pumppuhaulikko

vai rinnakkaispiippuinen?

Elikkä olen metsästäjän "urani" aloitellut joitakin vuosia sitten. Varsinaisesti omaa asetta minulla ei vielä ole, mutta isän päällekkäispiippuiselle Baikalle minulla on rinnakkaisluvat, ja sitä olen metsällä käyttänyt. Lisäksi olen isän puoliautomaatti Benellillä ampunut melko paljon.

Nyt kuitenkin tuntuisi, kun ikää alkaa olla aseen hankkimiseen riittävästi, että pitäisi omankin ensimmäisen haulikon osto tehdä. Päätin että koska minulla on kokemuksia puoliautomaatista ja päällekkäispiippuisesta, niin omaksi ekaksi haulikoksi tulee joko pumppuhaulikko tai rinnakkaispiippuinen. Tämä ihan vaan huvin vuoksi ja urheilun kannalta :)

Haluaisin siis nyt tietoja ja kokemuksia, että kumpi mahtaisi olla parempi näistä haulikkotyypeistä, ja miksi? Käyttötarkoitus haulikolle olis vähän kaikenlainen metsästys mitä voi haulikolla tehdä. Lähinnä jäniksen ja ketun metsästystä ja kanalintujen metsästystä, mutta myös sorsalle ja kyyhkylle, sekä majavan kyttäykseen. Vähän siis joka lajia :)

Tahtoisin nyt kokemuksia ja tietoja näistä haulikkotyypeistä eli rinnakkaispiippuisesta ja pumppuhaulikosta. Kertokaa kumpi näistä olisi parempi, ja miksi juuri se? Ja sitten että mikä tekee siitä toisesta huonomman?


Sitten vielä lisäksi tahtoisin tietää että onko pumppuhaulikossa mitään hyötyä sellaisesta jatkomakasiinista, ja onko loistejyvistä mitään hyötyä? Rinnakkaispiippuisista tahtoisin myös tietää että onko semmoisesta suorasta tukista missä ei ole pistooliperää, niin mitään hyötyä?

Kiitos vastauksista!

11

5001

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • barackmedvedev

      Toimintatapaa tärkeämpi..
      Haulikossa se että ase sopii käteen ja on helppo heittää toimintaan nopeasti ja tarkasti!
      Itsellä kanalintumetsällä yksipiippuinen baikal kädessä ja saman firman kertalaukeava luodikko selässä!
      Tykänny oon molemmista!
      Rihlakoissa ja drillingeissä ois pulma tähtäimien kanssa..
      Jänöllä on pumppu tai kaksipiippuinen kätsä!
      Automaattia en ole kokeillut enkä kokeile..:)

    • Rinnakkaispiippuiset ovat yleensä ns. herrasmieshaulikoita, eli laatua ja hintaa löytyy vähän liikaakin. Huono puoli niissä yleensä on se, ettei niitä ole pesitetty 76mm, vaan 70mm pesille.

      Pumppari jatkomakasiinilla on aika monikäyttöinen kone, mistä puuttuu käsialahaulikon ominaisuudet. Ominaisuuksia voi korjata vaikka holotähtäimellä, mikä korjaa suurimmaksi osaksi aseen puutteet.
      Itselläni on yhdessä haulikossa kiinni Eotech holotähtäin ja samaan aseeseen on tulossa Italiasta pistoolikahva-teleperä. En vielä osaa sanoa, käykö ase sen jälkeen metsästykseen, mutta uskoisin että paremmin kuin hyvin.

      Samanlainen haulikko löytyy myös ilman varusteita ja sitä käytän vain päiväsaikaan tapahtuvassa liikkuvassa metsästyksessä, mistä ei juuri yleensä saalista tulekkaan.

      Lisäksi ostin juuri 10/89 yksipiippuisen hanhia ajatellen ja sen päälle asetin Zeissin punapisteen ihan huvin vuoksi. En ole vielä kokeillut yhdistelmää, joten en osaa siitä vielä sanoa.



      Sinun pitää nyt miettiä, mille matkoille ajattelit riistaa ampua, mihin aikaan päivästä, millä patruunoilla ja millä supistuksilla.
      Rinnakkaispiippuinen on monikäyttöisempi ase, mutta pumpparin ja jatkomakasiinin kanssa aseesta tulee työkalu, jonka ehdoilla sitten elät.

    • vaikea ase

      Olen kokeillut kaikkia haulikkotyyppejä pumppu-, puoliaautomaatti-, päällekkäispiippu- ja rinnakkaispiippu haulikkoa ja voin 30 v. kokemuksella sanoa että puoliautomaatti - ja päällekkäispiippuinen haulikko (yhdellä liipaisimella)toimivat parhaiten yleishaulikkona.
      Pumppuhaulikossa pumppausliike sotkee ampumarytmin, rinnakkaispiipussa usein huono tukin muotoilu ja tasapaino.
      Aseen tukin muotoilu hyvin tärkeä!!
      Kun nostat aseen silmät ummessa poskelle ja avaat silmät tämän jälkeen aseen on olta juuri tismalleen jyvällä muuten tukin (aseen perä) on joko pitkä tai lyhyt tai sen muotoilu tai jyrkkyys ei ole sinulle sopiva.

      • kysyttävää aiheesta

        Elikkä, kun en ole vieläkään päässyt puusta pitkälle siinä, millaisen haulikon hankkisin. Pumpun vai rinnakkaispiippuisen.

        Kuinka paljon se pumppuhaulikon pumppausliike sotkee ampumista? Onko siitä paljonkin haittaa esim. paikkolaukauksen ampumisessa?

        Ja sitten että vielä rinnakkaispiippuisista. Onko niissä millä tavalla huono tukin muotoilu ja tasapaino? Jos näin on, niin miksi ylipäätään jotkut käyttää sellaisia?
        Minkälainen olisi rinnakkaispiippuinen haulikko kahdella liipaisimella, tai sellaisella englantilaisella tukilla?? Tekeekö mitään, vai onko vain pahasti ampumista haittaavia ja vaikeasti käytettäviä ominaisuuksia?


        Itse olen tosiaan vajaat kolme vuotta omistanut rinnakkaisluvat isän päällekkäispiippuiseen ja yhdellä liipaisimella varustettuun Baikaliin, joten löytyy jo jonkinlaista kokemusta haulikoista. Nyt vain olisi se ensimmäisen "oman" aseen osto edessä...


      • valttia!
        kysyttävää aiheesta kirjoitti:

        Elikkä, kun en ole vieläkään päässyt puusta pitkälle siinä, millaisen haulikon hankkisin. Pumpun vai rinnakkaispiippuisen.

        Kuinka paljon se pumppuhaulikon pumppausliike sotkee ampumista? Onko siitä paljonkin haittaa esim. paikkolaukauksen ampumisessa?

        Ja sitten että vielä rinnakkaispiippuisista. Onko niissä millä tavalla huono tukin muotoilu ja tasapaino? Jos näin on, niin miksi ylipäätään jotkut käyttää sellaisia?
        Minkälainen olisi rinnakkaispiippuinen haulikko kahdella liipaisimella, tai sellaisella englantilaisella tukilla?? Tekeekö mitään, vai onko vain pahasti ampumista haittaavia ja vaikeasti käytettäviä ominaisuuksia?


        Itse olen tosiaan vajaat kolme vuotta omistanut rinnakkaisluvat isän päällekkäispiippuiseen ja yhdellä liipaisimella varustettuun Baikaliin, joten löytyy jo jonkinlaista kokemusta haulikoista. Nyt vain olisi se ensimmäisen "oman" aseen osto edessä...

        Kaikki ylimääräinen toiminta ampumatilanteessa heikentää ampumasuoritusta, kuinka paljon se on yksilöstä kiinni.
        Minun mielestä rinnakkaispiippuisten etu- ja takatukit tehdään turhan siroiksi ja keveiksi.Se voi olla olla ulkonäkö juttu, mutta minulla ase ei lepää vakaasti vasemman käden päällä.
        Kokeilemalla se oikea haulikko löytyy ei kannata ostaa sikaa säkissä.


      • benelli 12/89
        kysyttävää aiheesta kirjoitti:

        Elikkä, kun en ole vieläkään päässyt puusta pitkälle siinä, millaisen haulikon hankkisin. Pumpun vai rinnakkaispiippuisen.

        Kuinka paljon se pumppuhaulikon pumppausliike sotkee ampumista? Onko siitä paljonkin haittaa esim. paikkolaukauksen ampumisessa?

        Ja sitten että vielä rinnakkaispiippuisista. Onko niissä millä tavalla huono tukin muotoilu ja tasapaino? Jos näin on, niin miksi ylipäätään jotkut käyttää sellaisia?
        Minkälainen olisi rinnakkaispiippuinen haulikko kahdella liipaisimella, tai sellaisella englantilaisella tukilla?? Tekeekö mitään, vai onko vain pahasti ampumista haittaavia ja vaikeasti käytettäviä ominaisuuksia?


        Itse olen tosiaan vajaat kolme vuotta omistanut rinnakkaisluvat isän päällekkäispiippuiseen ja yhdellä liipaisimella varustettuun Baikaliin, joten löytyy jo jonkinlaista kokemusta haulikoista. Nyt vain olisi se ensimmäisen "oman" aseen osto edessä...

        Pumpun latausliike ei sotke ammuntaa kun opit sen. Oppii nopeasti vaikka näillä palstoilla jotkut muuta väittävät. Jos ostat pumpun, osta se mittoihisi sopiva joka on helppo viedä ampuma-asentoon. Laatumerkki ja se mikä tuntuu hyvältä on myös hyvä. Itselläni pumppuna benelli nova 12/89. Hyvä ampua ja kestävä.


    • "metsästäjä"

      ...Se on ratkaisevin tekijä, kun menet liikkeeseen ja kokeilet poskelle hiukan jokaista mallia/asetta, niin kauan, kun löytyy juuri sinulle sopiva..ellei sinulla ole varaa laittaa montaa tonnia aseeseen. Koska rahalla saat kyllä loistavan aseen itsellesi... mutta et pumppuhaulikosta.

      Kun radalla käy ja eräkämpissä ukkoja, niin pumppuhaulikoita näkee ainoastaan nuorilla..
      Uskoisin sen olevan jotenkin vain "viileää", kun on pumppu ja makasiiniin saa laitettua hiukan enemmän kuteja. Muistakaa ENSIMMÄINEN laukaus on se riistalaukaus! Ei pidä tuudittautua, että ohan mulla makasiinissa.. antaa palaa...

      Takaisin aiheeseen..
      Pumppuhaulikollakin saa muuta kuin haaskoja metsään, mutta kovaa opettelua se vaatii ja harva tajuaa, että takakäden pitää pumpussa tehdä se lataustyö..ei etukäden! Ja juuri tässä on yksi syy, miksi pumpulla hanakala oppia ampumaan RIISTALAUKAUKSIA!!!

      Saat oikein hyvän päällekkäispiippusen (tai sitten rinnakkaispiippusen) haulikon halvemmalla, kuin jonkun pumppu remmarin.

      Mutta tähän on varmasti monia mielipiteitä, mutta uskoisin, että 90% pumpun kannattajista on alle 30 vuotiaita... :)

      Harkitse tarkkaan ja kysele vanhemmilta metsästäjiltä vinkkejä asiaan. Niillä on kokemusta ja tietoa asiasta enemmän, kuin kovin nuorilla.

      • kokemusta oo

        Vitut se mitään "viileää ole".Vittu jus nää"ukot"rätkii kakspiippusella sorsa karjoihin.Kaks laukausta yks lintu ja viisi haavoittunutta.Pumpulla pystyy hoitaan koko karjan,eli ei haavikoita.Siinä olit oikeassa että lataus liikettä ei tehdä etu tukista vetämällä.


      • "metsästäjä"
        kokemusta oo kirjoitti:

        Vitut se mitään "viileää ole".Vittu jus nää"ukot"rätkii kakspiippusella sorsa karjoihin.Kaks laukausta yks lintu ja viisi haavoittunutta.Pumpulla pystyy hoitaan koko karjan,eli ei haavikoita.Siinä olit oikeassa että lataus liikettä ei tehdä etu tukista vetämällä.

        ... Se menee niin, että siitä parvesta pitää erottaa se kaukaisin lintu ja yrittää sitä EI PARVEEN!!! Eli jos opiskelisit hiukan metsästyksen etiikkaa lisää, niin tietäisit mistä puhun!


      • benelli 12/89

        Oletko nähnyt tutkimuksen että pumpun omistajat ovat pääosin alle 30 v? Voi voi, lähes kaikille merilinnustajilla on pumput ja ikääkin varmaan 30-70 välillä. Pumppu on hyvä ampua kun oppii latausliikkeen ja sen oppii nopeasti (huom etukäsi tekee latausliikkeen ei takakäsi). Pumppu on vesilinnustuksessa myös siitä hyvä hyvä että parviammunnassa saat enemmän makasiisiin kuin 2 1.

        Et varmaan ole ampunut pumpuilla kun näkemyksesi ovat niin metsässä. Itse olen ampunut kaikilla haulikkotyypeillä liki 30 vuotta.


      • taidan
        benelli 12/89 kirjoitti:

        Oletko nähnyt tutkimuksen että pumpun omistajat ovat pääosin alle 30 v? Voi voi, lähes kaikille merilinnustajilla on pumput ja ikääkin varmaan 30-70 välillä. Pumppu on hyvä ampua kun oppii latausliikkeen ja sen oppii nopeasti (huom etukäsi tekee latausliikkeen ei takakäsi). Pumppu on vesilinnustuksessa myös siitä hyvä hyvä että parviammunnassa saat enemmän makasiisiin kuin 2 1.

        Et varmaan ole ampunut pumpuilla kun näkemyksesi ovat niin metsässä. Itse olen ampunut kaikilla haulikkotyypeillä liki 30 vuotta.

        sanoa, meinaan tuohon joidenkin väitteeseen että pumpussa
        muka takakäsi tekisi latausliikkeen, täysin vääräoppinen tapa
        ampua pumpulla, ase harhautuu välittömästi tähtäyslinjalta perän
        irrotessa hartiasta.
        jos joku pumppaa takakädellä sen vuoksi että se olisi
        muka helpompaa ja parempi niin silloin ase ei ole
        ampujan mitoille ollenkaan sopiva.
        itse olen kanniskellut pumppa jo 20 vuotta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      202
      7909
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4502
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      27
      2198
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2099
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1925
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1775
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1726
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1679
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1623
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1448
    Aihe