Millaiset kuukautiskivut nyt oikeastaan ovatkaan normaaleja? Tuntuu, että eri paikoissa lukee/sanotaan hieman eri lailla: joidenkin mukaan ne voivat alkaa jo pari pvä ennen kuukautisia pienenä jomottelua, kun taas jostain toisesta paikasta saakin sitten lukea, että tuollainen kipuilu on endometrioosi tai jokin muu sairaus :o.. Eipä tämäkään taida olla mikään paras paikka kysyä mutta kysynpä silti :D. Alkaa vähän huolestuttamaan kun tuntuu että kuukautisten säännöllistymisen jälkeen kipuja on ollut (pysyvät kyllä kurissa Panadolilla) ensimmäisen vuotopäivän lisäksi hieman jo aiemmin, paria päivää ennen.. Äidilläni kuulemma ollut samanlaiset kuukautiset joten voisikohan olla perinnöllistäkin ilman että mitään sairautta tarvitsee alkaa epäillä..?
Millaiset kuukautiskivut normaaleja?
3
543
Vastaukset
- Nimetön
Vaikeahan sitä on määritellä, mikä on normaali. Pääasia, että kipu on hallinnassa lääkkeillä. Sinulla tuntuvat käsikauppalääkkeet vielä riittävän, mutta hae tarvittaessa lääkäriltä resepti vahvempiin kipulääkkeisiin.
Omat kuukautiskipuni lievenivät paljon, kun hankin e-pillerit. Omassa harkinnassasi on, haluatko syödä hormoneja poistaaksesi kivun. Kaikilla eivät tehoa yhtä hyvin ja vaikutus ei ala heti ensimmäisessä kuussa.
Hyvää kivunlievitystä on liikunta. Siitä saa mielihyvää ja lihakset pysyvät kunnossa. Liikunnan yhteydessä ja erikseen kannattaa muistaa venyttely. Kuukautiskipuihin tehoaa selän venyttelyä jopa paremmin lonkankoukistajien venyttäminen.
Erilaisten rentoutusten opettelu auttaa myös.
Voit pyytää myös äitiäsi hieromaan selkääsi, jos se tuntuu kipeältä kuukautisten aikaan.
Luontaistuotekaupoissa on eteeristä öljyä fenkoli. Se lievittää kuukautiskipuja. Laita pari pisaraa vaikka nenäliinaan, josta voit haistella kyseistä öljyä. Olen todennut, että öljy tuntuu parhaimmalta juuri kuukautisten aikaan.
Kuuluuhan ruokavalioosi riittävästi maitoa (kalsium) ja kalaa (D-vitamiini ja hyvät rasvat)? Nekin helpottavat kaikkia kuukautisvaivoja säännöllisesti käytettynä. - minä80
Tuo on todella vaikea kysymys. Yksi vaikeuttava asia lisää on ihmisten erilainen kipukynnys: mikä toiselle on pientä jomottelua on toiselle jo kipua. Ja toisen tuntemuksiahan on mahdoton tietää. Samoin lääkkeiden teho eri ihmisillä on erilainen. Itselleni panadol auttaa mihin tahansa kipuun yhtä hyvin kuin kalkkitabletti...
Jos endometrioosia epäilet, niin e-pillereiden syöminen pitää myös sen kurissa. Hoitamaton endometrioosi paitsi aiheuttaa kipuja niin myös lapsettomuutta. - Tiluilui
Minullakin toisinaan tuntuu pientä kipua muutaman päivän ennen kuukausia. En ole pitänyt sitä mitenkään vakavana; se on vain vähän ennustellut kuukautisten alkua. Sitä kunnollista kuukautiskipua esiintyy yleensä parina ensimmäisenä menkkapäivänä, loppua kohden sitten laimenee.
Itse en usko, että minullakaan mitään sairautta on :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m1744857Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1063979Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363579- 513380
- 563359
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest362818Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu182569- 232286
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami211919Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?361788