Halvallakin saa

hifi-laitteita.

Ensinnäkin en ole koskaan ollut mikään hifisti, mutta olen aina haaveillut kunnon stereolaitteiden perään, joista rittää potkua.

Nyt kävi niin, että ostin käytettynä hifi-alan osto/myynty liikkeestä mieleiseni laitteiston edulliseen hintaan.
ELIKKÄS: cd-soitin (ei siis dvd-soitin) Teac cd-1000.50€ Vahvistin Teac AG-650, 50€ (huom ei monikanava vahvistin vaan perinteinen stereovahvistin), Kaiuttin pari JBL mx1000, 100€ kaiutin piuhat ja rca plugi. yhteensä koko setti 200euroa. Teinkö mielestänne edulliset kaupat?? Huom en siis ole "ammatti" hifisti.

Kävin aikaisemmin vertailemassa Anttilassa hintoja sielä oli Yamahan Av-vahvistin 195E näytekappale kaiuttimet merkkiä en muista 80€, muut paketissa olevat olivat yli 100E, ja siihen päälle vielä cd-soittimeksi dvd-soitin ainakin 50E johdot, mitä eivät varmaankaan anataisi kaupanpäälle.! Hinta olisi ollut rapiat 325E

Sitten vielä kävin "oikeassa" hifi-myymälässä katsomassa "laatu" pelejä. Kauppasivat Maranz cd5003-soitinta Maranz5023 vahvistinta 700€ Wharfedale vr-300 kaiutin paria 295E. Elikkäs paketin hinnaksi olis tullut pyöreästi tollainen 1000€.

Eli mitä mieltä olette kysisestä ostoksesta. Ja huom en ole sanan varsinaisessa merkissä hifisti, Teinkö siis mielestänne oikean ratkaisun. Enpähän maksanut itseäni ainakaan kipeäksi.

P.S ja vielä lopuksi olen muutenkin nykyään kallellaan ostamaan lähes kaiken kodin elektroniikan käytettynä, koska hinta on todellakin uutta hhuomattavasti halvempi.

12

1099

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fundamentalist

käsite :-)

Itse ostin työhuoneeseen n. vuosi sitten kirpparilta
      ASA-studio 2*60W viritinvahvistimen, Yamahan puoli
      metriä korkeat kaapit, Technicsin c-kasettidekin ja vinyylisoittimen. (en nyt ole paikalla niin en
      muista tarkkoja tyyppejä).
      Koko nippu 24€.
      Hiukan jouduin kolvaamaan paria liitintä.

Hyvin on toiminut, minulla on menneiltä vuosilta
      monta sataa c-kasettia ja vinyyliä joita eniten
      soittelen, modernimpi musiikki tulee tietokoneelta.

• Reerari

Jutustasi ei selvinnyt millaisin olosuhteet kuuntelu tilassa on. Hifistely kun oikeastaan alkaa sieltä. Seuraavaksi katsotaan sitten millaisella laitteella se "täytetään". Sitaateissa tuo täyttäminen kun tarkoitetaan lähinnä akustista täyttämistä. Kaijutin yksikön merkitys on silloin suuri laite ratkaisujen peesatessa perässä. Tärkeintä on tapauksessasi kuitenkin, että laitteet soivat hyvin niinkuin olet toivonut. Onko sillä hinnalla sitten merkitystä?

• Juha.

Jos äänentoiston särö ylittää 10%, niin se alkaa
      haitata kuuntelua.
      Jos kahden laitteen särö on 0,1% ja 1,0%, niin
      ihmisen aisteilla ei voi selvittää, kumpi on
      kumpi.
      Lapsia lukuunottamatta ihminen ei enää kuule
      15kHz korkeampia taajuuksia. Kuulovaurioisille
      taitaa tuottaa vaikeuksia jo 10kHz. Tai siis
      kuultu aistittava taso tuntuu matalalta.

• Vanha konkari

Juhalle:
        "15kHz korkeampia taajuuksia. Kuulovaurioisille
        taitaa tuottaa vaikeuksia jo 10kHz."

Otitkos huomioon, että 16KHz ja 17KHz äänien interferenssin johdosta syntyy 1KHz korvin kuultava ääni ja sen lisäksi suuri kirjo muita summa- ja erotusääniä.

• aikol
        Vanha konkari kirjoitti:

Juhalle:
        "15kHz korkeampia taajuuksia. Kuulovaurioisille
        taitaa tuottaa vaikeuksia jo 10kHz."

Otitkos huomioon, että 16KHz ja 17KHz äänien interferenssin johdosta syntyy 1KHz korvin kuultava ääni ja sen lisäksi suuri kirjo muita summa- ja erotusääniä.

Moi.

Ihan kiinnostuksesta.

Mistä tulee arvot 16kHz ja 17kHz?

Miten tuosta syntyy "kuultava" 1kHz? meinaan että eikös aina kun noi sekottuu niin ne saadut sotkut ole aikas lailla vaimeamapia kuin alkuperäinen?

T: Hä?

• Vanha konkari
        aikol kirjoitti:

Moi.

Ihan kiinnostuksesta.

Mistä tulee arvot 16kHz ja 17kHz?

Miten tuosta syntyy "kuultava" 1kHz? meinaan että eikös aina kun noi sekottuu niin ne saadut sotkut ole aikas lailla vaimeamapia kuin alkuperäinen?

T: Hä?

esittämäni 16 ja 17 KHz olivat vain esimerkkilukuja. Tarkoitukseni oli kertoa, että kun on useita eritaajuisia ääniä päällekkäin, muodostuu myös niiden summa ja erotustaajuuksia. Esimerkiksi viulu on yksi niistä instrumenteista, jonka sointi saa varsinaisen sävynsä juuri näistä lukemattomista yliäänistä. Siksi viulun ääntä onkin lähes mahdotonta toistaa täysin luonnollisena sähköisesti. Tätä ilmiötä käytetään hyödyksikin, esim. pianon tai kitaran kielen virittämisessä. Kun kielen virityskorkeus poikkeaa vertailuäänestä, muodostuu matala interferenssi-ääni. Kun taajuudet ovat samat, ei ääntäkään erotu. Ilmiöstä tunnetaan useita haittojakin, joista yhden voisin mainita. Aikanaan ilmavoimillamme oli käytössään kaksimoottorisia Fouga Magister suihkoneita. Niiden moottorien koekäytössä rikottiin paljon korvia, kun ei ensialkuun osattu suojautua moottorin käydessä syntyviltä interferenssi-ääniltä. Niiden taajuus saattoi olla kuuloalueen alapuolella (Ultra-ääniä), mutta voimakkuus silti tuhoavan suuri.

• arvo romahtanut

Käytettyä elektroniikkaa saa kyllä miltei ilmaiseksi. Ovat vanhat laitepinot ja räkitsiirtyneet kotiteatterivehkeiden edestä tai sitten on ostettu ministereoita tai peräti korvalappuvehkeitä!

Mulla on vielä jotain 150 älppäriä, ei kuunneltu enää 10 vuoteen. Laitteet pölyttyy koska paras äänenlaatu on mun 160GB iPodissa, johon saan kunnollisellakin mp3-pakkauksella kerätyksi 1000...2000 cd-levyllistä kamaa. Eli kaiken mitä mulla cd:illä ja älppäreillä ja paaaljon muutakin! Musiikki menee taskuun ja irtokovalevyllä on vielä back-upitkin. Ja tietty hyvät kuulokkeet niin a vot!

• fundamentalist

"Käytettyä elektroniikkaa saa kyllä miltei ilmaiseksi."

Ja huom. jopa ihan laadukasta.
        Varsinkin tällaisen joka omaa kolvin, mittarit ja
        elektroniikkatietämyksen kannattaa hyödyntää tilanne täysin pohjia myöten.

Väitän jopa, että minulla on aadiovisuaalilaitteet ja tietsikat
        siinä kunnossa ettei Suomesta niin kovin montaa
        parempaa löydy.
        Eikä ole montaa satasta mennyt...

"Ja tietty hyvät kuulokkeet niin a vot!"
        Minä taas en voi sietää kuulokekuuntelua.
        Alkaa ahdistamaan jo muutamassa minuutissa, no yöllä joskus menee pakon
        edessä.

• fundamentalist
        fundamentalist kirjoitti:

parempaa löydy.

edessä.

unohtui vastata että kyllä sinä mielestäni teit
        ihan hyvät kaupat.

• t.a.p.

parempaa löydy.

edessä.

Yksi pullonkaula on kunnon kaiuttimet. Ei taida saada satasella eikä kahdella.

• fundamentalist
        t.a.p. kirjoitti:

Yksi pullonkaula on kunnon kaiuttimet. Ei taida saada satasella eikä kahdella.

mitä tarkoitetaan "kunnon kaiuttimilla".

Olen aina kritisoinut sanontaa
        "ei köyhän kannata halpaa ostaa"
        pitäisi olla
        "ei köyhän kannata huonoa ostaa".

Nimittäin ei sen hinta - laatu riippuvuus ole
        kuin nyrkkisääntö, poikkeuksia on paljon.

Itse olen sitä mieltä että nuo Yamahan 3-tiekaapit
        joissa mm. bassokartio on 12" täyttävät kyllä
        ko. vaatimuksen erinomaisesti.

Kunnoltaan kuin uudet, maksaneet joskus
        uutena varmaan 20..30 kertaa sen minkä nyt.

• t.a.p.

mitä tarkoitetaan "kunnon kaiuttimilla".

Olen aina kritisoinut sanontaa
        "ei köyhän kannata halpaa ostaa"
        pitäisi olla
        "ei köyhän kannata huonoa ostaa".

Nimittäin ei sen hinta - laatu riippuvuus ole
        kuin nyrkkisääntö, poikkeuksia on paljon.

Itse olen sitä mieltä että nuo Yamahan 3-tiekaapit
        joissa mm. bassokartio on 12" täyttävät kyllä
        ko. vaatimuksen erinomaisesti.

Kunnoltaan kuin uudet, maksaneet joskus
        uutena varmaan 20..30 kertaa sen minkä nyt.

Käytettyinä voi todellakin saada hyvää halvalla. Uusia kaiuttimia vertaillessa uskon kuitenkin hinnan melkoisesti korreloivan laadun kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      40
      2899
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2681
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      35
      2411
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      50
      1918
    5. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      31
      1719
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1513
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1473
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      102
      1213
    9. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1183
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      71
      1025
    Aihe