Norja - asiantuntemusta?

Nicholas

Olen suunnitellut kavereideni (3) kanssa 1 - 2 viikon reissua norjaan kesän 2004 alussa, omalla autolla. Tarkoituksena matkailla etelä-Norjassa (Oslo, Bergen luonnon antimet). Eli jos jollakin on kokemusta tuon tyylisestä touhusta (Budjetti, leirintä, tiemaksut yms..), niin asiantuntemuksesta olisi suurta apua!

9

3332

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mika

      kyselee, kun tietoa on netissä saatavana ihan kylliksi...itse olen reisannut siellä tosi paljon....itse reitit suunnitellen ja hinnat selvitellen..joten: TEE SINÄKIN...jos sull ees on mahdollisuuksia mennä sinne

      • turska

        saitko taas nostettua itsetuntoasi olet sankari maailmassa kun muita tyhmaksi haukut olet hieno ihminen jopa muitakin hienompi omaat mahtavat kaytostavat jotka olet oppinut vanhemmiltasi olet heille suuri ylpeys olet arvostettu olet kuningas jota tarvitsemme.mutta oletkin vain idiootti jota emme tarvitse.


      • Nicholas

        Netistä löytyy tietoa, mutta parhaat vinkit tulee kokemuksen kautta. Tuskinpa siitä haittaakaan on jos joku Norjaa tunteva ihminen auttaa kertomalla nippeli tietoja sekä käytännön vinkkejä.. :)


    • turska

      Siistii seutuu toi etela-norja ja lansi-rannikko.tiemaksuja on ja joitakin lautta ylityksii jotka sitten maksaa tietenkin.kallista lystii mut maisemat on mahtavii.oslo on billetys kaupunki voin sanoa et parempi kuin helsinki. kannattaa viipyy muutama paiva siel,rahaa kuuluu tietenkin rutosti.summia en osaa sanoo noin mut sellanen 1000 euroo/vko per naama luulis parjaavan.itte tuhlaan oslossa n.1500 kr per paiva sis.hotelli,ruokailut ja juomista vahasen.ulkopuolella on sitten jo huokeampaa.et sellasta vaan.

      • Nicholas

        Kiitti vinkeistä.


    • verkkofan

      Olen itse ajanut Norjaa ristiin rastiin ja yöpynyt sekä hotelleissa että leirintäalueella. Mutta siitä on melkoisesti aikaa. Sen muista kuitekin, että kalliina maana pidin Norjaa silloin, ja ei tunnun halvenneen. Ainakin Ruotsissa vähän väliä kirjoitellaan, että norjalaisjoukot käyvät ostamassa täältä melkein kaikki ostoksensa. Varsinkin viinakset.
      Tässä sinulle hyvä sivu, mitä kannattaa tutkia tarkoin. Kai sieltä jokin kieli löytyy, jota osaat suomen lisäksi. Kun suomeksi on vain osa tiedoista.
      Katsoin vardrarhem-hintoja, ja siinä 200 kruunun paremmalla puolella liikkuvat.
      http://www.visitnorway.com/foreign_offices/finland/hyv__tiet___/

    • Matkaaja
    • reissu !!

      Jo varmaan kynnenkunta reissua Norjassa käyneenä olen oppinut pitämään matkaputjettini kurissa.
      Pakettiautolla matkannenna otan astioihin ylimääräistä polttoainetta, tosin se on aina loppunut ja olen joutunut ostaan paikallisilta huoltamoilta. Ei se sielläkään niin kallista ole, että matkailua haittaisi.
      Viinat kannattaa ostaa kotimaasta, samoin liha säilykkeet, tupakit, filmit, näkkileipä, hernekeittopurkit.
      Maitoa ja voita joudut katkasi varrelta kuitenkin ostamaan.
      Kaasu / akkuvirta kylmälaukku on verraton varuste, tosin ei välttämätön.

      Leirintäalue mökit ja vastaavat ei juuri sen kalliinpia ole, kuin suomessakaan. Hyvällä säällä ja suotuisissa oloissa olemme yöpyneet omassa teltassa ja jopa autossa.
      Hotellimajoituksesta on kalliit kokemukset.

      Merialueella kalastaminen on vapaata, maksutonta.
      Löydä jyrkkä syvä ranta ja uistinta pohjantuntumaan, saat turskaa ja seitä.
      Selvitä ennen lähtöä, miten valmistat siitä mieleistäsi ruokaa ja kuinka perkkaat kalasi.
      vileerauspuukko mukaan....

      Toissa vuotena ostin valaanlihaa paikallisesta marketista, jotain 150 mk kilo. Tuo ohuiksi siivuiksi ja runsaassa voissa pannulla paisto.
      Tuota et unohda koskaan.

      Suomalainen pankkikortti käy maksuvälineetksi joissain harvoissa huoltoasemissa pohjoisnorjassa, samoin visa, mutta elä luota tuohon, vaan vaihda runsaasti norjankruunuja vararahaksi mukaan. Käytä kuitenkin maksukorteja siellä missä käy.

      Sisävesille ( lammet, järvet, joet )täytyy olla jos minkälaiset luvat ja pyyntivälineitten desinfiointitodistukset, joten nuo olen kiertänyt kaukaa.

      Norjassa on tarkoituksella estetty pääteiltä pääsy autolla luontoon. Parhaat telttapaikat löydät soranottomontuista, tai sitten autoilemalla sivutietä muutaman kilometrin ja kattelet ympärillesi.
      Viljelysmaat ja pellot ei sitten ole leiripaikkoja.
      Leirintäalueen telttapaikka on miltei ilmainen, jos viihdyt kesän vilkkainpana aikana väenpaljoudessa.
      Tosin itselläni ei heidän kanssaan ole ollut mitään ongelmia.
      Leirintäalueilla on yleensä jonkinlainen peseytymis ja ruuanlaittopaikka.
      Leirintäalueen mökit on vuokrattava ennen puolta päivää, illalla niitä ei ennään ole.

      Ota kaasunuotio ja pannu mukaan.

      kirjoitellaan....

    • Oslon suomalainen

      ruokakaupoissa et voi maksaa muulla kuin käteisellä tai norjalaisella pankkiluottokortillam eli visa/mastercard ei kaÿ siellä. Samoin varaa kaupunkien tullimaksuihin 20nok/tulli (nousivat juuri nyt vuoden alusta). Bergenissä sataa paljon (muistaakseni 235 sadepv/v) mutta on sitäkin kauniimpaa. Oslossa olen asunut nyt yli vuoden ja pidän tästäkin kaupungista. Lauttamaksut vaihtelee pituuden mukaan. Mukavaa matkaa teille!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      313
      3797
    2. 209
      3058
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2594
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2044
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1475
    6. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      176
      1388
    7. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1381
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1357
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      25
      1344
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe