Katselinpa A-talkin

Jopel

Keskustelu aiheena oli Viron ongelmat maassa asuvien venäläisten kanssa.
Olen sitä mieltä, että hyvä kun Karjalaa ei ole saatu takaisin.
Meillä olisi nyt noin 500000 suomen kieltä osaamatonta venäläistä Suomen tai Venäjän kansalaista, joiden olemisia Emo-Venäjä mustasukkaisesti paapoisi.

9

667

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varsinkin ne toiset kaksi

      Oli kyllä aika hyökkäävä A-talk, varsinkin ne toiset kaksi.

    • päätäni ala rassaamaan tällä omituisella tempauksella,jonka dosentti Bäckström sai aikaan,ja miksi hänen ehdotukseensa (tai sopimukseensa jonkin tarkoitusperän vuoksi)Suomeessa suostuttiin Nashi-porukan tänne tuloon.
      Luin tässä päivänä muutamana netistä ko.dosentin uuden eurovaaliblogin,keskustelun.Se oli käsittämätöntä tyhjää jorinaa,jossa ei ollut oikein päätä eikä häntää.Historianko vääristelyä...höh.
      Yritän olla jaarittelematta ja paisuttelematta asioita (mikä on minulle monestikin ominaista)tässä Viron venäläiset-asiassa.
      Onhan niin,että otan asian enemmän tunne-kuin tietopohjalta,koska asuttuani itse Virossa ja tutustuttuani jo monien vuosien ajan virolaiseen ihmiseen,voin eri tavalla "valottaa" tilannetta siellä.Asuttuani Länsi-Virossa,sain huomata,miten hyvät välit virolaisilla ja siellä asuvilla "venäläisillä" on.He ovat virolaisia siinä missä muutkin,vaikkeivat vanhemmat henkilöt eestiä puhukaan.Sekin on ymmärrettävää,koska venäjähän oli valtakieli Viron Venäjän aikaan.
      Tämä "Moskovan porukka" on saanut muun maailman päivittelemään Viron tilanteita.
      Virolaiset itse ovat harkitsevia ja vielä pidättyväisempiä näyttämään tunteitaan kuin me suomalaiset.
      Mikään ei hävitä Viron kansallistunteita,mutta he osaavat olla vaiti tekemättä itse suurempaa numeroa menneisyydestä.Sen tekevät toiset.Virolaisilla on kylliksi sopeutumista vielä useammankin sukupolven ajan uusiin systeemeihin ja oman menneisyytensä vaikeuksien kestämiseen.Mutta näihin asioihin ei vieraitten pitäisi sotkeutua.Varsinkin jonkun mitättömän dosentin,jonka tarkoitusperiä on ihan turha edes ruveta arvuuttelemaan.
      Kyllä Virossa tehdään kovastikin työtä sen eteen,että nuorempikin venäläisperäinen sukupolvi siellä pärjää.
      Moskova näitä asioita vain hämmentää kuten muuallakin maailmassa.

      • Muumi-iso-Äiti

        Ihmettelen suuresti että tuon laatuinen mielenosoitus järjestetään Suomessa. Eihän siinä kai ole mitään muuta syytä kuin nämä kaksi kirjailijaa ja teokset, on vaan ihme että tällaiseen mielenosoitukseen nyt yleensäkään on aihetta.
        Pelkillä painostuksilla ei asiaa voida muuttaa, jo eletty aika, ja patsaallakin on aivan upea paikka.

        Yritystä kai on samaan kun Suomi vaikeni kaikesta mitä vääryyksiä jouduimme kestämään, tänään eletään eri aikaa.
        Bäckman ei selvästikään osannut perustella, miksi moinen piti järjestää, mutta niinhän se on, eri ihmiset käsittävät eri tavalla.


      • Muumi-iso-Äiti kirjoitti:

        Ihmettelen suuresti että tuon laatuinen mielenosoitus järjestetään Suomessa. Eihän siinä kai ole mitään muuta syytä kuin nämä kaksi kirjailijaa ja teokset, on vaan ihme että tällaiseen mielenosoitukseen nyt yleensäkään on aihetta.
        Pelkillä painostuksilla ei asiaa voida muuttaa, jo eletty aika, ja patsaallakin on aivan upea paikka.

        Yritystä kai on samaan kun Suomi vaikeni kaikesta mitä vääryyksiä jouduimme kestämään, tänään eletään eri aikaa.
        Bäckman ei selvästikään osannut perustella, miksi moinen piti järjestää, mutta niinhän se on, eri ihmiset käsittävät eri tavalla.

        Ohjelma jäi valitettavasti katsomatta, joten en pysty ottamaan siihen kantaa.

        Olenkohan ymmärtänyt oikein, että tämä kahden naisen kirjan on julkaistu vain Suomessa?


      • vippaskonsti

        myynnin edistämiseksi kirjalle, jonka tämä humpuukidosentti on juuri kirjoittanut ilmeisesti tästä samasta aiheesta.

        Ihmettelen vain, että kaikille sitä puheenvuoro annetaan Suomen mediassa. Että sellaista sananvapautta.


    • osoitti taas kertaalleen

      eri porukan maahantulon aiheuttavan VIHAA,
      se oikein huokui dosentin ja journalistin puheista!

      Jutta virolaisena yritti puhua kokemistaan asioista,
      mutta toiset panivat kaiken höpö-höpöksi.

      Tuntui raskaalta kuunnella.

      Suuria ongelmia on siellä niin kuin kaikkialla
      integraation ja sopeutumisen kanssa.
      Kiusaamista tulijoiden taholta valtaväestöä kohtaan tuntui olevan.

      • Kyllähän nuo Viron ja Venäjän kärhämät juontaa niin kaukaa ja syvältä- sota-ajoilta ja jo ennen sitä.
        Esimerkki siitä miten eritavalla ihmiset voivat asiat nähdä. Tai Tahtovat nähdä.
        Enemmän uskoin Jutan juttuja ,joka on sentään asunut siellä pikkitytöstä saakka.
        Ne mielenosoittajat oli vartavasten kutsuttu Helsinkiin. Viron suurlähetystöä varten.
        Ihmetytti, mikä mielenosoitus ja miksi.
        Moittivat ettei Virossa oteta töihin Venäläisiä, ellei osaa kieltä. Tokihan se on jokapaikassa että pitää osata puhua maan kieltä, ainakin välttävästi, että pärjää tehtävissään.

        Noin sitä saa vanhoja asioita kaiveltua, ja muunneltua mielessään.
        Kun ei vaan keneltäkään tulisi "Verta Nenästä"


      • ???
        meri-kukka98 kirjoitti:

        Kyllähän nuo Viron ja Venäjän kärhämät juontaa niin kaukaa ja syvältä- sota-ajoilta ja jo ennen sitä.
        Esimerkki siitä miten eritavalla ihmiset voivat asiat nähdä. Tai Tahtovat nähdä.
        Enemmän uskoin Jutan juttuja ,joka on sentään asunut siellä pikkitytöstä saakka.
        Ne mielenosoittajat oli vartavasten kutsuttu Helsinkiin. Viron suurlähetystöä varten.
        Ihmetytti, mikä mielenosoitus ja miksi.
        Moittivat ettei Virossa oteta töihin Venäläisiä, ellei osaa kieltä. Tokihan se on jokapaikassa että pitää osata puhua maan kieltä, ainakin välttävästi, että pärjää tehtävissään.

        Noin sitä saa vanhoja asioita kaiveltua, ja muunneltua mielessään.
        Kun ei vaan keneltäkään tulisi "Verta Nenästä"

        Ettei vain ollut kustantajan mainos, johon YLEkin meni mukaan?


    • Justiinsa noin miekii tästä Karjalan palauttamisesta ajattelen.
      Jos Pavel tai Ljudmila saisi 5€ vähemmän jotain Suomen lain mukaan kuuluvaa etuisuutta
      se katsottaisiin sortamiseksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      736
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      707
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      692
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      583
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe