Ravintoetu - kuka maksaa???

Nimetön

Ehkä joku voisi vastata? :)
Olen työissä ravintolassa. Joka kuukausi me maksetaan työnantajalle ravinoedun, joka on 5,50€/kk. Ensiksi: hotelli- ka ravintola-alan henkilökunnan ravintoetu on 4,68€ kuitenkin. Ja myös: onko se loogisesti, että me maksetaan se? Eli eikö pidä olla näin: kuukauden lopussa hän "maksaa" meille ne rahat, sitten me maksetaan verot bruttopalkasta, joka sisältää mm. ravintoetua, ja sitten hän "ottaa" ne rahat takaisin?
Eli mikä on ETU, jos työntekijät maksavat sen?
Onko laki, jossa kertoo miten se tapahtuu?
Kiitos etukateen!

6

7211

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja maksaminen

Verottaja on se, joka vuosittain vahvistaa ns. sopimusruokailun verotusarvot.

Kun etu vuonna 2009 on maksimissaan 9,20, tulee työntekijän siitä maksaa 5,50 €
      Mikäli siis ravintolassanne myydän lounas hintaan 9,20 on se lounaan edun hinta 5,50 työntekijälle.

Onko teillä lisäksi jotain verotettavaa ravintoetua palkassanne? Tällöin se ei mene oikein, muussa tapauksessa kylläkin aivan lain mukaan.

• HR-ammattilainen

Ravintoetua on kahdenlaista: palkan päälle maksettavaa ja palkasta vähennettävää. Palkan päälle maksettava ravintoetu on näistä se parempi vaihtoehto. Se tarkoittaa sitä, että työnantaja maksaa sinun päivittäisen lounaasi. Se voi tapahtua antamalla maksuttomia lounasseteleitä, tai niin että sopimusruokala ei veloita sinulta mitään syödessäsi. Tällöin palkkanauhassa ilmoitetaan omalla rivillään "ravintoetu x euroa". Et koskaan siis saa tuota rahaa tilillesi, mutta tästä summasta sinun on maksettava verotusarvo. Eli jos vaikka veroprosenttisi on 25%, niin 8 euron lounaasta maksat todellisuudessa 2 euroa. Toinen vaihtoehto on, että ravintoetu vähennetään palkasta. Tuolloin työnantaja MYY lounasseteleitä, esim. 6e lounari 4e hintaan. Tai niin, että sopimusruokalassa maksat vähemmän, kuin mitä listassa lukee. Tämä ravintoedun muoto tarkoittaa sitä, että työnantaja maksaa ruokailusi verotusarvon ja sinä loppusumman.

Selitinköhän vaikeasti? No näin se männööö....

• Nimetön

Ymmärsin sen systeemin, vaikka se näyttää vähän oudolta: eli jos olisin työnantajana, mun pitäis valia, maksanko mä henkilökunnan ruokaa kokonaan tai saan sen hinnan osa henkilökunnasta. Mitäs mä sitten valitsisin.......? :)
        mutta kuitenkin onko se oikeasti meillekin 5,50€? Ku mä luin jostain laista, en oikeesti muista mikä se oli, että meidän ravintoetu on 4,68€ maissa....

• Faktaa..
        Nimetön kirjoitti:

Ymmärsin sen systeemin, vaikka se näyttää vähän oudolta: eli jos olisin työnantajana, mun pitäis valia, maksanko mä henkilökunnan ruokaa kokonaan tai saan sen hinnan osa henkilökunnasta. Mitäs mä sitten valitsisin.......? :)
        mutta kuitenkin onko se oikeasti meillekin 5,50€? Ku mä luin jostain laista, en oikeesti muista mikä se oli, että meidän ravintoetu on 4,68€ maissa....

Verottajan sivuilta:

-----------------------------------------------
        Ravintoetu

11 §

Ravintoedun arvo on 5,50 € ateriaa kohden, jos edun hankkimisesta työnantajalle aiheutuneiden välittömien kustannusten ja näiden kustannusten arvonlisäveron määrä on vähintään 5,50 € ja enintään 9,20 €. Jos tämä määrä alittaa 5,50 € tai ylittää 9,20 €, edun arvona pidetään välittömien kustannusten ja näiden kustannusten arvonlisäveron määrää.
        ----------------------------------------------

Lounasseteileissä tai muissa ruokalipukkeissa verotusarvo on 75% lipukkeen arvosta. Loput maksaa työnantaja.

• ainakin
        Nimetön kirjoitti:

ruoka maksaa työpaikalla sen 5,50 vai oliko nyt 5,60. Verohallinto muuten määrää vuosittain sen arvon. Toi ravintoetu (4,68) on sellainen joka vähennettäis joka ikinen työpäivä sun palkasta, jos teillä olis se käytössä, riippumatta siitä oletko syönyt sitä teidän ravintolanne ruokaa vai et. Meillä ainakin voi tuoda omia sapuskoita töihin ja syödä niitä eli sellaisina päivinä ei makseta ruuasta. Työnantaja perii sitten palkasta joka kuukausi sen ruuan hinnan, mulla yleensä 3-5 kertaa toi ruoka/kk.

• ...

Tuo 4,68 on päivittäin maksettava ruoka, eli jos syön töissä maksan sen 4,68 joka päivä. Meillä ei oteta palkasta vaan se maksetaan silloin jos syö.
      Eli jos maksat 5,50 kuukaudessa niin halvalla pääset.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      5
      4009
    2. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      87
      2062
    3. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      50
      856
    4. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      784
    5. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      184
      738
    6. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      34
      738
    7. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      35
      722
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      119
      715
    9. 35
      674
    10. Miksi tuota ei saada karkotettua Suomesta?

Sillä näkyy olevan ilmeinen suojaväri. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6af3161b-4cdc-4ca7-b6cd-1e745efd1a97
      Maailman menoa
      127
      648
    Aihe