n. 6 vuotta sitten tulin raskaaksi irtosuhteesta (e-pillerit petti).Ilmotin tästä miehelle,joka ei halunnut koskaan tietää syntyykö lapsi vai ei...En vieläkään tiedä kuin miehen etunimen.synnytin lapsen,mutta isyyttä ei mies tunnustanut,tietenkään,kun en enää koskaan tavottanu häntä sen jälkeen.Missä vaiheessa lapselle olisi aika kertoa totuus,jotta ymmärtäisi??Ja MITEN lapselle asiasta kertoo,jottei se olisi niin järkytys.Voitte kuvitella,miten kamalaa on,kun lapseni kaverit puhuvat iseistään sankareina,mutta minun lapsi ei voi.Ja muut lapset kysyvät,missä lapseni isä on ja mikä sen nimi on.Olen vain yrittänyt tilanteita pelastaa,mutta enhän niin voi aina olla tekemässä..
isätön
22
904
Vastaukset
- NÄIN........
Itse olen kokenut saman, ja pärjännyt asian kanssa ihan hyvin..samoin lapseni. Lapsella on olemassa biologinen isä, mutta kun hän ei halua isyyttään tunnustaa niin on 100 kertaa parempi antaa asian olla. Jos haluaisin väkisin isyyden tunnustettavan niin siitä ei seuraisi mitään muuta kuin levottomuutta ja pahaa oloa. Se viimeinenkin harmonia hajoaisi ja sitten lapsi vasta joutuisi ristituleen.
Itsellä on avomies, jota lapseni pitää isänään. Meillä tämä toimii tosi hyvin. - ex-tiukkis
Lapselle pitää olla rehellinen heti kun hän sitä itse osaa kysyä tai haluaa asiasta keskustella. Kun asiat pitkittyy ne myös mutkistuu. Ainaisella "pelastamisella" ja asiaa välttelemällä saat lapsen ajatuksissa asian kuulostamaan jotenkin hämärältä ja kielletyltä - vaikka isä pitäisi lapselle olla ihan luonnollinen asia. Ja jos isää ei ole, niin sillekin pitää olla luonnollinen selitys.
Sinä paremmin tunnet lapsesi ja tiedät mitä hän ymmärtää ja mikä on totuus. Uskaltaisin väittää, että asiasta puhumattomuus ei ole lapsen halu vaan sinun jonkinlainen pelkopeikkosi. Kyllä lapselle voi ja elämässä täytyykin "järkyttäviä" asioita kertoa, mutta eihän isästä kertominen voi olla järkytys kun jokainen 6 vuotiaskin ymmärtää, että kyllä hänellä isä on. Sanat on silti mietittävä tarkkaan, sillä et varmasti halua että lapsen mieli kääntyy sinua vastaan. Vaikka isä on ollut irtosuhde, voit puhua hänestä arvostavasti ja kauniisti. Sinun henkilökohtaiset mielipiteesi tai riitasi isän kanssa ei lapselle kuulu, eikä isän moittiminen nosta kurssiasi lapsen silmissä.
Jokaisesta lapsesta kasvaa joskus ajatteleva aikuinen - eeron lenkki
Vastaa lapselle siihen kysymykseen, jonka hän tekee - siihen hän on myös valmis/kypsä vastauksen kuulemaan. Lapselle ei tarvise selittää eikä selitellä. Hän ymmärtää ja vaistoaa asioita enemmän kuin uskotkaan. Hän tarvitsee raukkauttasi ja tukeasi ja siihen kuuluu rehellisyys. Mitä pitemmälle asioista puhuminen siirtyy, sitä vaikeampi niistä on puhua. Pikkuiselle riittää pikkuiset vastaukset - isommalle lapselle pitää olla jo isommat vastaukset. Jos et auta lasta olemalla avoin, hän alkaa kehitellä ja sepitellä itse vastauksiaan ja ne eivät ole aina totuuden mukaisia. Lapsi joutuu jopa valehtelemaan, suojellaakseen itseään. Aikuisen tehtävä on olla lapsen turva. Kun olet antanut hänelle oman vastauksesi hän voi turvautua siihen ja näin säilyttää turvallisuuden tunteensa.
Itse olen "isätön" ja kun asioista ei kotona puhuttu niin tein juuri niin, että sepittelin (peite)tarinoita isästä ja nyt aikuisena olen vasta tajunnut minkälaista pahaaoloa jouduin kantamaan valehdellessani. Aikuisten tehtävä olisi ollut tukea ja kantaa minua tuon kipeän asian kanssa. - lapsi.....
En kyllä missään vaiheessa mieheltä mitään vaatinut,en mitään vastuuta,tästä asiasta en edes kysynyt.Sai lapseni alkunsa miten vain (vaikka sitten "sitä" jakamalla)Olen ylpeä lapsestani ja lapseni on maailman TÄRKEIN minulle.En olisi koskaan antanut itselle anteeksi,jos en olisi häntä synnyttänyt!Pari saamaani vastausta sai minut ymmärtämään sen,että totuuden aion kertoa lapselle ennen kuin hän kouluun menee.Sydämellinen Kiitos teille,jotka vastasitte asiallisesti,kiitos:)
- noin miten sanot
"En kyllä missään vaiheessa mieheltä mitään vaatinut,en mitään vastuuta,tästä asiasta en edes kysynyt.Sai lapseni alkunsa miten vain (vaikka sitten "sitä" jakamalla)Olen ylpeä lapsestani ja lapseni on maailman TÄRKEIN minulle."
niin olisko kannattanu kuitenkin miettiä tulevaisuuteen vaikka asettamalla itsensä isättömän lapsen asemaan.
no oma on asias. - lapsi........
noin miten sanot kirjoitti:
"En kyllä missään vaiheessa mieheltä mitään vaatinut,en mitään vastuuta,tästä asiasta en edes kysynyt.Sai lapseni alkunsa miten vain (vaikka sitten "sitä" jakamalla)Olen ylpeä lapsestani ja lapseni on maailman TÄRKEIN minulle."
niin olisko kannattanu kuitenkin miettiä tulevaisuuteen vaikka asettamalla itsensä isättömän lapsen asemaan.
no oma on asias.Siis tarkoitin,että kysyin neuvoa liittyen kertomiseen asiasta lapselle..(Mainitsin vain isästä..)Ja itselläni isä kuoli,kun olin pieni,eli olen elänyt ilman isää.Se on vain eri asia,kun äitini on paljon kertonut hänestä ja olen isästäni ylpeä kertomusten mukaan.Eli kysyin,miten asiasta kerron lapselle,mutta tiedän sen nyt.
- mietityttää tämä
lapsi........ kirjoitti:
Siis tarkoitin,että kysyin neuvoa liittyen kertomiseen asiasta lapselle..(Mainitsin vain isästä..)Ja itselläni isä kuoli,kun olin pieni,eli olen elänyt ilman isää.Se on vain eri asia,kun äitini on paljon kertonut hänestä ja olen isästäni ylpeä kertomusten mukaan.Eli kysyin,miten asiasta kerron lapselle,mutta tiedän sen nyt.
LAPSETON ISÄ kysymys, senverran miksi sitä vastuuta ei oteta jo siinä huvitteluvaihessa. OLETTEKO tosiaan niin tietämättömiä, että EHKÄISY estää se ettei synny näita isättömiä lapsia eikä tarvise tehdä niitä aportteja ja surkutella täällä surkeuttaan.
- lapsi...................
mietityttää tämä kirjoitti:
LAPSETON ISÄ kysymys, senverran miksi sitä vastuuta ei oteta jo siinä huvitteluvaihessa. OLETTEKO tosiaan niin tietämättömiä, että EHKÄISY estää se ettei synny näita isättömiä lapsia eikä tarvise tehdä niitä aportteja ja surkutella täällä surkeuttaan.
Niinku aiemmin mainittin,että pillerit petti,mutta nyt kun lasta katsoo,en kadu sitä yhtään."Huvitteluvaiheessa" kyllä vastuu näin on otettu.Eli tarkotus on ollu tapahtua näin,että lapsi syntyy ja elää.Toki miehen ois vastuu myös pitäny ottaa,mutta ehkä hän ei siihen kyenny,mistä tietää.Enkä surkeutta valita yhtään siinä asiassa,että olen lapsen kanssa yksin ja että mies teki mitä teki,vaan kysyin neuvoja minulle tärkeään asiaan ja myönnän,että niitä tarvin.Olen surkea tai en,näin on käyny,eikä mitään voi muuttaa,hyväksyn sen.Ei ois pitäny mainita ukosta tai raskauden alun saamisesta ollenkaan,niin ois säästynyt mielipahalta,jota sain tästäkin viestistäsi...
- ei vahinkoja ole
lapsi................... kirjoitti:
Niinku aiemmin mainittin,että pillerit petti,mutta nyt kun lasta katsoo,en kadu sitä yhtään."Huvitteluvaiheessa" kyllä vastuu näin on otettu.Eli tarkotus on ollu tapahtua näin,että lapsi syntyy ja elää.Toki miehen ois vastuu myös pitäny ottaa,mutta ehkä hän ei siihen kyenny,mistä tietää.Enkä surkeutta valita yhtään siinä asiassa,että olen lapsen kanssa yksin ja että mies teki mitä teki,vaan kysyin neuvoja minulle tärkeään asiaan ja myönnän,että niitä tarvin.Olen surkea tai en,näin on käyny,eikä mitään voi muuttaa,hyväksyn sen.Ei ois pitäny mainita ukosta tai raskauden alun saamisesta ollenkaan,niin ois säästynyt mielipahalta,jota sain tästäkin viestistäsi...
Itse kävelisin samantien apteekkiin kun vahinko tapahtuu. En jaksa uskoa näihin ehkäsypettijuttuihin kuin korkeintaa siihen että kännissä on örveltänyt eikä ole onnistunut kondomia käyttämään oikein. Liian monesti naiset "vahingossa" tulevat raskaaksi ja kuvittelevat että mies jää iomielin isäksi lapselle. Isän vastuu ja velvollisuus, mikä se on? Onhan sitä yritetty miestäkin itsellä pitää uuden vauvan avulla, eipä se aina kuitenkaan onnistune ja naiselle tällöin täsyin oikein että saa selitellä isästä mitä lystää.
- järjen ääni
ei vahinkoja ole kirjoitti:
Itse kävelisin samantien apteekkiin kun vahinko tapahtuu. En jaksa uskoa näihin ehkäsypettijuttuihin kuin korkeintaa siihen että kännissä on örveltänyt eikä ole onnistunut kondomia käyttämään oikein. Liian monesti naiset "vahingossa" tulevat raskaaksi ja kuvittelevat että mies jää iomielin isäksi lapselle. Isän vastuu ja velvollisuus, mikä se on? Onhan sitä yritetty miestäkin itsellä pitää uuden vauvan avulla, eipä se aina kuitenkaan onnistune ja naiselle tällöin täsyin oikein että saa selitellä isästä mitä lystää.
Kun käyttää pillereita ja luottaa niiden tehoon niin mistä ihmeestä sinä huomaat alle 3 vuorokaudessa että olet raskaana? Sen jälkeen on nimittäin turha enää hakea katumuspilleriä.
Miehellä on myös vastuu siitä,että käyttää ehkäisyä eli kumia. - 8114141
mietityttää tämä kirjoitti:
Mikään YLEISIMMISTÄ ehkäisykeinoista EI ole oikein käytettynäkään 100% varma.Minä kunnioitan ihmistä, joka kantaa vastuunsa pitämällä lapsen.Aborttihan on myös vaihtoehto.Nykypäivänä nainen pärjää omillaan ja kahdestaankin lapsen kanssa.Vielä on valitettavasti olemassa niitä 50-luvulle jämähtäneitä fossiileja, jotka ajattelevat kovin yksinkertaisesti.Live and let live!Patriarkaalisesta maailmasta on tulossa taas matriarkaalinen, ja syystäkin miehet ovat hämmentyneitä.Onneksi ihmisen evoluutio jatkuu niin henkisestikin ja yhteiskunta sopetuu uusiin perhemalleihin ja sukupuolirooleihin.
Ja loppukaneettina;En ole feministi, olen realisti.
- jäi pois edellisestä
viestistäni se että MIEHENKIN pitää kantaa vastuu tekemisistään eikä siirtää
sitä vastuuta vain NAISELLE. Vanha ketju, tiedän. ja lapsesi on varmaan jo 9 vuotias. olet varmaan jutellut hänen kanssaan näistäkin asioista moneen kertaan.
mutta kirjoittaisitko minulle. osoitteeseen [email protected]- hylkiölapset
Kyllä se aika tulee aikanaan, kun lapsi alkaa kysellä. Sinuna vastaisin ihan asiallisestiParempi mielestäni noin kuin niin että miehestä on tahallaan tehty isä, virallisesti,mutta suhde lapseen on olematon. Mites sitä selität sitten? On se sun isä, kun on sama sukunimikin, mutta ei se vaan ole ollut susta kiinnostunut. Parempi ei isää ollenkaan kuin isä vain paperilla. Miten siinä tapauksessa lapsi ajattelee, puhuu, miettii. On mulla isä, joka käy tyyliin kerran kuussa vilkaisemassa minua, muttei tee mitään kanssani.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h402899Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062681Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv352411Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.501918- 311719
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141513- 321473
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1021213- 1771183
En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.711025