Olen 48v terve nainen. Nyt jonkin aikaa on ilmennyt jatkuvaa palelua,ihon kuivumista,väsymistä ja laihtumista. Onkohan vaihdevuodet alkamassa vai kannattaisikohan käydä otattamassa esim kilpirauhaskokeet?
alkamassa vaihdevuodet vai ?
14
1968
Vastaukset
- Pikkuruinen nainen
Kyselin mun työpaikkalääkäriltä että miksi mua nykyään palelee, niin hän vastasi että mun kannattee käydä ottamassa kilpirauhaskokeet.
Minullakin iho kuivuu, mutta ehkä siksi kun nyt on vielä talvi. Haukottelen yleensä tauoilla ja silloinkin, kun istun bussissa sillon kun olen menosssa töihin taikka töistä kotiin. Hoikkana olen pysynyt ja olen tyytyväinen.
Ihmetteln kuitenkin sitä kun menkan oireet alkoivat jo muutama päivä sitten, mutta vuotoa ei vieläkään näy, menkat olisi pitänyt alkaa vuotamaan jo 24.3. Tissit ovat kipeet, alamassu on turvoksissa ja migreenitkin taisi mennä jo ohi. Tämä ei ole eka kerta kun tällasta tapahtuu.
Olen kuitenkin vasta 44v, joten mulla pitäisi olla aikaa vielä muutama vuosi ennen kuin vaihtarit alkaa.- ohi alkaa olla
40v,alko minulla olla rinnat kipeät sen huomas kun juoksi.Myös kuukautisten väli muuttu,tuli millon sattu ja aina alko tiputtelulla jopa viikkoa ennen.
Näin jälkeenpäin sen huomaan vasta ,että oli vaihdevuodet ja senkin miksi olin niin masentunut koko ajan.
54v loppu kuukautiset,käytin kyllä hormonikorvausta pari vuotta,eli ne oli sellaisia hoitoon kuuluvi vuotoja.
Muuten kai olis loppunut jo 51v.
Mutta,hikoilen vieläkin 55v,nukun kyllä hyvin ja en herää enää aamuneljältä miettimään koko maailman murheita.
Nyt voin henkisesti hyvin,hikoilun takia syön välillä suolaista,vaikka ei terveellistä.
Mutta,olo paranee,eli varmaan suolan vajaustakin tulee hikoilusta.
Muuten kaikki hyvin nykyisin. - Pikkuruinen nainen
ohi alkaa olla kirjoitti:
40v,alko minulla olla rinnat kipeät sen huomas kun juoksi.Myös kuukautisten väli muuttu,tuli millon sattu ja aina alko tiputtelulla jopa viikkoa ennen.
Näin jälkeenpäin sen huomaan vasta ,että oli vaihdevuodet ja senkin miksi olin niin masentunut koko ajan.
54v loppu kuukautiset,käytin kyllä hormonikorvausta pari vuotta,eli ne oli sellaisia hoitoon kuuluvi vuotoja.
Muuten kai olis loppunut jo 51v.
Mutta,hikoilen vieläkin 55v,nukun kyllä hyvin ja en herää enää aamuneljältä miettimään koko maailman murheita.
Nyt voin henkisesti hyvin,hikoilun takia syön välillä suolaista,vaikka ei terveellistä.
Mutta,olo paranee,eli varmaan suolan vajaustakin tulee hikoilusta.
Muuten kaikki hyvin nykyisin.Minulla tissit oli aina kipeät sillon kun nuorena alkoi menkat.
Ei vieläkään menkat vuoda vaikka nyt on jo neljäs päivä menossa. Ala-massukin on vielä turvoksissa ja kuukautismigreeni meni ohi.
Aikä ääliöimästä olisi jos loppu ajalla rupeaa vuotamaan ja sitä sitten jatkuu normaalilla päivillä, elikkä lähes 2 viikkoa pitää kärsiä.
Minä en popsi mitään pillereitä yms. olen siis pistänyt muutama vuosi sitten putket solmuun.
Saa nähdä miten käy, kuitenkin tarkkailen kalenteria ja lasken aina tarkkaan 26 päivää, koska se yleensä pitää paikkansa noin muuten.
Lisään vielä että mun ekat menkat alkoi hieman myöhässä kuin normaalisti voisi kuvitella, elikkä taisin olla suunnilleen 15-16v, joten vaihtaritkin varmaan tulee aika myöhään. - smartpallo
Noita oireita voi olla monta vuotta ennen kuin kuukautiset loppuu ja alkaa varsinaiset vaihdevuodet
- Nimetön
Olen samanikäinen ja samat oireet kanssasi. Et kertonut tuota gynekologien aina kysymää kuukautisten laitaa. Itselläni on ollut viime vuosina hyvin epäsäännöliset - tuskin ollenkaan. Nyt on parin kuukauden aikana ollut tihentyvä frekvenssi ja myös välivuotoja: En uskaltaisi mennä lääkäriin, kun pelkään sitä pahinta....hidastelu ei varmasti auta, mutta kunalliseen pääsee eninnäkin omalääkärin kautta ja se kestää..onko liian myöhäistä??????
- Nimetön
joo mulla sama juttu. mä syön teroluttia pms-oireisiin ja nyt eka kerran kun menkat jää tulematta olis pitäny alkaa 25.3 mut ei ole alkanu. ihan hirveesti välillä paleluttaa ja sit yht äkkiä iskee mielettömän hien päälle ihan uutta mulle. täytän kesällä 47-vuotta. muuten olen fyysisesti hyvässä kunnossa ja seksi ja elämä maistuu. teroluttia aloin syödä vajaa kolme vuotta sitten kun vasen munasarja poistettiin. nyt aloitin rinnalle pro balancen tähän hikoiluun ja päänsärkyyn jos sais jotain apua niin ihan kiva. jos pro balance ei auta kokeilen jotain muuta. hmm onko kellään kokemusta luonnon jutuista??
- ----
Vaihtarien alkamisella ja kuukautisten alkamisajankohdalla ei ole mitään tekemistä keskenään. Vaihtarien alkamisajankohta "periytyy" yleensä äidiltä tyttärelle.
- Pikkuruinen nainen
Minä tässä taas !
Hei ! Niin kuin aiemmin kerroin että menkat olisi pitänyt alkaa vuotamaan jo 24.3, niin ei vieläkään mitään ole tullut vaikka oireita on näin: alamassu kipeenä ja turvoksissa, tissit vielä kipeet ja tänä aamuna oli hieman migreeniä mutta meni onneksi ohi, kun otin särkylääkkeen. Yöllä oli aika lämmintä nukkua enkä meinannut saada unta ollenkaan.
Vuotamiset on siis viikon myöhässä.- mulla on ollut
vimeksi kunnon kuukautiset viime vuoden joulukuussa. Mitään muita oireita ei ole.
- nelivitonen
mulla on ollut kirjoitti:
vimeksi kunnon kuukautiset viime vuoden joulukuussa. Mitään muita oireita ei ole.
Vaihdevuodetko alkanut vai miksi menkat viikon myöhässä, ei koskaan ennen ole kierto ylittänyt 29 pv, ja nyt on 32 menossa.
Seksiä on ja uusi miesystävä, joten raskauskin mahdollinen. Aamutesti jännittää jo.
Samoja oireita ollut viime aikoina, rinnat isot ja arat, vatsa turvoksissa, äreä ja hermona koko ajan, ja aamulla peiton alla melko hikisenä herään.
Paha sanoa raskaanako vai vaihtikset, en uskonut että näin aikaisin alkaisi.
Ja lasta en siis toivo, mieluummin sitten ne varhaisvaihtikset kun ne kumminkin tulee sieltä joskus. - nelivitonen
nelivitonen kirjoitti:
Vaihdevuodetko alkanut vai miksi menkat viikon myöhässä, ei koskaan ennen ole kierto ylittänyt 29 pv, ja nyt on 32 menossa.
Seksiä on ja uusi miesystävä, joten raskauskin mahdollinen. Aamutesti jännittää jo.
Samoja oireita ollut viime aikoina, rinnat isot ja arat, vatsa turvoksissa, äreä ja hermona koko ajan, ja aamulla peiton alla melko hikisenä herään.
Paha sanoa raskaanako vai vaihtikset, en uskonut että näin aikaisin alkaisi.
Ja lasta en siis toivo, mieluummin sitten ne varhaisvaihtikset kun ne kumminkin tulee sieltä joskus.Siis raskaana. Ja tämän tiedon kanssa ilmeisesti istukkanäytteeseen sitten, katsotaan onko kromosomit kaikki kunnossa. Tiedetään mitä seuraavat vuodet pitää sisällään, ei ainakaan rauhallista vanhenemista....
- -viisvitonen
nelivitonen kirjoitti:
Siis raskaana. Ja tämän tiedon kanssa ilmeisesti istukkanäytteeseen sitten, katsotaan onko kromosomit kaikki kunnossa. Tiedetään mitä seuraavat vuodet pitää sisällään, ei ainakaan rauhallista vanhenemista....
eipä todellakaan ole odotettavissa rauhallinen "vanheneminen" mutta onnea uudelle elämälle!
- sinulle!
nelivitonen kirjoitti:
Siis raskaana. Ja tämän tiedon kanssa ilmeisesti istukkanäytteeseen sitten, katsotaan onko kromosomit kaikki kunnossa. Tiedetään mitä seuraavat vuodet pitää sisällään, ei ainakaan rauhallista vanhenemista....
minun nuorimmaiseni, nyt 12 vuotias, syntyi kun olin 44, se on yksi elämäni parhaimmista asioista.
- Pikkuruinen nainen
mulla on ollut kirjoitti:
1.4 alkoi tulla vuoto ja äsken huomasin että vuotoa ei oikeen enää tule. Omituista että nyt jo loppui tai sitten se pitää takoa ja jatkaa vuotoa vielä muutaman päivän. Kerron myöhemmin jos vuoto jatkuu ja miten kävi.
Siskoni mielestä tuo viittaa jo vaihdevuodeen, elikkä menkat tulee miten sattuu, koska täytän tänä vuonna jo 45v.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1087558
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1065286Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1163526Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p253491Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska352554Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191876Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3551527Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?961521Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311356Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?591349