Vesitiiviin kellarin kulut

Kellari mielessä

Harkitsen vakavasti pienen tontin ostoa, sijainti kun olisi meille harvinaisen hyvä. Savea on muutama metri, lähimpine tutkimusten mukaan pohjavesi on kulkenut 1-4 metrin syvyydessä eli lähellä. Kuinkahan paljon kellarikerroksen rakentamisesta (55 m2) tulisi kustannuksia? Ilmeisesti se pitäisi rakentaa vesitiiviiksi ja tarvittaisiin pumppaamo joka maksanee noin 3000 euroa. Kuinka syvällä veden tulisi olla jotta kellarikerros voitaisiin tehdä halvemman kautta ja välttää sen avulla paaluttaminen? Nyt siis kiinnostaa lähinnä kellarista tulevat ylimääräiset kulut, ei niinkään tietyt maansiirtotyöt jotka tulisivat joka tapauksessa.Kiitos paljon!

11

3387

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neuvoja 17

Asennuta pohjavesiputki, niin saat pohjavedenpinnan selville. Pohjavesi ja paaluttaminen eivät liity toisiinsa. Paaluttamistarve selviää pohjatutkimuksella. Jos pohjavettä tarvitsee alentaa ja se on mahdollista, niin se onnistuu useimmiten salaojituksen ja pumppaamon (2 pumppua) avulla.
      Vesitiivis rakenne on kallis ja vaatii hyvät ammattimiehet. Mieluimmin pohjavedenalennus.

• on saven varaan

perustettuja rakennuksia, on pv:n alentaminen hieman ongelmallista. Näin siksi, että rakennustyöstä tai rakennuksesta sen käytön aikana ei saa olla haittaa naapureille. Pysyvä pv:n alennus voi aiheuttaa painumia naapurirakennuksiin. Eräissä lähinnä rannikkoseudun kaupungeissa on tietyille alueilla kielletty salaojitettujen kellareiden rakentaminen kokonaan.

Vesitiiviit rakenteet saattaisivat tosiaan olla vastaus. Ne ovat kuitenkin kalliita taitorakenteita, joita ei kuka tahansa rakennustyöläinen osaa tehdä. Monet kyllä uskovat osaavansa.

Nyt pyyntö palstalaisille: olkaa ystävällisiä älkääkä ryhtykö tässä vaiheessa viisastelemaan kyllä-meillä/minä-ainakin -tyyliin. Esitin vain erään skenaarion, jonka olen työni kautta havainnut.

• ongelmana
        on saven varaan kirjoitti:

perustettuja rakennuksia, on pv:n alentaminen hieman ongelmallista. Näin siksi, että rakennustyöstä tai rakennuksesta sen käytön aikana ei saa olla haittaa naapureille. Pysyvä pv:n alennus voi aiheuttaa painumia naapurirakennuksiin. Eräissä lähinnä rannikkoseudun kaupungeissa on tietyille alueilla kielletty salaojitettujen kellareiden rakentaminen kokonaan.

Vesitiiviit rakenteet saattaisivat tosiaan olla vastaus. Ne ovat kuitenkin kalliita taitorakenteita, joita ei kuka tahansa rakennustyöläinen osaa tehdä. Monet kyllä uskovat osaavansa.

Nyt pyyntö palstalaisille: olkaa ystävällisiä älkääkä ryhtykö tässä vaiheessa viisastelemaan kyllä-meillä/minä-ainakin -tyyliin. Esitin vain erään skenaarion, jonka olen työni kautta havainnut.

saada se kellari pysymään maan alla, mikäli päädytään vesitiiviiseen rakenteeseen. Vesi nostaa sen äkkiä maan pinnalle.

Esimerkkinä voi mainita esim Helsingissä Itäkeskuksen kauppahallin alla oleva metrotunneli. Noin puolen kilometrin pätkä meinasi pullahtaa maanpinnalle rakennusvaiheessa veden voimalla. Tuli pojille kiire pultata se maahan kiinni.

• kellaria ei ole

olemassa, aina siellä on jotain työsaumoja ja läpimenoja jotka vuotaa. Pumppaamo ja salaojat on ainut vaihtoehto. Minä osaan paistaa huopaa jne. mutta silti vuotaa....

• vesi-

Savimaassa pohjaveden aleneminen ei ulotu onneksi kovin laajalle. Jos metrin joutuisi alentamaan, mikä on jo paljon, sen vaikutus ei ulotu naapurin puolelle, jos talo on 4 m etäisyydellä rajasta.

Missä kaupungeissa on kielletty salaojitettujen kellareiden teko ja millä perusteella. Mutta kuten sanottu, käytännön syistä johtuen ei kannata lähteä rakentamaan kellaria, jos pohjavedenpinta on lähes maanpinnassa. Mutta ensimmäinen toimi on aina pohjavedenpinnan tason selvittäminen ja sitä mittaamista olisi syytä tehdä riittävän pitkän aikaa. Ja kannattaa kysyä, olisiko kaupungilla lähistöllä pohjavesiputkea, sen tiedot auttaisivat paljon.

• Kellari mielessä
        vesi- kirjoitti:

Savimaassa pohjaveden aleneminen ei ulotu onneksi kovin laajalle. Jos metrin joutuisi alentamaan, mikä on jo paljon, sen vaikutus ei ulotu naapurin puolelle, jos talo on 4 m etäisyydellä rajasta.

Missä kaupungeissa on kielletty salaojitettujen kellareiden teko ja millä perusteella. Mutta kuten sanottu, käytännön syistä johtuen ei kannata lähteä rakentamaan kellaria, jos pohjavedenpinta on lähes maanpinnassa. Mutta ensimmäinen toimi on aina pohjavedenpinnan tason selvittäminen ja sitä mittaamista olisi syytä tehdä riittävän pitkän aikaa. Ja kannattaa kysyä, olisiko kaupungilla lähistöllä pohjavesiputkea, sen tiedot auttaisivat paljon.

On se vaan ihanaa kun teidänlaisia ihmisiä viitsii käyttää aikaansa tiedon jakamiseen! Suurkiitos siis, tästä on kyllä ihan oikeaa apua! Sitä mietin vielä kuinka alhaalla pohjaveden tulisi olla jotta selvittäisiin helpommalla. Kellaristahan lähes puolet saa olla maanpinnan yläpuolella, joten kellarin lattia voisi kai olla noin 1,5 metrin syvyydellä. Jos pohjaveden korkeus olisi kolme metriä riittäisikö tavallinen kellari? Kaksi ilmeisesti ei?

• aika usein
        Kellari mielessä kirjoitti:

On se vaan ihanaa kun teidänlaisia ihmisiä viitsii käyttää aikaansa tiedon jakamiseen! Suurkiitos siis, tästä on kyllä ihan oikeaa apua! Sitä mietin vielä kuinka alhaalla pohjaveden tulisi olla jotta selvittäisiin helpommalla. Kellaristahan lähes puolet saa olla maanpinnan yläpuolella, joten kellarin lattia voisi kai olla noin 1,5 metrin syvyydellä. Jos pohjaveden korkeus olisi kolme metriä riittäisikö tavallinen kellari? Kaksi ilmeisesti ei?

lähes pinnassa keväisin eli vesikaivotkin on täynnä vettä.

• pohjavesi
        Kellari mielessä kirjoitti:

on 3 m maanpinnasta ja kellarin lattia 1,5 m, niin se onnistuu silloin hyvin. Toki pohjavedenpinta vaihtelee ja se korkeutta pitäisi seurata ainakin kevät-syksy väli. Talvella pohjavedenpinta yleensä laskee. Pohjavedenpinta voi yleensä vaihdella metrin verran. Se riippuu tietenkin maaperästä.

Minulla on pohjavedenpinta noin 0,5-0,7 m kellarin lattiaa alempana. Talon ympärille ja myös poikki on asennettu 110 mm tuplasalaojat. Ja hyvin ovat toimineet. Joudun pumppaamaan vedet viemäriin. Olen pohjarakennuspuolen insinööri ja uskalsin tietojeni ja osaamiseni perusteella mennä tähän ratkaisuun.

Tärkeintä näissä ratkaisuissa on tehdä kunnon pumppaamo, jos vettä ei voi johtaa painovoimaisesti (riittävän syvä, jotta varatilavuutta on), vähintään kahden pumpun systeemillä ja lisäksi hälytys, joka ilmoittaa jos vesipinta nousee käynnistystason yläpuolelle. Itsellä on vielä varapumppu toisessa järjestelmään kuuluvassa kaivossa. Ja vaikka salaojavedet voi johtaa painovoimaisesti, niin järjestelmään kannattaa tehdä ongelmatilanteita varten pumppauskaivo. Jos vaikka kaupungin viemäri tukkeutuisi. Tulva kellarissa on inhottava ja kallis ongelma.

Jos pohjavedenpinta on aina selkeästi kellarin lattiatason alapuolella, ainakin 1,5-2,0 m, niin silloin tilanne on hallittavissa normaalilla painovoimaisella järjestelmällä.

Näissä hankalissa tapauksissa suunnitteluun kannattaa satsata.

• laitat ne vedet
        pohjavesi kirjoitti:

on 3 m maanpinnasta ja kellarin lattia 1,5 m, niin se onnistuu silloin hyvin. Toki pohjavedenpinta vaihtelee ja se korkeutta pitäisi seurata ainakin kevät-syksy väli. Talvella pohjavedenpinta yleensä laskee. Pohjavedenpinta voi yleensä vaihdella metrin verran. Se riippuu tietenkin maaperästä.

Minulla on pohjavedenpinta noin 0,5-0,7 m kellarin lattiaa alempana. Talon ympärille ja myös poikki on asennettu 110 mm tuplasalaojat. Ja hyvin ovat toimineet. Joudun pumppaamaan vedet viemäriin. Olen pohjarakennuspuolen insinööri ja uskalsin tietojeni ja osaamiseni perusteella mennä tähän ratkaisuun.

Tärkeintä näissä ratkaisuissa on tehdä kunnon pumppaamo, jos vettä ei voi johtaa painovoimaisesti (riittävän syvä, jotta varatilavuutta on), vähintään kahden pumpun systeemillä ja lisäksi hälytys, joka ilmoittaa jos vesipinta nousee käynnistystason yläpuolelle. Itsellä on vielä varapumppu toisessa järjestelmään kuuluvassa kaivossa. Ja vaikka salaojavedet voi johtaa painovoimaisesti, niin järjestelmään kannattaa tehdä ongelmatilanteita varten pumppauskaivo. Jos vaikka kaupungin viemäri tukkeutuisi. Tulva kellarissa on inhottava ja kallis ongelma.

Jos pohjavedenpinta on aina selkeästi kellarin lattiatason alapuolella, ainakin 1,5-2,0 m, niin silloin tilanne on hallittavissa normaalilla painovoimaisella järjestelmällä.

Näissä hankalissa tapauksissa suunnitteluun kannattaa satsata.

sadevesiviemäriin?

• Insinööri.-..
        laitat ne vedet kirjoitti:

sadevesiviemäriin?

meillä kellarin ulkopuolella betonirengaskaivo jossa pumput

• provoa..

älä usko ketjua, peloittelevat. Rakenna vaan..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      106
      4592
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3403
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2390
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      41
      1438
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      36
      1353
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      38
      1206
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1102
    8. 159
      1026
    9. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      998
    10. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen