ikänäköön silmäleikkaus

ristama

onko kellään kokemuksia silmäleikkauksesta ikänäköön, ilmeisesti monovisio nimeltään? kauanko leikkauksen "säädöt" kestävät kun taas tarvii laseja?voiko leikata uudelleen?voiko saada normaali lasit sitten kun alkaa näkö huonontua?kauanko sopeutuminen on kestänyt? entä näyttöpääte työskentely onnistuuko?Kiitoksia etukäteen

6

1510

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 52 V

Minulle leikkaus sopi kuin mono silmään.
      Tässä kirjoitellaan koneella ja välillä katsellaan tv:ä nurkassa. Oikea 0 ja vasen -1.5. Tottuminen vei 5 viikkoa ja tarvittaessa menen lisämiinuksen hiontaa muutaman vuoden päästä.
      Voin suositella.

• Mutta käyhän se näinkin

Minut leikattiin n. 9 kk sitten, ikää 44 v ja suosittelivat monovisiota, vaikka ikänäkö ei vielä vaivannutkaan. Tavoiteet oli 0 ja -0,5, kun on taipumusta päänsärkyihin eli ei tavoiteltu kovin isoa eroa. Lopputulos isoista miinuksista lähtien kummassakin noin 0 eli monovisiosta ei tullut kokemusta vaikka leikkaus muutoin meni nappiin. Lääkäri totesi kun emmin, että nyt leikattavat 60-luvulla syntyneet tottuvat monovision tuloksiin parissa viikossa, 50-luvulla syntyneet parissa kuukaudessa ja 40-lukulaiset eivät koskaan.

Leikkauksen jälkeen ikänäköhän sitten etenee samalla tavalla kuin leikkausta ei olisi tehtykään. Uudestaan voi leikata, jos sarveiskalvon paksuus riittää. Mutta kukapa haluaisi erittäin isot erot eri silmien välille eli on valittava joko kauaksi näkeminen tai lähinäkö. Ja laseja voi toki käytää aina tilanteen korjaamiseen.

• jumato

Itse kävin Femtolasik leikkauksessa n. 1.5 viikkoa sitten ja pistettiin dominoivaan, oikeaan silmään täydet tarkkuudet, ja vasempaan jätettiin varaus ikänäköä varten. Lähtötaso oli -2.5 kummassakin. Ainakin vielä tässä vaiheessa häiritsee silmien eri tasot, ikäänkuin oikeassa olisi piilolinssi ja vasemmassa ei. Mielestäni tasoero on liian suuri. Voi tosin olla, että aivot tottuu tähän. Pystyn lukemaan, ja ajamaan autoa ihan ok. Itseasissa tietokoneen näyttö jää "siihen väliin" ja en ole vielä tyytyväinen. Jälkitarkastus n. 3 viikon päästä, jolloin voin tarkistaa tilanteen leikanneen lääkärin kanssa, onko tarvetta korjata mitään. Itse leikkaus meni ok, ja parin tunnin päästä näin saman kuin nyt. Tippoja olen enää pistellyt sillöin tällöin, tosin ei tunnu olevan tarvetta niille enää.

• ajatellut

että monovisionin jäljiltä olet kyklooppi? :) no ei ehkä ihan suoranaisesti, mutta periaatteessa kuitenkin... yksi silmä näkee kauas ja toinen lähelle, yhteisnäkö on hankalaa. Miten se vaikuttaa esim. näkökenttiin?

• Ei hyvä

Vieläkä jumato käyt täällä? Totuitko monovisioniin?

Itselläni ollut kaksi viikkoa, enkä tunne tottuvani yhtään. Silmät myös näyttää erilaisilta, sekään ei ole kiva.

• voi-hyvää-päivää
        Ei hyvä kirjoitti:

Vieläkä jumato käyt täällä? Totuitko monovisioniin?

Itselläni ollut kaksi viikkoa, enkä tunne tottuvani yhtään. Silmät myös näyttää erilaisilta, sekään ei ole kiva.

Tietysti sinun kohdalla vähän myöhäistä, kun leikkaus on jo tehty, mutta monovisionia voi siis "koeajaa" piilolinsseillä ja näinollen ei ole peruuttamaton toimenpide. Itselläni on paljon piilolinsseillä toteutettua monovisionia käyttäviå asiakkaita. Elämässä on tilanteita (vapaa-aikana) joissa monovision on oikein hyvä ratkaisu, ja tilanteita jossa se toimii huonosti esim liikenteessä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      48
      3592
    2. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      716
      3555
    3. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      398
      3341
    4. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      79
      3154
    5. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      2949
    6. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      2438
    7. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      50
      2215
    8. Miksi rakastuit

Kaivattuusi?
      Ikävä
      96
      2105
    9. Viesti miehelle

Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise
      Ikävä
      14
      1979
    10. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      1959
    Aihe