Kemikaaleja kestävät maamiehet.

Kovia poikia!

Aiemmin yhdessä ketjussa viljelijät kehuivat, kuinka heidän isänsä 1960-70-luvuilla levittivät pelloille torjunta-aineita, mm. MCPA:ta, ilman minkäänlaisia suojaimia, ja nuo miehet ovat kuulemma edelleen elossa ja hyväkuntoisia 80-90-vuotiaita. Jos MCPA kerran on oikea "terveysvaikutteinen elintarvike", niin miksi sitten sen haitoista varoitetaan:
http://extra1.evira.fi/wwwkareDocs/1891KMCPANeste.pdf

Entä muut maatalouden kemikaalit? Eikö niistäkään ole mitään haittaa? Olivatko maajussit ennen rautaa ja nyt puuta? Luulisi, että nykyisinkin voitaisiin käsitellä samoja kemikaaleja kuin ennen ilman varotoimenpiteitä, koskapa siitä ei aiemminkaan ole ollut haittaa.

18

776

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • P.Ölvästi

juuri suojauduttu! Syitä oli mm. ettei kunnollisia suojaimia ollut edes saatavilla! Toinen syy oli, että kemikaalien vaikutuksista ei tiedetty! Ei edes neuvonnallisilla tahoilla, enkä tiedä minkälaisia tutkimuksia sen ajan torjunta-aineet kävivät läpi.

Itsekin monenlaisia myrkkyjä tuli nieltyä, mutta onneksi hengityssuojaimet alkoivat nopeasti yleistyä, ja traktoreihin tuli ohjaamot.

Nykyisin, esim Fendt tekee ylipaineistettua ohjaamoa, joka suodattaa kemikaalit (tai sitten sen varustaa saksalainen jälleenmyyjä, en kysellyt tarkemmin). Itse ostin sellaisen, vaikka eipä minun nykyiset "myrkytykseni" enää kummoinen lisäriski olisi ollut.

Jokatapauksessa, kemikaalien ikävä piirre kasvi-, eläin- ja ihmiskunnassa on se, että ne kertyvät ja määrä kumuloituu loppukäyttäjässä. Esim lehmä syö heinää ja viljaa, ihminen syö viljaa, maitoa ja lihaa jne.... Normaali kuluttaja saa elämänsä aikana varsin vähäisiä määriä noita kemikaaleja ruuan mukana, joten en ainakaan suomessa tuotettujen elintarvikkeiden suhteen olisi huolissani, mutta....... Kun tuohon kuormaan laitetaan päälle vielä altistuminen noiden kemikaalien käytön yhteydessä, niin en vapaaehtoisesti niitä viitsi päälleni lutrata tai pölyjä hengitellä. Tosin suomi-viljelijä pääsee vähällä. Ruiskutuskertoja on vähän, hehtaareita vähän ja aineiden käyttömäärät pieniä. Lisäksi aineet on melkoisen turvallisia, paljon pahempiakin aineita vielä maailmalla käytetään. Niitä voisi jo kutsua suoranaisesti myrkyiksi.

• asenne.

Kyllä kyllä, mutta minua lähinnä ihmetytti noissa lukemissani kirjoituksissa se varauksettoman ihaileva asenne, mikä viljelijöillä oli isiään kohtaan, jotka eivät ennenvanhaan tajunneet suojautua kemikaaleilta. Vähän sama asia, kuin jos minun poikani ihailisi minua sen takia, että minä ajoin 1970-luvulla mopoa ilman kypärää (kun kypäräpakkoa ei vielä ollut).

• asennemiehelle
        asenne. kirjoitti:

Kyllä kyllä, mutta minua lähinnä ihmetytti noissa lukemissani kirjoituksissa se varauksettoman ihaileva asenne, mikä viljelijöillä oli isiään kohtaan, jotka eivät ennenvanhaan tajunneet suojautua kemikaaleilta. Vähän sama asia, kuin jos minun poikani ihailisi minua sen takia, että minä ajoin 1970-luvulla mopoa ilman kypärää (kun kypäräpakkoa ei vielä ollut).

En ole yhdenkään viljelijän kuullut mcpa:n takia kuolleen.
        Oletko sinä, jos olet niin kerro.

• K.Yselijä

Mitenkään kommentoimatta ihailua...kysyisin, että herra aivan pokkana täällä väittää, ettei Suomessa tuotettujen elintarvikkeiden suhteen pidä olla huolissaan.

Erityisesti suomalaisena olen huolissani juuri Suomessa tuotettuista elintarvikkeista. Annapa minulle ja muillekin selventävä vastaus, miksi Suomessa käytettyjen lannoitteiden ja torjunta-aineiden määrä hehtaaria kohti on maailman huippuluokkaa??????????????

Eikö juuri meidän kuluttajien pitäisi olla todella huolissaan näistä tilastotiedoista ja niiden tuomista jäämistä ruokapöytäämme?

• vaan
        K.Yselijä kirjoitti:

Mitenkään kommentoimatta ihailua...kysyisin, että herra aivan pokkana täällä väittää, ettei Suomessa tuotettujen elintarvikkeiden suhteen pidä olla huolissaan.

Erityisesti suomalaisena olen huolissani juuri Suomessa tuotettuista elintarvikkeista. Annapa minulle ja muillekin selventävä vastaus, miksi Suomessa käytettyjen lannoitteiden ja torjunta-aineiden määrä hehtaaria kohti on maailman huippuluokkaa??????????????

Eikö juuri meidän kuluttajien pitäisi olla todella huolissaan näistä tilastotiedoista ja niiden tuomista jäämistä ruokapöytäämme?

ole viime aikoinakaan ruuasta salmonellaa löytynyt.

• P.Ölvästi
        K.Yselijä kirjoitti:

ihan siitä miten sitä mitataan.

Jos puhutaan kg/ha niin suomi voi olla jossain keskimääräisen yläpuolella, mutta jos puhutaan tehoaineista/ha tai ravinnekiloista/ha niin suomiviljelijä käyttää aineita todella vähän.

Ja juuri tuo tehoainetta/ha ja ravinnekiloa/ha on se mikä asiassa merkitsee.

Esim, jos vedetään Glyfosaattia 1 litra/ha kuulostaa se paljolta verrattuna pienannosaineen 20 grammaan/ha. Ja tuo 20 grammaa voi merkitä paljon suurempia jäämiä ja olla suhteutettuna paljon suurempi määrä tehoainetta kuin tuo 1 litra.

Menikö perille?

Esim lannoitteita suomalaiset kylvävät satoja kiloja hehtaarille, kun saksalaiset käyttävät kymmeniä kiloja. Ero tulee siinä että suomessa käytetään rakeisia lannoitteita ja saksassa paljon nestemäisiä. Ravinnekiloja saksalaisviljelijä käyttää kuitenkin suomalaiskolleegaansa enemmän.

Että kannattais ensin opetella tulkitsemaan ja ymmärtämääntilastoja ennenkuin alkaa niitä lukea....

• tilastoa???
        K.Yselijä kirjoitti:

Meinaa, kun ei ole sattunut itselläni osumaan silmiin tuollasta. Toisenlaista tilastoa on kyllä joskus tullut vastaan, että ei käytetä niinpaljon kuin muualla kasvinsuojeluaineita, kun tämä kylmä ilmanala tekee sen, etteivät kaikki valmisteet hajoa luonnossamme riittävän nopeasti. Monia valmisteita ei sen vuoksi saa täällä edes käyttää, mitä esim. keski-euroopassa käytetään.

Mitä tulee lannoitteiden käyttöön, satotasomme täällä ovat pienempiä vaikkapa keski-eurooppaan verrattuna, ei yksinkertaisesti kannata lannoittaa liikaa, joten ei tunnu oikein uskottavalta, että viljelijät laittaisivat lannoitetta enemän mitä kasvit ottavat ravinteita, eli liika lannoittaminen ei kannata.

Voit syödä kotimaisia elintarvikkeita turvallisesti!

• mun juttu

Joo minä kirjotin juuri tuosta aiheesta mutta sinä saatanan tolvana vetelet taas asian sivuraiteille.

NE MYRKYT MCPA MUKAANLUKIEN ON VAARALLISIA, ihmettelen itsekin näitä hengissäolevia ukkoja jotka noita myrkkyjä ruiskutteli.

Mutta sinä olet helvetin tyhmä ääliö.

Terveisiä perseestä

• ne...

on hengissä. ei kai ne pöpöt ja syövänalut myrkkyjä kestä!

• ei vaan
        ne... kirjoitti:

on hengissä. ei kai ne pöpöt ja syövänalut myrkkyjä kestä!

ole ruuasta salmonellaa löytynyt.

Tule hyvä mies pois sieltä perseestä,ennenkuin
        pahemmin sairastut.

• siitintä!

Lutkuta nyt somalin kullia! Et sinä niin merkittävä tyyppi ole, että joku sinun juttujasi lainaa tai niihin viittaa. Et ole yhtään mitään. Ne ovat olleet ihan eri tyyppejä, joista nyt on kyse.

• taidat
        siitintä! kirjoitti:

Lutkuta nyt somalin kullia! Et sinä niin merkittävä tyyppi ole, että joku sinun juttujasi lainaa tai niihin viittaa. Et ole yhtään mitään. Ne ovat olleet ihan eri tyyppejä, joista nyt on kyse.

olla mies merkittävämmästä päästä?.

Aika tyypillinen kumminkin.

• tämäkin kirjoittelu
        taidat kirjoitti:

olla mies merkittävämmästä päästä?.

Aika tyypillinen kumminkin.

meni taas sinne. Olen pohtinut, ovatko nuo tuollaiset kommentoijat keskenkasvuisia, pätemisen tarpeessa olevia kakaroita,vai onko noita pienenä vähän liikaa kiikutettu?

• vastaa.
        tämäkin kirjoittelu kirjoitti:

meni taas sinne. Olen pohtinut, ovatko nuo tuollaiset kommentoijat keskenkasvuisia, pätemisen tarpeessa olevia kakaroita,vai onko noita pienenä vähän liikaa kiikutettu?

Pitäisihän maamiehen se tietää, että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Onko sinulla MITÄÄN sanottavaa siitä kirjoituksesta, jossa vitun tolvanaksi huudeltiin? Onko MITÄÄN, vai eikö jussi jussin silmää noki? Sinuna häpeäisin kollegasi kielenkäyttöä. Mitä toteaisit hänelle?

• Agrohormonautti

Eihän nuo aineet mitään turvallisia ole suoraan nautittuna, mitä kasvinsuojeluruiskulla levitetään ja tosiaan ihmetyttää nämä miehet ja naisetkin, jotka niitä ovat aikanaan levittäneet ilman suojaimia, kun ovat monetkin vielä hengissä.

Tässä meidänkin kylällä on vielä täysin tajuissaan neljä oikeaa nestoria, jotka ovat taatusti levittäneet ilman minkäälaisia suojaimia erilaisia kasvinsuojeluaineita ja tuholaismyrkkyjä. Nuorin näistä, oma isäni 76 vuotias, vanhimmat rajusti yli 80vuotiaita. Vanhin myrkkyjen käyttäjä/levittäjä kuoli tässä hiljan 95v. ikäisenä, eikä suinkaan mitenkään vihanneksena taikka syöpään, vaan lähes tapaturmaisesti ja saappaat jalassa.

Ja kun oikein alkaa muistelemaan, niin tupakka ja alkoholi ovat olleet ainakin meidän kylämme vitsaus, joka on viennyt miehiä varhaisesti hautaan. Mielestäni selvä syy yhteys tupakkaan on ollut, koska kovat tupakkamiehet ovat poikkeuksetta kuolleet keuhkosyöpään, siis sellaisetkin, jotka ovat vain nähneet kasvinsuojeluaineita, eivät ole niitä käyttäneet itse.

Huvittavinta oli aikoinaan, kun lähistöllämme tehtiin uutta valtatietä. Sinne tuotiin työttömyystöihin ihan pultsareita, kun siivottiin hieman kaupunkeja. Eihän näistä mihinkään ollut, jotain sammalia saivat lapiolla vähän kaivettua lumen päälle talvella, mutta olivathan jotenkin jotain tekemässä. Kuitenkin tämä porukka viihtyi hyvin läheisellä kyläkaupalla vapaa-aikoinaan ja siihen aikaan ei kyläkauppiaalla ollut vallan kovia aineita tarjota karaistuneille rantojen asukeille, niin he keksivät itse omat lääkkeet sieltä valikoimista B-olutta (pilsneriä) ja DDT:tä seikoittamalla nuppi rupesi kummasti pörisemään. Siihen aikaan molempia myytiin kyläkaupoissa. En kuitenkaan muista koskaan kuulleeni, että ketään näistä pultsareista olisi viety takatyvisinä pois tuolta työmaalta, kyllä heidät vietiin oman aikansa jälkeen pois, kun havaittiin, ettei heidän työpanoksellaan ollut mitään merkitystä.

Joskus tuntuu, että teollisuudessa käytetään hurjimpia aineita, joiden kanssa työntekijät altistuvat. Yksikin opiskelijakaverini oli töissä muoviteollisuudessa ja sai yhden myrkyllisten aineiden vuodon seurauksena niin suuren annoksen, että oli lopun elämäänsä eläkemies, sen vähän minkä eli vielä tuon onnettomuuden jälkeen.

Ennen oli kasvinsuojeluaineissa ilmoitettuna LD-50 arvo, joka ilmoitti vaarallisuuden, kuinka paljon ainetta oli pitänyt antaa koe-eläimelle, että tämä kuoli. Eli pieni luku osoitti tuotteen vaaralliseksi ja suuri luku oli vaarattomampaa. Nykyään en ole tälläistä lukua tuotteissa havainnut.

• P.Ölvästi

Tarkalleen ottaen tuo LD luku ilmaisee kuinka monta prosenttia koe-eläimistä kuoli nautittuaan tietyn määrän kyseistä ainetta. Eli mitä suurempi luku, sitä enemmän koe-eläimiä kuoli --> sitä vaarallisempi aine.

Nykyäänkin tuota LD arvo luokitusta käytetään vaarallisten aineiden mittarina nisäkkäille..

• kunkuule
        P.Ölvästi kirjoitti:

Tarkalleen ottaen tuo LD luku ilmaisee kuinka monta prosenttia koe-eläimistä kuoli nautittuaan tietyn määrän kyseistä ainetta. Eli mitä suurempi luku, sitä enemmän koe-eläimiä kuoli --> sitä vaarallisempi aine.

Nykyäänkin tuota LD arvo luokitusta käytetään vaarallisten aineiden mittarina nisäkkäille..

niin monta grammaa tarvittiin ainetta jotta 50% koe-eläimistä kuoli. Suuri luku-vähemmän haitallinen

• käyttääkö joku

En kuule oo ikinä nähny kellää minkäämoisia suodattimia enkä suojaimia. En missää. Mitä ihmettä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      315
      5585
    2. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      74
      5119
    3. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      48
      4186
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      52
      3861
    5. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      43
      3524
    6. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      106
      3187
    7. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      79
      3051
    8. Mitä tapahtuu

Sitten keväällä ja kesällä
      Ikävä
      42
      2207
    9. Voitko sanoa jotain

Hellää?
      Ikävä
      49
      2148
    10. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      27
      2098
    Aihe