Astutusmaksut

Kertoilkaa kokemuksianne

mikä olisi asiallinen astutusmaksu sekä per/pentu maksu.

6

2835

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maksua on

sulle vaikea kertoa kun ei yhtään tiedä mistä rodusta on kyse, se kun vaihtelee roduittain ja jopa rodun sisällä.

Yleensä alkuun on ns. hyppymaksu, eli kertakorvaus uroksen omistajalle siitä että uros astuu. Jos narttu jää tyhjäksi, yleensä saa seuraavan hypyn samaan hintaan.

Sitten tulee nämä per/pentu -hinnat, sekin kun riippuu rodun myyntihinnoista, nyrkkisääntönä lienee 10% pennun myyntihinnasta.

• roberta...

Tässäkin vallitsee. Yleensä hyppyraha astutusmaksu enintään yhden pennun hinta.

• käytäntö...

Tuo hyppyraha on ainakin itse harrastamissani roduissa jo historiaa. Näillä lähes standardi on 10% pentujen myyntihinnasta plus miinus pari prosenttia uroksen meriittien mukaan => ilman näyttöjä 8%, perusjalostuskriteerit täyttävä 10% ja paremmilla meriiteillä (luokkaa kaksoisvalio) 12%.

Mutta kyseessä on tietysti sopimusasia, joten mikään ei estä muitakaan järjestelyjä.

• kannattaakin
        käytäntö... kirjoitti:

Tuo hyppyraha on ainakin itse harrastamissani roduissa jo historiaa. Näillä lähes standardi on 10% pentujen myyntihinnasta plus miinus pari prosenttia uroksen meriittien mukaan => ilman näyttöjä 8%, perusjalostuskriteerit täyttävä 10% ja paremmilla meriiteillä (luokkaa kaksoisvalio) 12%.

Mutta kyseessä on tietysti sopimusasia, joten mikään ei estä muitakaan järjestelyjä.

ottaa vain narttuja ja laittaa rahoiksi, koska urosten omistajia vedätetään täysillä ;)

Ja turha alkaa sanomaan kuluista, joita nartun hoitamiseen jne. menee. Kyllä niillä nartuilla hyvä tili tehdään. Tiedän yhdenkin kasvattajan, joka ei voinut talovelkaisena lopettaa kasvattajan töitään vaikka muilta töitä oli riutumassa: "En voi lopettaa, menen konkurssiin. Pakko jaksaa vaan vaikka kovaa tekee pentujen kanssa, mutta talolainat ei odota.. Pakko hakea myös uusi narttu (pentu) tuolta maailmalta hyvistä jälkeläisestä" Huhhoijaa...

Kyseessä ei ole siis mikään pimeä yrittäjä vaan ihan arvostettu kasvattaja omalla alueellaan.

Ei niin, etteikö kukin saisi yrittää, mutta olen pitkään katsellut tuota uroskoirien vedätystä. Kyllä se pitää vähintään se 10% olla pentujen hinnasta, maksaahan se uroskoiran kasvatus, hoitaminen jne. Ei ne nartun kulut niin valtavat ole, mitä olen tuttujen kasvattajien kanssa keskustellut. Osa tuntemista kasvattajista on ollut myös aika reiluja urosta kohtaan. Uroksen omistajan on saanut korvauksen lisäksi mahdollisesti myös jälkeläisen itselleen :)

Vapaat markkinat, toiset vain raharakkaita. Tokihan se kasvattaminen maksaa, mutta mitä suurimmalta osalta kasvattajista nyt kuulee "Teemme tätä rakkaudesta rotua kohtaan, emme rahasta", niin rahahan on sitten vain sivutuloja ja kaipa siitä korvaus sille uroksellekin sitten soisi ;)

Ja kumma vain, että nämä kovimmat kiihkoilijat emon hinnasta/hoidosta/kustannuksista on sitten niitä, jotka tehtailevat koiria kovaan tahtia. Suomeksi siis tekevät suoraa bisnestä eivätkä halua antaa kuin pienimuotoisen korvauksen isälle.

Tämä on vähän tällainen hiljainen asia, josta ei uskalleta puhua. Kun otat keskustelun esille, niin saat heti vähintään 3/5 kasvattajasta päällesi kuin yleinen syyttäjä ja perustelut, että kyllä ne pentueet tappiota tekevät eivätkä vain voittoa. Ihmettelenkin useasti mikä saa ihmiset tekemään ehdoin tahdoin tappiota ;)

Mutta kukin tyylillään.. jos uroksen omistaja on mäntti ja antaa ilmaiseksi, se on hänen asiansa.

• sahurii

olen samaa mieltä että kun googlaa asiasta niin tulee vastaukseksi 200€ per astutus mutta itse olen pitänyt yhden pennun hintaa sopivana ja niin on jo yhdet pennut tehty :D olen sitä mieltä että reilu kauppa se on mikä kannattaa eikä jää paskamaku suuhun

• Astuja

No onpa kummia prosentteja, en oo ikinä kuullutkaan??
        Kyllä se hyppymaksu on vielä ihan käytäntöä.
        Mulle se on selitetty niin että se on korvaus uroksen omistajan sitoutumisesta asiaan. Siinä ei sitten paina enään mitkään serkunkumminkaiman hautajaiset tai häät kun se tärppi päivä tulee. Se on vaan silloin oltava saatavilla.
        Ja toi 10% on aika vakio, sitten näitten valioitten maksut on hinnoiteltu siitä ylöspäin ihan miten sattuu tai kehtaa pyytää. Monta pentua tekevät rodut on sitten helpompi sopia vaikka siitä yhdestä pennusta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      126
      8897
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      145
      5374
    3. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      33
      3825
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      131
      3585
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2634
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1906
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      358
      1562
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      98
      1557
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      71
      1410
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1376
    Aihe