polven kierukka

utelias :D

lääkäri totesi viim.viikolla polven sisemmässä kierukassa pahanrepeämän joten leikkaus jo ensiviikolla... miten nopeasti tuolaisista leikkauksista paranee ja joutuuko kepeillä kävelemään kauan ?

47

18795

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kierukoista

      eiköhän tuosta selviä jollakin 1-2kk ja kepeilla noin 2-4 viikkoa parantuminen on niin yksilöllistä. pahempi on sitten nuo ristisiteet itse olen menossa eturistiside leikkaukseen jolloin pelkästään sairaslomaa tulee noin 3kk ja urheilusta 6-12kk kielto.

      • onko noin!

        Jonottelen polven nivelkierukan tähystysleikkaukseen ja nyt on kulunut jo 5 kk jonoon laittamisesta (julkisella puolella, yksityiselle ei ole varaa). Varauduin aluksi kulkemaan kepeillä jonkun aikaa, mutta tuttu rouva oli vastaavassa leikkauksessa eikä hänelle määrätty lainkaan keppejä ja kävelemään heti, sairauslomasta en huomannut kysyä, itse en sellaista saa eläkeläisenä.


      • kierukoista
        onko noin! kirjoitti:

        Jonottelen polven nivelkierukan tähystysleikkaukseen ja nyt on kulunut jo 5 kk jonoon laittamisesta (julkisella puolella, yksityiselle ei ole varaa). Varauduin aluksi kulkemaan kepeillä jonkun aikaa, mutta tuttu rouva oli vastaavassa leikkauksessa eikä hänelle määrätty lainkaan keppejä ja kävelemään heti, sairauslomasta en huomannut kysyä, itse en sellaista saa eläkeläisenä.

        siinä tapauksessa jos repeämä ei ole paha ja poistetaan vain vauriotuneita paloja niin ei toki tule niin pitkää toipumista mutta jos on paha niin tottakai saa varautua pitkään toipumiseen. Selviää varmaan vasta siellä tähystyksessä miten todellisuudessa kierukka vaurioitunut. Ja se toipuminen on kovin yksilöllistä että vaikea on ennustaa tilannettasi mutta tosiaan niin voi käydä että kävelet heti ilman keppejä tai sitten et. Toivotaan vain parasta.


      • mä vain...
        kierukoista kirjoitti:

        siinä tapauksessa jos repeämä ei ole paha ja poistetaan vain vauriotuneita paloja niin ei toki tule niin pitkää toipumista mutta jos on paha niin tottakai saa varautua pitkään toipumiseen. Selviää varmaan vasta siellä tähystyksessä miten todellisuudessa kierukka vaurioitunut. Ja se toipuminen on kovin yksilöllistä että vaikea on ennustaa tilannettasi mutta tosiaan niin voi käydä että kävelet heti ilman keppejä tai sitten et. Toivotaan vain parasta.

        Itse olin polvileikkauksessa 2/08 ja oli kierukka revennyt ja etu/takaristisiteet paskana. kierukan ne korjasi jollain pinneillä mut etu/takaristisiteet jäi korjaamatta kun ei puudutuksessa voineet tehdä. jalka oli 3kk häkkyrässä missä ei voinut liikuttaa. sitten asteettain vähitelleen ruvettiin taivuttelemaan. 5kk siinä meni sitten saikussa ja pistivät töihin. välillä koska 10/08 oli edessä ristisiteiten korjaus. jalka oli koko ton välin niin kipee et väkisin olin töissä sen kans. sitten koitti 10/08 ja leikkaus nukutuksessa et korjaavat ristisiteet. takaristiside oli hävinnyt ja kulunut paikat ettei sinne pystyneet sitä tekemään. eturistisiteen tekivät joka kuulemaan onnistui hyvin. siitä tuli 2kk saikkua ja heti kun pystyi sai kävellä ilman keppejä. alusta saakka jalka oli nii kipee ettei siihen auttanut mikään. menin 1kk päästä kontrolli käynnille ja tohtori kehui et miten hyvä tää on ja heti kuntoukseen et saadaan mies töihin. sitten menin kuntoukseen ja heti ekalla reissulla sielä kun harjoiteltiin kävelyä niin polvi rusahti ja meni jumiin. ei muuta kuin taas tohtorille et mikäs on. ei pystyn edes varaaman jalalla yhtään. no uusi leikkaus taas. ja 12/08 meni päiväkirurgiaan ja yllätys oli et sääriluusta oli irronnut luun palanen ja se sie kummitteli. no ei siinä mitään toivoteltiin pikaista paranemista mut sitä ei tullut. jalka on kipeä ja turvoksissa ollut koko ajan. tohtorit jo meinasi et päässä vikaa kun aina valitan. onneksi nyt 3/09 pääsin eka kerran mangneetikuvaukseen polven takia. ja mikäs yllätys oli... eturistiside poikki ja sääriluusta palanen taas irti.. siitä ruuvien vierestä. nyt ois 4/09 leikkaukseen meno taas. ja kaiken huippu tässä on ollut et vakuutusyhtiö on kokoajan ollut maksajana niin ei tutkita kunnolla ja tehdään mitä sattuu. eli tämä on minun tarinani ja toivon et nyt onnistuis jo saada jalka kuntoon. sillä se tehdään yksityisellä johon sain vihdoin vakuutusyhtiön siunauksen. eli en pelottele ketään mut näinkin voi mennä....-m38-


      • poikki
        mä vain... kirjoitti:

        Itse olin polvileikkauksessa 2/08 ja oli kierukka revennyt ja etu/takaristisiteet paskana. kierukan ne korjasi jollain pinneillä mut etu/takaristisiteet jäi korjaamatta kun ei puudutuksessa voineet tehdä. jalka oli 3kk häkkyrässä missä ei voinut liikuttaa. sitten asteettain vähitelleen ruvettiin taivuttelemaan. 5kk siinä meni sitten saikussa ja pistivät töihin. välillä koska 10/08 oli edessä ristisiteiten korjaus. jalka oli koko ton välin niin kipee et väkisin olin töissä sen kans. sitten koitti 10/08 ja leikkaus nukutuksessa et korjaavat ristisiteet. takaristiside oli hävinnyt ja kulunut paikat ettei sinne pystyneet sitä tekemään. eturistisiteen tekivät joka kuulemaan onnistui hyvin. siitä tuli 2kk saikkua ja heti kun pystyi sai kävellä ilman keppejä. alusta saakka jalka oli nii kipee ettei siihen auttanut mikään. menin 1kk päästä kontrolli käynnille ja tohtori kehui et miten hyvä tää on ja heti kuntoukseen et saadaan mies töihin. sitten menin kuntoukseen ja heti ekalla reissulla sielä kun harjoiteltiin kävelyä niin polvi rusahti ja meni jumiin. ei muuta kuin taas tohtorille et mikäs on. ei pystyn edes varaaman jalalla yhtään. no uusi leikkaus taas. ja 12/08 meni päiväkirurgiaan ja yllätys oli et sääriluusta oli irronnut luun palanen ja se sie kummitteli. no ei siinä mitään toivoteltiin pikaista paranemista mut sitä ei tullut. jalka on kipeä ja turvoksissa ollut koko ajan. tohtorit jo meinasi et päässä vikaa kun aina valitan. onneksi nyt 3/09 pääsin eka kerran mangneetikuvaukseen polven takia. ja mikäs yllätys oli... eturistiside poikki ja sääriluusta palanen taas irti.. siitä ruuvien vierestä. nyt ois 4/09 leikkaukseen meno taas. ja kaiken huippu tässä on ollut et vakuutusyhtiö on kokoajan ollut maksajana niin ei tutkita kunnolla ja tehdään mitä sattuu. eli tämä on minun tarinani ja toivon et nyt onnistuis jo saada jalka kuntoon. sillä se tehdään yksityisellä johon sain vihdoin vakuutusyhtiön siunauksen. eli en pelottele ketään mut näinkin voi mennä....-m38-

        Sulla on kyllä mennyt todella huonosti jalkasi kanssa. Meinaako lääkärit sulle sitä takaristisidettä enää laittaa vai annetaanko sen olla? Mulle on lääkärit sanonut että puudutuksessa tekisivät uuden eturistisiteen.

        Mulla on myös vakuutusyhtiö maksajana ja heti menin yksityiselle ja ensimmäisenä otettiin nuo magneettikuvat.Nyt vaan odotan että lääkärit ilmoittaa koska leikataan kun vakuutusyhtiöstä maksusitoumus jo saatu. Tapaturma itselläni sattui 3 vk sitten.

        Toivottavasti alkaa paremmin mennä kun tuonne yksityiselle pääset. Onnea matkaan.


      • eturistiside...
        poikki kirjoitti:

        Sulla on kyllä mennyt todella huonosti jalkasi kanssa. Meinaako lääkärit sulle sitä takaristisidettä enää laittaa vai annetaanko sen olla? Mulle on lääkärit sanonut että puudutuksessa tekisivät uuden eturistisiteen.

        Mulla on myös vakuutusyhtiö maksajana ja heti menin yksityiselle ja ensimmäisenä otettiin nuo magneettikuvat.Nyt vaan odotan että lääkärit ilmoittaa koska leikataan kun vakuutusyhtiöstä maksusitoumus jo saatu. Tapaturma itselläni sattui 3 vk sitten.

        Toivottavasti alkaa paremmin mennä kun tuonne yksityiselle pääset. Onnea matkaan.

        mangneettikuvassa?
        mulle kun tuntui olevan mangneettikuvaus melko turha.
        kierukkavaiva oli jo tiedossa ennen sitä ja vasta leikkaukseen mennessä lääkäri sanoi,että on sekin mahdollista,että eturistiside on mennyt.siinä tapauksessa,ei ois tähystys riitänyt,vaan ois tehty isompi leikkaus myöhemmin.
        no,onneks se oli vain kierukka,mutta mietityttää mitä hyötyä oli koko mangneettikuvauksesta.


      • 1larry

        Mulla tehtiin 2 viikkoa sitten kierukan korjaus kun oli revennyt ihan riekaleiksi. Vielä on keppikävelyä jäljellä 4 viikkoa ja sen jälkeen kuntoutus, jonka kestoa en tiedä mutta oisko pari viikkoa..
        Edellisen kerran kun ristiside paukahti poikki, niin 3kk joutu oleen duunista veks.


      • poikki
        eturistiside... kirjoitti:

        mangneettikuvassa?
        mulle kun tuntui olevan mangneettikuvaus melko turha.
        kierukkavaiva oli jo tiedossa ennen sitä ja vasta leikkaukseen mennessä lääkäri sanoi,että on sekin mahdollista,että eturistiside on mennyt.siinä tapauksessa,ei ois tähystys riitänyt,vaan ois tehty isompi leikkaus myöhemmin.
        no,onneks se oli vain kierukka,mutta mietityttää mitä hyötyä oli koko mangneettikuvauksesta.

        Lausunnossa luki: MRI-kuvauksessa ACL tootaali repeämä ja nivelkapselissa venyttymää ja sivusiteet ehyet. Kuvauksella saatiin selvästi varmistettua vamma. eihän tuo magneettikaan aina ole 100% varma mutta minulla kyllä näkyi hyvin.


      • poikki.
        1larry kirjoitti:

        Mulla tehtiin 2 viikkoa sitten kierukan korjaus kun oli revennyt ihan riekaleiksi. Vielä on keppikävelyä jäljellä 4 viikkoa ja sen jälkeen kuntoutus, jonka kestoa en tiedä mutta oisko pari viikkoa..
        Edellisen kerran kun ristiside paukahti poikki, niin 3kk joutu oleen duunista veks.

        Mulle lääkäri sanoi että voin joutua olemaan pitempääkin kuin tuo 3kk työn raskauden takia. Teen asfalttitöitä päivän pituus vähintään 12h jaloillaan koko päivä ja paljon polveen kohdistuvaa rasitusta esim kiertoliikkeet lapioidessa kuorma auton lavalle kiipeilyt ym... joten ei kyllä paljon naurata tämmönen vaiva näkyy jo palkkapussissa kohtuu paljon.


      • yap72
        poikki kirjoitti:

        Sulla on kyllä mennyt todella huonosti jalkasi kanssa. Meinaako lääkärit sulle sitä takaristisidettä enää laittaa vai annetaanko sen olla? Mulle on lääkärit sanonut että puudutuksessa tekisivät uuden eturistisiteen.

        Mulla on myös vakuutusyhtiö maksajana ja heti menin yksityiselle ja ensimmäisenä otettiin nuo magneettikuvat.Nyt vaan odotan että lääkärit ilmoittaa koska leikataan kun vakuutusyhtiöstä maksusitoumus jo saatu. Tapaturma itselläni sattui 3 vk sitten.

        Toivottavasti alkaa paremmin mennä kun tuonne yksityiselle pääset. Onnea matkaan.

        Moikka!
        Mulle tehtiin uus eturistiside melmikuussa 08 ja yritettiin korjata kierukkaa. Ankkuroivat sen kolmella ankkurilla ja ei onnistunu. Olin lähes liikuntakyvytön seuraavaan kesäkuuhun asti, kunnes poistivat koko kierukan. Sitten alko nopea kuntoutuminen. Nyt voin tehdä kaikkia juttuja mitä ennenkin. Toki jalasta kuuluu ihmeellisiä ääniä. Poksetta ja pauketta. Tykkään liikkua niin täysipainoisesti pääsin treenaamaan vasta nyt keväällä. Se johtui siitä kun en viime talvena pystynyt liikkumaan kierukan ollessa jotenkin jumissa polvessa. Mutta hyvää jatkoa sinulle, kyllä sinäkin siitä toivut. Huomasin leikkauksen jälkeen että proteiinia pitää syödä tupla määrä, jotta haava paranee paremmin.Hyvää kevättä sinulle!!


    • marius

      Mäkin olen menossa kierukkaleikkaukseen ja mua pelottaa ihan sairaasti nytjo.Mulla on nimittäin paha paniikkihäiriö ja pelkään miten spinaalinpuudutusaine vaikuttaa l.provosoiko kohtauksen?
      Lääkäri ei lotkauta korvaansakaan pelolleni, toteaavaan vaan että sitten nukutus(joka taas toisen sairauden vuoksi ei ole suotavaa ja sitä mä pelkään vielä enemmän).

      • puudutus

        Sitä puudutusta ei kannata pelätä ei ole erikoinen juttu.Ekana annetaan jotain esilääkitystä yleensä ja vähän ajan päästä leikkuu pöydälle laitetaan kanyyli ja sitä kautta rentouttavaa jo siinä vaiheessa olo on jo paljon holpottuneempi ym. sitten käännetään kylelleen ja laitetaan se puudutus piikkii selkään jota ainakaan itse en edes huomannut. Sitten kaikki puutuu vyötäröstä alaspäin ei ole yhtään tuntoa. Itse leikkausta et jalassa tunne eikä se ole kummoinen toimenpide. Sitä en osaa sanoa laukaiseeko jotain kohtausta mutta epäilen että ei. Olosi tehdään juuri niin rennoksi kuin haluat siellä joten ei syytä huoleen :D


      • tähystyksessä

        leikattiin 2008 syksyllä polvikierukka.
        Leikattiin selkäydinpuudutuksella ja minulla on ollut paniikkihäiriö. Minulla meni kaikki kiitettävästi. Katsoin itse leikkauksen ja juttelin lääkärin kanssa koko leikkauksen ajan. Kepeillä kävelin noin viikon. Polvi alkoi nopeesti paranemaan. Minulla on polvissa lisäksi, nivelrikot. Nyt syön koko ajan Arthlyr tapletteja, siis nivelrikon takia. Polvi on ihan hyvä nyt. Hiihdän, käyn lenkillä ym.
        Nyt menen syksyllä tähystys leikkaukseen toisesta polvesta, kierukka repeymän vuoksi.


    • Itsellä leikattu polven molemmat kierukat -80
      sen aikaisin tietämyksen perusteella,v-06 tähystyksessä todettiin nivelen kuluneen vaihtokuntoon.Tosin kestihän tuo n-30v täysin
      säälimätöntä elämää.Suosittelen pientä varovaisuutta
      rasituksen suhteen.

      • Nimetön

        Ensin tulee narinat,rutinat,turvotus,jäykkyys ja kivut,joihin saat hoitoina särkylääkkeitä,kuntoutusta,kehoitusta liikuntaan,jos kivuiltasi pystyt,väliin pistetään kortisoonia,kipulääkettä ja kukonheltta-uutetta sallittu määrä.Sitten tähystetään ja puhdistetaan,jos on aiheellista?Sitten seuraakin tekonivel-leikkaus kun ei muu enää auta.


    • arvio-orvio

      Tosin aivoleikkauksen jälkeen ei tarvitse keppejä. Mutta keppien kanssa polvileikkauksesta toipuminen on nopeampaa. Tai riippuu jos aivoja ei ole ronkittu kovin syvältä niin sitten voi toipua nopeammin.

    • verran

      siinä menee ja olisinko pari viikkoa kävellyt kepeillä. suosittelevat kyllä pitempään??
      muista tahtoa kunnon lääkkeet kun pääset leikkauksesta. oksanest on hyvä!
      leikkauksen jälkeen lääkehuurussa kaverin (joka myös leikattiin)kanssa sovittiin että nähdään illalla naistentansseissa, mutta eipä illalla huvittanu tanssia :)
      onneksi oli vielä lunta jota lapset toi aina pussillisen polven päälle jäähdyttämään.
      hommaa kylmäpakkauksia, äläkä hyväksy 800 buranaa koska siitä ei ole mitään apua tässä tapauksessa.

    • pel

      pelaan säbää, joten joka toisella tutulla on leikattu polvesta ristiside/etuside/kierukka jne. itseltänikin pari kertaa.

      kierukkavamma ei ole läheskään yhtä paha kuin ristiside. ei siinä mitään paria viikkoa kävellä kepeillä, ideana on saada kepit mahdollisimman nopeasti pois (itse kävelin päivän kepeillä kunnes totesin etten tarvitse niitä, treeneissä n 3viikon päästä leikkauksesta). edes ristisideleikkauksen jälkeen ei pitäisi pittää keppejä kovin montaa viikkoa. tietty toipuminen on YKSILÖLLISTÄ. mutta kepit pitäisi pystyä jättämään pois viikon sisällä, itse toipumiseen saattaakin mennä sitten pari kuukautta. toipuminenkin on vähän suhteellinen käsite että mitä "astetta" sillä tarkoittaa. jotkut laskee toipumiseksi sen kun pääsee kävelemään normaalisti, jotkut kun pääsee juoksemaan jne. mutta ei sun polvi ole yhtenä aamuna yhtäkkiin vaan huipspoks parantunut. se vie aikaa, polvi tuntuu varmasti jäykältä ja aralta, koskee jne muutaman kuukauden mutta vähitellen se siitä sit paranee.

      muutama ehdottoman tärkeä asia:

      -syö kaikki ne kipulääkkeet mitä sulle määrätään; tämä siksi koska ainakin osa on tulehduskipulääkkeitä. tuskinpa sulle himaan annetaan oksanestia niinkuin joku kirjoitti, se on aika kova opiaatti. yleisimmät on ihan panacod ja burana tms vastaavat. ja burana800 annetaan juuri siksi kun se on tulehduskipulääke, ei siksi että sulle nyt mätetään jotain vaan siihen kipuun.

      -pidä kylmää polvessa niin usein kuin mahdollista, useita kertoja päivässä. leikkauksen jälkeen siinä on nestettä, joka lisää kipua ja hidastaa paranemista joten se pitäisi saada pois. ja tietty polven voi nostaa ylös silloin kun laittaa jäitä.

      -mene fyssarille leikkauksen jälkeen. sieltä saa kuntoutusohjelman ja hyviä vinkkejä. itse menisin suoraan jollekkin urheilu- tai tuki- ja liikuntaelimiin erikoistuneelle fyssarille.

      -VESIJUOKSEMAAN!!!! paras keino kuntouttaa polvea;D

      toivottavasti kaikki menee hyvin ja tsemiä sulle! itsestä se on sitten leikkauksen jälkeen paljon kiinni.

    • Anne7777

      Minulla oli tähistysleikkaus viime perjantaina . Keppejä suositelti noin 3-4 päivää, kun jalkaa kestaa, saa heittaa pois. Kipulääkettä tarvisin 2 päivää, kun ei kipuja ollut, turha noita pillereitaki popsimaan. Kierukka puolesta ehkä pääsisin sairaslomalta aikaisemminkin, mutta kun minulla myös sisepuoliset ristisiteet sirpaleina, sitten laitetiin kuukaudeksi polvituki, ettei polvi notkahtais paikoiltaan kävellessä. Ja kulumakin löytyy, mutta se vaiva oli pari vuotta sitten, ja meni itsestään ohi, nyt pari vuotta pystynyt ihan hyvin toimimaan. Mutta kun nyt sattui se tapaturma ja polvi nyrjahti paikoiltaan, pääsin magnetikuvaukseen viiko ja leikaukseen 2 viikoa tapaturma jälkeen, onneksi on myös vakutus korvamassa yksityisellä puolelle. Terveyskeskuksessa varma menisi ehkä puolikin vuotta, kun pääsisi leikkaukseen.
      Tsemppia ja hyvää paranemista, ei se niin pelotava olekaan, kaikki mene hyvin!!!

      • !!!

        "Terveyskeskuksessa varma menisi ehkä puolikin vuotta, kun pääsisi leikkaukseen."

        Tai sitten ei pääse lainkaan! Terveyskeskuslääkäri ei suostunut lähettämään minua ortopedille, piti mennä yksityiselle. Hän pisti magneettikuvaan, jossa todettiin kierukan vaurio ja paha nivelrikon aiheuttaman kuluma. Lähetti hoitoon julkiselle puolelle. Sain juuri kuulla että pääsen tähystysleikkaukseen toukokuun alussa (jonotusaika 6 kk leikkausjonoon asettamisesta). Koko operaatioon kuluu siis kaikkiaan vuosi ja kuukausi yksityisortopedilla käynnistä laskien.


    • matvei

      mulla oli kepit kaksi päivää,ja sairaslomaa 2viikkoa. kävelemään piti lähteä heti, vaikka tosi kipe olikin kun puudutus hävis. mut hyvin parani ,portaita alas päin tultaessa aristaa joskus. leikattu 2001.

    • 8 viikkoa sitten

      Minulta leikattiin molemmat polvet samanaikaisesti. Sekä lateraalikierrukat, että eturistisiteet molemmista p#¤kana. Hyvin olen toipunut ja keppejä käytin ehkä ensimmäisen 1,5 viikkoa. Kipuja ei enää ole ollut pitkään aikaan, mutta vasen polvi on hieman jäykempi. Paraneminen on tosiaan täysin tapauskohtausta ja leikkausta edeltävä lihaskunto vaikuttaa paljon. Itse olen urheillut paljon koko elämäni ajan, joka varmasti nopeuttaa paranemista. Ensimmäinen kolme kuukautta täytyy ottaa aika rauhallisesti, mutta sen jälkeen pitäisi jo pystyä juoksemaan. 6kk:n jälkeen kontaktilajit. Lääkäri päättää kyllä näistä samalla kun seuraa paranemistasi.

    • varmaankin,mutta...

      mulle sanoi ortopedi ennen tähystystä,että lomaa 2-3vkoa,mutta sainkin vain viikon,eli vasta siinä tähystyksessä selvisi miten käy.
      kävellä piti heti itse sairaalasta ulos muutaman tunnin kuluttua,toki saattaja piti olla.seuraavana päivänä jo vähän liikkeelle ja jumppailee reisilihaksia.
      se viikko riitti hyvin,ja nykyisin en enää muista koko vaivaa olleenkaan,jalasta tuli kuin uusi.
      tosin toinen polvi nyt vaivaa,taisin rasittaa liikaa toista säästäessä,mutta nyt en pelkää jos tähystys siinäkin edessä.
      tämä mun kokemus.tsemppiä sulle.

      • vaihtelee

        Varmaankin vaihtelee vaurion ja toimenpiteen vaikeuden mukaan. Kyselin juuri jononhoitajalta polven tähystysleikkauksestani. Hän sanoi että tähystyksen jälkeen jäädään sairaalaan yön yli. Epiduraalipuudutuksen jälkeen ainakin itse olisin epäileväinen lähtemään pian sairaalasta. Ainakin viimeksi kun olen ollut epiduraalissa, kesti aika pitkään ennen kuin jaloissa oli kunnolla tunto ja pystyi varmasti kävelemään. Katsotaan miten hommassa käy kuukauden kuluttua.


      • oikeassa
        vaihtelee kirjoitti:

        Varmaankin vaihtelee vaurion ja toimenpiteen vaikeuden mukaan. Kyselin juuri jononhoitajalta polven tähystysleikkauksestani. Hän sanoi että tähystyksen jälkeen jäädään sairaalaan yön yli. Epiduraalipuudutuksen jälkeen ainakin itse olisin epäileväinen lähtemään pian sairaalasta. Ainakin viimeksi kun olen ollut epiduraalissa, kesti aika pitkään ennen kuin jaloissa oli kunnolla tunto ja pystyi varmasti kävelemään. Katsotaan miten hommassa käy kuukauden kuluttua.

        en muista mikä oli puudutuksen nimi,mutta vain leikattava puoli puudutettiin.leikkaus oli n. klo 11.00 ja kotiin pääsin klo 16.00,näin jorvissa.jo etukäteen oli tiedossa,että toimenpide tehdään päiväkirurgiassa.käytäntö ehkä vaihtelee sairaalakohtaisesti.
        piti kyllä olla kotona joku seuraavan yön,yksin ei saanut olla.


      • minäkin...
        oikeassa kirjoitti:

        en muista mikä oli puudutuksen nimi,mutta vain leikattava puoli puudutettiin.leikkaus oli n. klo 11.00 ja kotiin pääsin klo 16.00,näin jorvissa.jo etukäteen oli tiedossa,että toimenpide tehdään päiväkirurgiassa.käytäntö ehkä vaihtelee sairaalakohtaisesti.
        piti kyllä olla kotona joku seuraavan yön,yksin ei saanut olla.

        olen menossa. Kun kysyin tuota sairaalassa oloa, niin jononhoitaja sanoi ilman vaihtoehtoja että olen yön yli, päiväkirurgiasta ei puhuttu lainkaan. Ehkäpä polveni vauriot ovat erilaiset ja leikkaustapa sen mukaan. Toisaalta kun nuo lapsetkin asuvat jo omillaan, ei viitsi heitäkään vaatia yöksi kaverikseni, kun ei ole enää tuota sängynlämmittäjää omasta takaa.


      • hyvinkin olla näin
        minäkin... kirjoitti:

        olen menossa. Kun kysyin tuota sairaalassa oloa, niin jononhoitaja sanoi ilman vaihtoehtoja että olen yön yli, päiväkirurgiasta ei puhuttu lainkaan. Ehkäpä polveni vauriot ovat erilaiset ja leikkaustapa sen mukaan. Toisaalta kun nuo lapsetkin asuvat jo omillaan, ei viitsi heitäkään vaatia yöksi kaverikseni, kun ei ole enää tuota sängynlämmittäjää omasta takaa.

        mun tähystyksestä on jo 5v aikaa,joten käytäntökin voi olla muuttunut.silloin ei vaihtoehona ollut sairaalaan jääminen,mutta kuten aiemmin kerroin,kyse oli jostain muusta puudutuksesta,siinä todella puutui vain se puoli,jonka polvi leikattiin,joten palautuminenkin varmaan nopeampaa.
        tosin mun polvi oli myös muuten terve,kierukka vain repeytynyt pahasti,joka myös vaikutti toipumiseen.
        mun oli helppo lähteä kotiin,kun kuopus vielä silloin asusti kanssani.


      • tavallani
        oikeassa kirjoitti:

        en muista mikä oli puudutuksen nimi,mutta vain leikattava puoli puudutettiin.leikkaus oli n. klo 11.00 ja kotiin pääsin klo 16.00,näin jorvissa.jo etukäteen oli tiedossa,että toimenpide tehdään päiväkirurgiassa.käytäntö ehkä vaihtelee sairaalakohtaisesti.
        piti kyllä olla kotona joku seuraavan yön,yksin ei saanut olla.

        "piti kyllä olla kotona joku seuraavan yön,yksin ei saanut olla." Eipä noita kukaan valvo. Ajoin autolla 4 tuntia spinaalipuudutuksen jälkeen ja olin seuraavan yön yksin. Köyhällä kun ei ole varaa olla ylimääräisiä öitä sairaalassa.


    • jea73

      Jos haluaa että polvi tulee kerralla kuntoon niin suosittelen että käyttää keppejä noin 5vrk ja noudattaa TARKASTI leikkauksen jälkeen saamia kuntoutus ohjeita . Lenkkeily kuntoon polvi tulee noin 4-6vk jos on tunnollinen kuntoutuksessa .

      • keppejä

        mulle ei keppejä edes tarjottu,vaan suoraa omilla jaloilla kävelemään.taitaa siis sekin olla tapauksesta kiinni.enkä toki tarkoita,etteikö niitä pidä käyttää,jos niin neuvotaan.
        olen ihan samaa mieltä,että ne kuntoutusohjeet on erittäin tärkeitä,sillä niveltä suojaa vahvat lihakset.


    • polvivammainen -79

      Itse olen käynyt kuudessa eri polvioperaatiossa ja kaksi niistä on ollut avoleikkauksia ja toipumisaika oli kuukauden toimenpiteen laajuudesta johtuen. Kierukkavammat korjataan helposti tähystyksellä ja normaalisti pääsee kotiin jo samana iltana.
      Itselläni operoitiin viimeksi molemmat polvet samana päivänä ja lähdin seuraavana päivänä keppien kanssa kotiin. Tästä kolmen päivän kuluttua olin häissä ja seuraavana päivänä pikkujouluissa ja siitä jo kuukauden kuluttua kävelin Madridin turistikohteet ihan omin jaloin.
      Pitää uskaltaa liikkua ja kuntouttaa reisilihaksi amyös ohjeiden mukaan, jumppari tai lääkäri monesti ohjeistavat ennen kotiinlähtöä melko tarkasti. Pidä iltaisin jalka riittävästi koholla ja käytä kylmähoitoa myös leikkauksen jälkeisinä päivinä. Kepeistä pääsee eroon tavallisesti viikon sisällä tähystyksestä, ellei sitten avoleikkaukseen päädytä.

      Tsemppiä leikkaukseen, ellet jo ollut, en tullut lukeneeksi noita edellisiä juttuja! :)

    • polvivammainen -79

      Tosiaan, luin hätäisesti joitan ylläolevia juttuja. Toiset eivät huoli keppejä laisinkaan, vaan jopa ihan suositeltavaa on, ettei polvea liiaksi varokaan, ettei pääse ihan pökkelöksi jäykistymään. Muistat vaan lepäillä välissä, ettei pääse mahdottomasti paisumaan, silloin saattaa jomotella aika ikävästi. :)

    • supe

      Omalla kohalla n. 5 vuotta sitten, kun operoitiin, kesti paraneminen n.3 kk johtuen siitä ettei mulle kukaan ääliö hoitohenkilökunnasta kertonut, että repeämiä oli kaks ja tosi pahoja ja vaikka kipua tuntuu ei syytä huoleen. Menin jopa mangneettikuvauksiin (aivan turhaan) ja sit vasta lääkäri mulle nokatusten sano kuvien konsultaatiossa, että kaikki OK! repeämät vain ollu niin pahoja, että kipua voi tuntua mutta helpottaa ajan kans ja niin on helpottanu ja polvi "terve" ollut nyt koko ajan.
      Aivan turhat kuvaukset mulle, mutta vaikeaa pienen ihmisen käsittää, kun hoitajat soitti viikkoa ennen sovittua operaatiopäivää, että ois peruutusaika mulle ja kerroin meneväni koirani kans samana iltana jälkikokeeseen. Olivat vielä sitä mieltä, että kykenisin aamun operaation jälkeen käveleen 1.5 km vaikeakulkusessa maastossa yms kokeeseen kuuluvaa. Ymmärsin kieltäytyä kuites, mutta tätä taustaa vasten, ei oo ihme että vioin kipeää polveani...joka kipu oli sitte kuites ihan normaalia!
      Mieeheni kävi saman operaation pari vuotta sitte ja oli jo viiden päivän päästä operaatiosta hiihtämässä. Näin ne kokkemukset vaihtelee...eikä keppejä tarvinnu muuten kumpikaan!

      • telp

        Maaliskuussa 2009 polvi tähystetty, sisäpuolen kierukkarepeytymää poistettu, plicaa ja tulehtunutta nivelkavoa poistettu. n.11 päivää tähystyksen jälkeen käytin kävelykeppejä ja otin särkylääkettä polvi oli jäykkä ja turvonnut. Kuntoutusliikkeiden teko aloitettu heti kivun rajoissa. Kaksi kertaa käyty lääkärissä ja poistettu nestettä ensin 40ml ja myöhemmin 31ml. Ostettu Zinaxin fortea. 1.4 käynti fysioterapeutin ohjauksessa hakemassa vinkkejä kuntoutukseen 1h. (hyödyllinen käynti). Nyt kuukausi tähystyksestä kävely vielä ontuvaa ja polven saan kiristyen 90 asteen kulmaan.


    • Erkka77

      teillä kierukkaleikkauksen jälkeen että polvi ei turpoile. Minulla nyt kaks viikkoo tähystyksestä.Polvi ei suoristu ollenkaan ja turpoo iltaa kohti aika mötiks.Oli myös polvilumpion ruston pehmentymistä..oli ennen leikkausta jo neljä viikkoo suoristumatta,mutta kierukan riekale oli kuulema lumpion välissä..eli önko normaalia että ei suoristu vieläkään...?

      • NUUPPELI

        Multa leikattiin 2007 eturistiside, 2008 uudestaan eturistiside ja 2009 kierukka. Polvi on siis ollut kovilla. Kierukkaleikkauksessa otettiin pala pois ja ommeltiin revennyt kohta kiinni. 6 viikkoa kepeillä ja 3kk syväkyykkykielto. Polvi oli turvonnut leikkauksen jälkeen muutaman päivän, mutta kylmäpussit ja kohoasento laskivat turvotuksen. Tähystyksestä on nyt 1kk ja ei lainkaan turvotusta, välillä pientä vihlontaa, en tiedä onko se normaalia.


    • vuosimalli 63

      Mulla korjattiin polvenkierukka viime elokuussa. Mä pääsin tähystysleikkaukseen Jorviin 1,5 kk odottelun jälkeen päätöksestä. (Kivut ja ongelmat toki oli jo vuoden ollut). Sain peruutusajan ja oma lääkäri terkkarista oli pyytänyt mua kiireellisenä käsiteltäväksi kun ei kipuja saatu aisoihin. Puudutus meni hyvin ja todettiin polvessa kaikkea muutakin pientä, mutta ei vakavia muutoksia (nivelrikkoa ja ruston pehmentymää). Hieman höylättiin pintoja. Olisin päässyt kotio jos siellä olisi ollut joku, mutta kun ei, niin yksi yö sairaalassa. Kepeillä ja lääkkeillä pidettiin lähinnä kipuja poissa, jotta ei asento vääntyisi liikaa kävellessä ja saisi sen myötä uusia vaivoja. Pari päivää kahdella kepillä ja sitten n. viikko yhdellä kepillä. Kipulääkkeet putosi vähitellen ja sairaslomaa sain 1kk, koska työssä paljon kantamista ja seisomista. Jumpannut olen ja kans koittanut noudattaa neuvoja, mutta polvi alkoi uudelleen äityä nyt keväällä. Sain takaisin kaikki kipulääkkeet (Tramalit ja panadollit). Nyt lisäksi tukiside sekä kepit. Näillä kaikilla taas koitetaan saada polvi lepoon ja kivut vähemmäksi että saisi nukuttua. Kuten lääkäri sanoi, että kepeistä ja tukisiteistä pitää yrittää päästä eroon kuitenkin ettei lihakset rupea surkastumaan. Eihän ne kipulääkkeetkään ole hyviä pidemmän päälle. Leikkauksessa lääkäri sanoi, että polveni näyttää siltä, että muutaman kerran voidaan se tarvittaessa tähystää ja putsata, mutta jossain vaiheessa tekonivel on sitten ratkaisu, mutta ei välttämättä kokonaan vaan sellain osatekonivel. Juuri tällä hetkellä maksaisin mitä vain että saisin kivut pois ja kunnon yöunet. Voi olla että sairaslomakin tulee pakolliseksi jossain vaiheessa, kun tyhjällä päällä on huono tehdä töitä. Tsemppiä sulle ja muille ja toivottavasti kaikki menee hyvin! ps mulla muuten noi vihersimpukat ja muut tavalliset rustonlääkkeet ei auttanut yhtään.

      • PolviKierukka

        Älkää vähätelkö kierukoiden merkitystä. Sisemmän kierukan kokopoisto aiheuttaa väistämättä nivelrikon hyväänkin polveen. Onneksi kierukoita voidaan nykyään korjata siirteillä ja proteeseilla mm. Orteq Actifit kierukkaproteesilla.


      • Korjauksesta

        Moi,

        Nivelkierukkaasi ei korjattu vaan leikkauksessa poistettiin revennyttä kierukkarustoa. Kierukan poistoon ei mitkään simpukat tai hyaloronipistokset auta. Nivelrikko on meillä kierukan poistetuilla tuomiona. Kivuista päätellen sun nivelrikko on jo pitkällä ja keinonivelen asennus odottaa.
        Paska tilanne :-/


    • Juha_H

      Hei,

      Toipumiseen vaikuttaa paljon myös se että miten paljon nivelkierukkaa joudutaan poistamaan. Jos nivelkierukka joudutaan poistamaan lähes kokonaan niin se aiheuttaa useimmille potilaille nivelrikon lähivuosina.

      Vasemman polveni mediaali puolen nivelkierukka meni lasketteluonnettomuudessa niin pahasti palasiksi että se jouduttiin poistamaan kokonaan. Polvesta ei koskaan tullut käyttökelpoista, koska kierukan poisto aiheutti nivelrustojen vauriota eli alkavan nivelrikon.

      Jostain syystä en ole löytänyt Suomesta potilaita joille on tehty nivelkierukan siirre leikkaus. Olisi kiva kuulla miten siirteet ovat onnistuneet.
      Täällä on lisää juttua nivelkierukan korjaamisesta siirteellä tai implantilla -> http://www.niveltieto.net/nivelklubi/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1278255485/0 .

    • fg356565464

      sisko oli juuri kierukan repeytymisen vuoksi leikkauksessa.
      kolme päivää kepeillä kävelemistä ja kahden viikon sairausloma.
      maatalouslomittajana toimii, että ei mikään istumatyö.
      Lääkärin mukaan kuitenkin harvinaisen pitkä repeämä.

    • liisa 59

      minulta korjailtiin pari viikkoa sitten molempien polvien nivelkierukat,nukutuksessa.kävin näyttämässä polviani nyt toiselle ortopedille joka tuikkasi kumpaankin polveen kortisonipiikit. onko yleistä? Ensi viikolla kuulemma uuden piikit. sattui halvatusti..koska polviea hoidettiin alussakin pelkästään kortisonipiikein kunnes 7kk:tta tapaturman jälkeen vaadin päästä magneettikuvaukseen jossa repeymä ja rustovaurioita todettiin ihmettelen tätä kortisonipläjäystä. saikkukin jatkui kuukauden. Miltä kuulostaa?

    • Polvivaivoja

      Liisa, nivelkierukkasi repeämä poistettiin, eikä korjattu. Nivelkierukan poistaminen kiihdyttää entisestään nivelrikkoa.

      Kortisoni vähentää nivelrikkoisen polven kipua, mutta toisaalta kortisoni edistää nivelrikkoa entisestään, koska se tuhoaa pehmytkudosta, jota nivelrustokin on. Kannattaa valmistautua henkisesti keinonivel leikkaukseen lähivuosina.

      • Akp76

        Nyt kierukan osapoistosta on kulunut kahdeksan tuntia ja olen kotona. Samalla kuulemma hiukan siistittiin paikkoja edellisen vamman takia. Keppejä en tarvitse ja kivut on pysyneet hyvin loitolla panacodilla. Tohtori sanoi tämän vamman olevan peruja edellisestä ristsidevammasta vuodelta 2000. Tohtori vakuutteli että olen laskukunnossa kuuden viikon kuluttua kun alpeille pitäisi lähteä...?
        Hoito mitä sain Ortolääkäreiltä ja Aavalta oli todella hyvää! Vamma tuli puolitoista viikkoa sitten ja menin samantien Panu Hirvisen pakeille. Panu passitti heti kuvattavaksi. Magneetissa todettiin vamma ja nyt 10 päivää tapaturmasta olen kotona koipi paketissa. Voin lämpimästi suositella Panu Hirvistä Ortolääkäreiltä.


      • Akp76
        Akp76 kirjoitti:

        Nyt kierukan osapoistosta on kulunut kahdeksan tuntia ja olen kotona. Samalla kuulemma hiukan siistittiin paikkoja edellisen vamman takia. Keppejä en tarvitse ja kivut on pysyneet hyvin loitolla panacodilla. Tohtori sanoi tämän vamman olevan peruja edellisestä ristsidevammasta vuodelta 2000. Tohtori vakuutteli että olen laskukunnossa kuuden viikon kuluttua kun alpeille pitäisi lähteä...?
        Hoito mitä sain Ortolääkäreiltä ja Aavalta oli todella hyvää! Vamma tuli puolitoista viikkoa sitten ja menin samantien Panu Hirvisen pakeille. Panu passitti heti kuvattavaksi. Magneetissa todettiin vamma ja nyt 10 päivää tapaturmasta olen kotona koipi paketissa. Voin lämpimästi suositella Panu Hirvistä Ortolääkäreiltä.

        Tasan neljä viikkoa leikkauksesta ja jalka on muuten täysin kunnossa, paitsi lihaksia on kadonnut jonkun verran. Laskureissukin näyttäisi onnistuvan tällä jalalla. Olen erittäin tyytyväinen saamaani hoitoon.


      • Hybgt
        Akp76 kirjoitti:

        Tasan neljä viikkoa leikkauksesta ja jalka on muuten täysin kunnossa, paitsi lihaksia on kadonnut jonkun verran. Laskureissukin näyttäisi onnistuvan tällä jalalla. Olen erittäin tyytyväinen saamaani hoitoon.

        Turhaa sä täällä elvistelet. Odota vain, kun polvi alkaa oikeesti vaivaamaan. Nyt, kun se on kerran tähystetty, niin normaaliin ei ole palaamista. Korkeintaa kaksivuotta ja sul on polvi paskana oikeesti


      • Akp76
        Hybgt kirjoitti:

        Turhaa sä täällä elvistelet. Odota vain, kun polvi alkaa oikeesti vaivaamaan. Nyt, kun se on kerran tähystetty, niin normaaliin ei ole palaamista. Korkeintaa kaksivuotta ja sul on polvi paskana oikeesti

        Ei ole tarkoitus elvistellä. Polvi on leikattu ensimmäisen kerran v. 2000 ja silloin katkesi ristiside. Viimeinen vamma on toki peruja ensimmäisestä ja tohtori sanoi että varmasti vielä tavataan näissä merkeissä... Jos sykli on sama niin olen noin viisikymppinen seuraavan operaation aikaan. Polvi on ollut hyvä ekan operaation jälkeen 12 vuotta! Olen koko ajan urheillut aktiivisesti pelaten tennistä kilpaa. Halusin vain tuoda esille että hyvää ja nopeaa hoitoa on saatavilla kun hakeutuu oikeaan paikkaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      70
      6850
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4440
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2883
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      2121
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1673
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      99
      1475
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      306
      1143
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1111
    Aihe