Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Sappileikkauksesta toipuminen

........

Kuinka olette toipuneet tähystyksellä tehdystä sappirakon poistosta? Itselläni se tehtiin 14.3. Haavat ovat parantuneet hyvin. Aikamoista mahan turvotusta on ollut ja eilen alkoi vesiripuli ja kuumettakin oli 37.7. Onko muilla ollut ripulia ja kuumeilua leikkauksen jälkeen?

14

12521

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihan joku

      vatsatauti, mutta koska leikkaukssta on noin vähän aikaa kannattanee ottaa yhteyttä lääkäriin. Itselläni oli sappileikkauksen jälkeen kova tulehdus vatsaontelossa joka oireili kipuna, kuumeena ja yleisenä huonovointisuutena.

    • juuri kotiutunut

      Mulla todettiin sappikivet vuoden alussa, ovat vaivanneet jo useamman vuoden...mutta vasta nyt saatiin kiinni...useamman kymmenen kilon nopean laihtumisen jälkeen vaivat vain pahenivat..Multa poistettiin sappirakko tähystyksellä eilen, olin yön osastolla.
      Turvotus on melko runsasta, kaasuttelua ei kuitenkaan hirveesti oo ollu. Oonkohan epänormaali? :D
      Hartioihin pistää välillä kovastikin. Olisin kiinnostunut tietämään, että onko muilla ollut selkäkipua tai lapaluiden välissä kipua leikkauksen jälkeen? Tai voiko kaasu aiheuttaa kipua muualle kuin hartioihin.. mulla on ollu hyvin pitkään niska-hartiavaivoja ja voihan nämä olla sitäkin, kun sairaalan sängyt nyt ei tunnetusti mitään parhaimpia ole..
      Mulla on 1 haava navassa ja 3 ylempänä... Runsaasta rasvakerroksesta johtuen istuessa haavat ei ilmeisesti ole "oikealla kohdalla", kipua tuntuu myös siinä missä sappi ollut..haava on alempana.
      Hankala on kyllä kävellä suorassa.
      Miten muuten olette alkaneet syödä leikkauksen jälkeen? Itse en saanut eilen mitään suun kautta mutta tänä aamuna jo perusruokaa. Ei oikein maistu mikään...onkohan jätski pahasta heti leikkauksen jälkeisenä päivänä? ;)

      • kirjoittaja

        Kyllä mun mielestä ilma voi tehdä kipua rintakehäänkin ja mulla oli alavatsallakin tosi kipeitä kohtia, joiden arvelin johtuvan juuri ilmasta. Ensin ei maha meinannut toimia ollenkaan ja nyt ollaan tosiaan toisessa ääripäässä.
        Leikkausta seuraavana päivänä ei maistunut mikään, mutta sitä seuraavana oli jo ruokahalua, mikä tuntui hyvältä. Lääkäri sanoi, että pari viikkoa pitäisi syödä kevyemmin ja sen jälkeen sitten voi syödä normaalisti. Itse olen välttänyt rasvaisia ja maustettuja ruokia ja pitänyt myös ruuan määrän suht pienenä.


      • just pahin kipu

        yläselässä hartioissa ja lapaluiden välissä leikkauksen jälkeen. Johtui siitä leikkauskaasusta. sama jutttu oli sektion jälkeen, ei haavakipua edes tuntunut kun pahin kipu oli selässä ja hengittäminenkin oli hankalaa.

        Kipua voi tuntua sapen kohdalla, onhan siellä aikalailla operoitu, ommeltu ja polteltu, joten ei ihme että on arka, ihan luonnollista.

        Itse söin leikkauksen jälkeen ihan normiruokaa. Aiemminkaan en ole pitänyt rasvaisista ja raskaista ruuista joten ihan kaikkkea mitä mieli teki söin.


      • juuri kotiutunut
        just pahin kipu kirjoitti:

        yläselässä hartioissa ja lapaluiden välissä leikkauksen jälkeen. Johtui siitä leikkauskaasusta. sama jutttu oli sektion jälkeen, ei haavakipua edes tuntunut kun pahin kipu oli selässä ja hengittäminenkin oli hankalaa.

        Kipua voi tuntua sapen kohdalla, onhan siellä aikalailla operoitu, ommeltu ja polteltu, joten ei ihme että on arka, ihan luonnollista.

        Itse söin leikkauksen jälkeen ihan normiruokaa. Aiemminkaan en ole pitänyt rasvaisista ja raskaista ruuista joten ihan kaikkkea mitä mieli teki söin.

        Onpa helpottavaa kuulla!! Ei tietenkään kiva, että sulla sellaisia kipuja ollut :) Mutta kiva kuulla,etten ole ainoa. Kyselin lääkäriltä näistä mahdolllisista kivuista mutta en saanut oikein kunnon vastausta missään vaiheessa. Muutenkaan ei ollut parasta mahdollista postoperatiivista hoitoa, kun jouduin käytävälle... Olisin kuulemma saanut huoneen, jos olisin vielä toiseksi yöksi joutunut jäämään. :D


    • Alkuper. kirj.

      Ihmeesti sitä vaan aika tekee tehtävänsä ja parantaa. Leikkauksesta on kohta kolme viikkoa. Haavat ovat parantuneet hyvin eikä niissä paljonkaan ole tuntemuksia enää. Mikään syöminen ei ole aiheuttanut reaktioita. Ja tuntuu hienolta elää ihan normaalia elämää. Tsemppiä kaikille muille leikkauksesta toipuville!

    • am08

      Hidasta on toipuminen ollut,ummetusta,ripulia vuorotellen,kipua,arkuutta,turvotusta jne.Minut leikattiin 18pv,ja vieläkin on vaivaa :(

    • toipunut

      Minut leikattiin tähystyksellä 3.3.09. Toipuminen oli nopeaa ja nyt tuntuu kuin en olisi koskaan missään operaatiosa ollutkaan, vain arvet muistuttaa siitä. Ilokseni painokin on tippunut 3 kg! Vatsa toimii kuten ennenkin, eikä mikään ruoka ole vielä aiheuttanut ongelmia. Pyrin välttämään tuhteja, rasvaisia ruokia ja pitämään annoskoot pieninä.

      • Orm onnekas

        Näistä edellisistä näyttää jo aikaa kuluneen, mutta mielenkiintoa herätti viimeisimmän kommentti,
        tuo painon putoaminen ja pakko nyt kysästä...
        Onko se yleistäkin se painon häviäminen sappileikkauksen jälkeen ???
        Olen jo nimittäin luopunut toivosta tämän painon suhteen, näitä sappivaivoja pidellyt jo pidempäänkin ja muistelisin, että jo viimekeväänä yritin saada painoani alas, mutta vaikka mitä yritti niin ei näkyvää tulosta, itse asiassa vatsa vain turposi. En ole kovin ylipainoinen, mutta tarkoitus oli saada 4-5 kiloa painoa alas.
        Sappikivet löytyivät vasta nyt loppusyksystä käytyäni läpi kaikki tavallisimmat tutkimukset ja happosalpaaja lääkitykset, olo on ollut huono useamman vuoden ei oikeastaan tiedäkkään kuinka kauan, kun ei osannut moista edes epäillä, kaikki muut mahd. vaivat olin kyllä miettinyt, nyt kun syy selvisi helpotus oli suuri, luultavasti tammi-helmikuun vaihteessa pääsen toimenpiteeseen ja voe mahoton kuinka sitä odotan, ja sitä että sais yönsä nukkua taas kunnolla...
        Mutta siis tulisiko siinä vielä bonuksena muutaman kilon painonpudotuskin ???
        Kuulostaa mukavalta.


    • Africanwife

      Sappirakon poisto ei todellakaan vaikuta painoon milläänlailla!

      • poistettusappirakkoh

        En olis niinkää varma. Sappirakko poistettu tasan vk sitte ja kiloja lähteny 1.2kg
        Syöminen vähän kevyempää mitä normaalisti. Yrittäny juua vettä enempi. Mut tuntuu että joka pv on ollu niin kova uloste. .
        Ei oo enää hirveesti kipuja muutaku aamuisin rintojen välissä alempana josta leikattiin. Mustelmaki siihen tuli ja kuulemma normaalia jonka pitäs lähtiä pois 2vk sisään.


    • Viljander89

      Sappirakko kivineen poistettu 5 vuorokautta sitten samalla vatsakalvonpeitteet oli tulehtuneet ja oli nekroosissa. Tossiaan mulla puhkesi sappirakko ja oli maksan vieressä märkää! Eli akuutti leikkaus suoraan! Minua lähinnä ihmetyttää kotilääkitys, mikä ei juuri litalgiinia vahvempaa ollu, vaikka kivut on vielä koliikkimaisia, polttavia ja tosi kivuliaita! Sairaalassa sain tosi vahvoja opiaatteja fentanylistä suoraan kipupumppuna jatkuvana iv:sti ja sen jälkeen oksynormeja ja targingia! Nyt oon kotona tosi kipeenä ja ne litalgiinit ei auta oikein noin koviin kipuihin. Mitä teille on määrätty kotilääkkeeksi, jos on ollu samanlainen/kaltainen akuutti leikkaus?

      • Jokuvainjoo

        Vanha ketju,mutta olin leikkauksessa vajaa 2vk sitten. Syömisen jälkeen maha kurisee voimakkaasti ja sitten onkin kiire vessaan. Painoa lähtenyt melkein 5kg vaikka syönyt ihan ok ja en paljoa ole liikkunut yhden leikkaushaavan aukeamisen jälkeen. Leikkaukseen mennessä maksa arvot oli koholla ja natriumit viitearvojen alla eli kai jotain nestelastia. Sappivaivat alkoi vuosi sitten ja tänä aikana oli kerennyt tekemään jo kiinnikkeitä.


    • Anonyymi

      Viimeisestä kommentista aikaa.
      Minä olen toipunut huonosti. Jouduin äkilliseen leikkaukseen ja sappirakko oli ihan mätä ja hajosi sisälle lääkärin siihen koskiessa. Ja sitten sappirakon takaa löytyi iso märkäpaise joka vasti dreenin. Vietin lyhyen ajan myös tehohoidossa ja kaksi ha puoliviikkoa sairaalassa.
      Leikkauksesta jo kuukausi ja olo on heikko. Kävin eilen Meilahdessa ja sain 2l nestettä ja minulta poistettiin muutama lääke kun munuaisarvot olivat tuplaantuneet. Kipu oikeassa kyljessä ja takaselässä tutkittiin mutta ei kuulemma mitään häkyyttävää. Joudun kuitenkin uusiin verikokeisiin ja Jorvin sairaalaan tutkimuksiin..
      Pikaisesti. Loppukuusta pitäisi tulla aika. Maisassa luki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2317
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2113
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1728
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1530
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1457
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1429
    8. 52
      1298
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      68
      1241
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe