Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Arvostetuimmat galleriat Helsingissä?

Juudasxxx

Niin, tuossa otsikossahan tuo jo tulikin, että mitkä ovat mielestäsi arvostetuimmat galleriat Helsingissä. Ja näkökulma olisi myös mukava kuulla, eli puhutko taiteen ammattilaisena (ei mitään kiistelyä sitten koulutuksista tai muusta tähän keskusteluun, kiitos:), vai puhutko esim. vain satunnaisena galleriassa käviäjänä.

20

3451

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täsmentää, mitä tarkoitat arvostetulla. Sen lisäksi selvennys kysytkö vastaajan omaa arvostuslistaa vai käsitystä siitä, mitkä vastaajan mielestä ovat yleisesti arvostetuimpia.

      • Juudasxxx

        ...sellaiset galleriat, jotka "kuuluu olla" itseään arvostavan taiteilijan cv:ssa.

        Tai millaiset listaukset vaan on tervetulleita:) Haluan myös mieluusti kuulla, onko ne vastaajan itsensä vai yleisön mielestä arvostettuja.

        Entä saako niissä vastinetta rahalle? Kannattaako OIKEASTI maksaa 2500-5000 euroa siitä, että saa työnsä näytille keskustaan? Vai riittääkö, että sijoittaa 700 euroa, että saa työnsä esimerkiksi Tapanilassa sijaitsevaan galleriaan?

        Kaikenlaiset mielipiteet GALLERIOISTA tervetulleita!


      • kommentti..
        Juudasxxx kirjoitti:

        ...sellaiset galleriat, jotka "kuuluu olla" itseään arvostavan taiteilijan cv:ssa.

        Tai millaiset listaukset vaan on tervetulleita:) Haluan myös mieluusti kuulla, onko ne vastaajan itsensä vai yleisön mielestä arvostettuja.

        Entä saako niissä vastinetta rahalle? Kannattaako OIKEASTI maksaa 2500-5000 euroa siitä, että saa työnsä näytille keskustaan? Vai riittääkö, että sijoittaa 700 euroa, että saa työnsä esimerkiksi Tapanilassa sijaitsevaan galleriaan?

        Kaikenlaiset mielipiteet GALLERIOISTA tervetulleita!

        Omasta kokemuksesta sanoisin, että kyllä olisi syytä pitää vähintään muutama näyttely keskustan tunnetuimmissa gallerioissa. Itse pidin siellä 5 näyttelyä viidessä vuodessa..

        Yleensä näyttelyt vielä menivätkin hyvin, mutta aikamoinen taloudellinen riskihän se tietenkin on. Jotenkinhan sitä on esille päästävä kuitenkin, eikä niitä tilaisuuksia kovinkaan paljoa ole.. Taidemaalariliiton teosvälitys on kyllä yksi hyvä jos kuuluu liittoon.

        Itse kyllä pidän taukoa suurista gallerianäytteluistä niin kauan kuin suhdanteet ovat tällaiset.

        Ai mitkä ovat hyviä gallerioita? Katso CV:stäni ;) (On niitä toki muutama muukin kuin siellä mainitut).

        Ei nyt viitsi oikeasti alkaa luettelemaan gallerioita, mutta sivulta www.galleriat.net niitä voi katsella. Samoilta sivuilta pääsee myös Galleristit ry:n jäsengallerioiden sivuille - ja onhan siellä taiteilijoiden omiakin sivuja. Minunkin..


    • Juudasxxx

      ...Ja vielä. Onko johonkin vaikeampi päästä kuin muihin? Tuijotetaanko jossain galleriassa paljon koulutukseen niin, että ilman asianmukaista koulutusta ei ole asiaa?

      • Galleristi ja taiteilija

        Ei yleensä. Minä ainakaan en ole koskaan tuijottanut koulutusta - huomioinut olen sen kyllä.

        Tietenkin pitää sitten olla ensinnäkin hyvä, mutta tämän lisäksi on tärkeää olla taiteentekemisessä hyvin tosissaan.


      • Koulutettu

        Arvostettuja on montakin mutta minulla ei ole kokemusta näistä niinsanotuista kuin Galleria B19 ja Taidesalonki. Aikoinaan Taidesalonkiin meni arvostelija ensin sitten vasta muihin jos meni olenkaan. On muitakin kovia Gallerioita mutta ei ole kokemusta. Koulutuksesta en usko sen olevan kiinni, mutta muutoin kovasta nimestä taiteensaralla. Galleristi ei ole mikään hyväntekijä vaan kauppias, mutta pitää silti kiinni laadusta, koska haluaa säilyttää asiakkaitensa silmissä luotettavuutensa laadukkaan taiteen myyjänä ja välittäjänä. Näin luulen asian olevan.


    • oudolta saattaa tuntuakin niin Helsingissä gallerian sijainnilla on merkitys. Siten rajojen Pitkäsilta ja Ruberginkatu-Hesperiankatu-Mechelininkatu rajoittamalla alueella olevat galleriat (plus Suomenlinna) ja myös museot kuten mm. AA, Tennispalatsi.

      Syynä tähän rajaukseen on vieraspaikkakuntalaisten helppous löytää ja päästä museoon. Parissa tunnissa kiertää jalan hyvin vaikka parikymmentä näyttelyä jos jaksaa ja viitsii. Niissä myös kriikot liikkuvat ahkerammin kuin reuna-alueilla, millä on merkitystä varsinkin vähemmän tunnetuille tai vasta esille tuleville taiteilijoille.

      Kysymys satsaamisesta näyttelyyn on kysymys no2, ykkönen on pääseekö johonkin niistä sisään. Jos näkyvyyttä haluaa niin sitä saa varmasti em. alueen gallerioissa. Toki myös mm. Aarni ja Kulttuuritalo Tapiolassa, Vantaan taidemuseo ja miksei Stoakin Itäkeskuksessa ovat tunnettuja, mutta ostavan yleisön liikkuminen harvempaa.

    • juttua ja nyt suoralla vastauksella. Olen asiaa hiukan mietinyt, tuollainen arvostuslistaus on aina jotenkin kyseenalainen. Löysin lopulta mielestäni viiden keulan (johon mahtuu kyllä toisetkin viisi) ja se on: Forsblom, Anhava, Bronda, Amos A. ja Uusitalo.

      Juuri nyt työhuone suorastaan tympäisee ja niinpä tein runsaan parin tunnin galleriakierroksen keskustassa. Eikä tuo viisikko nytkään pettänyt, kannatti kiertää.

      • Juudasxxx

        Hmmm...Mielenkiintoista! Tässähän tulikin jo monta uutta. Lähinnä olen käynyt Uudenmaankadun gallerioissa, Brondassa, kerran Oljemarkissa. EMMA:n kyljessä olevassa Aarnissa tulee myös käytyä aina kun käydään muuten EMMA:ssa.


      • Juudasxxx kirjoitti:

        Hmmm...Mielenkiintoista! Tässähän tulikin jo monta uutta. Lähinnä olen käynyt Uudenmaankadun gallerioissa, Brondassa, kerran Oljemarkissa. EMMA:n kyljessä olevassa Aarnissa tulee myös käytyä aina kun käydään muuten EMMA:ssa.

        toki poiketa muissakin, esim. Duetossa on usein grafiikkaa, jos se kiinnostaa. Grafiikan lehdet ovat suht. halpoja ja Duetolla on hyvä grafiikkatarjonta. Vastapäätä toisella puolella katua on Katariina, taiteilijaseuran oma galleria, siitä alas samalla puolella Kalevankatua (n.50m) sisäpihalla Jangva. Eli kolme galleriaa "nipussa" ja matkaa Brondalta yksi kadunkulma ja välissä Lönkalla Uusitalo.

        Brondalla on juuri nyt mielenkiintoinen näyttely, Howard Smith. Työt ovat pieniä rautahitsauksia ja paperikollaseja, aivan herkullisia.


      • nimiä luetellaan

        niin jatkan..

        Tutustumisen arvoisia ovat todellakin Galleria Heino, Galleria Dix, Galleria 4-6, Galleria Kalhama ja Piippo (tosin täältä on sellainen kokemus, että näyttelyssä kävijää ei noteerata lainkaan, enkä ole mennyt toista kertaa kun tuli jotenkin tyhmä fiilis - mutta aika ok paikkana).

        Tuo Amos Andersson on museo eikä galleria. Muutkin museot ovat käymisen arvoisia ja moniin niistä pääsee maksuttakin kun katsoo netistä milloin.

        GALLERIOISSA KÄYNTIHÄN ON AINA MAKSUTONTA


      • nimiä luetellaan kirjoitti:

        niin jatkan..

        Tutustumisen arvoisia ovat todellakin Galleria Heino, Galleria Dix, Galleria 4-6, Galleria Kalhama ja Piippo (tosin täältä on sellainen kokemus, että näyttelyssä kävijää ei noteerata lainkaan, enkä ole mennyt toista kertaa kun tuli jotenkin tyhmä fiilis - mutta aika ok paikkana).

        Tuo Amos Andersson on museo eikä galleria. Muutkin museot ovat käymisen arvoisia ja moniin niistä pääsee maksuttakin kun katsoo netistä milloin.

        GALLERIOISSA KÄYNTIHÄN ON AINA MAKSUTONTA

        olet täysin väärässä Amoa Anderssonin museon suhteen. Sen alakerta on lähes poikkeuksetta nykytaiteilijoiden vaihtuvien näyttelyiden paikka, ja vanha, muutama vuosi sitten käyttöön otettu vintti samoin. Museon oman kokoelman teokset ovat välikerroksissa.

        Kannattaisi sinunkin joskus käydä Amoksessa, nyt siellä ovat 4.5. saakka Jani Leinonen ja Riiko Sakkinen sekä tsekkiläiset kubistit.


      • juttu??
        ilpittore kirjoitti:

        olet täysin väärässä Amoa Anderssonin museon suhteen. Sen alakerta on lähes poikkeuksetta nykytaiteilijoiden vaihtuvien näyttelyiden paikka, ja vanha, muutama vuosi sitten käyttöön otettu vintti samoin. Museon oman kokoelman teokset ovat välikerroksissa.

        Kannattaisi sinunkin joskus käydä Amoksessa, nyt siellä ovat 4.5. saakka Jani Leinonen ja Riiko Sakkinen sekä tsekkiläiset kubistit.

        Ai sinun mielestäsi museoita ovat vain ne joissa on joku pysyvä kokoelma? Et taida kovin hyvä kuvataiteen asiantuntija olla??

        Kaikissa museoissa on vaihtuvia näyttelyitä. Museoista ei yleensä koskaan myydä teoksia. Amos Andersonilta ei myydä teoksia - koska se on museo. Ei galleria.


      • juttu?? kirjoitti:

        Ai sinun mielestäsi museoita ovat vain ne joissa on joku pysyvä kokoelma? Et taida kovin hyvä kuvataiteen asiantuntija olla??

        Kaikissa museoissa on vaihtuvia näyttelyitä. Museoista ei yleensä koskaan myydä teoksia. Amos Andersonilta ei myydä teoksia - koska se on museo. Ei galleria.

        Kirvesvartta.


      • Sinullekin..
        ilpittore kirjoitti:

        Kirvesvartta.

        Piti lisätä että kyllähän minä silla Amoksella yleensä aina avajaisissa pyörin. Nyt en päässyt, mutta en ole kyllä vakuuttunut olisiko nyt hirveesti kannattanut tullakaan..

        Ei kyllä oikein vakuuttanut kun eilen katselin taiteilijoita - tosin se pienempi oli terävä ja hauska, joten ehkä hän jotain osaa..


    • Periaatteessa gallerioiden arvostus vaihtelee ja elää kokoa ajan Jo pitkään on Suomen ehdottomasti arvostetuin galleria ollut Anhava. Tämän jälkeen tulee Forsblom, uutena Kalhama & Piippo ja ehkä
      Heino. Uusitalo ja Bronda tulevat näiden jälkeen.
      Arvostetuimmat galleriat ottavat itse yhteyttä taiteilijoihin joiden näyttelyitä haluavat järjestää.

      Museoista arvostetuin on Kiasma. Tämän jälkeen tulevat Helsingin kaupungin taidemuseo, Porin taidemuseo ja Sara Hilden Tampereella. Näiden jälkeen tulee Amos Anderson.

      Raaka tosiasia on, että ainoastaan Helsingin gallerioilla on merkitystä taiteilijan uran ja aseman kannalta. Museoista sentään kaksi on muualla Suomessa.

      Näyttely jossakin mainituissa galleriassa (tai museossa) tietää apurahaa, joten sijoitus kannattaa. Kutsu museoon tarkoittaa myös kulujen korvaamista. Jäsenyyksillä ei ole juurikaan merkitystä näissä ympyröissä vaan työt ratkaisevat.

      • tekijä2100

        "Arvostetuimmat galleriat ottavat itse yhteyttä taiteilijoihin joiden näyttelyitä haluavat järjestää."

        Oikeastaan asia ei mene ihan näin. Silloin kun taiteilijat kutsutaan pitämään näyttely, taiteilijat eivät yleensä itse maksa galleriavuokraa, vaan antavat isomman myyntiprovision gallerialle myydyistä töistä.

        Taas jos gallerian näyttelypaikat ovat avoimessa haussa, taiteilija maksaa itse näyttelypaikan vuokran.

        Galleria AMA, Kluuvin Galleria ja Forum Box ovat myös arvostettuja gallerioita, samoin MUU Galleria, sekä TM-galleria ja Sculptor.


        "Raaka tosiasia on, että ainoastaan Helsingin gallerioilla on merkitystä taiteilijan uran ja aseman kannalta. Museoista sentään kaksi on muualla Suomessa."

        zzzz...

        Kaikilla näyttelypaikoilla voi olla merkitystä taiteilijan uran kannalta. Hyviä näyttelypaikkoja löytyy myös muista kaupungeista.

        Helsingin asema taiteen keskuksena on ylikorostunut Helsigin Sanomien vuoksi.



        "Näyttely jossakin mainituissa galleriassa (tai museossa) tietää apurahaa, joten sijoitus kannattaa. Kutsu museoon tarkoittaa myös kulujen korvaamista. Jäsenyyksillä ei ole juurikaan merkitystä näissä ympyröissä vaan työt ratkaiseva"

        Jäsenyyksillä voi olla etenkin uran alkuvaiheessa hyvinkin paljon merkitystä.

        Näyttelytilaisuuden saaminen ei automaattisesti takaa apurahaa, samoin kutsu museoon ei mitenkään automaattisesti takaa kulujen korvaamista.


      • tekijä2100 kirjoitti:

        "Arvostetuimmat galleriat ottavat itse yhteyttä taiteilijoihin joiden näyttelyitä haluavat järjestää."

        Oikeastaan asia ei mene ihan näin. Silloin kun taiteilijat kutsutaan pitämään näyttely, taiteilijat eivät yleensä itse maksa galleriavuokraa, vaan antavat isomman myyntiprovision gallerialle myydyistä töistä.

        Taas jos gallerian näyttelypaikat ovat avoimessa haussa, taiteilija maksaa itse näyttelypaikan vuokran.

        Galleria AMA, Kluuvin Galleria ja Forum Box ovat myös arvostettuja gallerioita, samoin MUU Galleria, sekä TM-galleria ja Sculptor.


        "Raaka tosiasia on, että ainoastaan Helsingin gallerioilla on merkitystä taiteilijan uran ja aseman kannalta. Museoista sentään kaksi on muualla Suomessa."

        zzzz...

        Kaikilla näyttelypaikoilla voi olla merkitystä taiteilijan uran kannalta. Hyviä näyttelypaikkoja löytyy myös muista kaupungeista.

        Helsingin asema taiteen keskuksena on ylikorostunut Helsigin Sanomien vuoksi.



        "Näyttely jossakin mainituissa galleriassa (tai museossa) tietää apurahaa, joten sijoitus kannattaa. Kutsu museoon tarkoittaa myös kulujen korvaamista. Jäsenyyksillä ei ole juurikaan merkitystä näissä ympyröissä vaan työt ratkaiseva"

        Jäsenyyksillä voi olla etenkin uran alkuvaiheessa hyvinkin paljon merkitystä.

        Näyttelytilaisuuden saaminen ei automaattisesti takaa apurahaa, samoin kutsu museoon ei mitenkään automaattisesti takaa kulujen korvaamista.

        Tarkennetaan nyt vielä sen verran, että esim. Anhava on asemassa jossa se ei joudu, eikä sen tarvitse vastaanottaa näyttelyhakemuksia. Näyttelyajat eivät ole haussa, vaan galleria valikoi taidekentältä ne taiteilijat jotka sitä kiinnostavat.

        Brondaan, Heinoon ja Uusitaloon voi taiteilijakin ottaa yhteyttä.

        On tietenkin lukuisasti muitakin arvostettuja näyttelypaikkoja, mutta kyse oli arvostetuimmista.

        Apuraha seuraa kun pitää näyttelyn mainituissa museoissa tai gallerioissa.


    • Muuanmaalari

      Entäs huonoimmat galleriat? Ne, joissa taiteilija pääsee vain eroon rahoistaan mutta ura ei etene millään tavalla...

    • Omapää

      Mitä merkitystä arvostuksella on? Kuka arvostaa ja miksi? En halua että ajatteluani ja kokemuksiani ohjaa joku ulkopuolinen taho. Haluan itse ratkaista mistä pidän ja mistä en. Huonokin näyttely voi olla mielenkiintoinen. HS ohjailee meitä aivan liikaa. Monet kuvataidekriitikot ovat rajoittuneita ja ajavat kavereittensa etuja. Kannattaa luottaa omaan älyynsä ja silmiinsä. Siis keskustassa on paljon gallerioita. Menkää niihin ja tutustukaa taiteeseen omin päin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2464
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2163
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1818
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1611
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1576
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1545
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1498
    8. 54
      1360
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1309
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1244
    Aihe