Tein eilen positiivisen raskaustestin, ja olen siitä hyvin onnellinen koska olen lasta halunnut jo pitkään. Ongelmani on kuitenkin se että lapseni sai alkunsa yhden yön jutusta. Tunnen miehen ennestään kouluajoiltani, muttemme ole mitenkään läheisiä ystäviä ikinä olleet. Sellaisia bile tuttavia lähinnä. Ja nyt sitten päädyimme sänkyyn.
Otan kyllä täyden vastuun tekemisistäni joten siitä ei tarvitse kenekään minulle saarnata. Ja aion siis pitää lapsen. Mutta en tiedä pitäisikö minun kertoa miehelle. Hänellä on oikeus tietää, mutta en tiedä onko hän nyt sellaista isä ainesta ja haluaako hän alkaa isäksi. Hän asuu aika kaukana toisella paikkakunnalla, joten en haluaisi että lapseni joutuu heti pienestä alkaen ravata eestaas pitkiä matkoja isän ja äidin välillä. Olisin itse valmis yrittämään suhdettakin miehen kanssa jos hän haluaisi. Mutta olisiko hän valmis muuttamaan minun luokse, hänellä kun on vuokra yksiö ja minulla isompi omistus asunto!? Hän myös liikkuu aika epämääräisissä piireissä, eikä se minua muuten haittaa kun itsekkiin olen samoissa porukoissa pyörinyt, itse en vain ole ollut se joka tekee mitään pahaa. Hän taas on ja tekee vieläkin. Joten haluanko lapselleni sellaisen isän? Tai mitä jos hän suuttuu asiasta niin paljon että pakottaa minut keskeyttämään raskauden, monenkin asian uhalla en uskaltaisi välttämättä sanoa hänelle vastaan.
Kertoakko miehelle?
28
956
Vastaukset
- cokenut
Minun tarinani in pitkä ja samankaltainen kuin sinun,eli lyhyesti ja ytimekkäästi: Tulin raskaaksi,kerroin tälle puolitutulle,hän pakotti aborttiin,en tehnyt sitä.Hän ei suostunut isyyttä tunnustamaan,joten olen yh-äiti.Sinuna en jättäisi asiaa kertomatta sille miehelle,kävi miten kävi,mutta aborttia en itse edes harkinnut ja nyt olen onnellinen äiti onnelliselle lapselle:))
- ex-tiukkis
Lapsen saamisen suhteen olet päätöksesi jo tehnyt ja tunnut olevan varma ratkaisustasi. Tietysti on lapsen isän oikeus tietää lapsesta, mutta ennenkaikkea lapsella on oikeus molempiin vanhempiin. Sinä et omista lastasi yksin ja lapsen etu voi joskus olla eri kuin sinun henkilökohtainen etusi.
Mietit, haluatko "sellaisen isän lapsellesi"...mutta olethan jo halunnut, ei sitä voi enää peruuttaa. Hän voi kantaa hyvinkin ylpeästi vastuunsa lapsesta ja perheestään, tunnettehan jo pitkältä ajalta ja jotain teidän välillä on täytynyt säkenöidä ;)
EI suhde tarkoita heti yhteen muuttamista ja naimisiin menemistä, voitte seurustella ja kasvaa aikuisiksi asumatta heti saman katon alla. Kun sinulla on asiat kunnossa ja omistusasunto, pystyt silti avo- tai avioliitossa turvaamaan oman omaisuutesi, jonka tietysti neuvoisin tekemään kaikissa tilanteissa.
Eiköhän aikuinen mies tiedä raskauden mahdollisuudesta aina kun touhuamaan alkaa, eikä isä voi raskauden keskeytystä pakottaa. Moraalisesti voi miettiä, mitä lapsi sitten tekee sellaisella isällä, joka häntä ei halua. Mutta edelleen lähtisin siitä, että yrittää kannattaa jo lapsenkin takia - lapsella on siihen oikeus. Ja joskus myöhemmin isästä kertominen on helpompaa, vaikka hän ei olisi kuvioissa mukanakaan, jos kuitenkin isä on tietoinen lapsesta ja itse tehnyt omat valintansa. - täällä netis
kukaan tietää onks se kolli isä ainesta? mene vittu ja kysy siltä äläkä täällä utele tyhmiä, ja päivänselviä asioita. kerrot sille jätkälle tietysti, koska myöhemmin se lapsi joutuu koulukiusatuksi jos sillä ei ole isää. julmaako? maailma on lapsoseni.
- siitä
lapsesta voi vaikka tulla tuon edellisen kirjoituksen kirjoittajan kaltainen tunneköyhä idiootti.
- pyhä taivaan
isä!!!! siis ootko provon laittanu? jos et, ja siis olet noin vitun tyhmä, niin menet nyt saman tien tekee abortin, ja sit voit myydä kämppäs ja muuttaa sen jätkän luo ja narkkaatte ne kämppärahat kunnes kuolema erottaa. tässä tapauksessa yhteiskunnalle paras että molemmat siis vetää överit ja vaihtaa hiippakuntaa. olet niin just pässi että olette toisenne ansainneet, mutta älkää helvetissä tehkö yhtään lasta koska nyt jo on syntymättömän lapsen elämä pilalla.
- pljg
En ole sanonut että isä narkkaisi, enkä taatusti sitä tee itsekkään. Enkä pyytänyt teitä kertomaan tai tietämään onko lapseni isä hyvä isä. Kerroin vain faktat ja toivoin että joku voisi auttaa minua tekemään päätöksen kerronko hänelle vai en. En tekemään päätöstä puolestani.
Kiitoksia teille jotka vastasitte asiallisesti, vaikka pelkäänkin isän reaktiota, niin taidan kertoa hänelle. Toivon että se on oikea ratkaisu. - cokenut...
pljg kirjoitti:
En ole sanonut että isä narkkaisi, enkä taatusti sitä tee itsekkään. Enkä pyytänyt teitä kertomaan tai tietämään onko lapseni isä hyvä isä. Kerroin vain faktat ja toivoin että joku voisi auttaa minua tekemään päätöksen kerronko hänelle vai en. En tekemään päätöstä puolestani.
Kiitoksia teille jotka vastasitte asiallisesti, vaikka pelkäänkin isän reaktiota, niin taidan kertoa hänelle. Toivon että se on oikea ratkaisu.Kerro vain.Itsekin pelkäsin kertoa mutta kerroin kuitenkin.Koskaan ei voi tietää,miten hän reagoi;)
- nyt,
epeli oot, kun kehoitat aborttiin.
Tässä se nähdään miehen ja naisen ero. Naiset ajattelee järjellä ja tunteella, miehet...hmmmm ei kummallakaan. - tietää
pljg kirjoitti:
Kiitoksia teille jotka vastasitte asiallisesti, vaikka pelkäänkin isän reaktiota, niin taidan kertoa hänelle. Toivon että se on oikea ratkaisu.etukäteen toimiiko mies ja miten kun lapsi syntyy ja eroatteko kuitenkin. Sinun täytyy antaa tilanteen kehittyä.
Kerrot hänelle että milloin lapsen on tarkoitus syntyä ja kerrot kun se syntyy aika vain näyttää ottaako isä vastuuta lapsistaan. Vaikka isä ei ottaisi koskaan vastuuta lapsistaan kannattaa kertoa kuitenkin hänen vanhemmilleen, koska lapsella on oikeus isovanhempiinsa, täteihinsä ja serkkuihinsa isänsä puolelta.
Tilannetta siis kannattaa tarkkailla. Ääritapauksessa isää täytyy kieltää tulemasta lapsen tykö.
- Ajatteleva ihminen
Mietitkö yhtään etukäteen??
- Linnasta linnaan
..Saat sitten vaatia hulttiolta elatusmaksuja. Sillähän on millä maksaa, varastettu tavara kun tekee hyvin kauppansa..
- kastonut hiljattain
aamu tv:n lähetystä, jossa oli asiantuntija psykologi kertomassa isättömän lapsen oikeuksista tms... Psykologi totesi, ettei biologista isää voi korvata mikään tai kukaan. Lapsella voi olla korvikkeita elämässä, mutta tietoisuus oikeasta isästä on tärkeä.
Sanoi senkin, että vaikka isä ei voisi olla lapsen elämässä läsnä silti biologinen isä on tärkeä ja merkityksellinen ja se tulee monella tapaa esiin.
Mitä arvelet lapsen toivovan, jos se ihmisalku saisi/osaisi toivoa, miten toimit?
Miten itse suhtautuisit jos nyt saisit tietää, että isäsi ei ole isäsi ja äitisi on salannut oikean isäsi? Noita kannattaa pohtia rehellisesti. - sillä
saat vain ikävyyksiä, jos kerrot miehelle hän voi vaatia a) aborttia tai b) huoltajuutta ja/tai lapsen tapaamisoikeutta itselleen.
Jos et kerro miehelle, niin tietysti sinun ei silloin tule kertoa lastenvalvojalle eikä muille viranomaisille isän nimeä. Ädillä on lakiin perustuva oikeu jättää tällaisissa tapauksissa lapsen isyys selvittämättä.
Jos isyyttä ei selvitetä, kunta maksaa sinulle elatustukea lapsesta. - surkeaa lapsen
kannalta jos äiti tieten tahtoen tyrkkää isän ulos.
Monet asiantuntijat ovat sitä mieltä, että kehittyvä lapsi kärsii isättömyydestä ja nykyään syrjäytyneet nuoret ( erityisesti pojat)kärsivät ja oireilevat. Nuoret, joilla on erilaisia käytöshäiriöitä ovat usein isättömiä tai vähintään eroperheistä. Myös pieni lapsi voi kärsiä.
On tosi itsekästä ja vastuutonta karsia isä pois lapsen elämästä.
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/03/isattomyys_jattaa_aukon_lapsen_sisimpaan_638200.html- tuollaisessa tapauksessa
ottaa "isä" mukaan lapsen elämään. Ei oikeaa isyyttä voi olla avioliiton ulkopuolella.
Eiväthän lapsen vanhemmat ole edes seurustelleet saati sitten olleet kihloissa tai naimisissa keskenään. - jossain vaiheessa
tuollaisessa tapauksessa kirjoitti:
ottaa "isä" mukaan lapsen elämään. Ei oikeaa isyyttä voi olla avioliiton ulkopuolella.
Eiväthän lapsen vanhemmat ole edes seurustelleet saati sitten olleet kihloissa tai naimisissa keskenään.elämää, yleensä siinä vaiheessa kun lapsi alkaa ymmärtämään asioita, hän tarvitsee tiedon oikeasta syntyperästään. Jos vastaus on nolla, normaali kehitys voi järkkyä ja pahasti. Kokemusta löytyy myös lähipiiristä. Jopa siinä määrin, että lapsi suuttui aikuistuttuaan äidilleen ja katkaisi välit.
Siitä, että äiti oli salannut tosiasiat. - ex-tiukkis
Eiväthän lapsen vanhemmat ole edes seurustelleet saati sitten olleet kihloissa tai naimisissa keskenään.Missä on toteen näytetty, että äiti automaattisesti on hyvä olemassa lapsen elämässä? Oikeaan äitiyteen ei riitä lapsen synnyttäminen, äiti on enemmän kuin "tuotantokone". Oikea isyyskin on enemmän kuin "rakennusaineet", mutta isyyden tai äitiyden mitta ei ole avioliitto. Äiti ei aina osaa määritellä mikä on lapsen parasta, ei toki isäkään - mutta lapsen etu on joskus äidin henk.koht. edun vastaista!
Ajatteleekohan "isätön" lapsi teininä, että "olisi se ollut teeskentelyä, jos tietäisin jotain isästäni" tai "teeskentelyä että olen saanut viettää oikean isäni kanssa"? - eihän..
Eiväthän lapsen vanhemmat ole edes seurustelleet saati sitten olleet kihloissa tai naimisissa keskenään.lapsi sille voi mitään seurusteliko vanhemmat vai ei. Onhan lapsen äitikin lapselle äiti, vaikak ei seurustellut lapsen isän kanssa. Silloin lapsen siittänyt mies on yhtä paljon isä lapselle kuin lapsen synnyttänyt nainenkin.
- vanhemman malli
Eiväthän lapsen vanhemmat ole edes seurustelleet saati sitten olleet kihloissa tai naimisissa keskenään.Miksi täällä äidit kovin usein pyrkivät määrittelemään mikä on oikeaa isyyttä ja millainen isän tulee olla. Sehän on miesten ja isien tehtävä.
Lapsiahan miehetkin ovat aluksi olleet, isän malli tulee yleensä miehelle omalta isältä ja jos se malli kaipaa kohennusta sen tekee mies eikä nainen eli äiti.
- järkyy vanhemmalla
iällä kun "omaäiti" tai"omaisä" kuolee ja tulee se perunkirjan teko jossa sukuselvityksessä näkyy sitten sukulais suhteet.
- minusta
isällä on oikeus tietää lapsesta ja lapsella oikeus tietää isästä.
Mutta, aina jokin mutta, hih. Sinuna ehkä kertoisin vasta myöhemmässä vaiheessa. Siis, kun kerroit, että haluat pitää lapsen ja otat vastuun yms, yms.- jos...
hän päättää, että haluaa olla enemmänkin mukana lapsen elämässä, niin jos sinä olet lapsen ensisijainen hoitaja, äippälomalla jne. Niin yleensä silloin lapsi asuu ainakin koko eka vuoden kokonaan äidin luona ja isä käy häntä tapaamassa pari kertaa viikossa tai viikonloppuisin tai miten vanhemmat ovatkaan sopineet. Vasta sitten myöhemmin lapsen ollessa yli vuoden, ensin lapsi voi olla joka v-loppu 1 yön isän luona ja myöhemmin esim se jokatoinen v-loppu tai vuoroviikoin, miten nyt sitten vanhemmat haluavatkaan.
- mutta entäs jos
osat käännetään toisin päin? Sinä olet mies, joka olet tietämättäsi tulossa isäksi?
Mitä ajattelet tilanteesta? Mitä sitten, kun saat tietää vasta kun lapsi on syntynyt jne...
Kannattaa paneutua toisen osaan ja asemaan ja kuvitella miten suhtautuis eri tilanteessa.
Jotenkin niin väärin, että äiti saa päättää - ja saa päättää vaikka ei oma taju riittäisi. Monen kohdalla huimaa...ja pelottaa lapsen puolesta. - ei helppo päätös
Moi vaan!
et ole helpon päätöksen edessä, ja yleensä kuten huomaat mielipiteiden kyseleminen sekottaa vaan entisestään ajatuksia! Kaikenmaailman vastauksia saa lukea, eikä heistä kukaan voi eikä osaa puolestasi sanoa, mikä olisi tilanteessasi parasta.
Mielestäni isättömyys ei ole paha asia, vaikka syyllistäjiä jo tuossa oli. Maailmassa ei voi usein valita kohdalleen asioita, vaan esim, vuosittain kuolee lapsilta isiä sairausten/onnettomuksien kautta. Sanon sinulle sen mikä on tärkeintä lapsen elämässä, elikäs että on edes se yksi turvallinen ja rakastava vanhempi! Lapsen lähipiiriin voi kuulua isovanhempia, ja tottakai joskus myöhemmin sinun kauttasi myös miehen esikuva, jota lapsi voi hyvin pitää esikuvanaan miehen mallina ym,
Joskus vaikka puhutaan lapsen oikeudesta isään ym, on parempi lapselle että sillä ei ole isää!
Minulla henk,koht on ollut tilanne jossa lapseni ulkomaalainen isä on uhannut kidnapata lapsen!
Sellainen käytös mikä vahingoittaa lasta lähtemättömästi toisen aikuisen puolelta on pahempia asia, kuin se että lapsella ei ole isää!
Päätös miten ratkaiset on yksin sinun ja minullekaan asia ei ollut helppo, ja painin sen kanssa vuoden. Toki ensin kielsin lasten valvojalle, koska tunnustuksen voi tehdä myöhemminkin. Isyyden selvittämisen kieltämisellä saa lisää aikaa itselleen, koska vauvan syntymän jälkeen isyyden tunnustaminen tulee liian pian!
Sinä tunnet miehen ja hänen taipumuksensa. Siis tiedät myös sen päästäisitkö miehen lapsesi lähellä ja antaisitko hänen elämäntylinsä ym vaikutteiden tulla lapsesi elämään.
Tunteet ja ajatukset tulee vaihtelemaan, mutta toivon,että saat mielenrauhan ja asian päätökseen!
Tsemppiä! - vastausta täältä
Olet jo valinnut miehen lapsen isäksi, joten ethän toki voi lapselta isää riistää, etkä isältä lastansa.
Puhu miehelle, miettikää yhdessä mitä ratkaisuja teette lapsen parhaaksi. - anna561
Tulin raskaaksi fuck buddylle ulkomailla, vasta suomeen palattuani sain tietää olevani jo melko pitkällä raskaana. Pitkään punnitsin mielessäni kertoisinko lapsen isälle vai en, en ollut kuukausiin ollut häneen edes yhteyksissä. Olin alunperinkin orientoitunut kasvattamaan lapsen yksin enkä halunnut lapsen isältä mitään. Mieltäni kuitenkin kaiversi mitä tulisin lapselle kertomaan kun tämä vanhempana kysyisi biologisesta isästään, lapselle valehtelu tuntui vääryydeltä ja pelkäsin myöskin joskus lapsen kanssa törmääväni lapsen isään, miten sellasesta tilanteesta saisi itsensä puhuttua kuiville, kun ei alunperinkään ollut toiselle kertonut. Minulla ei ollut mitään yhteystietoja lapsen isään vaan kaverini vei hänelle kirjeen jossa kerroin tilanteen ja tein selväksi että en pyydä lapsen isältä mitään, eikä henen tarvitse millään lailla olla lapsen elämässä mukana, mutta ajattelin että hänen olisi hyvä tietää. Kävin vauvan kanssa tapaamassa isäänsä ja hän väittää kovasti haluavansa olla lapsen elämässä edes jollain lailla mukana. Itse pelkään että lapsen isä kääntää selkänsä lapselle jossain vaiheessa, koska olen niin onnellinen siitä että lapsella on varttuessaan mahdollisuus tutustua sukulaisiinsa ja joku jolle tehdä päiväkodissa isänpäiväkortti. Tyttö on vasta 5 kk, katsotaan miten isä jaksaa pitää yheyttä.
Tuo oli vaan minun tarinani, niitä on varmasti monia, mutta en hetkeäkään kadu että kerroin lapsen isälle, vaikka kääntäisikin selkänsä, tietääpähän että on olemassa jonkinlaista jälkikasvua maapallon toisellapuolellakin.- -----------------------
Niinhän sä olet nyt onnellinen, mutta laitappa tähän pari vuotta, niin tulet huomaamaan, että teit virheen. Isä tulee vaatimaan yhteys/yksinhuoltajuutta, kampittaa äiti kokoajan ja muuten vaan hankaloittaa äidin ja lapsen elämää. Nythän se tuntuu suloiselta, kun lapsi ei ymmärrä..
- että.....
Haluatko lapsellesi sellaisen isän? Etköhän kertonut "kantasi" kun annoit sen nussia ittes paksuksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p455050Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1131594Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "481219Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella101159- 131113
81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171007Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy76969Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v3875Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah57779Junan alle
Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?27743