pelottaa mennä yläastelle! ;(

jokuyhgfgaahgk

Sori en nyt tienny iha mine tää sopii! Joo ja sry ku oon näin nuori-.-''

Meen seuraavan vuonna yläastelle ja kiva ku mun kaverit on aina sillee:
- Jee seuraavan vuoten me voidaa olla kokoajan kännis kosk yläasteel on bileet jok perjantai jollaki! Ja sit ne sanoo et neaikoo alkaa polttaa vaik ne kyll poltaa jo sillee välil, mä en kyll ikin oo polttanu mut en halukkaa! Koska mä urheilen. Mä en haluu menettää mun kavereit kuitenkaa vaik ne on yll aika lapsellisii, ne sano MUA lapseliseks!!!! ;OOOO

ja mua pelottaa yläasteel ku mä tiiän et melkee kaikki on sellasii pahiksii ja tosi ilkeit. Mut mull e oo mitää apuu isovelist ku se on sellane nörtti -.-'' :(((

13

2321

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on...

      Siellä ylä asteella on kaiken näköstä porukkaa. Ei sielä kaikki ole jotain lapsellisia pahiksia ja ne jotka on niin tuskin välittää edes näistä muista.

      • totajoo

        mut mun kaverit ainaski haluu sit olla näitä "pahiksii" voi hu0h -.-''


    • Jonttu1991

      Alakoulussa olette ehkä tottuneet juoksentelemaan käytävillä, myöhästelemään tunneilta jne.. Yläkoulussa tämä sama systeemi ei toimi. Valtaosa koulun oppilaista ovat tavallisia oppilaita, jotka stressaavat ihan samallalailla kuin sinäkin. Yläasteesta ei todellakaan kannata ottaa stressiä, sillä siellä on todella paljon tiukemmat säännöt kuin ala-asteella tai toisen asteen oppilaitoksissa.

      Surullista on kuulla, että jo ala-asteella opetellaan tämä tupakan poltto kulttuuri. Ei missään nimessä kannata lähetä tämmöiseen mukaan ja ystäväsikin tulevat huomaamaan, että ovat tehneet virheen. En yhtään vähättele etteivätkö vaikeammat ajat ole tulossa vastaan, sillä nuorisokulttuurihan alkaa vaikuttamaan yläasteella ja sen huomaa helposti:
      Kun oppilas siirtyy 7.lk on hän edelleen oma hiljainen persoona lukuunottamatta heitä, joihin tämä nykyajan "cool-kulttuuri" on saanut hampaansa kiinni, eli niitä pikku raggareita.

      8.lk alkaa oppilaalle hahmottumaan uusi minäkuva, usein kyseessä on kuitenkin valeminä enemmän tai vähemmän ystävien painostuksesta.

      9.lk sitä kahtooki jo taaksepäin ja ajattelee, että mitä helevettiä sitä on tultu ajateltua.
      --

      P.s. Yläasteella ei oo kertaakaan yleisiä bailuja, vain VIP bileitä voi olla. Niihin pääseminen on uskomattoman vaikeeta.

      • Anonyymi

        Oih ihan kuulla kiitti tää rohkas mua sairaasti❣︎❣︎


    • vbsbfsn

      Ei tartte pyytää anteeksi sitä, että olet nuori. Kaikki on olleet nuoria jne.

      Yläate on koulu siinä missä ala-astekin. Siellä on vain hieman vapaampaa kuin yläasteella ja enemmän vastuuta oppilaalla. Yläaste-ikäiset ihmiset ovat juuri murrosiässä, joten siksi siellä on ehkä hiemna villimpää, kun kaikkien on esitettävä koviksia jne. ja väitettävä opettajille vastaan jne. Mutta yläasteen opettajat on tottuneet tähän ja osaavat (toivottavasti) pitää tunnit rauhallisina ja opettaa hyvin. Riippuu tietysti opesta miten hyvin hän osaa pitää luokan hiljaa :)

      Yläasteella ei läheskään kaikki polta ja juo. Alle 18-vuotiaat eivät saa ostaa alkoholia eikä tupakka kaupasta, mutta en toki ole niin sinisilmäinen että luulisin etteivät he niitä mistään saa. Sun ei tartte alkaa polttamaan (ja on erittäin fiksua tietysti olla polttamatta) eikä juomaan, voit silti mennä kavereittesi kanssa bileisiin, mutta olla selvin päin. Kaverisi yrittävät painostaa sinuakin juomaan ja polttamaan, mikä saattaa koitua liian kovaksi paineeksi ja sinunkin tehtävä kuten muut ryhmän painostuksen vuoksi. Jos tiedät kuitenkin, että juominen ja polttaminen ei huvita, löydät varmaan muitakin ystäviä koulusta. Jos ystäväsi ovat tosiaan niin pinnallisia, että jättävät sinut jos et juo, niin se on heidän ongelmansa (vaikka tietysti saattuu sinuunkin). Löydät varmasti parempaa seuraa, sillä veikkaisin että ainakin puolet yläastelaisista eivät juo ja polta. Polttaminen ja juominen on yleensä esittämistä tai että yritetään tehdä vaikutus joihinkin ja kuulua ryhmään. Niitä, jotka ajattelevat itse ja kieltäytyvät tupakasta ja alkoholista, haukutaan nörteiksi, mikä on typerää. Tuhoamalla ruumistaan (ja mieltään) jo nuorena ei pitkälle pötkitä ja suuremmalla todennäköisyydellä polttavat ja juovat nuoret päätyvät aikuisena joko huonosti palkattuihin töihin (koska eivät opiskele) tai alkoholisoituvat ja elävät ehkä jopa yhteiskunnan tukirahoilla.

      En nyt halua pelotella tai saarnata (vaikka ehkä kuulostaakin siltä...) mutta minulla on tästä vakaa mielipide niin ajattelin kertoa sen sinullekin :) Itse "selvisin" yläasteen juomatta ja polttamatta, ja hyvä näin. En ole ikinä pitänyt ajatuksesta aloittaa tupakointia ja onneksi ystävänikään eivät polta, vaan se on myös heistä hidas itsemurha. Jokainen toki saa omalle keholleen tehdä mitä haluaa, mutta tupakointi ja juominen vahingoittavat myös ympärillä olevia ihmisiä, valitettavasti. :(

      Sinä itse päätät itsestäsi eivätkä kaverisi, joten älä sorru painostukseen vaan sano reilusti mielipiteesi (mikä voi siis olla hankalaa ryhmäpaineen vuoksi mutta kannattavaa silti). Yläasteella ei ole mitään pelättävää, eikä se että menee yläasteelle tarkoita heti bileitä ja juomista ja tupakointia. Yläasteella kuuluu opiskella kuten ala-asteellakin, mutta murrosikä hankaloittaa yleensä elämää siihen aikaan joten monet rupeavat kapinoimaan ja kokeilemaan päihteitä.. Mutta ole itse järkevämpi.

    • eddie the head

      minua jännitti vähä ylä asteelle meno.Viime keväänä loppui peruskoulu eli oon nyt ammattikoulun ekalla.

      On siellä kaiken näköistä porukkaa (nörttejä,"normaaleja",saatananpalvojia,hip hoppareita...) ainakin meillä oli.
      7 luokan alussa tuli puskiin lennettyä kun yseillä on tapana mopottaa.Mutta 8 luokalla jo olin päässy porukoihin jossa oli "pahiksia" ja koviksia.Heidän seurassa olin koko loppu kouluajan eikä minua kiusattu koskaan.Meillä oli tapana lintsata usein kun ei koulukaan kiinostanu ja 9 luokan lopussa oli 400 tuntia poissa oloja.Koska ei kiinostanu aina koulu tiukkojen sääntöjen takia

      Ainut huono kokemus yläasteelta oli siis LIIAN tiukat säännöt ja opettajat joilla oli selvästi hiekkaa vaginassa -.-''

      • Jonttu1991

        "Ainut huono kokemus yläasteelta oli siis LIIAN tiukat säännöt ja opettajat joilla oli selvästi hiekkaa vaginassa -.-'"

        En halua syyllistää vaan enemmänki kysästä, että oliko kaikki opettajien syytä? Eivät opettajat jaksa suhtautua näihin "koviksiin" ja "pahiksiin" mitenkään suopevasti. Opettaminen on työtä yhtälailla kuin esimerkiksi sähkömiehen homma ja kaikkillehan pitäisi antaa työrauha.

        Itse olin juuri samanlainen paskiainen 7.-8. luokilla. Vittuiltiin aina opettajille, eikä myöskään tehty mittään. Kuitenkin 9. luokalla tuli olo, että pitäisi jatkaa eteenpäin. Sain korotettua mukavasti toikkaria ja lukioon pääsin. Nyt lukiossa menee hyvin ja jälkeenpäin katsoessaan olen iloinen siitä, että päätin muuttaa tapoja.

        Loppujen lopuksi siitä vittuilusta syntyy harmia enitsen itselleen. Sen vuoksi eivät opettajat jaksa suhtautua oikein kärsivällisesti näihin "koviksiin" tai "pahiksiin".

        Kyllä se todellinen maailmankuva joskus kaikille selvenee. Siihen asti se on voivoi.


      • Jonttu1991 kirjoitti:

        "Ainut huono kokemus yläasteelta oli siis LIIAN tiukat säännöt ja opettajat joilla oli selvästi hiekkaa vaginassa -.-'"

        En halua syyllistää vaan enemmänki kysästä, että oliko kaikki opettajien syytä? Eivät opettajat jaksa suhtautua näihin "koviksiin" ja "pahiksiin" mitenkään suopevasti. Opettaminen on työtä yhtälailla kuin esimerkiksi sähkömiehen homma ja kaikkillehan pitäisi antaa työrauha.

        Itse olin juuri samanlainen paskiainen 7.-8. luokilla. Vittuiltiin aina opettajille, eikä myöskään tehty mittään. Kuitenkin 9. luokalla tuli olo, että pitäisi jatkaa eteenpäin. Sain korotettua mukavasti toikkaria ja lukioon pääsin. Nyt lukiossa menee hyvin ja jälkeenpäin katsoessaan olen iloinen siitä, että päätin muuttaa tapoja.

        Loppujen lopuksi siitä vittuilusta syntyy harmia enitsen itselleen. Sen vuoksi eivät opettajat jaksa suhtautua oikein kärsivällisesti näihin "koviksiin" tai "pahiksiin".

        Kyllä se todellinen maailmankuva joskus kaikille selvenee. Siihen asti se on voivoi.

        kyllä ainakin yläasteella jolla mä olin oli bileit' joihin kaikilla oli vapaa pääsy(mahdollisesti 2e pääsymaksu) ja joo niinku muutkin o sanonu jo,älä stressaa...

        ps:koulun alueelta ei saa poistua mutta todennäkösesti nakkaat paskat siitä jo kuukauden kuluttua koulun alusta ja kuljet lähimmäs kaupas hakees kaikenlaista naposteltavaa ja juotavaa (i.e springlesejä,kokista,energiajuomaa),näin ainakin meillä oli


    • ...

      Ei mitää hätää, kyl sielt löytyy muitki järkevii. MUT VARAUDU DISSAAMISEN KOHTEEKSI OLEMISEEN!!!

    • Rm91

      En muista, että itelleni mikään yläasteelle meno ois ollu noin iso juttu. Mitä tähän nyt sanois? Se on koulu..

      Haha! Ihan alkaa vituttaa noi sun kavereiden puheet. Iha pentuja, leikkii jotain isoo. Muista vaa, et toki sul on ihan täys oikeus olla lapsellinen. Oo vaan rauhassa ja vapaasti, koska viel oot lapsi. Lapsellisuus ei tarkota tyhmää. On ihan eri asia olla lapsellinen ja tyhmä ja sun kaverit on molempia. Mitä ne edes kuvittelee? Ei ne astu mihinkää aikuisten maailmaan... Ne skidit menee yläasteelle! -_-
      Siel ne saa kirjat naaman eteen ja pyrkyrin paikan ylistämistään kotibileistä. Pyrkyrit saa äkkiä kurikasvatusta. Oo oma ittes ja oo hyvä jätkä, sillä pääsee parhaiten ihmisten suosioon. Nokalle egollaan hyppivät seiskaluokkalaiset on kun tikku perseessä. Sen hetken kun tikku on persnahassa, se jaksaa kiinnostaa. Mut tikuilla on tapana tulla ulos itestään ja siinä vaiheessa ei pahemmin enää tikut mielessä pyöri.
      Toi rööki on niin klisee.. "Kovat pojat polttaa tupakkia, jou matafacka! Olin eile iha kännis ja jumatsuka sain pesää!" Noi puheet, ne muuten muistuu kymmenen vuoden päästä viel ihmisten mieleen. Sanot kerran jotain tollasta ja saat vuosien päästä nolona nauraa mukana ja nyökytellä seurueen myötähäpeästä punastuneille naisille, odottaen et ihmiset keksii parempaa puhuttavaa. Älä nyt kuvittele, et yläaste on mikään elämää suurempi juttu. Be cool! Sinuna keskittysin siihen opiskeluun. Toki bileet oli ihan hauskoja, mut äkkiä ja pitkään saa kuulla jos menee överiks. Juo sen verran kun kestät ja jätät sit siihen. Hyvä jätkä saa eniten kavereita ja vastakkainen sukupolvi lämpenee kun vedät kohtuudella ja oot ystävällinen.

    • niitty88

      Mua kiusattiin, jonkun verran yläaste aikoina. Ne oli just näitä yläasteen pahiksia. Sitä aina sillon mietti, miten ne on nii kovia ja pahoja. Tuntu, et olin eri sarjassa niihin nähden. Ajat muuttu. Ollaan nyt AIVAN eri sarjoissa. Mä oon ylioppilas, menestynyt työssä käyvä aviomies ja pienen lapsen isä. Vaan missä menee mun kouluaikaset "pahikset." Osa haudassa, osa spurguja. Niil on asiat huonosti himassa, joka purkautuu huonona käytöksenä. Vanhemmat ryyppää, hakkaa tai ei anna lapselle yhtään huomioo ja ne saa rilluu kaduilla ja antaa katujen kasvattaa. Kaduilta ei kasva mehiä vaan eläimiä. Älä ajattele et nää pahikset on mitenkää niskan päällä. Niiden aika tulee ja sit ne syö sun kädestä... Ellei sitä ennen oo kuollu. Toki nekin on ihmisiä eikä niitä pidä halveksua. Yks kouluajan kiusaaja on nyt mun hyvä ystävä. Ei sitä tulevaisuutta vaan osaa ennustaa. Ajat muuttuu.

    • jeppppp

      Eli itse tiedän tunteen, mutta kerron nyt vähän ylä-asteesta. Kuudennella luokalla kaikki oli sillee wooooooow ylä-aste on chool, ja tällee.
      Nyt 3/4 mun kavereista polttaa ja juo, ja on niin gangstoja. Käy bileissä jne, mutta itse en siihen sorru, ja näiden kyseisten henkilöiden keskiarvot liikkuvat 6-7 välissä. Heistä ei tule ikinä mitään, ja he joutuvat korkeintaan koulun vessanpesijöiksi, koska eivät opiskele. Opettajia ei kiinnosta ketkä polttaa, eikä se heitä kiinnosta. Ainiin, ja ainakaan seitsemännellä luokalla ei ole yhtään vaikeampaa kuin kuudennella, mutta kasilla työt alkaa koventumaan.

      • arska 86

        .. mut älä sano, ettei niistä koskaan tulis mitään. Itellä oli todistuksen keskiarvo 5,6. Vaan kyllä se elämä multakin sujuu. Ei mikää oo sanottu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2886
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2440
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2220
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      18
      2029
    5. 171
      1852
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1846
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1797
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1746
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1539
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe