinen"
Joten aloitetaan alusta: Kerro tärkein ongelma, ja miten se ilmenee? Kerro myös miten olet reagoinut siihen eli miten yrittänyt ehkäistä ongelmaa? Miten koira on suhtautunut siihen? Samat toiseksi ja kolmanneksi tärkeimmästä asiasta.
Tämän jälkeen voit ehkä saada muunkinlaisia neuvoja kuin että "anna pois" ja "tollaselle idi.. jne"-tyyppisiä neuvoja. Joita nyt luultavasti tulet saamaan palstan tuntien roppakaupalla.- ongelmat
Pahin ongelma on aggressiivisuus. Osaksi se johtuu perusluonteesta, osaksi siitä, että olen itse vastannut samanlaisella käytöksellä takaisin.
Katsotaan nyt, mitä sen kanssa teen. Välillä tuntuu, että samojen ongelmien kanssa painiskelevia on vaikka kuinka paljon. Ainakin siltä vaikuttaa, kun seurailee ihmisiä ja heidän koiriaan. - vielä,
ongelmat kirjoitti:
Pahin ongelma on aggressiivisuus. Osaksi se johtuu perusluonteesta, osaksi siitä, että olen itse vastannut samanlaisella käytöksellä takaisin.
Katsotaan nyt, mitä sen kanssa teen. Välillä tuntuu, että samojen ongelmien kanssa painiskelevia on vaikka kuinka paljon. Ainakin siltä vaikuttaa, kun seurailee ihmisiä ja heidän koiriaan.minkä rotuinen se on? tarkasti ottaen minkä ikäinen?
kuvailetko myös joitakin tilanteita missä aggressiivisuus ilmenee? mieluiten aika tarkkaan...
se on totta että koiraongelmaisia omistajia on melkoinen määrä. niistä voi kuitenkin päästä yli.
sen edellytyksenä on tietoinen päätös että "tämä koira on minun vastuullani, koska niin olen tahtonut, ja sitä tosiasiaa ei edes koira itse muuta".
joten, ellet ole tehnyt tätä päätöstä, niin tee se nyt. ja laitetaan rasti ruutuun c). - ongelmakoirakouluttajan
ongelmat kirjoitti:
Katsotaan nyt, mitä sen kanssa teen. Välillä tuntuu, että samojen ongelmien kanssa painiskelevia on vaikka kuinka paljon. Ainakin siltä vaikuttaa, kun seurailee ihmisiä ja heidän koiriaan.luona..sieltä saa apua koulutukseen mutta mene ongelmakoiria kouluttaneen puheille ei tavallisen koulutuksen ..niissä on huima ero.
esim kokemäellä yksi (koiraneuvola)muuallakin varmasti on samantyyppistä koulutusta. - ...
ongelmat kirjoitti:
Katsotaan nyt, mitä sen kanssa teen. Välillä tuntuu, että samojen ongelmien kanssa painiskelevia on vaikka kuinka paljon. Ainakin siltä vaikuttaa, kun seurailee ihmisiä ja heidän koiriaan.Ja onko tämä agressiivisuus koiran epävarmuutta vai onko se opittu ja vahvistettu tapa reakoida ärsykkeisiin?
Onko koira kova vai pehmeä? Eli oppiiko se yhdestä kerrasta vai tahkoatteko kaikkea kauan? (myös pehmeän koiran kanssa voi joutua tahkoamaan, jos se on jo oppinut jotain, siitä on vaikea oppia pois... Mutta jos opetat sille aivan uuden jutun, nin miten nopeasti se oppii?) - Kokemäeltä
ongelmakoirakouluttajan kirjoitti:
luona..sieltä saa apua koulutukseen mutta mene ongelmakoiria kouluttaneen puheille ei tavallisen koulutuksen ..niissä on huima ero.
esim kokemäellä yksi (koiraneuvola)muuallakin varmasti on samantyyppistä koulutusta.muualle Suomeen asti, jonka jälkeen puolipilvistä ja myöhemmin sataa rankasti.
- jos opit
Ei sen laista koiraa ainakaan voi kenenkään muun vastuulle enää antaa.
Mutta kun nyt olet varmaankin ottanut opiksesi, tai siis >>jos>> olet, niin voit lopettaa koiran, hankkia uuden ja kasvattaa sen oikein.
Onnea uuteen koiraelämään!Uutta vaan putkeen, kun ei entisen kanssa pärjännyt:-) Ja samat 'jos opit' -neuvot pätevät ihmisille, joiden lapset ovat vähän 'huonosti kasvatetut'?
Minulle tämä systeemi passaa kyllä.- muualla...
Kyllä se pärjäisi varsin hyvin jossakin, missä olisi tilaa ja vapautta. Eikä vieraita ihmisiä.
Uutta en enää tuon jälkeen ota, se on varma. Juuri siksi, että olen ottanut opikseni. - tulehyväkakku
muualla... kirjoitti:
Kyllä se pärjäisi varsin hyvin jossakin, missä olisi tilaa ja vapautta. Eikä vieraita ihmisiä.
Uutta en enää tuon jälkeen ota, se on varma. Juuri siksi, että olen ottanut opikseni.vakavissasi että ratkaisu koirallesi on vapaus ja elämä ilman vieraita ihmisiä?? Haloo!
Kovin vähän sellaisia "paikkoja" on, missä ei koskaan vierasta ihmistä näy.. Vain koirien taivas on sellainen paikka.
Minun neuvo on, että älä laita ongelmakoiraa kierrätykseen. Tee muu ratkaisu. - voineet tulla
tulehyväkakku kirjoitti:
vakavissasi että ratkaisu koirallesi on vapaus ja elämä ilman vieraita ihmisiä?? Haloo!
Kovin vähän sellaisia "paikkoja" on, missä ei koskaan vierasta ihmistä näy.. Vain koirien taivas on sellainen paikka.
Minun neuvo on, että älä laita ongelmakoiraa kierrätykseen. Tee muu ratkaisu.aloittajan toimesta ja koira voi olla ok oikeissa käsissä!!
Eli ensin selvitetään mistä kyse ja sitten vasta ratkaistaan..itse menisin ongelmakoirakouluttajan luo saamaan selvitystä mistä aggressiivisuus johtuu ja jos täysin tämän omistajan vaikutusta niin koira eteenpäin kokeneemmalle henkilölle.
Oma rotuni esim sellainen että paljon annetaan kokeeneeseen kotiin koska omistaja ei ole tiennyt rodusta mitään eikä ole osannut kasvattaa koiraa hyvin. Asiat ei aina mustavalkoisia. Jotkut koirat erittäin dominoivia ja sellainen koira pehmeän kaiken periksi antanvan luona tulee helpolla aggressiivinen.
Esim oma sisareni ei pärjäisi rotuni kanssa koska on paapova tyyppi joka ei osaa laittaa rajoja. Joten sille en omaa rotuani suosittele mutta kasvattajat ei aina tiedosta vastuutaan ja myy dominoivia rotuja väärille ihmisille..seropeissa puolestaan on tärkeää tietää mitä koirassaan on rotuina jotta tietää soveltuuko kyseiselle henkilölle. Ja onko kyseinen henkilö valmis perehtymään rodun haasteisiin vai onko parempi hakea sohvaperunatyyppi..mikä ihan yhtä hyvä kuin vaativampikin rotu.
- unnali
Peräänkuulutan samaa kuin muutkin että vaikea antaa niitä rankentavia neuvoja jos ei ole tarkkaa tietoa miten tämä agressiivisuus ilmenee. Ilmeneekö se ketä kohtaan? miten? missä tilanteissa? miten olet aijemmin toiminnut? Koiran ikä? sukupuoli? tarkkaa tietoa niin ehkä tulee tarkempia neuvojakin kuin että uudelleen koulutusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h42726Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062541Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv42239Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.441855- 321443
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141433- 1761155
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011144Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201053Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81938