Kannattaako kesäkuussa lähteä

Thaimaahan?

Kesälomani alkaa jo toukokuun lopussa ja olen miettinyt reissua Thaimaahan. Näin esikertalaisena on pistänyt silmään nämä kirjoittelut sadakaudesta. Tarkoittaako sadekausi mitä? Siis kai sielä aurinkoakin näkee? Ettei ihan pilvistä ole kokoajan? Auttakaa tietämätöntä, please.....

5

882

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • usein käynyt

etelänpänä Phuketissa esim sataa enemmän AINA kuin pohjoisemmissa paikoissa.Itse olen ollut kuukauden kesäkuussa taisi olla v. 2007 ja satoi 2 päivänä 30 minuuttia- 1 tunti myöhään iltaisin ja öisin kyllä useammin ..mutta ei ne sateet kestäneet ajallisesti kauan niinkuin Suomessa. Aurinko paistaa taatusti enemmän kuin sataa.Syys-lokakuussa sataa useimmin.Hyvää lomaa sulle vaan.Itse lähden ensi viikolla kuukaudeksi...taas.

• ettei...

Totta tuo, että etelässä vettä tulee "aina" enemmin kuin pohjoisessa. Toisaalta olen itse kokenut pohjoisen sateet sikäli ikäviksi, että vaikkei vettä tulekkaan niin paljoa "kerralla"kuin etelelässä, niin sateet kestävät pidemmän aikaa ja näin rajoittavat tekemisiä tavallaan enemmin.

Kesäkuussa Phuketissa sataa keskimäärin 286 mm ja sadepäiviä on 21.

Vertailun vuoksi maaliskuussa 60 mm ja 6 sadepäivää.

Syyskuu on Phuketissa sateisin kuukausi: 417 mm ja 23 sadepäivää.

Itse olen viihtynyt kesäkuussa Phuketissa oikein hyvin enkä ole kokenut sadekuuroja kovinkaan ikäviksi.

Sukellusharrastuksen kannalta tosin kesä on talvea huonompaa aikaa johtuen ajoittaisesta kovasta merenkäynnistä ja mantereelta valuvien sadevesien paikka paikoin samentamasta vedestä.

Kesäkuussa suosittelisin kohteeksi kuitenkin Koh Samuita, siis jos sateita pelkää. Kesäkuussa siellä sataa keskimäärin 93 mm ja sadepäiviä on 15. Kesäkuisista sadekuuroista Samuilla itse asiassa oikein nautin. Mopon kanssa liikenteessä kun yltyvä viileä tuuli ja muutama irtopisara varoittelee tulevasta kuurosta. Mopo parkkiin korkealla rinteessä olevan ravintolan pihaan - ja itselle murua rinnan alle tilaamaan. Oli mahtavaa ruokaillessa seurailla kuinka sadepilvet kehittyivät merenpäällä ja pyyhälsivät sitten matalalla ravintolan ja saaren sen kohdan yli tuoden mukanaan n. 15 minuuttia kestäneen rajun kuuron. Raikastuneessa ilmassa aterian jälkeen matka sitten jatkui. Tällaisen kuuron yllättäessä silloin, kun ei ehtinyt suojaan, olikin sitten äkkiä aivan märkä, mutta vaikkapa Suomen kesään verrattuna, tämäkään ei tuntunut pahalta lämmöstä johtuen. Myös useina iltoina illan pimetessä oli mahtavaa seurata rantahietikolle pystytetyssä ravintolassa patjoilla loikoillen kuinka salamat salamoivat kaukana tummalla merellä kuitenkaan päälle tulematta. Marraskuussa olen Samuita vältellyt, silloin siellä (kuulemma) usein kadut lainehtivat vettä sataessa keskimäärin 526 mm ja vaikka sadepäiviä tilastojen mukaan on ”vain”20 ovat sateet ajallisesti pitkäkestoisempia. Phuketissa ovat säät puolestaan marraskuussa usein olleet jo aivan siedettävät.

• paljon parempia

sillä kesällä on parempia paikkoja mutta taas tammikuussa Thaimaahan ja nyt 16. kerran.

• kysymys kysyä

kannattaako lähteä, parempi olisi miettiä kannattaako lähtöä enää viivästyttää. Jokainen päivä täällä pakkasessa lisää kärsimystä ja ahdistusta.
      Tuo sadekausi vaikuttaa tosiaan erilailla eri puolilla Thaimaata. Länsi- ja itärannikoilla monsuunit vaikuttavat eri aikoihin. Kesällä keskiosassa maata on lämmin/kuuma jne.
      Eli vaikutus riippuu hieman siitä mihin päin aiot suunnata. Eikä monsuuni tarkoita 24/7 sadetta, silloin sataa vaan hieman enemmän kerralla tai useammin kun 'kuivaan' aikaan. Sateetonta aikaa ei taida ollakaan siellä.

• Thaimaassa...

Eipä ole paljon eroa kesän ja talven välillä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen vaalilupaus oli euron bensa

Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.
      Maailman menoa
      92
      2147
    2. Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin

Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n
      Maailman menoa
      42
      2105
    3. Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin

Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi
      Maataloustuki
      50
      1845
    4. Topi osti Askon

Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan
      Maailman menoa
      75
      1370
    5. Mitä kirjainta kaipaat?

Pitkästä aikaa tämmöistä. Onko kirjain muuttunut edellisestä. ☺️
      Ikävä
      86
      1261
    6. Kastaa ja upottaa on eri sanat

Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan
      Kaste
      219
      1151
    7. Uskomatonta touhua!

Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki
      Haapavesi
      31
      1080
    8. Oliko se oikeasti epäselvää

sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men
      Ikävä
      56
      1023
    9. Miten hän sinua katsoi?

😊😊😊😊😊😊
      Ikävä
      67
      946
    10. Miksi eduskuntatalon portaille sytyttään tänään 8 645 kynttilää?

Oikeus elämään ry järjestää lauantaina 21.3.2026 tapahtuman, jossa Eduskuntatalon portaille sytytetään 8 645 kynttilää.
      Luterilaisuus
      285
      910
    Aihe