Onko ketään auttamaan?

-kriisissä-

hei, meidän perheessä on todella iso taloudellinen ongelma. en ehkä tässä ole yksin näinä ihanina lama aikoina, mutta tää stressaa mua todella paljon. eli..
Olen 4kuukaudella raskaana ja työtön ollut helmikuun alusta lähtien. mies on vielä duunis mutta lomautukset alkaneet. ennen meidän kuukausi tulot yhteensä olivat noin 4000 vähän alle. nyt tulot ovat tippuneet siihen 1800/kk.
mun omat laskut kuin myös mieheni laskut on jäänyt maksamatta siitä helmikuun alusta koska sain odottaa liiton rahoja viine viikolle asti. jolloin tuli parin viikon työttömyysraha..

tuntuu että laskut kasautuu ja koko aika tulee uusia ja vielä olisi lapsi tulossa jolle pitäisi ostaa vaikka sun mitä.

sosiaalitoimistoon emme ole vielä menneet koska emme usko että sieltä tulisi mitään.
olen yrittänyt etsiä töitä mutta keikkahommia on aika vähä.
ja se ei kovin paljon hyödytä tilannettamme koska sitten taas liiton rahat vähenevät ja olemme kumminkin samassa pisteessä.
asumme omassa talossa ja kauempana kaupungista joten meillä on pakko olla kaksi autoa, vaikka olenkin työtön mutta olen työn hakija ja minun on pääsätävä käymään kaupungissa työkkärissä ja työhaastatteluissa. meillä ei oikein edes ole mitään ns. ylimääräistä myytävää josta saataisiin edes vähän ruoka rahaa..

laskuihin mitä on tullut enkä ole pystynyt maksamaan olen soittanut ja saanut lisää maksuaikaa ja maksu eriä olen pienentänyt. onneksi olen ne ennen hoitanut kunnolla että nyt kun olemme todella huonossa jamassa se myös onnistuu..
mutta silti onko kukaan samassa jamassa miten te järkeilette asiat, mä en kohta kestä tätä stressiä. se vaikuttaa meidän parisuhteeseen ja etenkin vauvaan..

14

889

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joka suunnalla

      Mainitsit oman talon, jos on tilaa esim yläkerta, kannattaa ottaa vuokralainen.
      Jos hakee toimeentulotukea, ainakin meidän perhe ei saanut, sossu sanoi ettei he kenenkään taloa maksa.
      Myytiin talo pois ja kunnan talossa rupesi avustukset tulemaan !

      Vaikea on tilanne ja vaikeammaksi muuttuu. Minun ja lapsen on pärjättävä n 200e/kk. Vaikeaa on. Anteeksi, auttamaan en pysty, mutta toivotan Onnea Teille kaikille, sitä tulette tarvitsemaan.

      • _kriisissä-

        sen että monilla sama tilanne, enkä tajua tätä sosiaalitoimistojen logiikkaa auttamiselle.

        Jos joku yhden kerran elämässään tarvitsisi heidän apuaan, vaikkakin se olisi rahallista nii ei sitä anneta..

        ei auteta kun on omalla työllä saanu sen kaiken itelleen ja sitte ku on yks huono tilanne elämässä kun oikeesti kaikki meinaa lähtee alta nii ei, sanotaan vaan että sori teillä on oma pankkilaina taloon ja autot, ei heru penniäkään.

        mut kyl sitte autetaan ku kaikki on viety, talot menny ja autot ja asutaan kadulla.. sit luovutetaan ja ruvetaan juomaan ja sossu maksaa kaiken, tätähän se on..


      • juomaria kyllä
        _kriisissä- kirjoitti:

        sen että monilla sama tilanne, enkä tajua tätä sosiaalitoimistojen logiikkaa auttamiselle.

        Jos joku yhden kerran elämässään tarvitsisi heidän apuaan, vaikkakin se olisi rahallista nii ei sitä anneta..

        ei auteta kun on omalla työllä saanu sen kaiken itelleen ja sitte ku on yks huono tilanne elämässä kun oikeesti kaikki meinaa lähtee alta nii ei, sanotaan vaan että sori teillä on oma pankkilaina taloon ja autot, ei heru penniäkään.

        mut kyl sitte autetaan ku kaikki on viety, talot menny ja autot ja asutaan kadulla.. sit luovutetaan ja ruvetaan juomaan ja sossu maksaa kaiken, tätähän se on..

        jelpataan,
        tampereella eläkkeellä oleva nainen, n 800e/kk, meni a-klinikan kautta katkolle johonkin hoitopaikkaan, tampere maksoi kuukauden "hoidon",
        poispäästyään nainen samantien kapakassa,
        mitä hyötyä tuosta kaikesta oli ?
        Sairas pyytää apua , ei saa mitään. Tampereella ko toiminta jokapäiväistä, niin varmaan muuallakin.


    • oona

      Entä jos menisit velkaneuvojan puheille. Saisit asiantuntevaa apua ennen kuin asiat on luisunu kokonaan käsistä. Seurakunnillakin on velkaneuvontaa. Yksin ei kannata jäädä asioita miettimään liian pitkäksi aikaa. Helpompi auttajallekki kun voi vielä jotaki tehdä ennen kun kaikki kaatuu päälle.

    • eli laitappa

      ne laskut nyt kasaan, mitä laskuja ne on!
      Punakynällä alat raakkaamaan...tuon voin lopettaa, en tarvi, ei ole tarvetta, pois tuo...lopetat kaikki hömppälehet ja sanomalehet vähäksi aikaa, kaikki maksulliset teevee-jutut, kirjakerhot, cd-dvd-kerhot, ...puhelinkulut mahiollisimman pieniksi...ja kun olet raskaana kerran, ei sua kukaan enää ota töihin, siis voit sen auton laittaa seisontavakuutukseen, eikös työkkärijutut voi hoitaa netinkin kautta.
      Joo, ja voisit kysellä tarviiko joku tilapäistä apua lapsenhoitoon, siitä saisit keikkatyötä ihan kotona!
      2-3 tuntia tarjoat hoitoapua, ja ne lapset vois tuoda sulle.
      Ruuassakin voit tinkiä, kato tarkkaan se kauppakuitti, ja raakkaa yli kaikki herkut,limut, sipsit jnejne,niihin uppoaa hillittömästi rahaa...kysy jos haluat ...
      nimim. samassa veneessä ollut!
      Ps. aina on jottai myytävää, komppaa autotalli...ja laita mikko.fi, huutonet...mitä niitä ikinä onkaan!

    • maisteri.

      Mun mielestä toinen auto teillä on täysin turha. Ette tee sillä mitään, jos et käy töissä. Niinpä päivinä kun käyt työkkärissä tai haastatteluissa (ei niitä nyt viikottain ole, hyvä jos kuukausittain?) sovitte miehen kanssa, että käyt viemässä hänet töihin ja saat täten päiväksi auton käyttöön. On hulluutta pitää kahta autoa tuossa tilanteessa. Tai sanoisinko, tuhlaamista.

      Vuokralainen taloon, tarvittaessa. Sitten irtisanotte nettiliittymän, tarvittaessa tv-luvan. Joko sähköyhtiö ja vakuutukset on kilpailutettu? Mietitte, missä voitte säästää... leivän, pullat kaikki ruoat voi tehdä ihan itse. Meillä oli kuule melko tiukkaa rahallisesti silloin kun minä olin pieni. Meillä ei ollut varaa edes vessapaperiin, vaan käytimme vanhoja vaatteita, sanomalehtiä ja vanhoja kaavapapereita pyllyn pyyhkimiseen.

      Niin ja sitten. Jos teillä on lainaa talosta, niin mietitte maksusuunnitelman muutosta.

      • -kriisissä-

        kiitos kaikille, oikeestaan tuli tosi hyviä ajatuksia. pitää keskustella miehen kanssa tosta autohommasta jos laittais sit toisen pois. on kyl vaan nii tottunu siihe mut pakko jostai on luopua ootte siinä oikeessa.
        työkkärin jutut pitää hoitaa paikan päällä et netti ei siihe riitä, ainakaa täällä meidän peräkylällä.. =)
        netti on niin halpa et sitä ei kannata pois nyt ottaa, puhelin laskutki on alhasempia netin takia.
        tietty vois tuon kaapeli tv:n laittaa "seisontaan" vaik pariks kuukaudeks et sais nuo tärkeimmät laskut hoidettua.
        joo oli kyl tosi ihana homma et on viel ihmisiä jotka jaksaa kantaa huolta ja auttaa, oikeesti luulin et tulee sellasta "v*tun köyhä ääliö kommenttia".. Mut kiitti kaikille!!


      • maisteri.
        -kriisissä- kirjoitti:

        kiitos kaikille, oikeestaan tuli tosi hyviä ajatuksia. pitää keskustella miehen kanssa tosta autohommasta jos laittais sit toisen pois. on kyl vaan nii tottunu siihe mut pakko jostai on luopua ootte siinä oikeessa.
        työkkärin jutut pitää hoitaa paikan päällä et netti ei siihe riitä, ainakaa täällä meidän peräkylällä.. =)
        netti on niin halpa et sitä ei kannata pois nyt ottaa, puhelin laskutki on alhasempia netin takia.
        tietty vois tuon kaapeli tv:n laittaa "seisontaan" vaik pariks kuukaudeks et sais nuo tärkeimmät laskut hoidettua.
        joo oli kyl tosi ihana homma et on viel ihmisiä jotka jaksaa kantaa huolta ja auttaa, oikeesti luulin et tulee sellasta "v*tun köyhä ääliö kommenttia".. Mut kiitti kaikille!!

        Vielä lisäisin, että tottakai teidän on irtisanottava kaapelitelevisiokanavat jne. Minusta on mielenkiintoista, että sanot netin maksavan niin vähän. Mietippä, jos netti maksaa "vain" 30 euroa kuussa, kaapeli-tv "vain" 30 euroa kuussa, puhelinlaskussa on ylimääräistä höpötystä "vain" 30 euron edestä, tv-lupa maksaa "vain" 20 euroa kuussa, toiseen autoon menee bensaa "vain" 50 euron edestä kuussa, toisen auton vakuutusmaksut on "vain" 100 euroa kuussa ja tarjousten perässä kaupoissa juoksemisella voittaisi "vain" 50 euroa kuussa. Niin mitä tästä tulee kokonaisuudessaan? Äkkiseltään laskettuna tuolle summalle kaikkiaan 310 euroa. Siis YLI 300 euroa!!

        300 eurolla ruokkii jo n. 3-4-henkisen perheen koko kuukaudeksi!!!


      • -kriisissä-
        maisteri. kirjoitti:

        Vielä lisäisin, että tottakai teidän on irtisanottava kaapelitelevisiokanavat jne. Minusta on mielenkiintoista, että sanot netin maksavan niin vähän. Mietippä, jos netti maksaa "vain" 30 euroa kuussa, kaapeli-tv "vain" 30 euroa kuussa, puhelinlaskussa on ylimääräistä höpötystä "vain" 30 euron edestä, tv-lupa maksaa "vain" 20 euroa kuussa, toiseen autoon menee bensaa "vain" 50 euron edestä kuussa, toisen auton vakuutusmaksut on "vain" 100 euroa kuussa ja tarjousten perässä kaupoissa juoksemisella voittaisi "vain" 50 euroa kuussa. Niin mitä tästä tulee kokonaisuudessaan? Äkkiseltään laskettuna tuolle summalle kaikkiaan 310 euroa. Siis YLI 300 euroa!!

        300 eurolla ruokkii jo n. 3-4-henkisen perheen koko kuukaudeksi!!!

        Mutta.. =)jos sanon irti netin, auton, telkkarin.. mitä mulle sit jää.. kyl mä oon sen verran mukavuuden halunen et pakko mulla joku kanava olla muiden kanssa yhteydessä.. jos asuisin kaupungissa, tietenkin netti olis hävitetty ja autoki jo ajat sitte, mut täällä jumalan selän takana tulee aika äkkiä hulluks jos yksinään viikosta toiseen vaan tsippailee ja lenkkeilee yms harrastaa.. ihmiset on laumaeläimiä.. =)


      • voi tosiaan
        maisteri. kirjoitti:

        Vielä lisäisin, että tottakai teidän on irtisanottava kaapelitelevisiokanavat jne. Minusta on mielenkiintoista, että sanot netin maksavan niin vähän. Mietippä, jos netti maksaa "vain" 30 euroa kuussa, kaapeli-tv "vain" 30 euroa kuussa, puhelinlaskussa on ylimääräistä höpötystä "vain" 30 euron edestä, tv-lupa maksaa "vain" 20 euroa kuussa, toiseen autoon menee bensaa "vain" 50 euron edestä kuussa, toisen auton vakuutusmaksut on "vain" 100 euroa kuussa ja tarjousten perässä kaupoissa juoksemisella voittaisi "vain" 50 euroa kuussa. Niin mitä tästä tulee kokonaisuudessaan? Äkkiseltään laskettuna tuolle summalle kaikkiaan 310 euroa. Siis YLI 300 euroa!!

        300 eurolla ruokkii jo n. 3-4-henkisen perheen koko kuukaudeksi!!!

        säästää. Meillä netti maksaa 19/kk ja on kaksi päätettä. Eikä ole eikä tarvita kaapelitv.
        Tv-luvan maksan ja sähkölaskuun voi vaikuttaa, kun sammuttaa valot aina kun ei ole tilassa ja sammuttaa laitteet.

        Sähkölasku pieneni n 10e aiemmin 3kk:n lasku oli 90e nyt ollut 80e... Kännykkään kannattaa ottaa puhepaketti ja tekstiviestipaketti. Se on kaikista järkevintä. Mulla menee 19.90/kk ja riittää hyvin. Saa puhua 500 min ja lähettää 100 viestiä. Kaikilla on noita tarjolla. Pienistä säästöistä tulee vuoden mittaan satasia...
        ja autoa ei ole. Ei kannata edes ajatella sitä.


    • elämänlaatua huonontamatta!

      Meidän 3-henkinen opiskelijaperhe tulee toimeen noin 1200 eurolla kuukaudessa, emmekä edes elä mielestämme köyhästi. Kaikkeen siihen, mitä pidämme itsellemme tärkeänä, on rahaa. Toki meillä ei ole asuntolainaa, mutta menee siihen vuokraankin rahaa. Minusta tuo 1800e olisi jo ruhtinaallisesti rahaa, joten kyllä teilläkin varmasti onnistuu kukkaronnyörin kiristäminen.

      Ensinnäkin, nyt kun olet työttömänä, sinulla on aikaa tehdä ruuat alusta loppuun asti itse. Tässä säästää huomattavasti verrattuna puolivalmisteisiin saati sitten valmisruokiin ja on edullisempaakin. Vaikket olisi hyvä ruuanlaittaja, ehdit kyllä opetella ja reseptejä seuraamalla pääsee pitkälle. Ostatte tarjoustuotteita ja edullisempien merkkien tuotteita.

      Toiseksikin, ilman muuta irtisanotte kaikki kaapelikanavat, turhat lehtitilaukset jne. Kolmanneksi, kun sanoit ettei mitään myytävää ole, veikkaisin että kirpputoritavaraa löytyy joka talosta. Siis kaikki käytöstä poistuneet vaatteet, astiat yms. kärräät kirpparille. Muista pitää kuitenkin hinnat alhaisina, muuten eivät mene kaupaksi.

      Myös sähkölaskussa kannattaa säästää. Älkää pitäkö laitteita valmiustilassa tai valoja turhaan päällä. Huonelämpötilan voi aivan hyvin pitää 17-18 asteessa.

      Kun vauva syntyy, kannattaa ilman muuta käyttää hänellä kestovaippoja. Se ei ole läheskään niin vaivalloista kuin jotkut luulevat ja sillä voi säästää huomattavasti. Kannattaa myös ostaa lastentarvikkeet käytettyinä, monesti ovat silti ihan uudenveroisia koska eiväthän ne niin kauaa ehdi yhdellä lapsella käytössä olla.

      Tärkeintä on, että ette asennoidu tähän kaikkeen siten, että "voi ei, nyt on pakko kiristää kukkaronnyöriä ja tinkiä mukavuuksista", vaan opitte uuden elämäntavan, joka on paitsi edullisempi, myös huomattavasti enemmän luontoa säästävä.

      • edellisen kirjoittaja

        "Tässä säästää huomattavasti verrattuna puolivalmisteisiin saati sitten valmisruokiin ja on edullisempaakin."

        Piti siis sanoa että on terveellisempää, eiköhän se edullisuus jo käynyt ilmi. :) Niin joo, kannattaa sitten myös lapsen soseet ja vastaavat tehdä mahdollisimman usein itse, siinäkin säästää ja lapsi tottuu alusta asti kotiruokaan.


      • -kriisissä-
        edellisen kirjoittaja kirjoitti:

        "Tässä säästää huomattavasti verrattuna puolivalmisteisiin saati sitten valmisruokiin ja on edullisempaakin."

        Piti siis sanoa että on terveellisempää, eiköhän se edullisuus jo käynyt ilmi. :) Niin joo, kannattaa sitten myös lapsen soseet ja vastaavat tehdä mahdollisimman usein itse, siinäkin säästää ja lapsi tottuu alusta asti kotiruokaan.

        olen aina "säästänyt" ruuassa, koska työskentelen ruuan parissa ja tykkään siitä kun saa tehdä kaiken alusta loppuun asti.
        sämpylät muut leivät olen aina leiponut vaikka töissä olenkin ollut ja tulevalle lapselle aion itse tehdä soseet.
        tietenkin ennen käytiin kyllä useinn ulkona syömässä johon upposi tosi paljon rahaa, koska kumpikin tykätään laadukkaasta ruuasta mutta kyllä nykyään oma tekonen nakkikastike on sitä jotain..
        kirppiskamat vietiin jo viime kuussa ja saatiin jo ihan kiva summa..
        mut hyviä ideoita, kiitos jälleen..


      • -nähty ja koettu-
        -kriisissä- kirjoitti:

        olen aina "säästänyt" ruuassa, koska työskentelen ruuan parissa ja tykkään siitä kun saa tehdä kaiken alusta loppuun asti.
        sämpylät muut leivät olen aina leiponut vaikka töissä olenkin ollut ja tulevalle lapselle aion itse tehdä soseet.
        tietenkin ennen käytiin kyllä useinn ulkona syömässä johon upposi tosi paljon rahaa, koska kumpikin tykätään laadukkaasta ruuasta mutta kyllä nykyään oma tekonen nakkikastike on sitä jotain..
        kirppiskamat vietiin jo viime kuussa ja saatiin jo ihan kiva summa..
        mut hyviä ideoita, kiitos jälleen..

        todellakin varaamaan ajan kunnan velkaneuvojalle, kuten joku jo aiemmin neuvoikin.
        Ei ole todellakaan häpeä, vaan fiksu veto käydä keskustelemassa ennen kuin on "liian myöhäistä".
        Antaa todella hyödyllsiä neuvoja ja tietää paljon asiasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      56
      2960
    2. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      66
      1477
    3. Miltä kaivattusi näyttää

      Kehtaako esitellä kenellekään? 🤣🙆‍♂️
      Ikävä
      53
      1163
    4. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      63
      1063
    5. Olen lihonut vähän

      Sekin nolottaa. Onneksi ei nähdä ihan heti. Ehdin palata ennalleni.
      Ikävä
      115
      957
    6. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      74
      950
    7. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      89
      872
    8. Tiedät, että ottaisin yhteyttä heti

      Ja ihan kevyesti, jos vain tietäisin, että se on toivottua. Miehelle naiselta.
      Ikävä
      31
      751
    9. Miksi, siis miksi haluat kirjoitella minun kanssa?

      En vain oikeen ymmärrä. Onko sulla tylsää, vai mikä homma?
      Ikävä
      59
      748
    10. Toivoisin niin

      Että edes kerran heräisin vierestäsi uuteen aamuun.. 💔
      Ikävä
      40
      732
    Aihe