Vuokranantajille

Ensivuokralainen

Olen 24-v poika. Olen asunut n. 6 v.tässä nykyisessä asunnossani. Nyt haluaisin isompaan asuntoon, mutta ongelmani on...
Asuntoni on n. 30 neliötä. Lattiassa on vaalea matto /muovi. Yllättäen huomasin, että matossa on 3 kpl noin läpimitaltaan 0.5 cm:n kokoista "kuin palanutta jälkeä". Ilmeisesti jäljet ovat tulleet, kun olen raahannut sohvaa nurkasta toiseen. Maton pinta on mennyt rikki noiden täplien kohdalta.
Olen antanut 240 e vuokravakuutta. Nyt olen säästänyt 250 e lisäksi mattoa varten. Saako tuolla hinnalla eli 490 e uuden maton? Onko kannattavampaa, että laitatan itse uuden maton vai että sanon vuokraisännälle, että maksan maton? Entä jos asennan itse maton, eikä isäntä pidäkään siitä?
En saa unta, kun mietin tätä juttua. Enkä uskalla alkaa tehdä uutta muuttoa. Voisiko vastaavassa asemassa olevat vuokraisännät kertoa mielipiteensä?
Olen pitänyt asunnon hyvässä kunnossa muutoin. Kyllä harmittaa tällainen. Vanhempani vähättelivät maton vauriota ja lupautuivat maksamaan, mutta haluan selviytyä itse.
Kiitos asiallisista vastauksista.

9

1129

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vuokraisännän

kanssa mikä on paras ratkaisu. Turha sitä on yksinään miettiä tai täällä puoli ääneen. Yleensä järkevästi neuvottelemalla pääsee molempia osapuolia tyydyttävään ratkaisuun.

• remonttirepe

Jos matton jämiä on tallella, niin maton voi myös korjata. Itselläni tuli kerran joku vekki muovimattoon. Leikkasin lasia apunakäyttäen mattoveitsellä lattiaan pyöreän reijän ja raavin palan pois. Leikkasin yli jääneestä maton palasta samalla tavalla pyörreän kiekon, jonka sitten liimasin vioittuneen paikalle. Melko siisti, ei kovin helposti huomaa että on korjattu.

• ~vuokranantaja~

minun mielestä noin pienet jäljet menevät ihan vain elämisen piikkiin.. eikai kukaan vuokranantaja voi olettaa että ihminen asuu 6v jossain, ilman että asuntoon jää minkäänlaisia jälkiä..???
      tapetit, maalit, matot jne ovat kuluvaa tavaraa, ja ne kuluvat sitä mukaa kun asunnossa asutaan... Toki jos jäljet ovat suuria, niistä voi korvausta pyytää, mutta en kyllä maksaisi tässä tapauksessa koko maton uusimista kokonaan, vaan esim. vain osan.
      Mutta jos on noin pienistä jäljistä kysymys, niin enpä paljoa jaksaisi asiaa murehtia.. :)
      Älähänä menetä yöunia tommosen takia, vaan voit kertoa vuokranantajalle jäljistä. Mutta älä anna vuokraisännän kiskoa matonvaihtorahoja sinulta, ainakaan kokonaan! Tarvittaessa ilmeisesti kuluttajavirasto auttaa tämmöisissä riita-asioissa..

• onnellisesti!

Vuokranantaja kävi pyynnöstäni katsomassa maton, vaikka jo puhelimessa sanoi, ettei matolla ole merkitystä, koska hän on ajatellut asentaa lattiaan laminaatin muuttoni jälkeen. Käydessään hän vielä kehui, kuinka hyvässä kunnossa asunto on säilynyt. Hän sanoi, ettei tarvitse maksaa mitään, eikä hän pidätä vuokravakuuttanikaan.
        Kiitos vastanneille paljon!

• neliöneuvos
        onnellisesti! kirjoitti:

Vuokranantaja kävi pyynnöstäni katsomassa maton, vaikka jo puhelimessa sanoi, ettei matolla ole merkitystä, koska hän on ajatellut asentaa lattiaan laminaatin muuttoni jälkeen. Käydessään hän vielä kehui, kuinka hyvässä kunnossa asunto on säilynyt. Hän sanoi, ettei tarvitse maksaa mitään, eikä hän pidätä vuokravakuuttanikaan.
        Kiitos vastanneille paljon!

Viestisi perusteella sain sinusta todella tunnollisen vuokralaisen perikuvan, joten uskon sinun jatkossakin pärjäävän asuntomarkkinoilla.

• Toivonpa niin!
        neliöneuvos kirjoitti:

Viestisi perusteella sain sinusta todella tunnollisen vuokralaisen perikuvan, joten uskon sinun jatkossakin pärjäävän asuntomarkkinoilla.

Nythän minulla on muutama satanen "ylimääräistäkin" laittaa uuteen asuntoon.

• katkeroitunutko
        Toivonpa niin! kirjoitti:

Nythän minulla on muutama satanen "ylimääräistäkin" laittaa uuteen asuntoon.

Pyydän jo valmiiks anteeksi, jos viestilläni pahoitan mielesi, mutta en menis uskomaan vuokranantajan puheita noin vain. Ne kuule tekee sitä ihan "työkseen", että ensin sanovat tai antavat ymmärtää, että kaikki on ok, eivätkä ajoissa ilmoita vioista, mutta sitten jälkeenpäin lähettävätkin jopa valtavia remonttilaskuja. Oikeudessahan yleensä häviävät, mutta se on v-mäistä odotella. Kannattais siis pyytää vuokranantajalta kirjallinen tarkastuspöytäkirja, jos vähänkään epäilet.

• edelliseen
        katkeroitunutko kirjoitti:

Pyydän jo valmiiks anteeksi, jos viestilläni pahoitan mielesi, mutta en menis uskomaan vuokranantajan puheita noin vain. Ne kuule tekee sitä ihan "työkseen", että ensin sanovat tai antavat ymmärtää, että kaikki on ok, eivätkä ajoissa ilmoita vioista, mutta sitten jälkeenpäin lähettävätkin jopa valtavia remonttilaskuja. Oikeudessahan yleensä häviävät, mutta se on v-mäistä odotella. Kannattais siis pyytää vuokranantajalta kirjallinen tarkastuspöytäkirja, jos vähänkään epäilet.

Katkeroitunut pyytää tietysti anteeksi viestiään myös kunnon vuokranantajilta, ei ollut tarkoitus yleistää. Joukossanne vain on k-päitä, joille toivoisin annettavan sakinhivutusta!

• Ensivuokralainen
        katkeroitunutko kirjoitti:

Minä olen tämän viestiketjun aloittaja. Kirjoitan nyt, kuinka tapaukseni meni. Kaikki kävi hyvin. Muutin isompaan asuntoon ja sain takuuvuokrani välittömästi takaisin. Vuokranantaja lainasi minulle vielä ilmaiseksi muuttoautoakin. Vastapalvelukseksi kävin auttamassa häntä laminaatin asennuksessa, sainhan siinä oppia itsekin.
        Eli tämä kirjoitukseni kannustuksena kaikille, jotka pohtivat omaan asuntoon tulleita vaurioita. Niistä kannattaa kyllä sopia reilusti vuokranantajan kanssa ennenkuin miettii itse yökaudet asioita. Niinkuin "katkeroitunutko" kirjoitti, on varmaan toisenlaisiakin vuokranantajia, mutta omalle kohdalleni ainakin osui tosi reilu mies. Kiitos hänelle ja kiitos kaikille vastanneille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      103
      6603
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      87
      5007
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      108
      3258
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      31
      3128
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      27
      2308
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1676
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      96
      1301
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      339
      1262
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1166
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      944
    Aihe