MIETITYTTÄÄ!!!!!!

PIKKUKESKONEN!!!

Lapseni syntyi rv 28 3 ja painoi 920g ja pituutta kaverilla oli 38cm. Sairaalassa poika oli muutamaa päivää vajaa 3kuukautta ja sitten hän pääsi kotiin. Nyt poika täyttää 8kuukautta ja kehitysiältään hän on tollanen 5kuukautta. Hengityskoneessa hän oli 5 päivää. ja hyvin epäkypsät keuhkot olivat mutta BPD on lievemmästä päästä ja kotiin ei saatu siihen lääkkeitä yms. Missään vaiheessa ei hänelle tullut mitään verenvuotoja sun muita.. Infektioita ei ollut jne. Lääkäri käynneille ollaan oltu poikaan tyytyväisiä,kehittyy ja kasvaa hyvin.. Mutta nyt mua on ruvennut mietityttämään cp-vammat sun muut. Yleensä en ole stressanut sen enempää mutta nyt olen alkanut päätäni vaivaamaan tuolla asialla.. Olisiko jo meen pojasta lääkärit huomannut jos meen poika olisi vammainen? Vai huomataanko sen tarkemmin kun on vähän isompi poika? Jostain luin että riski on suurempi cp-vammaisuudelle jos on ollut verenvuotoja jne..
Olkaa kilttejä ja vastailkaapa..=)

12

1717

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maarit ja 9kk poju

      moi!

      Onnea pienestä aarteestanne! Teillä on kyllä ollut melko rankka alku pikkumiehen kanssa.

      Mulle syntyi rv36 0 poika 2250g ja 46cm. Sairaalassa oloa oli vain viikko ja kotona on mennyt hyvin. Poju kasvaa ja kehittyy omaan tahtiinsa.

      Mutta tässä matkalla olen tuntenut oloni yksinäiseksi kun päässä on pyörinyt ihan hirmun paljon kaikkea mahdollista josta voi huolestua, paljon kysymyksiä eikä kukaan ole niihin osannut vastata. Mutta minkäs sille mahtaa kun huoli iskee.
      Silloin kun hän oli vastasyntynyt, olisin toivonut saavani vertaistukea muttei sitä täälläpäin ollut tarjolla. Nyt olen rauhoittunut enkä enää niin paljon panikoi pojan kehittymisestä tai muusta siihen liittyvästä.

      Varmasti olette tiiviissäkin kehitysseurannassa pienokaisenne rankemman alkutaipaleen vuoksi, joten uskoisin kyllä että ammatti-ihmiset huomaisivat huolestuttavat merkit jos sellaisia ilmenee.

      Toivon teille aurinkoisia kevät-talven päiviä pienen ihmemiehenne kanssa.

      • verrata

        vk 28 tai vk 36 syntyneitä vauvoja mitenkään keskenään.


      • maarit ja 9kk poju
        verrata kirjoitti:

        vk 28 tai vk 36 syntyneitä vauvoja mitenkään keskenään.

        en tarkoittanutkaan verrata, mutta uskoisin että ajatusten jakaminen tässä on se pointti.


      • ole mikään keskonen

        vaan vain hiukan ennenaikainen lapsi. Hyvin pieni lapsenne tosin oli syntyessään. Toisaalta minun viikolla 41 syntynyt poikani painoi vain 2800g. Hän oli ns small for date-vauva.


      • maarit ja 9kk poju
        ole mikään keskonen kirjoitti:

        vaan vain hiukan ennenaikainen lapsi. Hyvin pieni lapsenne tosin oli syntyessään. Toisaalta minun viikolla 41 syntynyt poikani painoi vain 2800g. Hän oli ns small for date-vauva.

        Mikä on nyt pointti? Sekö ettei kirjoitukseni kelpaa tälle palstalle, koska lapseni syntyi sentään 'jo' viikolla 36? Hei kamoon ei kai nyt asia noin voi olla!?!?

        Kyllä mulla oli suurta ahdistusta pienen lapseni hyvinvoinnista, ja tulevaisuudesta. Ja kauheat morkkikset, että miksi lapseni syntyi pienipainoisena ja ennenaikojaan...

        Laitan tähän yhen jutun jonka löysin Helsingin yliopiston sivuilta.

        "Helsingin yliopiston lastentautiopin professori, arkkiatri Arvo Ylppö (1887–1992) ehdotti vuonna 1919 keskosen määritelmää. Sen mukaan kaikki lapset, jotka ovat syntyneet alle 2 500 gramman painoisina, tarvitsevat erityistä huolenpitoa.
        Keskeistä oli, että määritelmä perustui syntymäpainoon eikä raskauden kestoon, jonka määrittäminen ei aina ole yksinkertaista.

        American Academy of Pediatrics hyväksyi määritelmän vuonna 1935 ja Maailman terveysjärjestö (WHO) alkoi käyttää sitä kansainvälisessä tautiluokituksessa ympäri maailman.

        Nykyään syntymäpainoltaan jopa alle 500 gramman lapset pystytään hoitamaan hyvissä oloissa terveiksi. Siksi pelkkään syntymäpainoon perustuvasta luokituksesta on luovuttu. 2 500 grammaa on kuitenkin yhä virallinen pienipainoisuuden raja." -kopsattu helsingin yliopiston sivuilta.


      • ...
        maarit ja 9kk poju kirjoitti:

        Mikä on nyt pointti? Sekö ettei kirjoitukseni kelpaa tälle palstalle, koska lapseni syntyi sentään 'jo' viikolla 36? Hei kamoon ei kai nyt asia noin voi olla!?!?

        Kyllä mulla oli suurta ahdistusta pienen lapseni hyvinvoinnista, ja tulevaisuudesta. Ja kauheat morkkikset, että miksi lapseni syntyi pienipainoisena ja ennenaikojaan...

        Laitan tähän yhen jutun jonka löysin Helsingin yliopiston sivuilta.

        "Helsingin yliopiston lastentautiopin professori, arkkiatri Arvo Ylppö (1887–1992) ehdotti vuonna 1919 keskosen määritelmää. Sen mukaan kaikki lapset, jotka ovat syntyneet alle 2 500 gramman painoisina, tarvitsevat erityistä huolenpitoa.
        Keskeistä oli, että määritelmä perustui syntymäpainoon eikä raskauden kestoon, jonka määrittäminen ei aina ole yksinkertaista.

        American Academy of Pediatrics hyväksyi määritelmän vuonna 1935 ja Maailman terveysjärjestö (WHO) alkoi käyttää sitä kansainvälisessä tautiluokituksessa ympäri maailman.

        Nykyään syntymäpainoltaan jopa alle 500 gramman lapset pystytään hoitamaan hyvissä oloissa terveiksi. Siksi pelkkään syntymäpainoon perustuvasta luokituksesta on luovuttu. 2 500 grammaa on kuitenkin yhä virallinen pienipainoisuuden raja." -kopsattu helsingin yliopiston sivuilta.

        Kyllä reilu parikiloinen on todella pieni, vaikka olisikin syntynyt VASTA 36.:lla viikolla. Ihmeellisiä vastauksia kyllä sait. Siis pitääköhän "ennenaikojaan" syntyneille perustaa muka oma palsta ja mikäköhän siinä sitten olisi se viikkoraja?
        Mä olen päättänyt olla potematta syyllisyydentunteita ja ahdistusta, vaikka kaksosemme syntyivät 33. viikolla. Siis painoa oli vajaat pari kiloa, mutta maasta ne pienetkin ponnistaa. Älä suotta ahdistu lapsesi ennenaikaisuudesta, eihän se sinun vikasi ole. Joskus vaan on asiat näin.


      • muu kuin
        maarit ja 9kk poju kirjoitti:

        Mikä on nyt pointti? Sekö ettei kirjoitukseni kelpaa tälle palstalle, koska lapseni syntyi sentään 'jo' viikolla 36? Hei kamoon ei kai nyt asia noin voi olla!?!?

        Kyllä mulla oli suurta ahdistusta pienen lapseni hyvinvoinnista, ja tulevaisuudesta. Ja kauheat morkkikset, että miksi lapseni syntyi pienipainoisena ja ennenaikojaan...

        Laitan tähän yhen jutun jonka löysin Helsingin yliopiston sivuilta.

        "Helsingin yliopiston lastentautiopin professori, arkkiatri Arvo Ylppö (1887–1992) ehdotti vuonna 1919 keskosen määritelmää. Sen mukaan kaikki lapset, jotka ovat syntyneet alle 2 500 gramman painoisina, tarvitsevat erityistä huolenpitoa.
        Keskeistä oli, että määritelmä perustui syntymäpainoon eikä raskauden kestoon, jonka määrittäminen ei aina ole yksinkertaista.

        American Academy of Pediatrics hyväksyi määritelmän vuonna 1935 ja Maailman terveysjärjestö (WHO) alkoi käyttää sitä kansainvälisessä tautiluokituksessa ympäri maailman.

        Nykyään syntymäpainoltaan jopa alle 500 gramman lapset pystytään hoitamaan hyvissä oloissa terveiksi. Siksi pelkkään syntymäpainoon perustuvasta luokituksesta on luovuttu. 2 500 grammaa on kuitenkin yhä virallinen pienipainoisuuden raja." -kopsattu helsingin yliopiston sivuilta.

        toisten arvosteleminen? Jokainen kertoo täällä omasta kokemuksestaan. Vauvallasi ei varmaankaan ole mitään hätää.

        Keskonen on lapsi joka on syntynyt ennen tuota 36 viikkoa. Jos täysiaikaisena syntynyt lapsi on hyvin pieni, sillä on yleensä enemmän vialla kuin ennenaikaisesti syntyneellä, joka on aikaansa nähden sopivan kokoinen. Keskoset ovat sitten asia erikseen. Sitä en osaa arvioida oliko vauvasi ennen aikaisuuden lisäksi mainitsemani small for date-vauva.

        Vauvasi ennen aikainen syntymä ei varmaan riippunut mitenkään sinun toiminnastasi. Turha siitä on syyllisyyttä potea.


    • karvahammas

      Kysy nyt ihmeessä lääkäriltä. Luuletko täältä saavasi todella tietoa mikä antaa sinulle mielenrauhan?

    • tyttö 1260g

      ootte varmaan käyneet pään mri:ssä? jos olette ja tulokset ovat jees niin ei hätää!! lääkäri sanoi meille että siinä sen cp:n näkee jos se on.

    • wilma60

      Onnea pienestä pojasta! Tyttöni syntyi rv 27 4, 930gr ja 36 cm. Aivoverenvuotoja ei ollut ja ennuste oli hyvä mutta lääkäri sanoi, että näin pienillä keskosilla on hyvin suuri riski esim. cp-vammaan. Meillä tämä epäilys oli olemassa koko ajan ja kun lapsen kehitys oli hidasta niin toki se voimistui koko ajan. Vasta 3 vuotiaana diagnoosi sitten tehtiin. Toki kuntoutus aloitettiin jo alle vuoden vanhana ja sitä on riittänyt. On ollut fysio-, toiminta- ja puheterapiaa, erilaisia apuvälineitä ym.

      Tyttö on nyt 9 vuotias, reipas koululainen. Liikkuu kyllä kävellen mutta toki vamman liikkumisesta huomaa. Käsien käyttö hankalaa mutta pystyy esim. kirjoittamaan kynällä omalla "käsialallaan".

      Toivotaan, että teillä ei keskosuudesta jää mitään "muistoa" mutta vaikka lapsella jotain todettaisiin, niin nykypäivänä on hyvät kuntoutusmahdollisuudet. Hyvää jatkoa teidän elämään!

      • poika 26+3

        1100 gr ja aivoissa oli verenvuotoa kaksi viikkoa kunnes useampien ultien jälkeen huokaistiin helpotuksesta ja todettiin pahimman olevan ohi. Mitään cp-vammaa ei pojalla kuitenkaan ole, ad/hd tosin, mutta sekin on lääkkeillä kurissa. Poika menee tänä syksynä kouluun ja on kyllä semmoinen "kuivan kesän orava", mutta muuten erittäin fiksu ja terve! Tsemppiä vain kaikille keskosten vanhemmille!


    • huolestunut86

      Samaa olen minäkin mietiskellyt. Meillä tosin vasta 2 viikon ikäinen tyttö, syntyessään 935g ja 34cm. Lääkäreiltä en pahemmin tietoa ole saanut. Nyt vasta pari päivää sitten osastolla annettiin kirja, jossa jotain tietoa. Muuta tukea en ole saanut. Meille ei ole kerrottu esim. tuosta BPD:stä mitään, itse olen tietoa saanut hakea. Tänään sitte itse kysyin tuosta, ja minulle vain vastattiin, että ei nyt siltä näytä että tytöllä tuota olisi. Sama homma, kun kysyin silmistä ja niiden tutkimisesta. Harmittaa kun tietoa saa nyhtää lääkäreiltä ja hoitajilta. Eikä silloinkaan tahdo saada suoraa vastausta, vaan kierrellään ja kaarrellaan. :( Ja se että minulle tänään sanottiin, että tytön aivoista "löytyi jotain keskoselle tyypillistä" mutta siitä ei kannata huolestua. Miksei voi kertoa mikä se tyypillinen juttu on?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2184
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      50
      1714
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      35
      1537
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1456
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe