Kulujen

jako

Olen niin kyllästynyt mieheni kuittailuun siitä että minulla on niin pieni tili(1400 käteen)

En saisi ostaa vaatteita ja sisustusta kun menojen jälkeen tilistäni ei kuulema jää mitään.
Meillä yhteinen tili ja talolainat.

Olen ehdottanut että otan oman tilin josta maksan
menoni ja 2/5 taloon liittyvistä menoista.
Ja puolet lainasta,tietenkin!

Minä,mieheni ja hänen lapset asumme talossa koko ajan mutta omat lapseni 2vk/kk
Siihen perustan sen että maksaisin lasteni
kulutuksen mukaan,siis läsnäolon.
Hänestä se olisi hyväksikäyttöä ja siipeilyä.

Saisiko mistään virallista tai epävirallista
tietoa/toimintamallia kysyiseen tilanteeseen?

11

520

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minun

mieheni alkaisi puhumaan siipeilystä, vaikka molemmat olemme palkkatyössä, loppuisi se suhde siihen. Minä en moista kyllä kuuntelisi.
      Kun yhteen muutetaan tulee taloudesta, myös rahataloudesta yhteinen. Laskut maksetaan yhdessä, samoin muut kulut, ja lopuista ostetaan mitä ostetaan, isoista hankinnoista meillä tosin sovitaan yhdessä.
      Jos miehesi kokee sinut siipeilijäksi niin, niinköhän hän sinua aidosti rakastaa ja kanssasi haluaa elää...

• taida missään

mitään kaavaa olla tuohon tilanteeseen. Asioista pitää vain sopia kahden aikuisen kesken. Se on aika yleistä että toinen tienaa toista enemmän, ja molemmat maksavat yhteisiä kuluja kykyjensä mukaan.
        Minusta sinun pitäisi kysyä mieheltä, että oletko hänelle pelkkä rahapussi, sillä yhdessä elo tarkoittaa joustoa asioissa, myös raha-asioissa.
        Ja uskallanpa veikata että vielä tiukempaa hänellä olisi jos asuisi yksin lasten kanssa ja pärjäisi pelkästään omilla tuloillaan.
        Koita jaksaa !

• en tiedä

mutta neuvoisin niin että tee erilaisia ehdotuksia miehelle. Laita kulunne taulukkoon jossa jaat lasten läsnäolon mukaan kulut. Voit myös käyttää prosentuaalista laskutapaa.

Kysymys? Kerrot että kuulemma tilistäsi ei jää mitään. Tarkoittaa tuo sitä että teillä on yhteinen tili jota mies valvoo? Vaadi tarkat laskelmat siitä mitä sinun rahoistasi on käytetty ja mihin jos näin on.

Meillä tehdään niin että meillä on omat tilit ja sitten yksi yhteinen, josta maksetaan yhteiset kulut ja lainat. Ne, mitä omille tileille jää, niillä ostetaan ruuat yms. ja ylijäävillä saa tehdä mitä haluaa. Minä ostan vaatteita. Meillä siten että minulla kaksi lasta ja miehellä ei yhtään, joten minä maksan vähän enemmän sähköä, vettä yms. koska saan elatusmaksut ja lapsilisät.

• käteen

on kaikki mitä saan.

Lapsista en saa rahaa kun talousmenot menevät
      puoliksi.
      Lapsilisät menevät lasten omille tileille johon
      kummallakin vahmemalla on käyttöoikeus.
      Sieltä maksetaan vaatteet ja harrastukset.
      Isommat hankinnat maksamme puoliksi.

Joten lasteni menot ovat taloudessamme ovat ruoka-ja pyykkkäysmenot.

Miehen mielestä, kun minulla on pienenpi tili minun pitäisi säästää kaikista menoistani
      koska en saa mitään hänen mielestään säästöön niinkuin hän suuremmista tuloistaan.
      En pysty vastaamaan remontti tarpeisiin tai kallistuviin jätemaksuihin yms.

Ja jos kävisinkin kalliissa merkkiliikkeissä
      ostoksilla mutta ei. Tarjoustalon vaateita,
      paita 10-15 euroa tms.

Olen ennen häntä maksanut ison asunnon vuokraa,auton,vakuutukset,kampaajat yms.
      ja nyt hän väittää ettei tilini riittäisi samaan kuin ennen häntä!
      Rohkenen kyseenalistaa moisen.

• onko hän mielestään reilu?

Kysy että entäpä jos hänen lapsensa olisivat vain vuoroviikoin ja heidän muut kulunkit hoidettaisiin pääosin lapsilisillä, ja sinulla lapset koko ajan kotona, olisiko hän todella valmis maksamaan enemmän kuin sinä nyt.

Ja kysyhän miten pärjäisi ihan ilman sinua, jos sinä kuluttavine lapsinesi asuisit ihan muualla?

• tienaan puolet sinun tulois...

ja mieheni tienaa myös vähemmän kuin sinä..silti en koe itseäni mitenkään köyhäksi.

Tokihan mies joskus rahasta valittaa..mutta hyvin oon pystynyt hänenkin laskujaan joka kuukausi maksamaan.
        Käydään myös ulkona syömässä..ostellaan vaatteita,ja mitä tarvitaan..on meillä toki iso vuokra,ja kaksi autoakin,mutta me oikeesti selvitään.
        Mutta, meill ei oo isoja asuntolainoja eikä älyttömiä velkoja hoidettavana..onneksi.

Äiti aina totesi että :"ei ne suuret tulot vaan pienet menot"..siihen pitäisi pyrkiä.

Sinuna lähtisin moisen ukon asunnosta omaan kotiin,jossa ois itsellä päätösvalta omista rahoista.Älä anna periksi moiselle ukolle!

• ota toinen työ

iltahommia! Mikä estää? Laiskuus? Siivellä elmisen ihanuus? Hopi hopi, toista duunii etsii! Älä valita.

• toiseen duuniin

kun hoidettava on miehen 2 lasta.
        Heidän ruuat,läksyt ja muu talouden hoito.
        Pääosin kotityöt jää minulle koska mies tulee
        töistä kotiin 17.30-19
        Sitä perustelua hän käytti alussa sille että
        minä voin pienenmällä panostuksella olla täysi-
        valtainen osakas.
        Mutta nyt ne kaikki puheet tasoituksesta ovat jääneet ja tilalla on moittiminen palkastani!
        Palkkani on noussut mutta taloustyöt eivät
        ole vähentyneet :(

• ex-tiukkis

Ikävää, että ette ole ennen yhteistä tulevaisuutta keskustelleet kustannusten jaosta. Mitään virallisia määräyksiä asioihin ei ole ja käytännötkin vaihtelee.

Lainan ja talon pääomakulujen (esim remontit) osalta maksujaon määrää teidän omistussuhde. Jos omistatte puoliksi, maksatte puoliksi. Asumiskulujen osalta kuitenkin jyvitys lienee paikallaan.

Ehdottaisin, että perustatte yhden yhteisen tilin sijaan muutaman yhteisen tilin esimerkiksi seuraavasti:
      tili TALOUS, tili LAINAT, tili ASUMISKULUT

Osaatte laskea paljonko teillä kulutusta näissä on /viikko /kk. Kumpikin laittaa kuukaudessa oman osuutensa em tileille, joista sitten hoidetaan maksut (esim taloustilille kummallekin pankkikortti kauppamatkoja varten). Loppuraha jää kummallekin omaan käyttöön eikä siitä käytöstä purnata. Ja yli tilivarjojen ei eletä ja jos menee yli kumpikin laittaa lisää.

Miehesi, hänen lasten ( oletus 2 lasta kummallakin) ja sinun osuus on helposti laskettavissa. Ehdota, että jaatte kulut kolmeen osaan, josta sinä maksat yhden ja miehesi kaksi. Tällä tasaatte sen, että sinunkin lapset joskus asuvat ja kuluttavat teillä. Esim ruokamenot/kk 600euroa, sinä laitat 200euroa ja miehesi 400euroa jne.

Kuulostaa monimutkaiselta, mutta toimii hankalissa tilanteissa eikä käytännössä ole vaikea juttu.

• ja järkevältä

kuulostava systeemi!

• ehdotuksesta

taidan yrittää tarjota tätä mallia miehelleni.
        Josko mies ymmärtäisi tämän mallin ja samalla ratkeaisi kauppalasku ongelmatkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      110
      7582
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      106
      5286
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      116
      3526
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      29
      3517
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2564
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1886
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      356
      1530
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      96
      1521
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1366
    10. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      62
      1364
    Aihe