Olenko ateisti?

jos...

Niin olenko ateisti jos uskon enkeleihin,metsänkeijuihin,ufoihin ja siihen ettei kannata pissata sähköaitaan? Mutta en usko jumalaan/jumaliin,koraaniin ,raamattuun yms.

20

469

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kadun*nainen

      jos uskot , jotta maailmankaikkeudessa on olemassa erilaisia ulottuvuuden tasoja, dimensioita. Niin mikset uskoisi, että on olemassa Korkein Valta

      • Kadun*nainen on sekopää.

        Jos et usko jumaliin, olet ateisti. Jumaluskon puute tekee sinusta ateistin.


      • ateismi määritellään jumaluskon puutteeksi. Ateismi ei ole ismi sanan varsinaisessa merkityksessä. Ateistit eivät ole mikään homogeeninen ryhmä ihmisiä, jotka ajattelevat kaikki samalla tavalla, vaan ainoa heitä yhdistävä tekijä on jumaluskon puute.


    • DarkNinjaHiiri

      Ateistin ei välttämättä tarvitse olla skeptikko.

      Tiukasti ottaen kaikki jotka uskovat johonkin jumalaan ovat Teistejä ja ne jotka eivät usko ovat Ateisteja.

      Paranormaaleissa ilmiöissä raja liikkuu siinä että väittääkö ilmiöiden takana olevan jonkinlaisen jumalan. Itse pidän UFO:ja ihan fyysisinä objekteina ja niiden yliluonnollisuus johtuu siitä että tiede ei ole saanut niiden luonnetta vielä selville.

      Olen siis tavallaan aukkojen humanoidi eli humanoidihypoteesin kannattaja mutta se tee minusta Teistiä tai taikauskoista.

      • The Rat

        Kun nyt semantiikasta puhutaan...

        > Itse pidän UFO:ja ihan fyysisinä objekteina

        Teknisesti ottaen olet väärässä. UFO voi olla muutakin kuin fyysinen objekti. Yhtään yliluonnollista ufoa ei tietenkään olla havaittu, vaikka ufoja useinkin tavataan.

        Jos tarkkoja ollaan, mikä tahansa "tunnistamaton lentävä kohde" on ufo. Esimerkiksi vaikkapa karannut ilmapallo, pallosalama, pilvimuodostelma, näköharha... Tai vaikka ns. "lentävä lautanen".

        Mitä ET:den saapumiseen "ufoillaan" tulee, ei siinäkään mitään yliluonnollista tarvitse olla. Se, ettei meidän tieteemme kykene tarjoamaan meille kovin järkevää ratkaisua tähtienväliseen matkustukseen, ei tarkoita ettäkö moinen olisi tieteellisesti mahdotonta. Pikemminkin sanoisin, että ellei sitä todisteta tieteellisesti mahdottomaksi, se mitä todennäköisimmin on mahdollista (ja voihan se olla mahdollista, vaikka mahdottomaksi todistettaisiinkin :D).

        Alkuperäinen on ateisti. Siinä missä muutamien ateististen uskontojen edustajatkin (ainakni osa buddhalaisuuden haaroista esiemrkiksi).


      • aloittaja
        The Rat kirjoitti:

        Kun nyt semantiikasta puhutaan...

        > Itse pidän UFO:ja ihan fyysisinä objekteina

        Teknisesti ottaen olet väärässä. UFO voi olla muutakin kuin fyysinen objekti. Yhtään yliluonnollista ufoa ei tietenkään olla havaittu, vaikka ufoja useinkin tavataan.

        Jos tarkkoja ollaan, mikä tahansa "tunnistamaton lentävä kohde" on ufo. Esimerkiksi vaikkapa karannut ilmapallo, pallosalama, pilvimuodostelma, näköharha... Tai vaikka ns. "lentävä lautanen".

        Mitä ET:den saapumiseen "ufoillaan" tulee, ei siinäkään mitään yliluonnollista tarvitse olla. Se, ettei meidän tieteemme kykene tarjoamaan meille kovin järkevää ratkaisua tähtienväliseen matkustukseen, ei tarkoita ettäkö moinen olisi tieteellisesti mahdotonta. Pikemminkin sanoisin, että ellei sitä todisteta tieteellisesti mahdottomaksi, se mitä todennäköisimmin on mahdollista (ja voihan se olla mahdollista, vaikka mahdottomaksi todistettaisiinkin :D).

        Alkuperäinen on ateisti. Siinä missä muutamien ateististen uskontojen edustajatkin (ainakni osa buddhalaisuuden haaroista esiemrkiksi).

        Olen tässä useita vuosia miettinyt mitä mahdan olla. Ei sillä että niin kiinnostaisi lyödä itseensä leimaa tai lokeroida itsensä jonnekin...
        Olen vain törmännyt tilanteisiin jossa on ollut tarvetta ilmaista oma kantansa asioihin ja olen kokenut vaikeutta sen asian suhteen.
        Mutta kiitos hyvien vastausten ymmärrän nyt paremmin itseäni ja kantaani.Ja vaikka pidänkin itseäni ns."ufouskovaisena" en ajattele että ufojen taustalle piilee joku jumalolento,ei en tosiaankaan.
        Satun muuten myös uskomaan rakkauteen ja hyvään tahtoon ihmisten kesken. Uskon että jos me ihmiset voimme olla toisillemme reiluja ja rakkaudellisia niin maailman on parempi paikka elää.Kun ihminen on varustettu maalaisjärjellä ja isolla sydämellä pärjää oikein hyvin.
        Tästä tosin olen saanut hurjasti negatiivista kritiikkiä uskovaisilta. Minä kun menin hölmö sanomaan ettei minun tarvitse lukea raamatusta mikä on oikein ja mikä on väärin. Ymmärrän varsin hyvin ilman raamatun lukuakin että tappaminen on väärin. Tuon kyseisen keskustelun jälkeen minulle puhuttiin yhtä alentavaan sävyyn kuin kaksi päiselle gorillalle.
        Sekin minua oikeastaan nyppii että vaikka itse en ole uskovainen niin annan aina muille tilaa,oli heidän uskonsa mikä vain. Mottoni kun sattuu olemaan usko mihin vain kunhan et tule sitä minulle tuputtamaan. Ja silti tuota tuputtamistahan tulee. Milloin se on herätkää lehti postilaatikossani tai helluntai seurakuntalainen hihassa roikkumassa.
        Senkin verran on vielä pakko sanoa että uskon positiiviseen energiaan.Uskon että joistain ihmisistä sellainen positiivinen energia vain hohkaa.Sellaiset ihmiset ovat aina hyväntuulisia ja hymyileväisiä ja siitä minä pidän.
        Ja en tosiaan tahdo mollata uskovaisia. Mutta koska satun jo työnikin puolesta olemaan kosketuksissa Uskovaisiin isolla Uulla,niin on pakko sanoa.
        Että uskovaiset ovat aika masentavaa porukkaa, ei kaikki mutta ainakin omalle kohdalleni on osunut sellaista porukkaa,joiden jutuista on tullut vaan pahamieli.
        Ja kun niitä juttuja kuulee mitä nämä uskovaiset ja jumalan rakkaudessa kylpevät ihmiset sanovat toisistaan ja muista ihmisistä niin sitä oikeasti hiljaa mielessään ihminen miettii ,että on se hyvä että uskoo vaan itteensä ja muihin ihmisiin.

        Mutta lämmin kiitos kaikille vastanneille ja lisääkin kommentteja saa kirjoittaa.


      • Ällikällä lyöty

        mutta saanko luvan nauraa..

        'Paranormaaleissa ilmiöissä raja liikkuu siinä että väittääkö ilmiöiden takana olevan jonkinlaisen jumalan. Itse pidän UFO:ja ihan fyysisinä objekteina ja niiden yliluonnollisuus johtuu siitä että tiede ei ole saanut niiden luonnetta vielä selville.'

        siis ateisti voi uskoa mihin hömpötykseen tahansa, kun sen yhteydessä vain ei mainita Jumalaa! Sitäkö tarkoitat?


      • Ylermi.Nakki
        Ällikällä lyöty kirjoitti:

        mutta saanko luvan nauraa..

        'Paranormaaleissa ilmiöissä raja liikkuu siinä että väittääkö ilmiöiden takana olevan jonkinlaisen jumalan. Itse pidän UFO:ja ihan fyysisinä objekteina ja niiden yliluonnollisuus johtuu siitä että tiede ei ole saanut niiden luonnetta vielä selville.'

        siis ateisti voi uskoa mihin hömpötykseen tahansa, kun sen yhteydessä vain ei mainita Jumalaa! Sitäkö tarkoitat?

        "siis ateisti voi uskoa mihin hömpötykseen tahansa, kun sen yhteydessä vain ei mainita Jumalaa! Sitäkö tarkoitat?"

        Eiks olekkin ihmeellistä, että sana "ateisti" ei ota kantaa mihinkään muuhun kuin teistiseen jumaluuteen? Muille katsomuksen osa-alueille on sitten omat termistönsä.


      • Ällikällä lyöty
        Ylermi.Nakki kirjoitti:

        "siis ateisti voi uskoa mihin hömpötykseen tahansa, kun sen yhteydessä vain ei mainita Jumalaa! Sitäkö tarkoitat?"

        Eiks olekkin ihmeellistä, että sana "ateisti" ei ota kantaa mihinkään muuhun kuin teistiseen jumaluuteen? Muille katsomuksen osa-alueille on sitten omat termistönsä.

        tosiaan pähkinää purtavaksi harmaille aivonystyröille kuin se noin voi ollakin.


      • Damaskox
        The Rat kirjoitti:

        Kun nyt semantiikasta puhutaan...

        > Itse pidän UFO:ja ihan fyysisinä objekteina

        Teknisesti ottaen olet väärässä. UFO voi olla muutakin kuin fyysinen objekti. Yhtään yliluonnollista ufoa ei tietenkään olla havaittu, vaikka ufoja useinkin tavataan.

        Jos tarkkoja ollaan, mikä tahansa "tunnistamaton lentävä kohde" on ufo. Esimerkiksi vaikkapa karannut ilmapallo, pallosalama, pilvimuodostelma, näköharha... Tai vaikka ns. "lentävä lautanen".

        Mitä ET:den saapumiseen "ufoillaan" tulee, ei siinäkään mitään yliluonnollista tarvitse olla. Se, ettei meidän tieteemme kykene tarjoamaan meille kovin järkevää ratkaisua tähtienväliseen matkustukseen, ei tarkoita ettäkö moinen olisi tieteellisesti mahdotonta. Pikemminkin sanoisin, että ellei sitä todisteta tieteellisesti mahdottomaksi, se mitä todennäköisimmin on mahdollista (ja voihan se olla mahdollista, vaikka mahdottomaksi todistettaisiinkin :D).

        Alkuperäinen on ateisti. Siinä missä muutamien ateististen uskontojen edustajatkin (ainakni osa buddhalaisuuden haaroista esiemrkiksi).

        "Teknisesti ottaen olet väärässä. UFO voi olla muutakin kuin fyysinen objekti. Yhtään yliluonnollista ufoa ei tietenkään olla havaittu, vaikka ufoja useinkin tavataan."

        Sanoisin, että ufot ja alienit eivät ole yliluonnollisia. Mekään emme ole, eikä kukaan voi väittää varmuudella, että olisimme ainoa elämänmuoto tässä maailmankaikkeudessa.

        Tosin, alienien tekniikka/tiede voi olla niin paljon omaamme kehittyneempi, että esim. niiden pohjalta tehdyt esineet saattavat vaikuttaa yliluonnollisilta (esim. teleportit, aikakoneet, jne).

        Tää ei liity enää aiheeseen, mut yksi teoria taikuudesta voisi olla, että (kehittynyt) tiede on kehittänyt sen. Mikä tekniikkaan tulee, ollaan voitu rakentaa laite, joka on antanut MEIDÄN KÄSITYKSELLÄ yliluonnolliset "taikavoimat" (muistakaa, että jollekulle alienille jokin kyky voi olla normipäiväinen, joka on taas meille "yliluonnollinen").

        Loppujen lopuksi, yhdelläkin epäselvällä asialla voi olla vaikka kuinka monta teoriaa, mutta kukas sitten etsii sen käytännön totuuden/ainoan vaihtoehdon? Eli niin kauan, kun jotakin asiaa ei varmasti tiedetä, me kaikki voimme väitellä täällä mistä tahansa teorioista.

        Täähän on tosiaan teoriaa, mun omaa teoriaa =D eikä sitä sit kannata ottaa vakavissaan...


      • Ällikällä lyöty kirjoitti:

        mutta saanko luvan nauraa..

        'Paranormaaleissa ilmiöissä raja liikkuu siinä että väittääkö ilmiöiden takana olevan jonkinlaisen jumalan. Itse pidän UFO:ja ihan fyysisinä objekteina ja niiden yliluonnollisuus johtuu siitä että tiede ei ole saanut niiden luonnetta vielä selville.'

        siis ateisti voi uskoa mihin hömpötykseen tahansa, kun sen yhteydessä vain ei mainita Jumalaa! Sitäkö tarkoitat?

        "siis ateisti voi uskoa mihin hömpötykseen tahansa, kun sen yhteydessä vain ei mainita Jumalaa!"

        Korvaa tekstistä Jamala sanalla jumalia. Suomen kielessä Jumala viittaa abbrahamilaisten uskontojen jumalaan.


      • ertert kirjoitti:

        "siis ateisti voi uskoa mihin hömpötykseen tahansa, kun sen yhteydessä vain ei mainita Jumalaa!"

        Korvaa tekstistä Jamala sanalla jumalia. Suomen kielessä Jumala viittaa abbrahamilaisten uskontojen jumalaan.

        Korvaa tekstistä Jumala sanalla jumalia. Suomen kielessä Jumala viittaa abrahamilaisten uskontojen jumalaan.


    • ertert

      Enkelit ja metsäkeijut voidaan laskea jumaliksi, riippuen jumalan määritelmästä.

    • Kyllä olet.

      • aloittaja

        mielipiteitä. En kyllä nyt näin äkkiseltään muista yhtään sellaista uskonsuuntausta jossa keijuja pidettäisiin jumalolentoina tai että olisi keiju uskonlahkoja?


      • ertert
        aloittaja kirjoitti:

        mielipiteitä. En kyllä nyt näin äkkiseltään muista yhtään sellaista uskonsuuntausta jossa keijuja pidettäisiin jumalolentoina tai että olisi keiju uskonlahkoja?

        Wikipediassa jumala määritellään seuraavasti:
        "Jumala, jumaluus tai jumalolento on käsite, joka tarkoittaa tavallisesti henkilöllisiksi käsitettyjä yliluonnollisia olentoja, joiden uskotaan hallitsevan luonnonvoimia, ihmisten kohtaloita ynnä muuta."

        Keijut ja enkelit monissa kertomuksissa vaikuttavat ihmisten kohtailoihin ja luonnonvoimiin. Sillä perusteella ne olisivat jumalia.


      • DarkNinjaHiiri
        ertert kirjoitti:

        Wikipediassa jumala määritellään seuraavasti:
        "Jumala, jumaluus tai jumalolento on käsite, joka tarkoittaa tavallisesti henkilöllisiksi käsitettyjä yliluonnollisia olentoja, joiden uskotaan hallitsevan luonnonvoimia, ihmisten kohtaloita ynnä muuta."

        Keijut ja enkelit monissa kertomuksissa vaikuttavat ihmisten kohtailoihin ja luonnonvoimiin. Sillä perusteella ne olisivat jumalia.

        alennuit asteelle.


    • väliä?

      Oot mitä oot, teet mitä teet. Jos et usko paimenpoikaan oissaamiseen, et varmaan usko keltaisen lumen syömiseenkään?

    • Ateisti-käsitteen juuret johtavat käsitykseen jumalankieltäjästä. Tämä kirkkoisien käsitys on edelleen voimissaan ja sen pohjavireessä on käsitys siitä, että ateisti kieltää Jumalan, koska Jumala on kiistämättömästi olemassa.

      Hieman neutraalimpi käsite on "ei-teisti". Sama asia kuitenkin, mutta ilman historiallista painolastia. Molemmat käsitteet viittavat kuitenkin "teoon" eli Jumalaan. Käsitteet eivät vihjaa mitenkään ufoihin, kummituksiin, esi-isiin (animistit, samanistit) yms. Eli käytännössä on mahdollista uskoa kaikenlaisiin örkkeihin ja uhvojuttuihin sekä olla ateisti.

    • oikea ateisti

      ei enkeleitä ole olemassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      197
      1624
    2. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      33
      1434
    3. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      321
      1238
    4. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      138
      1179
    5. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      120
      1085
    6. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      93
      1075
    7. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      133
      1023
    8. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      234
      989
    9. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      62
      969
    10. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      89
      950
    Aihe