Tradenomi työelämässä

Nainen22v

Olen tradenomi opiskelija, eli opiskelen liiketaloutta ammattikorkeakoulussa. Haaga-Heliassa, eli kyseessä varmaan Suomen arvostetuin liiketalouden AMK kouluttaja. Silti epäilyttää, että millaista työtä valmistumisen jäkeen saa ja missä palkkaluokassa liikutaan. Olisiko kenties merkonomilla käytännössä samat mahdollisuudet.
Voitteko te, joilla tietoa aiheesta kertoa kokemuksistanne?

10

5765

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mietteitä

      Kaikki riippuu suuntautumisvaihtoehdostasi ja hankkimistasi työkokemuksesta. Ei ole väliä onko tutkintosi loppuarvosana 3 vai 5. Työnantaja palkkaa heidän tarkoituksiinsa sopivan ihmisen. Opinnäytetyön tekeminen isolle yritykselle voi toimia ponnahduslautana palkkauslistoille.

      Mielestäni tutkinnon rakenne on laaja-alainen, mutta aikalailla toimistotyötä tradet tekee: nimikkeessä on usein sana sihteeri. Asiantuntijatehtäviin voi pyrkiä samassa yrityksessä useiden työkokemusvuosien jälkeen, elleivät halua tehtävään korkeakouluhenkilöä. Trade sijoittuu merkonomin ja ekonomin välimaastoon (2000-3000 e/kk ?). Palkkaankin vaikuttaa oletko yksityisellä vai kunnalla, nais- vai miesvaltaisella toimistolla. Palkka nousee kokemusvuosien myötä.

      • dfghgdfghdhdd

        jos olet vähäänkään lukenut näitä foorumeita tai kuunnellut kavereiden juttuja, tietäisit vastauksen.

        Taloushallintolaiset, ns numeroiden pyörittelijät työllistyvät hyvin ja saavat hyvää palkkaa uralla edetessä.

        On suuntautumisia, jotka ovat ns. huuhaata, Markkinointi on yksi niistä. Taloushallinnon trade osaa markkinoida, mutta markkinointityyppi ei välttämättä osaa tehdä tilinpäätöstä yms.

        jokaisesta ei ole taloushallintolaiseksi.

        it-tradenomit ovat työnhakuvaiheessa myös yleensä tod hukassa. (moni tuttava ilman työtä)


      • mitä kirjotetaan
        dfghgdfghdhdd kirjoitti:

        jos olet vähäänkään lukenut näitä foorumeita tai kuunnellut kavereiden juttuja, tietäisit vastauksen.

        Taloushallintolaiset, ns numeroiden pyörittelijät työllistyvät hyvin ja saavat hyvää palkkaa uralla edetessä.

        On suuntautumisia, jotka ovat ns. huuhaata, Markkinointi on yksi niistä. Taloushallinnon trade osaa markkinoida, mutta markkinointityyppi ei välttämättä osaa tehdä tilinpäätöstä yms.

        jokaisesta ei ole taloushallintolaiseksi.

        it-tradenomit ovat työnhakuvaiheessa myös yleensä tod hukassa. (moni tuttava ilman työtä)

        Eikä sittenkään kannata uskoa siihen mitä palstoilla kirjoitellaan. Ei todellakaan ole itseisarvo, että taloushallintopuolen tradet tuosta vain työllistyisivät. Ei pidä uskoa, mitä joku hupsu kirjottaja jossain suomi24:n palstalla kirjoittaa.

        Oikea tarve syntyy yrityksissä ja monasti löytyy jo työkokemuksen omaavia hakijoita, jotka ovat työnantajalle turvallisempia vaihtoehtoja. Ellei sitten omaa mahtavia suhteita työnantajiin, niin ei niitä töitä kyllä tuosta vain pelkillä traden papereilla saada. Koulutus antaa vain mahdollisuuden hakea alan tehtäviin.

        Eli se jos opettajakin sanoo, että nyt tälle taidolle X on kysyntää, niin ne paikat kyllä myös täytetään pikapikaa ja viikon päästä tilanne on päälaellaan. Ja edelleen, koulutetuista tradenomeista ei ole pulaa.


    • Laskentatoimi

      Nyt ja tulevaisuudessa etenkin tulee olemaan kysyntään kirjanpidon ja palkanlaskennan osaajista.

      Suosittelen.

      Itse Tietojenkäsittelyä opiskelin, työllistyin syksyllä 1995 lähes heti valmistumisen jälkeen IT-alalle. Nyt projektipäällikkönä kirjanpidon ja palkanlaskennan ohjelmistojen toimituksissa. Palkka 3-4te/brutto riippuen työvuosista ja talosta.

    • Jondy

      Valmistuin kyseisestä opinahjosta joulukuussa, ikää pari vuotta enemmän kuin sulla, töissä verohallinnossa ja palkka ihan jees siihen nähden mitä on kamujen kanssa vertaillut (tekevät kirjanpitäjän töitä pienessä tilitoimistossa). Suuntauduin taloushallintoon, mutta suuntautumisella ei ollut merkitystä työhaastattelussa. Merkonomeja ei verohallintoon kai enää palkata, joten ainakin itselleni traden papereista on ollut hyötyä. :) Tsemppiä opintoihin!

      • Haaga Helialle

        "Merkonomeja ei verohallintoon kai enää palkata, joten ainakin itselleni traden papereista on ollut hyötyä". Kyllä meitä palkataan verohallintoon kuten muihinkin paikkoihin ihan siinä missä tradenomejakin.Työkokemus, osaamisen taso sekä henkilökohtaiset ominaisuudet yleensä kiinnostaa kun henkilökuntaa rekrytoidaan. Tradenomi on muuten vastaava koulutus kuin merkonomi eli kaupallinen perustutkinto.


      • Trade no me
        Haaga Helialle kirjoitti:

        "Merkonomeja ei verohallintoon kai enää palkata, joten ainakin itselleni traden papereista on ollut hyötyä". Kyllä meitä palkataan verohallintoon kuten muihinkin paikkoihin ihan siinä missä tradenomejakin.Työkokemus, osaamisen taso sekä henkilökohtaiset ominaisuudet yleensä kiinnostaa kun henkilökuntaa rekrytoidaan. Tradenomi on muuten vastaava koulutus kuin merkonomi eli kaupallinen perustutkinto.

        Olen samaa mieltä siitä, että osaaminen, henkilökohtaiset ominaisuudet ym. ratkaisevat tehtävään palkatessa. Samaan tehtäväänkin voidaan palkata merkonomi, tradenomi tai KTM, monet muutkin asiat kuin pelkkä koulutus ratkaisee. Vaikka itse sanoin toisessa viestissä, että tradenomista on tullut nykyajan merkonomi, tarkoitin sitä että tutkinto on kärsinyt inflaation kun se merkonomeihin rinnastetaan. Silti et voi sanoa, että merkonomi ja tradenomi olisivat sama asia, enkä myöskään rinnastaisi tradenomia KTM:n, tutkinnoilla on eri painopisteet. Merkonomi on kaupan alan perustutkinto, tradenomi ammattikorkeakoulutkinto.


      • mielestäni
        Trade no me kirjoitti:

        Olen samaa mieltä siitä, että osaaminen, henkilökohtaiset ominaisuudet ym. ratkaisevat tehtävään palkatessa. Samaan tehtäväänkin voidaan palkata merkonomi, tradenomi tai KTM, monet muutkin asiat kuin pelkkä koulutus ratkaisee. Vaikka itse sanoin toisessa viestissä, että tradenomista on tullut nykyajan merkonomi, tarkoitin sitä että tutkinto on kärsinyt inflaation kun se merkonomeihin rinnastetaan. Silti et voi sanoa, että merkonomi ja tradenomi olisivat sama asia, enkä myöskään rinnastaisi tradenomia KTM:n, tutkinnoilla on eri painopisteet. Merkonomi on kaupan alan perustutkinto, tradenomi ammattikorkeakoulutkinto.

        Oman kokemukseni mukaan kaupallisen peruskouluksen tason raja tai erot on yhtä veteen piirrettyä viivaa. Olen nimittäin ollut hiljattain tilanteessa jossa aloitti täsmälleen samassa suorittavantason tehtävässä tradenomeja, merkonomeja ja markkinointi-instituutin kurssilta tms. koulutuksesta valmistuneita.(Ja kyse oli siis useammasta kymmenestä ihmisestä). Kokemusta ei juuri ollut kellään ja jos oli niin hyvin vähän.Ikää oli 20 . Esimiehet olivat KTM, mutta niitä ei nyt lasketa tähän juttuun mukaan. Oli aika jännä seurata miten tilanne lähti kehittymään. Ylättäen kolmen parhaan työntekijän kärkeen kiilasi yksi edustaja kustakin koulutuksesta eli merkonomi, tradenomi ja markkinointi-instituutin kasvatti. Merkonomien ja markkinointi-instituutista valmistuneiden taso keikkui jossain porukan keskivaiheilla. Eniten hajontaa oli tradenomien osaamisessa. Osa oli tosi näppäriä, mutta joukkoon mahtui myös aivan surkeita tapauksia. Eli kaikki olivat saaneet kaupallisen peruskoulutuksen ja tietty sattumalla on ollut asioiden kulkuun osuutta. Mutta väittäisin, että tietyn tyyppiset ihmiset pärjäävät paremmin ja ilmeisesti mistä koulusta ja millä arvosanoilla sen tutkintonsa on suorittanut merkkaa myös paljon. Merkonomi tässä tapauksessa hyvillä arvosanoilla tasokkaasta koulusta oli pätevämpi kuin tradenomi.Kauppateknikko pärjäsi myös hyvin, joskin kielitaito ei niillä ollut paras mahdollinen. Meillä keskusteltiin muuten pajon aiheesta onko tradenomin tutkinto vastaava kuin KTM. Siis sehän ei ole vastaava tutkinto. Jotenkin jäi mietityttämään onko tässä tutkintouudistuksessa mennyt jotakin pieleen kun nuoret eivät tiedä minkä tasoista tutkintoa he suoritavat. Ja pitäisikö ehkäpä miettiä enemmän sitä kuka minä olen ja mitä minä oikeasti osaan.


      • Trrrr no me
        Trade no me kirjoitti:

        Olen samaa mieltä siitä, että osaaminen, henkilökohtaiset ominaisuudet ym. ratkaisevat tehtävään palkatessa. Samaan tehtäväänkin voidaan palkata merkonomi, tradenomi tai KTM, monet muutkin asiat kuin pelkkä koulutus ratkaisee. Vaikka itse sanoin toisessa viestissä, että tradenomista on tullut nykyajan merkonomi, tarkoitin sitä että tutkinto on kärsinyt inflaation kun se merkonomeihin rinnastetaan. Silti et voi sanoa, että merkonomi ja tradenomi olisivat sama asia, enkä myöskään rinnastaisi tradenomia KTM:n, tutkinnoilla on eri painopisteet. Merkonomi on kaupan alan perustutkinto, tradenomi ammattikorkeakoulutkinto.

        Merkonomi EI ole k a u p a n a l a n perustutkinto!!!


    • Trade no me

      Työskentelen Pohjois-Suomessa koulutustani vastaavassa työssä ja palkkaus on 2300 € /kk. Työkokemusta viitisen vuotta. Työpaikassani on myös maistereita aivan samoissa hommissa ja saavat vain hieman parempaa palkkaa. Ja mielestäni maisterin papereilla pitää hieman enemmän saadakin. Työni osittain liikkuvan luonteen vuoksi tulee palkan päälle vielä kilometrikorvauksia, päivärahoja ym. eli käteen jäävä palkka on ihan asiallinen. Etelä-Suomen palkkoihin nähden en ole missään huippupalkoissa, mutta onpa täällä esimerkiksi asuminenkin halvempaa. Tradenomi on nykyään kaupallisille ja hallinnollisille aloille pyrkivän perustutkinto, joka ei sinällään avaa vielä mitään huippumahdollisuuksia mutta toki omalla osaamisellaan ja työkokemuksellaan niitä mahdollisuuksia voi saada. Uraansa vasta luovalle tuuri, harjoittelupaikka, opinnäytetyön toimeksiantaja ym. kaikki ratkaisevat ja huippupaikkojakin voi toki löytyä. Vaikka se ei tasa-arvoista olekaan, myös sukupuoli tuntuu ratkaisevan. Miestradenomit suuntaavat useammin asiantuntija- ja esimiestehtäviin kuin naistradenomit, jotka usein päätyvät sihteeri/assistenttitasolle. Se on selvää, että työelämässä KTM saa "automaattisesti" enemmän arvostusta ja niinpä tähtäimessä itselläkin on jossain vaiheessa kauppatieteiden opinnot. Allekirjoitan sen väitteen, että jossain mielessä tradenomi on nykyajan merkonomi vaikka lakiin on korkeakoulututkintona kirjattukin; tradenomeja on vaan yksinkertaisesti niin paljon että työnantajat palkkaavat tradenomeja töihin (vaikkapa nyt sihteerit ja assarit), joihin riittäisi merkonominkin koulutus. Tutkinto on kärsinyt inflaation. Mutta, pääasia että on itse tyytyväinen siihen mitä tekee. Jos tyytyy urallaan tavalliselle "valkokaulusduunari" toimihenkilötasolle, josta voi ehkä edetä asiantuntijaksi tai esimiestehtäviin, on tradenomi oikein soveltuva tutkinto siihen. Voit päästä palkoille joilla elät ihan mukavaa, tavallisen ihmisen elämää. Jos haluat todelliseksi huippuasiantuntijaksi, siihen tradenomin tutkinto tarjoaa ehkä pohjaa, muttei mitään oikotietä onneen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      98
      3037
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      79
      3011
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      311
      1931
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      89
      1434
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1226
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1155
    7. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      869
    8. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      124
      795
    9. 46
      783
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      747
    Aihe