Nuoren collieuroksen motivointi

CH-

Täältä löytyy aivan mahtavan upea reilu vuosikas colliepoika. Perustottelevaisuus hanskassa, mutta välillä on hanskat hukassa... Koira osaa kaikki käskyt mitä siltä pyydän, mutta tekee kaiken ihan mielettömän hitaasti ja laiskasti. Varsinkin luoksetulo! Kun hihkaisen iloisesti käskyn "tänne", jätkä nostaa hitaasti persuksensa ja ravaa kiireettömästi luokseni. Joskus tosin on niitäkin päiviä, kun ukko tulee vauhdilla, mutta se on harvinaista.

Itsellä meinaa pinna loppua vähän turhan lyhyenkin kun muuten niin mahtava jätkä jää hidastelemaan. Varsinkin, kun pyydän koiraa ulkoa sisälle, se saattaa jäädä vain seisomaan vajaa kymmenisen metrin päähän, eikä liiku. Tiedän, että collien luontainen tapa liikkua on rauhallinen ja arvonsa tunteva, mutta kyllä sitä pitäisi tarvittaessa osata olla terhakka ja aktiivinen (tiedän, että koira tähän pystyy halutessaan).

Kysymys siis on, että miten kitken tämän hitauden/osittaisen jääräpäisyyden pois? Millä saisin motivoitua koiraa aktiivisemmaksi?

Itseltäni on ikävästi jäänyt innostus tuon treenaamiseen, kun vauhti loppuu aina kesken. Nyt mulal olis kuitenkin päivät sen kanssa aikaa touhuta, niin olisi kiva saada jonkin sortin ratkaisu.

15

590

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meidän

      Kyllä ainakin meidän pk collie menee kuin nuoli. En tosin harrasta agilityä, mutta annan muuten liikuntamahdollisuuden. Luulen, että koirasi ei tykkää niistä liikuntamuodoista ym jutuista, joita haluat sen tekevän. Ei meidänkään koiraa tahdo saada sisälle. Seisoa töllöttää vaan pihalla eikä ole kuulevinaan. Myös "tänne" komentoa tottelee hissukseen. Epäilee varmaan, että pannaan hihna kiinni.

      Mutta annas olla kun sisällä otan lenkkikengät esille ja alan sitoa nauhoja, kulkee eestaas ohitseni silmät kirkkaana. Sanon aina että se veryttelee.

      • keskipiste......

        houkutteleva,koira tulee vauhdilla kun on "syytä".
        Tuo ikä tosin on sitten sitä, että urokset varsinkin alkaa heittäytyy jätkäilypuolelle.

        Tee sen kanssa sellasta,mistä se selvästi pitää ja siihen väliin noita "pakollisia" kuvioita.

        Se kokeilee varmaan sua. Kärsivällisesti vaan, kyllä se siitä, collie nyt kuitenkin on ns. helppo koira, tai miten sen määrittelee kukin ;-)

        Nyt on hyvä vaihe, mutta JOS koiraa ei kiinnosta, se on turha vatkata niitä asioita, tee jotakin muuta välillä, tee itsestäsi sen silmissä jotakin todella mahtavaa, jonka seurassa kantsii olla, jota kannattaa kuunnella. Ole innostava, kiinnostava, oivaltava.

        Leiki sen kanssa, rohkaise jos se on epävarma tms.

        Jotkut koirat inhoaa tiettyjä "liikkeitä", yksilöllisiä piirteitä. Toiset inhoaa maahan menemistä, toiset on into piukalla heittäytymässä oikeen kunnolla kun käsky tulee. Jne. Etsi koirasi vahvuudet ja ne kivat jutut.

        iloisella mielellä kimpassa!


      • CH-

        Koira saa olla aina vapaana, voi olla parikin viikkoa, ettei edes näe hihnaa. Ei siis pitäisi johtua ainakaan siitä, että luulee joutuvansa kiinni. Ja nämä kaikki liikkeet, millä sitä 'käskytän', tapahtuu leikin lomassa. Ensin saattaa suht innokkaasti leikkiä, mutta vauhti lopahtaa siihen, kun otan edes yhden parin askeleen pätkän seuraamista.

        Ihmettelen todella miksi tämä on näin rauhallinen ja hidas. Joskus melkein jopa flegmaattinen. Muiden pk colliet tuntuu olevan niin eloisia ja virkeitä... Peiliinhän sitä katselee ja miettii mitä teki/tekee väärin.


      • CH-
        keskipiste...... kirjoitti:

        houkutteleva,koira tulee vauhdilla kun on "syytä".
        Tuo ikä tosin on sitten sitä, että urokset varsinkin alkaa heittäytyy jätkäilypuolelle.

        Tee sen kanssa sellasta,mistä se selvästi pitää ja siihen väliin noita "pakollisia" kuvioita.

        Se kokeilee varmaan sua. Kärsivällisesti vaan, kyllä se siitä, collie nyt kuitenkin on ns. helppo koira, tai miten sen määrittelee kukin ;-)

        Nyt on hyvä vaihe, mutta JOS koiraa ei kiinnosta, se on turha vatkata niitä asioita, tee jotakin muuta välillä, tee itsestäsi sen silmissä jotakin todella mahtavaa, jonka seurassa kantsii olla, jota kannattaa kuunnella. Ole innostava, kiinnostava, oivaltava.

        Leiki sen kanssa, rohkaise jos se on epävarma tms.

        Jotkut koirat inhoaa tiettyjä "liikkeitä", yksilöllisiä piirteitä. Toiset inhoaa maahan menemistä, toiset on into piukalla heittäytymässä oikeen kunnolla kun käsky tulee. Jne. Etsi koirasi vahvuudet ja ne kivat jutut.

        iloisella mielellä kimpassa!

        mielenkiintoinen? Täytyykin katsella noita liikkeiden vahvuuksia ja heikkouksia..


      • meidän
        CH- kirjoitti:

        Koira saa olla aina vapaana, voi olla parikin viikkoa, ettei edes näe hihnaa. Ei siis pitäisi johtua ainakaan siitä, että luulee joutuvansa kiinni. Ja nämä kaikki liikkeet, millä sitä 'käskytän', tapahtuu leikin lomassa. Ensin saattaa suht innokkaasti leikkiä, mutta vauhti lopahtaa siihen, kun otan edes yhden parin askeleen pätkän seuraamista.

        Ihmettelen todella miksi tämä on näin rauhallinen ja hidas. Joskus melkein jopa flegmaattinen. Muiden pk colliet tuntuu olevan niin eloisia ja virkeitä... Peiliinhän sitä katselee ja miettii mitä teki/tekee väärin.

        Jospa pitäiskin kerran päivässä vaihtaa maisemaa eli käydä hihnassa lenkillä haistelemassa uusia hajuja. Sekin on aktivointia.


      • hieno koira
        CH- kirjoitti:

        Koira saa olla aina vapaana, voi olla parikin viikkoa, ettei edes näe hihnaa. Ei siis pitäisi johtua ainakaan siitä, että luulee joutuvansa kiinni. Ja nämä kaikki liikkeet, millä sitä 'käskytän', tapahtuu leikin lomassa. Ensin saattaa suht innokkaasti leikkiä, mutta vauhti lopahtaa siihen, kun otan edes yhden parin askeleen pätkän seuraamista.

        Ihmettelen todella miksi tämä on näin rauhallinen ja hidas. Joskus melkein jopa flegmaattinen. Muiden pk colliet tuntuu olevan niin eloisia ja virkeitä... Peiliinhän sitä katselee ja miettii mitä teki/tekee väärin.

        onnittelut siitä. Minulla myös toisella vuodella oleva colliepoika. Ei puhettakaan, että voisin esim. tässä kotipihalla irti pitää. Niin lähtisi poika kuin nuoli naapurin kissojen perään ja käskyt kaikuisi kuuroille korville. Pihalla kun ei ole kunnon aitaa (valitettavasti).
        Minun koira myös hidastelee käskyjen noudattamista, jos jotakin minua mielenkiintoisempaa on ympäristössä. Minun koira innostuu hirveästi, kun pääsee tästä kotinurkilta vähän kauemmas metsään vapaana juoksemaan. Siellä voi sitten myös treenata siinä sivussa pienimuotoisesti esim. luoksetuloa, voi piilotella maastoon makupaloja ja pyytää koiraa hakemaan...kaikkea semmoista kivaa ja mielenvirkistystä. Sitä ne koiratkin kaipaa niin kuin me ihmisetkin. Tsemppiä vaan teille, yhteistyönne on vasta alussa.


      • maailma napa koiran silmissä
        CH- kirjoitti:

        mielenkiintoinen? Täytyykin katsella noita liikkeiden vahvuuksia ja heikkouksia..

        koirallesi jotakin niin kiinnostavaa,että muu on toisarvoista sille. Kukaan eikä mikään muu voi antaa niin mahtavia houkutuksia kuin sinä!!!
        Vaikeaa, mutta siinä se avain.

        Tähän ei voi täsmällisemmin vastata,koska jokaisella koiralla on ne omat intressinsä ja lempijuttunsa.

        Nuori uros...välillä kyllä voi olla vaikeaa ja jopa mahdotonta olla vaikka ihanampi kuin naapurin tontin juoksuinen narttu!

        Omista uroksistani yksi,noin 2v,on toisinaan kuuro. Mutta mitä enemmän annan sille SEN mielestä ihania hetkiä,leikkiä tms, sitä enemmän sen korvat ovat minuun päin.


    • sei-sei

      Koira saattaa vaistota, että nyt tehdään taas sitä, missä emännällä/ isännällä pinna kiristyy. Hidastelu ja flegmaattisuushan on yksi koiran rauhoittava ele. Se saattaa koiran kielellä koettaa saada sinut ottamaan rennosti näyttelemällä välinpitämätöntä.

      Oletteko joutuneet tällaiseen noidankehään? Sinä aavistat, että kohta koira mokaa mikä taasen ärsyttää sinua; koira huomaa kireytesi ja koettaa hidastaa tahtia entisestään.

      Jos kyse on tästä, voisit koettaa miettiä keinoja plokin purkamiseen. Otat esim. vain tosi lyhyitä pätkiä juttuja joita koira varmaan osaa ja ruhtinaalliset palkkiot päälle.

      Tuo sisälletulossa vitkastelu... Joo. Eiköhän suurin osa koirista tee sitä. Kannattaisiko kiertää koko tilanne esim. leikittämällä koiraa hetkinen ja sitten nappaamalla se kiinni leikin lomassa ohimennen. Sitten iloisella äänellä "noniin, nyt päästään sisälle! Oliskohan siellä vaikka ruokaa!"

      • mietin..

        Sama tuli heti mieleen kuin ed. kirjoittajalla, eli että hitaudella koirasi yrittää rauhoittaa sinua. Oletko käyttänyt pakotteita, jotka ovat koirallesi liian kovia? Onko koirallasi mitään syytä tehdä kuten pyydät, eli palkkaatko koiraa tarpeeksi hyvillä makupaloilla/lelulla? Koira ei tee mitään vain sen takia että sinä sitä käsket; se tottelee joko välttääkseen rangaistuksen tai halutessaan lelun tai namin. Kun koira on tullut liian hitaasti luoksesi, onko se saanut "palkkioksi" vain rangaistuksen? Jos, se tuntee olonsa varmasti ristiriitaiseksi, kun ei tiedä odottaako perillä kiitos vai rangaistus.


      • mietin..
        mietin.. kirjoitti:

        Sama tuli heti mieleen kuin ed. kirjoittajalla, eli että hitaudella koirasi yrittää rauhoittaa sinua. Oletko käyttänyt pakotteita, jotka ovat koirallesi liian kovia? Onko koirallasi mitään syytä tehdä kuten pyydät, eli palkkaatko koiraa tarpeeksi hyvillä makupaloilla/lelulla? Koira ei tee mitään vain sen takia että sinä sitä käsket; se tottelee joko välttääkseen rangaistuksen tai halutessaan lelun tai namin. Kun koira on tullut liian hitaasti luoksesi, onko se saanut "palkkioksi" vain rangaistuksen? Jos, se tuntee olonsa varmasti ristiriitaiseksi, kun ei tiedä odottaako perillä kiitos vai rangaistus.

        Tuohon sisälle tulemiseen. Kun koira oli nuorempi, tein niin että ensin heiluttelin lelua koiran nenän edessä, sitten juoksin lelu kädessä ovea kohti ja heitin lelun sisälle. Ja aina koira tuli täyttä neliä sisälle ja samalla reippaalla vauhdilla mentiin portaatkin ylös (kerrostalossa asutaan). Nykyään ei tarvitse koiraa enää niin paljoa innostaa, riittää kun kutsuu ovelta luokse ja heittää silloin tällöin namin porraskäytävään.


      • CH-
        mietin.. kirjoitti:

        Tuohon sisälle tulemiseen. Kun koira oli nuorempi, tein niin että ensin heiluttelin lelua koiran nenän edessä, sitten juoksin lelu kädessä ovea kohti ja heitin lelun sisälle. Ja aina koira tuli täyttä neliä sisälle ja samalla reippaalla vauhdilla mentiin portaatkin ylös (kerrostalossa asutaan). Nykyään ei tarvitse koiraa enää niin paljoa innostaa, riittää kun kutsuu ovelta luokse ja heittää silloin tällöin namin porraskäytävään.

        Koskaan en rankaise koiraa jos tulee luokse, aina se käskyn noudattamisesta saa kehuja, vaikka onkin toiminut hitaasti.

        Niin, taisin keksiä ratkaisun, olen itse sairastanut masennusta yli vuoden verran (koira ollut minulla vuoden) ja pinna usein kireällä. Viime päivinä olen saanut skarpattua itseäni ja tänäänkin yritin koiralle olla mahdollisimman iloinen, reipas ja innoissani tekemisistä. Jätkä toimi heti paljon paremmin! Oli oikein ilo nähdä kuinka se kirmaili ympäri pihaa kun vähän vauhditti omalla juoksemisella. :-)

        Kiitos kaikille vinkeistä, tuota sisälle tulemista koitan lelun kanssa harjoitella, jos sekin joskus vielä onnistuisi..


      • tjsp
        CH- kirjoitti:

        Koskaan en rankaise koiraa jos tulee luokse, aina se käskyn noudattamisesta saa kehuja, vaikka onkin toiminut hitaasti.

        Niin, taisin keksiä ratkaisun, olen itse sairastanut masennusta yli vuoden verran (koira ollut minulla vuoden) ja pinna usein kireällä. Viime päivinä olen saanut skarpattua itseäni ja tänäänkin yritin koiralle olla mahdollisimman iloinen, reipas ja innoissani tekemisistä. Jätkä toimi heti paljon paremmin! Oli oikein ilo nähdä kuinka se kirmaili ympäri pihaa kun vähän vauhditti omalla juoksemisella. :-)

        Kiitos kaikille vinkeistä, tuota sisälle tulemista koitan lelun kanssa harjoitella, jos sekin joskus vielä onnistuisi..

        Minun nelivuotias nahkanarttu ymmärtää käskyt ja lähes 100% totteleekin, mutta aivan oman aikataulunsa mukaan :) Eli se päättää itse milloin tottelee. Hermot minulla menee harvoin, mutta yleensä joudun leikkimään suuttunutta, jotta saan koiraani vauhtia. Suurin osa käskyistä onkin koiran hoputtamista "Ala tulla nyt" jne. Koirani ei ole missään tilanteessa laiska tai flegmaattinen, mutta kai tuokin on älykkyyttä...se tottelee, mutta äärimmäisen hitaasti jolloin en voi sitä rankaistakaan :) Toisaalta...miksi pitäis aina olla niin kiire?


      • pitäisi kaikki
        tjsp kirjoitti:

        Minun nelivuotias nahkanarttu ymmärtää käskyt ja lähes 100% totteleekin, mutta aivan oman aikataulunsa mukaan :) Eli se päättää itse milloin tottelee. Hermot minulla menee harvoin, mutta yleensä joudun leikkimään suuttunutta, jotta saan koiraani vauhtia. Suurin osa käskyistä onkin koiran hoputtamista "Ala tulla nyt" jne. Koirani ei ole missään tilanteessa laiska tai flegmaattinen, mutta kai tuokin on älykkyyttä...se tottelee, mutta äärimmäisen hitaasti jolloin en voi sitä rankaistakaan :) Toisaalta...miksi pitäis aina olla niin kiire?

        sopia juuri silloin, kun se sopii omistajalle? Kyllä koiralla pitää oma tahto olla, eikä mikään sohvaperuna. Eihän koiran elämä voiolla sitä, että se odottaa milloin omistaja keksii sanoa jotain, ja koira onnessaan heti tottelee... Ei koira voi olla aina valmis kaikkeen mitä omistaja keksii ja milloin omistjalle sattuu sopimaan.


      • mietin..
        tjsp kirjoitti:

        Minun nelivuotias nahkanarttu ymmärtää käskyt ja lähes 100% totteleekin, mutta aivan oman aikataulunsa mukaan :) Eli se päättää itse milloin tottelee. Hermot minulla menee harvoin, mutta yleensä joudun leikkimään suuttunutta, jotta saan koiraani vauhtia. Suurin osa käskyistä onkin koiran hoputtamista "Ala tulla nyt" jne. Koirani ei ole missään tilanteessa laiska tai flegmaattinen, mutta kai tuokin on älykkyyttä...se tottelee, mutta äärimmäisen hitaasti jolloin en voi sitä rankaistakaan :) Toisaalta...miksi pitäis aina olla niin kiire?

        "se tottelee, mutta äärimmäisen hitaasti jolloin en voi sitä rankaistakaan :)"

        Onko jokin tavoite päästä rankaisemaan koiraa..? Harvoin rankaisu toimii, koska yleensä "tottelemattomuus" johtuu siitä ettei koira osaa asiaa tai sillä ei ole motivaatiota tehdä asiaa, jolloin rankaisu ei auta vaan koiralle pitää keksiä parempi syy totella sinua.

        Mutta tuohon hitauteen. Kun kutsun koiran luokse mutta se tulee vain laiskasti jolkotellen, käännyn ympäri ja jatkan matkaa koiraa huomioimatta (jonkinlainen rangaistushan tämäkin tietysti on). Koira saa palkan vain kun se tulee laukaten luokse.


      • tjsp
        mietin.. kirjoitti:

        "se tottelee, mutta äärimmäisen hitaasti jolloin en voi sitä rankaistakaan :)"

        Onko jokin tavoite päästä rankaisemaan koiraa..? Harvoin rankaisu toimii, koska yleensä "tottelemattomuus" johtuu siitä ettei koira osaa asiaa tai sillä ei ole motivaatiota tehdä asiaa, jolloin rankaisu ei auta vaan koiralle pitää keksiä parempi syy totella sinua.

        Mutta tuohon hitauteen. Kun kutsun koiran luokse mutta se tulee vain laiskasti jolkotellen, käännyn ympäri ja jatkan matkaa koiraa huomioimatta (jonkinlainen rangaistushan tämäkin tietysti on). Koira saa palkan vain kun se tulee laukaten luokse.

        Kyllä joo, tavoitteeni on päästä rankaisemaan koiraa. Senkin tosikko.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1837
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1534
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1233
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe