rahasta

jhlö

1) onko lontoossa missä hinnassa tuotteet, ruoka ym.? kallista?
2) missä ja miten voin kätevimmin vaihtaa rahaa? ja miten tiedän paljon rahaa matkalla menee, vai pystynkö tarvittaessa vaihtaa rahaa myös lontoossa?

12

1373

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mÄ VAAN

1) Lontoon keskustassa ruokakaupat aika kalliita, mutta esim TESCO on halpa paikka, vaikka olisi pikakauppakin. Muistaakseni yksi on sillan kupeessa lähellä bic beniä.

2) Ottaisin mukaan Visa Electronin, ja jos mahdollista, Visa-kortinkin. Molemmat eri paikkoihin. Olikos se electornissa, sillä olisi vähän halvempi nostaa rahaa automaatista.
      Homma toimii siis aivan samalla tavalla kuin Suomessa, automaatista rahaa. MUTTA mieluiten maksat kortilla, sillä ne nostopalkkiot on aika isot. Puntia jonkin verran mukaan, ja niitä kannattaa käyttää aika nihkeästi. Kortilla isoissa paikoissa, ei kuitenkaan missään epämääräisessä. MUISTA opetella PIN-koodi ulkoa, siellä ei ole ollut enää moneen vuoteen mahdollisuutta kirjoittaa nimeä kuittiin.

Rahan kulutus on melkoista. Mutta jos mietit etukäteen, mikä on esim. päiväbudjetti ja elät sen mukaan, homma pysyy hanskassa. Ruoka on kallista ja tekeminen. Kulkeminen bussilla on aika edullista ja aikaavievää, mutta näkee nähtävyyksiä samalla.

• jhlö

kiitos sinulle vastauksesta! :)
        mieltäni askarrutti juuri se, pystynkö käyttämään visa electronia myös lontoossa paikan päällä.
        oikein hyvää kesän odotusta!

• moupi

Itse kävin juuri äsken Lontoossa, enkä kokenut paikkaa mitenkään erityisen kalliiksi. Supermarketeissa hinnat n. 20 - 30 % halvemmat kuin Suomessa, etnisissä ravintoloissa saa hyvää safkaa n. 5 punnalla annos. Tietenkin monumentaalikeskustassa ja nähtävyyksien vieressä hinnat ovat korkeammat, mutta lontoolaisten omilla alueilla hinnat ovat varsin edulliset. Nähtävyyksien sisäänpääsyt ovat joko aika kalliita tai sitten niitä ei ole ollenkaan (esim. monet museot ovat ilmaisia). Pubit ovat halpoja, jos ne kiinostavat: oluen hinta n. 1 - 3,5 puntaa (1,2 - 4 euroa) pintti (568 ml).
        Ihmettelen vähän tuota käteisen välttelyä. Itselläni oli mukana setelimuodossa sekä euroja että puntia, ja vaihdoinkin lisää puntia kun ne loppuivat. Silloin ainakin tietää kuinka paljon lopulta on kuluttanut, eikä tarvitse voihkia kun automaatista nostetun rahan hintaan tulee nosto- ja palvelumaksut päälle. Lisäksi punnilla on kätevä maksaa pikkupaikoissa, toreilla, pubeissa yms.
        Mutta kaikki taaplaavat tyylillään, ja toki on järkevää miettiä budjettiaan ennalta.

• mieltä
        moupi kirjoitti:

Itse kävin juuri äsken Lontoossa, enkä kokenut paikkaa mitenkään erityisen kalliiksi. Supermarketeissa hinnat n. 20 - 30 % halvemmat kuin Suomessa, etnisissä ravintoloissa saa hyvää safkaa n. 5 punnalla annos. Tietenkin monumentaalikeskustassa ja nähtävyyksien vieressä hinnat ovat korkeammat, mutta lontoolaisten omilla alueilla hinnat ovat varsin edulliset. Nähtävyyksien sisäänpääsyt ovat joko aika kalliita tai sitten niitä ei ole ollenkaan (esim. monet museot ovat ilmaisia). Pubit ovat halpoja, jos ne kiinostavat: oluen hinta n. 1 - 3,5 puntaa (1,2 - 4 euroa) pintti (568 ml).
        Ihmettelen vähän tuota käteisen välttelyä. Itselläni oli mukana setelimuodossa sekä euroja että puntia, ja vaihdoinkin lisää puntia kun ne loppuivat. Silloin ainakin tietää kuinka paljon lopulta on kuluttanut, eikä tarvitse voihkia kun automaatista nostetun rahan hintaan tulee nosto- ja palvelumaksut päälle. Lisäksi punnilla on kätevä maksaa pikkupaikoissa, toreilla, pubeissa yms.
        Mutta kaikki taaplaavat tyylillään, ja toki on järkevää miettiä budjettiaan ennalta.

Muutama päivä sitten palasin Lontoosta eikä siellä mielestäni mitenkään kallista ollut, paikoitellen ruoka jopa edullisempaa kuin Suomessa. Jos ei etsi mitään pintapaikkoja niin pizzat ja pastat olivat ravintoloissa melkeinpä edullisempia kuin täällä. Kympillä per pää saa vatsansa täyteen kun tekee vähän vertailuja. Aamiaisen (ei tosin vastaa suomalaisten hotellien aamiaista) söin hotellissa, päivät tuli kierreltyä nähtävyyksiä katsellen ja illaksi ostin jotain pientä hotelliin. Esim. valmiit kolmioleivät maksoivat kaupassa n. 2,5 £ ja ovat aivan eri koko- ja täyteluokkaa kuin täällä.
        Nähtävyydet kyllä maksavat melko paljon, mutta etukäteen voi tutkia netistä pääsymaksuja.
        Paikasta toiseen voi siirtyä nopeasti metrolla tai sitten vähän hitaammin bussilla mutta samalla näkee paljon varsinkin jos kiipeää sinne toiseen kerrokseen. Kolmen päivän travelcard maksoi keskustan alueella vajaat 19 £ ja niin paljon sai ajella kuin ehti.
        Itse vaihdoin rahat Suomessa koska jos oikein olen ymmärtänyt niin kortin käyttömaksut ovat melko kalliita. Kannattaa tarkistaa omasta pankista, niin ei tule epämiellyttäviä yllätyksiä jälkeenpäin.
        Oikein hyvää matkaa!

• mn_48

1) onko lontoossa missä hinnassa tuotteet, ruoka ym.? kallista?

Nyt kun punta on alhaalla euroon nähden; ei ole kallista. Halvempaa kuin Suomessa syödä ja juoda. Ja ostoksetkin edullisia.

2) missä ja miten voin kätevimmin vaihtaa rahaa? ja miten tiedän paljon rahaa matkalla menee, vai pystynkö tarvittaessa vaihtaa rahaa myös lontoossa?

Vaihda jonkun verran puntia Suomessa. Minulla on ollut semmoinen perusjuttu jo vuosia että 100 euroa päivässä voi mennä. Eli 7 päivän matkalle olen vaihtanut puntia 700 eurolla. Viimeiseltä matkalta jäi puntia 150. Ja en edes pihistellyt...

• Mä vaan

Ai niin, en muistanut, että punta on tällä hetkellä halpa. Oma kokemus Lontoosta ennen lamaa.

Välttelen siksi käteistä, koska vaikka jos ryöstää, niin menee kaikki. No, jos ryöstää lompakon, menee visa electron, joten rahaa ei siinäkään tapausessa ole, kun sitä ei pysty nostamaan :)

Epämääräisissä paikoissa käyttäisin vain puntia ja lähes niin, että yksi yhteen. Pari vuotta sitten kun vaihdoin puntia takaisin, muutama punnan kolikko oli väärennös. Epäilen, että ne tuli jostain pikkukujilta, missä sain vaihtorahoja.

Oma vaihtobudjetti on yleensä 100 euroa, ja se vaikka kahdeksi viikoksi. Ei siis satkua päivässä, vaan vaikka 7,14 euroa/pv puntina :)

Matkalla sattuu ja tapahtuu kaikenlaista, mutta liika varovaisuuskin/nipottaminen on pahasta.
        Tarkoitan tällä varmaan lähinnä itseä.

• mn_48
        Mä vaan kirjoitti:

Ai niin, en muistanut, että punta on tällä hetkellä halpa. Oma kokemus Lontoosta ennen lamaa.

Välttelen siksi käteistä, koska vaikka jos ryöstää, niin menee kaikki. No, jos ryöstää lompakon, menee visa electron, joten rahaa ei siinäkään tapausessa ole, kun sitä ei pysty nostamaan :)

Epämääräisissä paikoissa käyttäisin vain puntia ja lähes niin, että yksi yhteen. Pari vuotta sitten kun vaihdoin puntia takaisin, muutama punnan kolikko oli väärennös. Epäilen, että ne tuli jostain pikkukujilta, missä sain vaihtorahoja.

Oma vaihtobudjetti on yleensä 100 euroa, ja se vaikka kahdeksi viikoksi. Ei siis satkua päivässä, vaan vaikka 7,14 euroa/pv puntina :)

Matkalla sattuu ja tapahtuu kaikenlaista, mutta liika varovaisuuskin/nipottaminen on pahasta.
        Tarkoitan tällä varmaan lähinnä itseä.

Inhottava sanoa, mutta kannattaa olla tarkkana kun saa palautusrahaa pienistä ns. etnisten ryhmien pitämistä puodeista. Olen saanut noista väärennettyä rahaa ja kerran pistivät setelinippuun puoliksi revityn punnan...

• mn_48
        mn_48 kirjoitti:

Inhottava sanoa, mutta kannattaa olla tarkkana kun saa palautusrahaa pienistä ns. etnisten ryhmien pitämistä puodeista. Olen saanut noista väärennettyä rahaa ja kerran pistivät setelinippuun puoliksi revityn punnan...

... siis puoliksi revityn 10 punnan setelin... piti sanoman :)

• yleensä

Lontoo on siitä veemäinen paikka, että luottokortti ei käy juuri missään. Varsinkin jos on budjettimatkailija eikä käy hienoissa ravintoloissa ja nuku hienoissa hotelleissa niin käteinen on ainoa vaihtoehto. Suomalainen on tottunut, että kaiken maailman messukojutkin hyväksyvät luottokortin, mutta ei Lontoossa. pitää olla tosi iso lafka että kelpaa. Joskus pienemmät paikatkin ottavat, mutta veloittavat 5 % ylimääräistä. Ihan kökköä!

• wwv

Kuulostaapa oudolta. Itse olen maksellut Lontossa luottokortilla ihan tavallisissa ruokapaikoissa ja pikkuputiikeissa. Mutta tottakai löytyy sellaisiakin paikkoja joihin luottokortti ei käy (kuten joku pikkuriikkinen kioskinpahanen tai muu "nakkikiska)... ei vaan ole omalle kohdalle sattunut.

• valitettavasti!
        wwv kirjoitti:

Kuulostaapa oudolta. Itse olen maksellut Lontossa luottokortilla ihan tavallisissa ruokapaikoissa ja pikkuputiikeissa. Mutta tottakai löytyy sellaisiakin paikkoja joihin luottokortti ei käy (kuten joku pikkuriikkinen kioskinpahanen tai muu "nakkikiska)... ei vaan ole omalle kohdalle sattunut.

No, esim. pubeissa ei käy. Vain yhdessä olis voinu maksaa, mut ois tullu se 5 % päälle. Noin parikymmentä pubia kokeiltu. Vain jos tarjoaa koko seurueelle kierroksen niin ottavat. Samoin Leicester Square lippukiskat, 5 %, kaupat ei ota ollenkaan. Eikä käy Covent Gardenissa, takseissa, ei edes monien turistirysien läheisissä ruokapaikoissa (Tower) tai edes lahjatavarakaupoissa. Kampaamot harvoin ottaa tai taas plus viisi, monilla hostelleillakin plus viisi. Suurin osa kahviloista (jopa isoista) on pubien linjalla, ainakaan pieniä tilauksia ei voi maksaa kortilla.... Jne, jne, jne...

Mut esim. Lontoon liikennelaitos hyväksyy ihan ok ja suurin osa turistinähtävyyksistä kuulemma, joskaan en itse kauheesti niitä ole kiertänyt.

Ks. toinen keskustelu, otsikoltaan Visa-kortti, muutkin on kyllä huomanneet saman. Mutta toki hienoa jos sulle ei ole koskaan käynyt niin :)

Aina voi kokeilla riskillä, mutta multa jäi yhtenä päivänä kokonaan syömättä kun yritin etsiä paikkaa joka huolisi mun rahat, mutta ei väkisin! Söin sitten illalla omia eväitä.

• oma kokemukseni

Asuin pari kuukautta Lontoossa ja huomasin myös, että Visa kävi vähän nihkeästi. Nyrkkisääntönä on, että ketjut ottavat, mutta yksityisten kanssa se on Herran haltuun. Mutta esim. ruokamarketit, melko pienetkin jos ovat osa ketjua, ottavat. Jotkut corner shopit tosin saattavat vaatia käteistä nekin. Valtion tai Lontoon kaupungin alaiset paikat kelpuuttavat Visan myös. Sen sijaan tosiaan yksityiset, joskus jopa yllättävän isotkin paikat, saattavat sanoa ei käy. Mm. juuri nuo pubit ovat hankalia, ja useinhan niitä käyttää myös ruokapaikkoina, joten käteistä kannattaa varata. Muutkin ravintolat, siis budjettimatkailijan valinnat, ovat yllättävän usein käteislinjalla ja varsinkin kiinalaiset ravintolat (joissa on kyllä muuten järjestään paras hintasuhde, eli voin suositella säästäväisille!) eivät ota ollenkaan. Tietysti joku poikkeushan voi aina löytyä, mutta enpä lähtisi siihen luottamaan.

Muutenhan Lontoosta voi löytää toisinaan todella hyviä tarjouksia, mutta usein tarjoaja huolii vain käteistä. Eli: käteinen on usein ainut tapa säästää (monesti myös ainut tapa pärjätä, ellei tiedä tarkkaan minne mennä kortin kanssa).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      4
      2726
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2551
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      4
      2239
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      44
      1855
    5. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1443
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1433
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      176
      1155
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1144
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1053
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      938
    Aihe