Kannattaako

unikoulu..

Meillä on 7 kk ikäinen vauva, joka nukkui alkuaikoina yönsä hyvin. Nyt kuitenkin jo pari kuukautta ovat yöt olleet levottomia, johtuen varmaankin liikkeelle lähtemisestä.

Vauva nukahtaa klo 20-21, nukuttamalla. Tätä emme koe ongelmaksi, meistä on ihan normaalia hyssytellä noin pieni uneen. Ensimmäisen kerran poika herää noin klo 24-01. Hän ei koskaan itke vaan liikuskelee sängyssään ja touhuaa puoliunessa. No, minä herään tähän ja mitä teen? Nostan ylös ja imetän. Tiedän, että on vähän tyhmää. Mulla on myös pakottava tarve vaihtaa vauvan vaippa koska se on usein tuolloin jo ihan märkä ja on ollut vaippaihottumaa..

Vauva usein nukahtaa syötön jälkeen heti uudestaan ja herää seuraavan kerran aamuyöstä, jolloin otan viereen. Tämä on nyt alkanut hieman rasittaa kun kaveri roikkuu tissillä sitten heräämiseen asti.. Tästä haluaisin eroon..

Näiden öiden lisäksi meillä on öitä, jolloin poika herää täysin virkeänä ja on halukas seurustelemaan. Me emme tietenkään seurustele vaan olemme ihan pimeässä ja hyssyttelemme ja sanomme, että nyt nukutaan. Ei auta. Poika kukkuu hereillä parikin tuntia ja alkaa itkeä siinä vaiheessa kun tajuaa, että tässä todellakin pitää nukkua;).

Lapsi siis ei itke öisin eikä varsinaisesti vaadi ruokaa. Se vaan tulee hänelle kuin manulle illallinen.. Tietysti hän saattaa suuttua jos tissiä ei yhtäkkiä tulekaan. En ole kokeillut..Tiedän, että voisin varmaankin kokeilla unikoulua tai vain sitä, etten reagoisi heti kun vauva havahtuu. Tai mieheni voisi myös mennä yöllä hyssyttelemään. Tiedän. Kaipaan kuitenkin kokemuksia.. Ja vaipan vaihto on minulle ongelma;) On vaikeaa antaa lapsen olla märissä.

4

322

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • edelliseen

Vauvamme syö kiinteitä hyvin. Iltaisin syö velliä ja tissiä siten, että nälkä tuskin on.. Ainakaan ennen aamuyötä.

• nukkumatti

meillä tyttö täyttää kohta 7 kuukautta ja yöt on ruenneet olemaan tosi levottomia...itkeskelee vaikka on unessa ja öheltelee. itsekkin annan tissiä ehkä yöllä liian herkästi...että antakaa hyvät äidit neuvoja??

• neuvo...

olis se että pitäkää ne vauvat sängyssä ja nukuttakaa sinne uudestaan. meillä tassuhoito vähän omana variaationaan on toiminu tosi hyvin. kun ette anna tissiä/pulloa yöllä, niin kyllä ne pikkuhiljaa siihen oppii että yöllä nukutaan ei juoda/syödä. tosin jos just oppii jotain uutta niin silloin ei tunnu mitkään keinot auttavan...
      joskus oon itekkin kaks tuntia nukutellu keskellä yötä, mutta tämän seurauksena seuraava yö/yöt onki menny tosi hyvin, kun en oo vaan antanu periks.tsemppiä!

• mun kokemus on se....

Mun kokemus on se, että jos vauvan tarpeisiin vastataan heti ja viipyilemättä öisin, vauvan ei tarvitse itkeä öisin ja yöunet helpottuu pikkuhiljaa. Helpointa heräilyt oli hoitaa, kun vauva nukkui vieressäni. Nukuin kaksisteen parisängyssä vauvan kaa, joten tilaa oli tosi hyvin. Vuoden ikäisenä loppui sit heräilyt ja yöimetys - ilman mitään toimenpiteitä. Uskon täysin, että siihen vaikutti nopea reagointi, imetin usein, vaikkei itkenyt, mutta hamusi rintaa. Hereillä käytiin vain pari minsaa.

Unikoulu? Mitään huudattamista ei suositella. Osaat varmasti ilman mitään kouluja saattaa vauvasi uudestaan uneen.

Yritä tarjota tuttia tissin sijaan.

Ota vauva viereesi tai sivuvaunuun jo illalla -> voi olla levoton, varsinkin kun alkaa eroahdistus.

Tee se mikä toimii, unohda loput.

Vauva ei tarvitse opettaa eikä koulia mihinkään. Kyllä se ensimmäinen vauvavuosi mennään ihan vauvan tarpeiden mukaan. Itse tiedät parhaiten, mikä toimii sun vauvalle. Joskus vauvat vain heräävät yöllä ja valvovat pari tuntia itkemättä. Tällaiset vaiheet on vain pakko hyväksyä. Mutta toki ei sitten sytytetä valoja ja aleta leikkiä. Vaan ollaan vieressä ja muka nukutaan.

Mitään yksiselitteistä ratkaisua yöheräämisiin ja valvomisiin ei oikeasti ole olemassa!

Lyhyesti: tee se mikä toimii, älä anna tilanteen päästä itkuksi. Ota erilainen asenne: heräilyt kuuluvat asiaan ja ne loppuvat aikanaan. Tätä se vanhemmuus on. Hyväksymistä, että kaikki ei ole täydellistä ja kaikki vauvat eivät tosiaankaan nuku öitä läpensä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      99
      6174
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4812
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      99
      3072
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      30
      2892
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      26
      2135
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1526
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      337
      1091
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      88
      1053
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1006
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      784
    Aihe