Luotatko terveydenhuollon

vaitioloon?

Luotatko ettei joku naapurimuija tai ilkeämielinen tuttavasi joka on sairaalassa tai terveyskeskuksessa/mielenterveyskeskuksessa töissä, lavertele muille sairaustietojasi?

22

813

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silloon ku oon asioonu työterveystarkastuksiis. Mun tietoni voi naulata vaikka sinne ilimootustaululle nähtäväksi ja mun luvallani.
      Jos ny jotaan tuallaanen kiinnostaasi. Ja tietona soon aivan toisarvoosta. Mitä sillä tavallinen ihinminen tekiis,,jonku terveystieroilla?? Ja ketä sellaanen ny ylipäätään sitten kiinnostaasi??
      Mun vaimoovainaa teki elämäntyönsä sairahanhoitajana ja ikään hän ei niistä potilaista kotona puhunu sanakaan. Enkä mä kysellykään, eikä mua kiinnostanu. Oli muutaki puhumista.
      terv. seppä ja pieni Tiitu kulta pohojanmaalta.

• sanoa että

Luotan. Toivottavasti Sinäkin!

• tiedoissani

ei ole salattavaa. Onneksi kuitenkin nykyään on ATK ja ohjelmia voidaan valvoa jottei turhia urkkimisia tapahdu. Tietoihinhan ei saa mennä ellei työnteon vuoksi ole välttämätöntä.
        Ihmisten tietoja ei siis voi käydä uteliaisuuttan (onneksi) kurkkimassa, koska tuntuu tosi vastenmieliseltä ajatuskin että ihmisten henkilökohtaisia asioita plarattaisiin kuin juoruklehteä konsanaan. Ennenvanhaan kun oli pelkät sairauskertomuskansiot, oli valvonta vaikeampaa.
        Edes omia tietojaan ei saa käydä lukemassa.

• Pirre*
        tiedoissani kirjoitti:

ei ole salattavaa. Onneksi kuitenkin nykyään on ATK ja ohjelmia voidaan valvoa jottei turhia urkkimisia tapahdu. Tietoihinhan ei saa mennä ellei työnteon vuoksi ole välttämätöntä.
        Ihmisten tietoja ei siis voi käydä uteliaisuuttan (onneksi) kurkkimassa, koska tuntuu tosi vastenmieliseltä ajatuskin että ihmisten henkilökohtaisia asioita plarattaisiin kuin juoruklehteä konsanaan. Ennenvanhaan kun oli pelkät sairauskertomuskansiot, oli valvonta vaikeampaa.
        Edes omia tietojaan ei saa käydä lukemassa.

tietoa, pyydettäessä saa omat sairaskertomuksensa lukea..

• viivatiina

täydellisesti nyt eletään kakstuhatta lukua sentraalisantrojen aika on jo ohi.

• Pirre*

heihin voine luottaa, hehän ovat vaitiolo velvollisia.

• viivi-amaldiina

ei kai niissä minun tiedoissa mitään salattavaa oo.
      Ei pidä olla luulosairas hoitavaa henkilökuntaa vastaan.

• Diaknoosi.

Takuuseen en menisi luotettavuudesta.Kelassa ja sairaalassa oli kahden tuttavan tytöt töissä.
      Kylläpä sai kuulla tuttavien ja sukulaisten potilas kertomuksista, lääkityksistä.Korvauksista ja tukimääristä.

• ent.tehtaantyttö

itse olen myös Sairaaloissa työskenellyt, pt-asiakirjojen parissa..niin, tuo vaitio-olovelvollisuus kyllä kaikkia koskee, jotka joutuvat työkseen näiden asiakirjojen kanssa tekemisiin...jopa niin että, omassa työssäni näyttö piti peittää...vaikka, paikkalle olisi tullut Sairaalan omaakin henkilökuntaa...ihan pilkulleen kun tuota pt-suojalaki noudatetaan..no käytännössä ei syytä. Koska, on tosi harvinaista että, tuota pt-suojaa kukaan rikkoisi..

Jos, sinulla näyttää tuo toteen tuo väitteesi. Neuvoisin tekemään ylilääkärille valituksen..tai Kelaan. Tytöt toimivat ammattitaidottomasti, jos todella tuohon syyllistyvät. Niin ei vain yksinkertaisesti tehdä.

t.friidu

• viivatiina

työnantajalle mun mielestä vastuu on kuulijallakin jos kertojat on niin yksinkertaisia etteivät ymmärrä mitä tarkoittaa vaitiolovelvollisuus.

• otetu

vaitiolositoumusta? Sellainen mielestäni otetaan kaikilta, kesäsijaisiltakin. Vaitiolovelvollisuuden rikkominen on rangaistava teko.
        Juuri tällaiset tapaukset kuin kuvailit, ovat ikävä lieveilmiö ja syövät uskottavuutta ihmisten oikeusturvaan.

• viivatiina

kun et mitään kantaa enää ottanu vastauksiin.

• rolliämmiä
        viivatiina kirjoitti:

kun et mitään kantaa enää ottanu vastauksiin.

terkkarilla. Kiitettävän hyvin pelaa tiedonvälitys.

• viivatiina
        rolliämmiä kirjoitti:

terkkarilla. Kiitettävän hyvin pelaa tiedonvälitys.

kaikenlaista kuulee ja keskeisellä paikalla tietää kaikkien asiat mutta kyllä terveyskeskuksen kotipalvelun ja muutenkin sosiaalipuolen tytöt on hiljaa työasioistaan ja varmasti ilmoituksen tekisin jos jostain kuulisin että joku näistä kertoilee ihmisten asioista ympäri kylää.

• tai ota puheeksi

Vähintääkin puhu asianosaisten, lakia rikkoneiden kanssa. Tai tee ilmoitus. Jos he ovat kertoneet sinulle ja tiedät vaitiolovelvollisuudesta niin eikö siinä olisi sanomisen paikka.

Tiedän tapauksen, jossa kunnan asuntolautakunnan jäsen oli jättänyt kotona näkyville listan niistä, joille oltiin myöntämässä vuokra-asuntoja. Tytär oli lukenut ja huomannut että hänen ystävänsä oli listassa. Oli sitten ottanut puheeksi, kai onnitellut, tätä henkilöä. Tämä ilmoitti asiasta ja lautakunnan jäsen sai huomautuksen. Tämä oli kyllä NIIN pahoillaan, eikä ollut siis tarkoituksellisesti levitellyt asioita. Laita nyt ihmeessä jotenkin poikki tuo levittely.

Siis kertoivatko tytöt sinulle? Ja sinä vain kuuntelit sujuvasti? Jos näin, niin siitä on saattanut jäädä itselle syyllisyyden tunteita ja niinkin, että tuntee olleensa osarikollinen. Sinua ei kuitenkaan kiellä mikään laki kuuntelemasta. Moraalisesti väärin, mutta inhimillistä. Jos tytöt ovat tuttujasi, niin voi tuntua kohtuuttomalta tehdä ilmoitusta, mutta vielä kohtuuttomampaa on, jos he jatkavat ko. toimintaa.

• O - Orvokki

että sellainen on mahdollista, vaikkei kovin todennäköistä. Ei huoleta yhtään, koska minulle tärkeät ihmiset tietävät asiani muutenkin, eikä muiden tietämisellä ole itselleni mitään merkitykstä. - Yleensä tiedot pysyvät siellä, missä pitäisikin. Jos saat jonkun kiinni tietojen levittämisestä salaiseksi ja luottamukselliseksi luokitellusta lähteestä, voit helposti järjestää levittäjälle vaikeuksia.

• mutten työterveyshuoltoon

En luota myöskään työpaikkani esimiehiin. Ihmettelen suuresti nykyajan meininkiä. Ennen sairaus oli oma juttusi. Jos olit sairas, niin se piti riittää esimiehelle, jos kerran oli lääkärintodistus. Nyt tämä todistus pitääkin kierrättää esimiehen kautta ja esimieskin saa tietää sairautesi syyn. Ei silti, ei mulla salattavaa ole, mutta tunnen sen niin, että yksityisyyttäni loukataan. Samalla ihmettelen, että onko tämä ihan yleinen ja laillinen systeemi. Hoitohenkilökunnalle ja lääkäreille vaitiolovelvollisuus on kaiketi selvä asia, mutta kuinka on esimiesten kanssa. Ymmärtävätkö he kaikki mistä oikeasti on kysymys. Jos eivät ymmärrä, niin mitä merkitystä sitten on enää hoitohenkilökunnankaan vaitiolovelvollisuudella.

• Olen muutaman kerran joutunut todistamaan että vaitiololupausta on rikottu. Hoitajat keskenään puhuvat/naureskelevat jostain potiilaasta oikein nimellä. Sivullisia on ollut kuulemassa.
      Ja vaikka ne kaikki tiedot on nykyisin ATK:lla niin on kaikki kuitenkin vielä paperillakin, kansioissa. Kansiot hoitajien pöydällä. Kerrankin kun menin kansliaan niin laitosapulainen oli lukemassa potilaan kansiota ja puhui samalla jollekin ystävälleen puhelimeen ja kertoili "joitain seikkoja" tästä potilaasta.
      Se siitä vaitiolovelvollisuudesta...

• --==----)=---

Ihmiset puhuu, kaikesta.

Ite oon kolmesti kirjoittanut muissa yhteyksissä vaitiolopaperin. Muija suunnilleen saman verran.

Me ei puhuta ees kotona jostain työasioista. Mutta monet puhuu, luulemma.

Terveydenhuollossa on tiukat määräykset näistä asioista. Paperit ei liiku. Mutta kun kerran käyt terkkarissa alkoholismin tai mielenterveysongelmien takia, kaikki failut on terkkarin tietokannassa, siis kaikkien alan ihmisten luettvissa.

Tää on just se ongelma. Jos haluaa säilyttää failinsa siisteinä, on pakko käydä yksityisellä- Net kun ei saa luovuttaa failujaan muille. Eikä terkkarikaan.

Mutta jos oot juoppo ja hulle, jeejee. Noilla lausunnoilla on näppärä hakea sairista vatsainfluenssaan.....

=DW=

• todellakaan

nimimerkillä "kokemusta on".

• luota, en edes

ambulanssin ensihoitajiin. Kun äitini kuoli, naapuri kysyi että tukehtuko se. Eli tieto levisi ambulanssimiehen kautta, vastasin hälle että lääkärin diagnoosi oli sydämen pysähtyminen.
        Ja kun sydän pysähtyy, niin muukin elintoiminta pysähtyy. Siinäpä ei sitte enää pureskella.

• helisevä

omalta kohdaltani kyllä ja lapsillekkin jo pienenä oppi mennyt perille, jos esim. aloin kertomaa, miten hyvää ruokaa töissä oli, niin jälkikasvu moitti ja sanoi, äiti sullahan on se vaitiololupaus.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      77
      4692
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      184
      2013
    3. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      132
      1722
    4. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      151
      1295
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1211
    6. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1076
    7. Sunnuntain terveiset kaivatulle

Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      973
    8. Miks et tahtonut

Enää nähdä? Haluaisin ymmärtää
      Ikävä
      52
      936
    9. Hyvää huomenta!

Mietin miten suhtaudut minuun, jos kerron tunteista. Voinko enää sen jälkeen olla samassa paikassa kanssasi, jos koet as
      Ikävä
      78
      902
    10. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      272
      876
    Aihe