Olen aktiivisesti seurannut rivitalojen hintoja Tampereella noin vuoden ajan. Tarkoituksena olisi sellaiseen lähiaikoina muuttaakin. Minua ihmetyttää se, että lama, joka alkoi jo viime kesänä ei ole millään tavalla vaikuttanut asuntojen pyyntihintoihin - ainakaan täällä.
Kaikki tuntuvat edelleen kalastelevan kuplahintaa.
Voisin antaa myyjille vinkin: laittakaa vanhan rivitaloasunnon neliöhinnaksi 1500 €, niin johan alkaa taas ihmisiä tulemaan näytöille ja kauppaa syntyy. Kukaan ei halua maksaa yli 2000 € neliöltä rivitaloasunnosta Tampereella. Ainakaan vanhasta sellaisesta. Ja kyllä minä lasken vanhaksi asunnoksi myös 2000-luvulla rakennetut. Uusi asunto on silloin kun pystyt rakennusvaiheessa vaikuttamaan pintamateriaaleihin, keittiöön, kylpyhuoneeseen. Vanha se on silloin kun joku muu on tehnyt nämä valinnat puolestasi ja asunutkin talossa jo vuosia.
Tämä siis ihan ystävällisenä vinkkinä Tampereen alueen myyjille. Kyllä näillä eväillä alkaa kauppakin taas käymään.
Ei se ole tyhmä, joka pyytää liikaa vaan se joka maksaa. Ilmeisesti tyhmien ostajien aika alkaa nyt olla ohi.
Rivitaloasuntojen neliöhinnat Tampereella
12
1308
Vastaukset
- jos se on sinulle
liikaa, jäät ilman.
It's so simple life.- koittavat
myydä, mutta ei mene kaupaksi. Tampereella on ylitarjontaa kaikesta muusta, paitsi keskustayksiöistä. Keskustayksiöitäkin roikkui iso kasa myynnissä, mutta alhaiset korot ovat saaneet joitakin "sijottajia" liikenteeseen ja loput on laitettu vuokralle. Vuokratilanne onkin viimeisen puolen vuoden aikana parantunut oikein mukavaksi. Itse vaihdoin kämppää 33500-alueella kun tuli parempi ja halvempi vuokraoveen.
Nyt ei muuta kun odotellaan. Hinnat laskevat hitaasti mutta varmasti. Uusia paritaloalueita nousee koko ajan (Vehmainen/Tohloppi). Keskustaan rakennetaan paljon uusia kerrostaloja (Tampella/Ratina). Jokaisella tammelan mummolla on mielessä myydä putkiremonttivaiheeseen tullut asunto sievoisella voitolla ja toteuttaa unelmiansa. Suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle ja haluavat asunnostaan kunnon eläkerahat. Myyntilaitaa siis on ja ostajiakin olisi, mutta kun me ollaan täällä landella pers'aukisia.
- tilastoharhaa
Saman olen huomannut omakotitaloista. Etsinnässä olevassa kohderyhmässä ei ole tapahtunut minkäänlaista muutosta, ei sentään myöskään hintojen nousua, ei ainakaan paljon.
Tarjonta on vain vähentynyt ja mitä tasokkaampi kohde, sitä vähemmän niitä löytyy.
Kauppa käy edelleen ja se käy lähes entiseen tahtiin halvemman pään kohteilla, joka tietysti tarkoittaa keskihintojen alentumista.- kantaa
siihen minkä tasoisilla kohteilla kauppaa käydään, voidaan sanoa, että hinnat laskivat 4,7% Q3-Q4/2008.
http://www.stat.fi/til/ashi/2008/04/ashi_2008_04_2009-01-30_tie_001.html
Uskon laskun olevan samaa luokkaa ensimmäisellä kvartaalilla. Voi olla, että silloin myydään vieläkin huonompia kohteita.
Suurempi muutos on tosiaan tapahtunut tarjonnassa. Omassa segmentissäni tarjonta on vähentynyt n. 10% ja hinta/laatu-suhde on huonontunut.
- jokainen myy millä myy
Itse myimme pari kuukautta sitten rivitalon ja neliöhinta oli 2030 euroa. Myynnissä oli vajaan kuukauden. Tässä vain ostaja ja myyjä kohtasivat. Toki pyyntihinta oli hiukan enemmän, mutta kyse oli muutamista tonneista...
Kuplahinta mitä mainostat on vain siinä tapauksessa, ettei sinulla ole varaa maksaa tarvittavaa hintaa neliöistä mitä halua.
Suosittelisin sitten pysymään vuokralla tai ostamaan uuden rivitaloyksiön (siihen kait sitten rahasi riittävät?). Harvalla (jos kenelläkään) on niin pakkomyydä, että laskisivat neliöhintaa 500 eurolla?- myyjiä
Kai ymmärrät, kuinka hyvä tuuri teillä on käynyt, jos olette saaneet vanhan asunnon kaupaksi tuolla 2000€/neliö pyynnillä. Toivottavasti olette laittaneet rahat sukan varteen. Vuoden parin päästä tuo 1500€/neliö on vakio. Silloin voit katsoa taaksepäin ja siunailla kuinka hyvin teillä kävi.
Itse tunnen monta, monta perhettä jotka eivät saa asuntojaan myytyä. - olen seuraillut
myyjiä kirjoitti:
Kai ymmärrät, kuinka hyvä tuuri teillä on käynyt, jos olette saaneet vanhan asunnon kaupaksi tuolla 2000€/neliö pyynnillä. Toivottavasti olette laittaneet rahat sukan varteen. Vuoden parin päästä tuo 1500€/neliö on vakio. Silloin voit katsoa taaksepäin ja siunailla kuinka hyvin teillä kävi.
Itse tunnen monta, monta perhettä jotka eivät saa asuntojaan myytyä.sukulaisten ja tuttujen myyntipuuhia Tampereella usean vuoden ajan. Selkeä hyytyminen tapahtui keväällä 2008. Sitä ennen oli asunnot menneet käytännössä aina ensimmäisellä näytöllä. Kesällä oli useimmilla jo aika tuskainen olo kun ei mene kaupaksi, vaikka näytöllä on väkeä. Kaikilla myyntiprosesseilla oli kuitenkin onnellinen loppu kun välittäjän arvioimasta hinnasta pudotettiin aika tarkkaan 10%.
Jos nyt pitäisi arvioida tilannetta, niin sanoisin että huipulta ollaan tultu alas n. 20%. Tuolla hinnalla pitäisi siis saada kauppa aikaiseksi aika varmasti. Hintapyynnöissä ei olla vielä tultu alas kuin muutamia prosentteja. No, seuraillaan tilannetta.
Loppuun vielä pakollinen maininta, että en ole ostamassa enkä myymässä. Vain haistelemassa sentimenttiä. - vaan neliöhintoja
olen seuraillut kirjoitti:
sukulaisten ja tuttujen myyntipuuhia Tampereella usean vuoden ajan. Selkeä hyytyminen tapahtui keväällä 2008. Sitä ennen oli asunnot menneet käytännössä aina ensimmäisellä näytöllä. Kesällä oli useimmilla jo aika tuskainen olo kun ei mene kaupaksi, vaikka näytöllä on väkeä. Kaikilla myyntiprosesseilla oli kuitenkin onnellinen loppu kun välittäjän arvioimasta hinnasta pudotettiin aika tarkkaan 10%.
Jos nyt pitäisi arvioida tilannetta, niin sanoisin että huipulta ollaan tultu alas n. 20%. Tuolla hinnalla pitäisi siis saada kauppa aikaiseksi aika varmasti. Hintapyynnöissä ei olla vielä tultu alas kuin muutamia prosentteja. No, seuraillaan tilannetta.
Loppuun vielä pakollinen maininta, että en ole ostamassa enkä myymässä. Vain haistelemassa sentimenttiä.olisi hyödyllisempää puhua neliöhinnoista, prosentit johtavat harhaan kun pyynnit on hilattu nyt entistä korkeammalle tasolle prosenttirommareiden takia.
virallinen keskiarvo tampereella vanhoissa rivareissa oli viime vuoden lopussa noin 1950€/neliö. Oltaisiinko nyt jossain 1900 tienoilla, ja loppuvuodesta 1800? Laman pahentuessa tuo 1500 saavutetaan varmasti jossain vaiheessa.
Uusien rivareiden kohdalla 2000€/nelilö olisi jo kohtuu hinta. - tosiaan puhua
vaan neliöhintoja kirjoitti:
olisi hyödyllisempää puhua neliöhinnoista, prosentit johtavat harhaan kun pyynnit on hilattu nyt entistä korkeammalle tasolle prosenttirommareiden takia.
virallinen keskiarvo tampereella vanhoissa rivareissa oli viime vuoden lopussa noin 1950€/neliö. Oltaisiinko nyt jossain 1900 tienoilla, ja loppuvuodesta 1800? Laman pahentuessa tuo 1500 saavutetaan varmasti jossain vaiheessa.
Uusien rivareiden kohdalla 2000€/nelilö olisi jo kohtuu hinta.neliöhinnoista. Minulla ei vaan ollut niitä muistissa. Puhuin vain muutoksesta välittäjän arvioimaan alueen keskihintaan.
- jokainen myy millä myy
myyjiä kirjoitti:
Itse tunnen monta, monta perhettä jotka eivät saa asuntojaan myytyä.Olet oikeassa siinä, että nopeasti löysimme asunnolle ostajan ja hintakin oli ihan hyvä.
Emme kuitenkaan tee bisnestä asunnoilla vaan ostamme sen asumista varten, joten olemme rahat kyllä jo sijoittaneet omakotitaloon emme sukanvarteen. Haluamme edelleen nauttia asumisen laadusta (nyt isommassa) emmekä odottaa mahdollista hintojen pudotusta. Maksaahan se vuokralla-asuminenkin joka kuukausi sievoisen summan. Kolmen vuoden päästä ollaan velattomia uudehkon omakotitalon omistajia. Niin ja jos joku nyt huolestuu niin voin kertoa, että lainaa on vain 30 tonnia, joten se hoidetaan kyllä jos työttömyyskin tulee. Säästöjä kun sattui olemaan jo ennestään talletettuna.
Olen myös sitä mieltä kun lukee näitä otsikoita kaikista sairauksista ja sattumuksista, että mieluimmin nautin nyt jo kun odotan aikaa, jota ei ehkä tulekaan (esim. hintojen lasku).
Tsemppiä kuitenkin kaikille asunnon myyjille ja ostajille. - ääni tulevaisuudesta
vaan neliöhintoja kirjoitti:
olisi hyödyllisempää puhua neliöhinnoista, prosentit johtavat harhaan kun pyynnit on hilattu nyt entistä korkeammalle tasolle prosenttirommareiden takia.
Uusien rivareiden kohdalla 2000€/nelilö olisi jo kohtuu hinta.Nyt ollaan 10% yli teidän kirjoitteluhetken hinnoista, eikä menny kuin vuosi...
- Infoa
Täältä näyttäisi löytyvän ajankohtaiset neliöhinnat: http://neliohinta.com/tampere/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911607
Toivotko koskaan mies...
Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.1191472Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras711309- 301222
Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta
Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne1181040Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks422991Olisin valmis salaisiin tapaamisiin
Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet46968- 21940
Olisit voinut olla...
....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n66828- 46753