Sähkölasku/Lindorff

Apuva..

Mieleeni muistui yht'äkkiä, että sähkölasku oli mennyt perintään ja sieltä oli tullut kirje. Lasku tietty tallessa ja hätäisenä aloin miettimään mihin olen sen pistänyt. Löysin sen ja eräpäivä oli 9.3.

Maksusuunnitelmaa en netissä pysty tekemään (ei ole verkkopankki tunnuksia), estot on puhelimessa jonka takia en voi soittaa 010-alkuiseen numeroon, joten laitoin tekstarin samantien. Nyt odottelen vastausta, mutta koska ne voi sähköt katkaista? Pelottaa.. Onhan eräpäivästä jo pari viikkoa aikaa.

Voiko maksusuunnitelman tehdä vaikka eräpäivä on mennyt jo? Vai koko summa kerralla vai onko se mennyt jo ulosottoon? Apua. Olen yh-äiti enkä todellakaan sähköjä voi menettää. Tyhmä olin silloin kun jätit laskun maksamatta enkä tehnyt maksusuunnitelmaa (oli rahat tiukissa). Joten saarnoja ei tarvitse tulla, vaikka ne olenkin ansainnut.

Kiiton jo etukäteen asiallisesti vastanneille!

27

5925

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pitää

      maksaa aina ensimmäiseksi!

      Hae 10 euron prepaid liittymä ja soita sähköyhtiölle, tai lainaa jonkun tutun puhelinta.

      Siinä apua ensihätään.

    • ...yht'äkkiä

      No muistuu uudelleen kun sähköt katkeaa.

    • et voi soittaa

      01 alkuiseen puhelimeen? Minulla myös esto ja koskee numeroita jotka alkavat 0700...
      Miltei kaikki numerot tärkeisiin alkavat joko 01 tai 02... esim verotoimisto, kela, oikeusapu jne...
      ja sähköä ei varmaan kovin nopeesti katkaista.

    • kyllä

      tyhmä kysymys! Olisit ottanut alunperin yhteyttä, mutta maistu joku paremmalta

    • Ehkäehkä

      sitä netin kautta pääse lindorffin sivuille ja laskun koodilla eteenpäin asiassa. No ainakin Intrumilla toimii moinen.

    • kkkjjjaannn

      Sähköjä ei noin vain katkaista, itselleni tuli yks aamu sähkömies ovelle ja ilmoitti katkaisevansa sähköt sain sovittua vielä viikon lisä-aikaa. Tosin sano ettei tuu seuraavaa kertaa ilmottelee.

      Mut ota ihmeessä yhteyttä jos ja kun vaa pystyt.

      • .taas

        on monta neuvojaa, eikä asiasta tietoakaan. maksamaton sähkölasku menee perintätoimistoon. Jos asiakas ei laskua maksa palautuu se sähkölaitokselle, josta tulee laskun muodossa katkaisuilmoitus, jossa on vielä viikko-pari maksuaikaa. Kun katkaisuilmoitus tulee voit saada vielä tähänkin vähän maksuaikaa soittamalla sähkölaitokselle heti ilmoituksen saatuasi.


      • Anonyymi
        .taas kirjoitti:

        on monta neuvojaa, eikä asiasta tietoakaan. maksamaton sähkölasku menee perintätoimistoon. Jos asiakas ei laskua maksa palautuu se sähkölaitokselle, josta tulee laskun muodossa katkaisuilmoitus, jossa on vielä viikko-pari maksuaikaa. Kun katkaisuilmoitus tulee voit saada vielä tähänkin vähän maksuaikaa soittamalla sähkölaitokselle heti ilmoituksen saatuasi.

        Viekää aina tapaus oikeusapu toimistoon, varattomille maksuton. Siellä selviää, ettei
        näillä "rosvopuljuilla" eli ns. perintä rosvoilla ole laillista varastamis oikeutta.Kauppalaissa
        edellytetään, että yksityisen ja yhtiön välillä tulee olla sopimus, jossa on määritelty las-
        kutusperuste. Vain tämän yhtiön kanssa asioidaan. Kerjääjärosvoista voi tehdä rikosil-
        moituksen poliisille häirinnästä.


    • perintään.....

      että olet maksanut laskun. Vieläkö ne nykyään muka sähköjä katkasee vaikka laskuja ei ole maksanut.

    • mussukka7

      Lindorff uhkaa katkasta söhkön ellen maksa heidän perintä laskua.

      ;), maksoin laskun sähköntoimittajalle ja annoin Lindorffin jatkaa perintätoimenpiteitä, jotka tulevat olemaan yhtä tyhjän kanssa kun on varaton ja työtön.

      Nyt naurattaa ja sitten kun saa lottovoiton niin Lindorff saa periä laskunsa korkojen kera, ;).

      Se on muuten ihan väärin että perintäyritys saa kiristää ihmisiä Peruspalveluiden katkaisutoimenpiteillä, mutta helpostihan tuon sai kierrettyä!!!

    • ex_vippaaja

      Kuule, ei Lindorff sähköjä voi katkaista. Sen tekee sähköntarjoaja, sieltäkin tulee ilmoitus sähkön katkaisusta paria viikkoa ennen toimenpidettä. Mikset maksanut perintäfirmalle? Ihan muutenko vaan haluat kerryttää saatavia heille? No he varmasti kiittävät sinua, tuollainen henkilö on oikea lypsylehmä heille :)

      Ei muutakuin lottovoittoa odottelemaan.

      • Laskun voi siis maksaa suoraan alkuperäiselle laskuttajalle senkin jälkeen, kun tämä on siirtänyt laskun perimistoimistolle ...?
        Ei se voi niin helppoa olla. Olen ollut kuulevinani, että laskut joskus MYYDÄÄN perintäfirmalle, mikä ainakin minun käsittääkseni tarkoittaa sitä, että laskuttajaksi onkin vaihtunut tuo perintäfirma, ja alkuperäinen laskuttaja on jo rahansa saanut. Mutta miten alkuperäislaskuttaja - tässä tilanteessa sähkölaitos - menettelee, jos se on rahansa saanut mutta perintäkulut uupuvat. Epäilen, että alkuperäislaskuttaja ei enää edes ota suorituksia perintätoimistoon siirtämästään saatavasta - ei ainakaan neuvotteluitta.
        Ennen muinoin julkinen sektori hoiti perinnät itse ja pakkoperinnät ulosotto, mitään perintäalan erikoisfirmoja ei väliin tarvittu laskuttajan työtä helpottamaan ja asiakkaan kuluja lisäämään. Vähin erin on sitten kunnallisiakin myöhälaskutuksia siirtynyt yksityisille perintäfirmoille. Lisääntyikö toimistoväen työttömyys?


      • 1+1=3
        piruitte kirjoitti:

        Laskun voi siis maksaa suoraan alkuperäiselle laskuttajalle senkin jälkeen, kun tämä on siirtänyt laskun perimistoimistolle ...?
        Ei se voi niin helppoa olla. Olen ollut kuulevinani, että laskut joskus MYYDÄÄN perintäfirmalle, mikä ainakin minun käsittääkseni tarkoittaa sitä, että laskuttajaksi onkin vaihtunut tuo perintäfirma, ja alkuperäinen laskuttaja on jo rahansa saanut. Mutta miten alkuperäislaskuttaja - tässä tilanteessa sähkölaitos - menettelee, jos se on rahansa saanut mutta perintäkulut uupuvat. Epäilen, että alkuperäislaskuttaja ei enää edes ota suorituksia perintätoimistoon siirtämästään saatavasta - ei ainakaan neuvotteluitta.
        Ennen muinoin julkinen sektori hoiti perinnät itse ja pakkoperinnät ulosotto, mitään perintäalan erikoisfirmoja ei väliin tarvittu laskuttajan työtä helpottamaan ja asiakkaan kuluja lisäämään. Vähin erin on sitten kunnallisiakin myöhälaskutuksia siirtynyt yksityisille perintäfirmoille. Lisääntyikö toimistoväen työttömyys?

        Kyllä sen laskun voi aina maksaa oikealle laskuttajalle. Perintäfirma vaan jatkaa omien kulujensa kasvattamista ja perimistä mutta varattomaltahan on paha saada.
        Myydyt laskut on tietysti asia erikseen mutta ei kukaan myy saataviaan kovin pikaisesti. Perintäfirmat kun maksavat vain muutaman prosentin saatavan pääomasta.

        Tuo julkisen sektorin perintätoimiston käyttö pitäisi tosiaan saada ihan lakiteitse loppumaan. Se on väärinkäytöksiä pullollaan varsinkin kun puhutaan suoraan ulosottokelpoisista saatavista


    • maksettuaperitään

      Vanha viestiketju, mutta sain eilen maksetusta sähkölaskustani (sähkön siirto) perintäkirjeen Iintruumilta. Tämä on nyt toinen kerta reilun kahden vuoden aikana, kunon samanlainen tilanne, että jo maksettua Eeeleeniaan sähkölaskua peritään näin.
      Mitään mainintaa tuossa perintäkirjeessä ei ole, että jos lasku on jo maksettu, on lasku aiheeton tms. Edellisen kerran maksoin vielä tuon perintälaskun, sekä varsinaisen sähkölaskun uudelleen, koska ajattelin siinä olleen jonkun virheen, lisäksi soitin sähköyhtiön asiakaspalveluun, sekä perintäyhtiön asiakaspalveluun, lopputulos, sain uuden perintäkirjeen ja siinä uhattiin katkaista sähköt, joten maksoin vielä sen perintälaskunkin, eli maksoin kaikkiaan neljään kertaan tuon sähkölaskun.
      Nyt ilmeisesti sama rumba uudelleen tulossa!
      Mainittakoon, että hoidan laskuni ja minulla ei ole mitään maksuhäiriömerkintöjä. Nyt kysyisinkin, että onko toisilla samanlaisia kokemuksia sähköyhtiöiden/perintäfirmojen kanssa??

      Vaihtaisin kokonaan sähkönsiirtoyhtiötä, jos se vain olisi mahdollista, niin paljon nyt viiksettää nyt koko touhu! Harkitsen jopa, että siirryn käyttämään aurinkopaneleita ja agregaattia sähköntuottamiseen talouteeni tai hankimme naapureiden kanssa kimpassa Volterin http://volter.fi/fi/ jolla tuotamme sähkön asujaimistoomme.

      • noniinoniinonii

        "mutta sain eilen maksetusta sähkölaskustani (sähkön siirto) perintäkirjeen Iintruumilta"

        No aiheetonhan se ei ole, jos olet jo kirjeen saanut ja maksun tehnyt vasta eilen. Kirje on siis lähetetty ainakin muutamaa päivää aikaisemmin ennen maksuasi, jolloin perintäkulut ovat jo syntyneet ja aiheelliset. Jos olet maksanut vain pääoman, soita perintätoimistoon ja kysy, että näkyykö maksu heillä jo ja mitä on vielä avoinna, niin saat tarkan summan.

        Jänniä nämä "maksoin jo ihan vähän vaan myöhässä kun perintäkirjekin ehti tulla, mutta silti törkeetä periä tätä minulta, kun on jo maksettu sentäs". En tiedä miten ajattelet tietoliikenteen toimivan, mutta jo lähetettyyn kirjeeseen ei saa ajantasaista summaa päivitettyä jotenkin mystisesti, jos velallinen mennä paukauttaa maksun reippaasti myöhässä, kun maksuvaatimus on jo lähetetty. Yleensä maksun kirjauduttua lähtee uusi (maksuton) kirje jäljellä olevasta summasta, mutta varminta se on tämmösissä tapauksissa aina soittaa ja varmistaa summa, ettei maksa liikaa/liian vähän.


      • maksettuaperitään
        noniinoniinonii kirjoitti:

        "mutta sain eilen maksetusta sähkölaskustani (sähkön siirto) perintäkirjeen Iintruumilta"

        No aiheetonhan se ei ole, jos olet jo kirjeen saanut ja maksun tehnyt vasta eilen. Kirje on siis lähetetty ainakin muutamaa päivää aikaisemmin ennen maksuasi, jolloin perintäkulut ovat jo syntyneet ja aiheelliset. Jos olet maksanut vain pääoman, soita perintätoimistoon ja kysy, että näkyykö maksu heillä jo ja mitä on vielä avoinna, niin saat tarkan summan.

        Jänniä nämä "maksoin jo ihan vähän vaan myöhässä kun perintäkirjekin ehti tulla, mutta silti törkeetä periä tätä minulta, kun on jo maksettu sentäs". En tiedä miten ajattelet tietoliikenteen toimivan, mutta jo lähetettyyn kirjeeseen ei saa ajantasaista summaa päivitettyä jotenkin mystisesti, jos velallinen mennä paukauttaa maksun reippaasti myöhässä, kun maksuvaatimus on jo lähetetty. Yleensä maksun kirjauduttua lähtee uusi (maksuton) kirje jäljellä olevasta summasta, mutta varminta se on tämmösissä tapauksissa aina soittaa ja varmistaa summa, ettei maksa liikaa/liian vähän.

        Nyt kuitenkin on tilanne sellainen, että perintälaskun päivä ei natsaa lainkaan maksusuoritukseeni. Lisäksi sain tuon perintälaskun PERJANTAINA, siksi kirjoitin eilen. Sähkölaskuni olen maksanut aikaa sitten ja paljon ennen perintälaskun päivämäärää.

        Eli nyt ei ole kyse, että olisin maksanut sähkölaskuni vasta muutama päivä sitten. Joten perintäkirjettä tehtäessä on taatusti maksusuoritukseni näkynyt ko. sähköyhtiön tilillä.

        Aiemmin minulla oli n. kaksi vuotta sitten samanlainen, josta edellä jo kirjoitinkin.

        Siitä voidaan olla joltisenkin varma, että olen yhteydessä asiakaspalveluun, kuen viimeksikin. Tämä ei nimittäin täytä hyvää perintätapaa mitenkään!


      • Eräpäivä

        Et mainitse, että maksoitko laskun eräpäivänä vai vasta sen jälkeen? Laskut tulee maksaa viimeistään eräpäivänä. Maksumuistutus voidaan lähettää aikaisintaan 14 päivää eräpäivästä ja siitä saa ottaa maksumuistutuskulun. Sen jälkeen voidaan 14 päivän päästä lähettää perintäkirje ja kulut vain nousee jne.
        Mikäli olet maksanut laskun sähköyhtiölle, mutta perintää hoitaa perintäyhtiö niin voi olla, että tieto maksustasi ei ole ehtinyt siirtyä perintäyhtiöön.
        Itse maksan laskut aina eräpäivänä enkä ole koskaan saanut maksumuistutuksia.


      • fgjfgj567
        Eräpäivä kirjoitti:

        Et mainitse, että maksoitko laskun eräpäivänä vai vasta sen jälkeen? Laskut tulee maksaa viimeistään eräpäivänä. Maksumuistutus voidaan lähettää aikaisintaan 14 päivää eräpäivästä ja siitä saa ottaa maksumuistutuskulun. Sen jälkeen voidaan 14 päivän päästä lähettää perintäkirje ja kulut vain nousee jne.
        Mikäli olet maksanut laskun sähköyhtiölle, mutta perintää hoitaa perintäyhtiö niin voi olla, että tieto maksustasi ei ole ehtinyt siirtyä perintäyhtiöön.
        Itse maksan laskut aina eräpäivänä enkä ole koskaan saanut maksumuistutuksia.

        Ihan sama jos maksaa vaikka 14vrk eräpäivästä, kunhan se vaan on maksettu ENNEN perintäkirjeen päiväystä, näin ollen perintäkirje on tässä tapauskessa aiheeton. Toki tulee viivästyskorko mutta se yleensä on sitten seuraavassa lisänä laskussa eikä niitä koskaan peritä erikseen.


      • noniinoniinonii
        fgjfgj567 kirjoitti:

        Ihan sama jos maksaa vaikka 14vrk eräpäivästä, kunhan se vaan on maksettu ENNEN perintäkirjeen päiväystä, näin ollen perintäkirje on tässä tapauskessa aiheeton. Toki tulee viivästyskorko mutta se yleensä on sitten seuraavassa lisänä laskussa eikä niitä koskaan peritä erikseen.

        No sehän ei käynyt aiemmista viesteistä ilmi, että maksu olisi lähtenyt "maksettuaperitään"-nimimerkiltä nimenomaan ennen perintäkirjeen lähetyspäivää.

        Ottikohan hän huomioon, että jos on maksettu suoraan sähköyhtiölle pääoma, niin heillä se saattaa näkyä vasta 1-3 päivän päästä ja sitten vasta siirtävät siitä summan/tiedot perintäyhtiölle, jossa asia on saattanut jo tuon tiedon myötä kirjautua loppuun maksetuksi, jos maksu on siis lähtenyt ENNEN kirjeen päiväystä. Valitettavasti jo matkaan laitettua perintäkirjettä ei kuitenkaan voi muutama päivä lähettämisen jälkeen peruuttaa takaisin, eli se tulee perille, vaikka maksu oli jo tehty, koska se oli tehty niin hilkulla ja reilusti myöhässä eräpäivästä. Ennen perintäkirjettähän tulee muistutuskirje, onko sen mukainen summa siis maksettu? Silloinhan muikkarikulut ja siihen saakka kertynyt viivästyskorko on hoidettu, vai mitä?

        Olit "maksettuaperitään" varmaankin tänään yhteydessä sinne asiakaspalveluun ja tämä asia on varmasti jo selvitetty. Olisi kiva kuulla miten siinä kävi?


      • noniinoniinonii
        noniinoniinonii kirjoitti:

        No sehän ei käynyt aiemmista viesteistä ilmi, että maksu olisi lähtenyt "maksettuaperitään"-nimimerkiltä nimenomaan ennen perintäkirjeen lähetyspäivää.

        Ottikohan hän huomioon, että jos on maksettu suoraan sähköyhtiölle pääoma, niin heillä se saattaa näkyä vasta 1-3 päivän päästä ja sitten vasta siirtävät siitä summan/tiedot perintäyhtiölle, jossa asia on saattanut jo tuon tiedon myötä kirjautua loppuun maksetuksi, jos maksu on siis lähtenyt ENNEN kirjeen päiväystä. Valitettavasti jo matkaan laitettua perintäkirjettä ei kuitenkaan voi muutama päivä lähettämisen jälkeen peruuttaa takaisin, eli se tulee perille, vaikka maksu oli jo tehty, koska se oli tehty niin hilkulla ja reilusti myöhässä eräpäivästä. Ennen perintäkirjettähän tulee muistutuskirje, onko sen mukainen summa siis maksettu? Silloinhan muikkarikulut ja siihen saakka kertynyt viivästyskorko on hoidettu, vai mitä?

        Olit "maksettuaperitään" varmaankin tänään yhteydessä sinne asiakaspalveluun ja tämä asia on varmasti jo selvitetty. Olisi kiva kuulla miten siinä kävi?

        "Sähkölaskuni olen maksanut aikaa sitten ja paljon ennen perintälaskun päivämäärää."
        -> muistutuskulut myös?


      • maksettuaperitään
        Eräpäivä kirjoitti:

        Et mainitse, että maksoitko laskun eräpäivänä vai vasta sen jälkeen? Laskut tulee maksaa viimeistään eräpäivänä. Maksumuistutus voidaan lähettää aikaisintaan 14 päivää eräpäivästä ja siitä saa ottaa maksumuistutuskulun. Sen jälkeen voidaan 14 päivän päästä lähettää perintäkirje ja kulut vain nousee jne.
        Mikäli olet maksanut laskun sähköyhtiölle, mutta perintää hoitaa perintäyhtiö niin voi olla, että tieto maksustasi ei ole ehtinyt siirtyä perintäyhtiöön.
        Itse maksan laskut aina eräpäivänä enkä ole koskaan saanut maksumuistutuksia.

        Nyt on tilanne sellainen, että olen maksanut sähkölaskuni paljon ennen, kuin perintäyhtiö on lähettänyt laskuaan ja siinä on jopa näkyvissä päivämääräkin, jolloin olen maksanut, koska mitään korkoakaan ei ole voitu määrittää.
        Nyt tilanne on sellainen, että näitä maksumuistutuksia annetaan perintäyhtiöille tehtäviksi, jolloin ilmeisesti härskisti niitä pistetään maksettuinakin muistutettaviksi ja peritään sitten kulut.
        Laskut pitää maksaa ajallaan ja niihin saa lisää maksuaikaa, mutta nyt on näiden tälläisten tapausten kanssa, että perintäyhtiön hoitaessa maksumuistutkset, ne ovat erittäin agressiivisia toimissaan ja hyvä perintätapa unohtuu. Vedotaan, ettei maksu ole näkynyt tilillä, vaikka asiakas on maksanut laskun viimeisenä mahdollisena päivänä.
        Minulle tämä on periaatteellinen juttu, en kaadu tuohon 5€ lisämaksuun. Olin yhden kerran jopa käräjilläkin tälläisen vuoksi ja käräjäoikeus teki minun edukseni päätöksen, vastapuoli valitti vielä hovioikeuteen ja hovioikeus piti käräjäoikeuden päätöstä oikeana. Vastapuolelle tämä seikkailu maksoi n. 20000€ oikeudenkäyntikuluina.

        No, tämä sähkölasku on nyt maksettu taasen myös sinne perintätoimistoon, eli se on nyt maksettu kahteen kertaan. En ole vielä ollut yhteydessä sähköyhtiöön, enkä perintätoimistoon. Sähköyhtiöön olen varmasti yhteydessä, koska heillä on sähkölinjoja omistamillani kiinteistöillä useita kilometrejä, saatan jopa kehoittaa heitä korjaamaan jokaisen kaapelin pois. Naapureiden kanssa olemme miettineet tuota Volterin hankintaa nyt tosissamme.


      • onhanmenty

        Hienoa , minulta myöhästyi sähkölaskun maksu yli 14 päivää ja sain perintätoimiston kimppuuni karhuamaan 5 euron saatavaansa, kuulemma laillinen ,kasvanee sitten varmaan , sähköyhtiöstä selvisi että siirtävät kaikki , myös ensimmäisen huomautuksen perintätoimistolle. Minä en halua olla perintätoimistojen asiakas enkä myös maksa heidän kirjeistään mitään , sähköyhtiössä eivät voi mitään . Väittäisinkin heiltä siirtyvät perintäyhtiön asiakkaaksi lähes jokaisen asiakkaansa , reilu 20 v edellisestä huomautuksesta meni , tosin silloin huomauttajana oli palvelun tarjoaja eikä perintäyhtiö . Tilanne nyt , vaihdoin sähköyhtiötä , selvittelen uuden perintä ja huomautustapoja . Kai löytynee semmoinenkin joka sen ensimmäisen muistutuksen lähettää , laskut on tulleet pankin sivulle e laskuna , sinne ne pitää kuittailla joka saattaa tai on mahdollista jäädä tekemättä. Olisiko tietoa mikä sähköyhtiö osaisi jonkinmoisen muistutuksen lähettää , eikä lain reunamilla liikkuvaa perintätoimistoa pienenkin tilaisuuden tullen . Kiitos asiallisista


      • onhanmenty
        maksettuaperitään kirjoitti:

        Nyt on tilanne sellainen, että olen maksanut sähkölaskuni paljon ennen, kuin perintäyhtiö on lähettänyt laskuaan ja siinä on jopa näkyvissä päivämääräkin, jolloin olen maksanut, koska mitään korkoakaan ei ole voitu määrittää.
        Nyt tilanne on sellainen, että näitä maksumuistutuksia annetaan perintäyhtiöille tehtäviksi, jolloin ilmeisesti härskisti niitä pistetään maksettuinakin muistutettaviksi ja peritään sitten kulut.
        Laskut pitää maksaa ajallaan ja niihin saa lisää maksuaikaa, mutta nyt on näiden tälläisten tapausten kanssa, että perintäyhtiön hoitaessa maksumuistutkset, ne ovat erittäin agressiivisia toimissaan ja hyvä perintätapa unohtuu. Vedotaan, ettei maksu ole näkynyt tilillä, vaikka asiakas on maksanut laskun viimeisenä mahdollisena päivänä.
        Minulle tämä on periaatteellinen juttu, en kaadu tuohon 5€ lisämaksuun. Olin yhden kerran jopa käräjilläkin tälläisen vuoksi ja käräjäoikeus teki minun edukseni päätöksen, vastapuoli valitti vielä hovioikeuteen ja hovioikeus piti käräjäoikeuden päätöstä oikeana. Vastapuolelle tämä seikkailu maksoi n. 20000€ oikeudenkäyntikuluina.

        No, tämä sähkölasku on nyt maksettu taasen myös sinne perintätoimistoon, eli se on nyt maksettu kahteen kertaan. En ole vielä ollut yhteydessä sähköyhtiöön, enkä perintätoimistoon. Sähköyhtiöön olen varmasti yhteydessä, koska heillä on sähkölinjoja omistamillani kiinteistöillä useita kilometrejä, saatan jopa kehoittaa heitä korjaamaan jokaisen kaapelin pois. Naapureiden kanssa olemme miettineet tuota Volterin hankintaa nyt tosissamme.

        Kertoisitko sähköyhtiön , kai kohta joku perustaa perintäyhtiöitä seuraavan liiton


      • Laamakuiskaaja
        onhanmenty kirjoitti:

        Hienoa , minulta myöhästyi sähkölaskun maksu yli 14 päivää ja sain perintätoimiston kimppuuni karhuamaan 5 euron saatavaansa, kuulemma laillinen ,kasvanee sitten varmaan , sähköyhtiöstä selvisi että siirtävät kaikki , myös ensimmäisen huomautuksen perintätoimistolle. Minä en halua olla perintätoimistojen asiakas enkä myös maksa heidän kirjeistään mitään , sähköyhtiössä eivät voi mitään . Väittäisinkin heiltä siirtyvät perintäyhtiön asiakkaaksi lähes jokaisen asiakkaansa , reilu 20 v edellisestä huomautuksesta meni , tosin silloin huomauttajana oli palvelun tarjoaja eikä perintäyhtiö . Tilanne nyt , vaihdoin sähköyhtiötä , selvittelen uuden perintä ja huomautustapoja . Kai löytynee semmoinenkin joka sen ensimmäisen muistutuksen lähettää , laskut on tulleet pankin sivulle e laskuna , sinne ne pitää kuittailla joka saattaa tai on mahdollista jäädä tekemättä. Olisiko tietoa mikä sähköyhtiö osaisi jonkinmoisen muistutuksen lähettää , eikä lain reunamilla liikkuvaa perintätoimistoa pienenkin tilaisuuden tullen . Kiitos asiallisista

        "laskut on tulleet pankin sivulle e laskuna , sinne ne pitää kuittailla joka saattaa tai on mahdollista jäädä tekemättä"

        Kaikilla pankeilla lienee mahdollisuus laittaa e-laskulle automaattinen maksu, toimii kuten muinainen suoraveloitus.


    • 9-6

      Ilmeisesti taloutesi on sen verran tiukalla että et pysty sähkölaskuja maksamaan jo eräpäivänä? Silloin välttyy noilta huomautusruleteilta. Olisiko mahdollista laittaa kuukausittain sivuun sen verran rahaa että raha olisi kasassa eräpäivänä? Säätämiset olisi viisainta tehdä joillain muilla kuin sähkölaskulla. Jos taas on kyse pelkästä huolimattomuudesta, eli rahaa olisi mutta ei muista maksaa niin sitten E-lasku automaattimaksulla.

      Herää kysymys sitten kuinka selviät noitten aurinkopaneelien, aggregaatin tai Volterin investoinneista? Noissahan pitää latoa jonkinmoinen summa tiskiin ennen kuin wattiakaan tulee ulos.

    • Anonyymi

      Laskun maksuvelvollisuus on vain sellaiselle yhtiölle, jonka kanssa on sopimus mak-
      superusteista. (kauppalaki). Sähkölasku voi myöhästyä 14 vrk:ta ilman seuraamuksia.
      Viivästyskorko alkaa 14 vrk:ta eräpäivästä lukien. Vain sähkön toimittaja yhtiön
      kanssa pitää asioida , koska sähkösopimus on asiakkaan ja sähköyhtiön välinen. Mil-
      lekkään kerjuupuljulle ei penniäkään. Jos laskua ei ole maksettu 14 vrk:tta jälkeen
      eräpäivän, sähköyhtiön tulee varoittaa kirjallisesti sähkön katkaisemisesta, elikkä
      ei noin vain varoittamatta mennä katkomaan. Varattoman ihmisen tulee ottaa yh-
      teys asianajo toimistoon, onhan varattomilla ilmainen oikeusapu. Nämä ns. perin-
      täpuljut ovat pahimpia rosvoja, joilla kuitenkaan ei ole laillista toimivaltaa. Kauppa
      laki on se , jonka mukaan Suomessa eletään.

      • Anonyymi

        Kauppalailla ei ole sähkökaupassa mitään tekemistä, sillä sähkö ei ole kappaletavaraa. Sähkön myyntiä ja siirtoa rajoittaa sähkömarkkinalaki.

        Voit jättää perintäyhtiön saatavat maksamatta, mutta luottotiedot siitä pitkässä juoksussa menettää.

        Tuossa koko postauksessa on niin paljon virheitä että paras unohtaa tuollaiset neuvot täysin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe